2008-02-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esoterisk
1. Lögn/påhitt

2. Grundat på vad? Vilken statistisk ökning kan du hänvisa till?

3. Vilka är det "vita" positionerna? Har det inom Sveriges gränser någonsin funnits ett apartheidsystem?

*jag gör icke detta 1.2.3. för att verka irriterande, jag försöker bara besvara dina frågor.*

1. Vi lever i Sverige och därför har vi inte samma blandning av svarta och vita människor, men frågar du vem som helst om vilken färg som är vackrast utomlands så är svaret rätt vinnande om att svarta/mulatter faktiskt är vackrare. Vi talar om hy, kroppsideal osv. *ta dig en titt på mtv*. Sedan är detta självfallet från person till person men jag generaliserar.

2. Du kunde läsa i tidningar för bara några dagar sedan om att svarta modeller är på modet igen, att det är en "second coming" sedan Tyra Banks och Naomi Cambells glansdagar. Jag tror jag läste det på nätet, på msn news och i aftonbladet eller om det var expressen.

3. Med dom vita positionerna så menar jag jobb som tidigare ansågs vara vita före vi öppnade upp oss. Du såg inte många svarta skådespelare på 50/60-talet tex.
Citera
2008-02-12, 17:55
Medlem
Hahaha hur kan någon på allvar påstå att negrer är snyggare än vita i ett rent utseende perspektiv?
Citera
2008-02-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Hahaha hur kan någon på allvar påstå att negrer är snyggare än vita i ett rent utseende perspektiv?

Eftersom du är (jag chansar) vit och svensk så kan du ha svårt att förstå detta, inte svårare än så. Det gäller att det finns inbundet i din kultur. Nu pratar vi inte om kolsvarta nigerianer utan "mulatter" á Beyonce och Rihanna.
Citera
2008-02-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernautism
*jag gör icke detta 1.2.3. för att verka irriterande, jag försöker bara besvara dina frågor.*

1. Vi lever i Sverige och därför har vi inte samma blandning av svarta och vita människor, men frågar du vem som helst om vilken färg som är vackrast utomlands så är svaret rätt vinnande om att svarta/mulatter faktiskt är vackrare. Vi talar om hy, kroppsideal osv. *ta dig en titt på mtv*. Sedan är detta självfallet från person till person men jag generaliserar.

2. Du kunde läsa i tidningar för bara några dagar sedan om att svarta modeller är på modet igen, att det är en "second coming" sedan Tyra Banks och Naomi Cambells glansdagar. Jag tror jag läste det på nätet, på msn news och i aftonbladet eller om det var expressen.

3. Med dom vita positionerna så menar jag jobb som tidigare ansågs vara vita före vi öppnade upp oss. Du såg inte många svarta skådespelare på 50/60-talet tex.

Jag har inte ställt några frågor i den här tråden mer än de frågor som jag ställt till idioter som inte kan skrapa ihop ett endaste litet argument för sin sak. Props till dig som iaf bemödar dig med att ljuga ihop en argumentation!

1. Du kan alltså inte styrka något utan hänvisar till din väns fasters kusin i Amerika. Bra, då vet vi. Självklart är detta en lögn. Det har inte slagit dig att skönhetsidealet är geogrfiskt varierande och beror på vilket folk som rumstrerar innanför en stats gränser? Att en viss grupp tillhörande en viss hudfärg får mycket mediatid i t.ex. MTV som har en typ av musik på sin agenda där svarta är dominerande bevisar absolut ingenting. Slutsatsen är att ditt antagande baseras på subjektiva uppfattningar. Du kan ju omöjligen ha gjort annat än empiriska studier i mycket liten skala.

2. Det är mycket möjligt att det i modevärlden har blivit ett uppsving för svarta modeller. Frågan är dock hur stor påverkan catwalken i Paris har på svenskt reklammakeri. Nu måste jag även passa på att skratta lite åt dig mi n käre PK-it. Du går in på Flashback och anger Aftonhoran och Expressen som källor. Även om det i sammanhanget är betydelselöst var du snudd på att uppnå samma klassiska status som "Gusten" och allas vår käre "Mr. Har ni uppfattat mig korrekt rätt".

3. Fanns det svarta människor i Sverige i någon större utsträckning för 60 år sedan? Inte? Ja, men hur kunde det då finnas ett apartheidsystem? Hur kan det då komma sig att det inte fanns några svarta skådespelare?
Nej, återigen hittar du på...
Citera
2008-02-12, 18:17
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ja. Det citatet existerar faktiskt.

En fråga till dig i andrahand. Vad har du presterat i den här tråden förutom att tala om hur löjliga andra människor är? Om de nu är så löjliga så borde det vara väldigt enkelt att krossa deras argument med några egna simpla argument. Eller vänta lite nu? Det kanske inte blir så lätt då.

Ja, jag blir faktiskt väldigt irriterad på folk som dig själv utan någon som helst koppling till näringslivet som bara sprider sura värderingar.

Som jag har skrivit tidigare så verkar det som att folk tror att företag slumpar ihop sina reklamfilmer. Skulle folk undra vad nu anledningen är att det är en svart människa med i annonseringen så finns svaret garanterat i reklam eller marknadsplanen.

