2022-11-09, 06:02
Medlem
PH1s avatar
Jag var nyfiken på hur räntorna ser ut för sparkonton hos olika banker.

Klarna hade stora bilder på en negerkvinna i afrikansk utstyrsel.
Swedbanks sida för Fastsparkonto hade en bild på en negerkvinna.
Handelsbanken hade en bild på en negerman med negerunge.
SEB hade bilder med två vita kvinnor och tre negerkvinnor.
Nordea hade bilder med sju personer, varav en negerkvinna.

Jag blev arg snarare än intresserad.

Svenska Spel hade en bild med reklam för Farsdags-Triss. En gråhårig vit man som jublar, och en ung negerkvinna/mulatta.

Köpte ingen Trisslott.
Citera
2022-11-10, 21:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Stadiums senaste tv-reklam är väldigt...eeh...internationell. Dock glömde de bort mig.
Citera
2022-11-12, 14:34
Medlem
Readyfreddies avatar
Nu blommar gräslöken.

På ikea.com kan man just nu se en dansande blandrasfamilj bestående av en yngre asiatiska och en äldre svensk herre. Gubben dansar dessutom fantastiskt bra.
https://www.ikea.com/global/en/stories/victory-dance-everyday-rituals/

Det trodde man aldrig att man skulle få se.
Citera
2022-11-14, 20:31
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Stadiums senaste tv-reklam är väldigt...eeh...internationell. Dock glömde de bort mig.
Rusta vill att du firar en svensk amerikansk jul med dom
https://www.youtube.com/watch?v=Tv7EBIlL718
Än så länge är tomten vit
Citera
2022-12-07, 01:22
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Jag var nyfiken på hur räntorna ser ut för sparkonton hos olika banker.

Klarna hade stora bilder på en negerkvinna i afrikansk utstyrsel.
Swedbanks sida för Fastsparkonto hade en bild på en negerkvinna.
Handelsbanken hade en bild på en negerman med negerunge.
SEB hade bilder med två vita kvinnor och tre negerkvinnor.
Nordea hade bilder med sju personer, varav en negerkvinna.

Jag blev arg snarare än intresserad.

Svenska Spel hade en bild med reklam för Farsdags-Triss. En gråhårig vit man som jublar, och en ung negerkvinna/mulatta.

Köpte ingen Trisslott.

De vill normalisera negerkvinnor i afrikansk utstyrsel, även om de flesta svarta kvinnor i Sverige klär sig västerländskt eller med muslimsk slöja.

Om det fanns riktiga undersökande journalister då hade ställt dessa banker mot väggen angående negrer i deras ledningsgrupper och även på lokala kontor, där det bara finns svenskar.
Citera
2022-12-10, 18:48
Medlem
Jag såg en reklambild med två vita människor idag. Kändes rasistiskt.

Vet inte om ni märkt men det finns nån slags regel numer. Är det en person i reklamfotot ska det helst vara en svart. Är det två ska en bara svart. Är det tre räcker det om en är svart, men en annan ska helst vara ickevit också (exempelvis ett mulattbarn, arab eller asiat). Är det fyra kan två vara vita och två något annat.

Jag tror det är därför de undviker ha endast en person i bild. Är lättare för dem visa vit person, svart person och sen kanske kines. Så kan de känna att de är mångkulturella.
Citera
2022-12-10, 19:02
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror det är därför de undviker ha endast en person i bild. Är lättare för dem visa vit person, svart person och sen kanske kines. Så kan de känna att de är mångkulturella.
Eller så slår de två flugor i en smäll och ger fler konsumenter än bara den vita sorten möjlighet att känna identifikation, vilket då ökar sannolikheten för att de köper produkten. Du vet – hela poängen med marknadsföring är ju att sälja produkter.
Citera
2022-12-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Eller så slår de två flugor i en smäll och ger fler konsumenter än bara den vita sorten möjlighet att känna identifikation, vilket då ökar sannolikheten för att de köper produkten. Du vet – hela poängen med marknadsföring är ju att sälja produkter.

Tror du verkligen det? Att svarta måste se svarta i reklamfilmerna?
Varför är det just afrikaner man måste visa upp och inte andra grupper som det finns fler av, som araber? Eller sydamerikaner, kineser, indier, sydeuropeer...
Citera
2022-12-10, 20:03
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tror du verkligen det? Att svarta måste se svarta i reklamfilmerna?
Nej, jag tror inte det finns några måsten i de här sammanhangen. Däremot är det rätt givet att modern marknadsföring handlar om identifikation, och det är en inte särskilt vild gissning att tro att svarta känner sig mer tilltalade av reklam där svarta ingår än helvit reklam. Kollar man på afrikansk reklam är den full av svarta, vilket nog inte bara beror på enkel tillgång till svarta skådespelare.
Citera
2022-12-22, 23:30
Medlem
Gontars avatar
Denna tröttsamma PK reklam

All svenskproducerad reklamfilm nuförtiden ska idag ha med ett homopar, svarta (helst tillsammans med en vit partner) samt en morfar från Iran i soffan. Jag förstår att syftet är att locka en bredare kundgrupp, men gör det verkligen det? Är det den bilden av Sverige de flesta tycker är idealet och identifierar sig med? Själv ser jag det som en självutplåning.
Citera
2022-12-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
All svenskproducerad reklamfilm nuförtiden ska idag ha med ett homopar, svarta (helst tillsammans med en vit partner) samt en morfar från Iran i soffan. Jag förstår att syftet är att locka en bredare kundgrupp, men gör det verkligen det? Är det den bilden av Sverige de flesta tycker är idealet och identifierar sig med? Själv ser jag det som en självutplåning.
Jag ser det också i varenda jävla reklam och det gör mig rasist!!
Citera
2022-12-22, 23:36
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar

Glöm inte hur den svenske vite mannen alltid är helt inkompetent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in