Som någon annan redan sagt så har jag väldigt svårt att tro att det existerar någon överrepresentation av svarta människor i annonsering. Bara att göra en enkel undersökning.
Citera
2008-02-12, 18:21
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackthehammer
Det är lite lustigt det där med negrer och svartskallar i allmänhet. Jag bor i Danmark, och ha med en neger eller svartskalle i en reklam här, är samma sak som kapitalistiskt självmord. Folk här skulle tycka att det var über tramsigt och skulle aldrig falla sig in att köpa en produkt som reklamerats med negrer eller svartingar. IKEA är ett gott exempel. I Sverige så tävlar man i vem som kan ha flest av dessa Kunta Kintes i sina reklamer, IKEA inkluderat. IKEA reklam i Danmark består av vita människor och av vita människor enbart - så som det skall vara.

Men i det politiskt korrekta Sverige så skulle en sådan sak klassas som rasism; ja kanske t.o.m nazism
Du har uppenbarligen inte läst den danska Ikea-katalogen. bläddra till sidan 78:
http://ikeaeu.ecweb.is/08/mdk/
Citera
2008-02-12, 18:31
Medlem
Citat:
Jag har inte ställt några frågor i den här tråden mer än de frågor som jag ställt till idioter som inte kan skrapa ihop ett endaste litet argument för sin sak. Props till dig som iaf bemödar dig med att ljuga ihop en argumentation!

1. Du kan alltså inte styrka något utan hänvisar till din väns fasters kusin i Amerika. Bra, då vet vi. Självklart är detta en lögn. Det har inte slagit dig att skönhetsidealet är geogrfiskt varierande och beror på vilket folk som rumstrerar innanför en stats gränser? Att en viss grupp tillhörande en viss hudfärg får mycket mediatid i t.ex. MTV som har en typ av musik på sin agenda där svarta är dominerande bevisar absolut ingenting. Slutsatsen är att ditt antagande baseras på subjektiva uppfattningar. Du kan ju omöjligen ha gjort annat än empiriska studier i mycket liten skala.

2. Det är mycket möjligt att det i modevärlden har blivit ett uppsving för svarta modeller. Frågan är dock hur stor påverkan catwalken i Paris har på svenskt reklammakeri. Nu måste jag även passa på att skratta lite åt dig mi n käre PK-it. Du går in på Flashback och anger Aftonhoran och Expressen som källor. Även om det i sammanhanget är betydelselöst var du snudd på att uppnå samma klassiska status som "Gusten" och allas vår käre "Mr. Har ni uppfattat mig korrekt rätt".

3. Fanns det svarta människor i Sverige i någon större utsträckning för 60 år sedan? Inte? Ja, men hur kunde det då finnas ett apartheidsystem? Hur kan det då komma sig att det inte fanns några svarta skådespelare?
Nej, återigen hittar du på...

1. Jag talar om att väst styr våran syn på skönhet i stor grad eftersom det är deras media som influerar vårt tänkande i allt från mode till skönhetsideal. Rätt enkelt egentligen?

2. Jag höll faktiskt på att ta bort aftonhoran och expressen eftersom jag var medveten om att kommentaren skulle komma men jag la även till dom eftersom att ju fler referenser är bättre (ibland undrar man dock). Paris modelvärld handlade det inte om utan det handlade om hela världens och inom flertalet reklamer (majoriteten om vi nu inte talar om telias tokroliga familj) har modeller anställda, därför lutar det helt enkelt mot att ta in svarta modeller, inte svårare än så.

3. Eftersom Sverige (eller hela världen) inte var lika tolerant mot svarta för 50-60 år sedan så visades dom inte i media, inte svårare än så. Det vet vem som helst.
Citera
2008-02-12, 18:37
Medlem
Ska det inte vara jämnlikt? Andelsmässigt så är ju invandrare och negrer överrepresenterade i reklamer numera.

Ska det vara jämnlikt så borde ju 1/9 av "skådisarna" vara invandrare. Sen får man väl räkna ut andelen negrer bland invandrarna. Frågan är då hur ofta negrer kommer förekomma i våra reklamer efter det.
Citera
2008-02-12, 19:09
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Ska det inte vara jämnlikt? Andelsmässigt så är ju invandrare och negrer överrepresenterade i reklamer numera.

Jag är inte säker på det. Sen får du naturligtvis skilja på annonser från andra länder som sänds i svensk tv också.
Citera
2008-02-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Jag är inte säker på det. Sen får du naturligtvis skilja på annonser från andra länder som sänds i svensk tv också.

Det var iofs svenska reklamer jag tänkte på. Tex ARLA-reklamen.
Citera
2008-02-12, 19:33
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det var iofs svenska reklamer jag tänkte på. Tex ARLA-reklamen.

Inte hon mjölbonden va? För man räknas som svensk även om man kommer från Skåne.

(ironi)
Citera
2008-02-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Inte hon mjölbonden va? För man räknas som svensk även om man kommer från Skåne.

(ironi)

Fast nu blev jag osäker om det är arla-reklamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in