2021-07-26, 10:48
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Så någonstans i Målilla finns denna Börje som i detta nu sätter på Rosa i Ladugården.
Vet inte om det är en hemsk eller vacker tanke

En väldigt gammal gubbe nu isåfall.
Citera
2021-07-26, 10:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
En väldigt gammal gubbe nu isåfall.

Du har en poäng där. Men han kanske inte lever men vem vet.
Även om Börje är en av de uddaste bonnläpps karaktärerna
Eddie har kommit på.
Citera
2021-07-26, 10:56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det är genialt! Errol var långt före Flashback med sin kritik mot Aftonbladet.

Tror nog att ingen artist skulle göra så idag.
Men Eddie var som sagt före sin tid.

Sverige Vart E Vi På Väg är väl en av hans mest pricksäkraste låtar ang det
https://youtu.be/GwPA-3K0tmc
Citera
2021-07-26, 12:17
Medlem
Rebali179s avatar
Så till Börje Var han än är

En del dom rånar banker, en del bedriver hor
En del slår folk på käften, och några knullar kor

Inte Börje

Gamle Börje, fina Börje
Det är i alla fall en gubbe man kan lita på
Våran Börje, gamle Börje
Så länge han finns kvar finns det ett lite hopp ändå
Men att han sålt sin hjärna det har ingen kommit på

https://youtu.be/mG50CAI5fGY
Citera
2021-07-26, 21:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Alla kanske redan vet,
Men det finns en K-special på SVT play om Griståget nu som kanske kan roa.
Citera
2021-07-27, 00:11
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Tror nog att ingen artist skulle göra så idag.
Men Eddie var som sagt före sin tid.

Sverige Vart E Vi På Väg är väl en av hans mest pricksäkraste låtar ang det
https://youtu.be/GwPA-3K0tmc

Ja, en mycket bra låt. Inspirerat av George Orwells bok 1984. Bra samhällskritik, precis som Errol verkligen kunde framföra i sina låtar.
Citera
2021-07-27, 00:14
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jo så kan det också varit, jag som råkat snurra till det.
Det skall väl vara så. Minns dock inte vart jag hörde/läste om det. Kan det vara i boken eller i dokumentären?

Men jag uppskattar alltid att få höra nya historier om Errol, som om det som står i tråden om Haken.
Citera
2021-07-27, 00:19
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ja Ljungbacka-Erik har inga problem med att dela med sig av Lisa, fast fy om man knullar med Rosa.
Ja absolut så tror jag också på att Arne var en förebild till Börje, det tragiska med honom var att han körde ihjäl sig på fyllan (Rattens Riddare). I en intervju när Errol fick frågan om vilka Börje och Sven är så nämner han att de är elakartade bölder i det limbiska systemet. Det limbiska systemet är något i hjärnan som har med känslor att göra och Arne var ju hans styvfar och far till hans lillebror, Arne hade dessutom en bror som troligen är förebild till Börjes bror Sven.
Så Börje i Målilla är med stor sannolikhet koknullaren, fast Börje och Sven är bland de rikaste karaktärerna i Errols persongalleri så jag tror absolut på att det finns massor runt de gubbarna.

Ja, precis det tror jag också. Och som du säger att det rör väl sig också om en massa gubbar som varit förbilder.

Sketcherna blir egentligen mycket värre är man tänker att det är tagna från verkligheten och att Errol som barn tvingades uppleva detta. Som Errols son Anders sa
Att det folk har kul och skrattar åt, är egentligen ett uttryck av ett barns rena skära ångest.

Så klart tycker jag fortfarande att sketcherna är roliga, även de riktigt grova. Men jag ser på dem på ett helt annat sätt efter fått veta mer om Errols uppväxt.
Citera
2021-07-27, 11:26
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, en mycket bra låt. Inspirerat av George Orwells bok 1984. Bra samhällskritik, precis som Errol verkligen kunde framföra i sina låtar.

Just att göra samhällskritikiska låtar har nog varit en av hans starka sidor.
Å vad jag vet så är väl Väg 13 det album där han bara gör samhällskritikiska låtar
Om man bortser från låten Steka Körv.
Citera
2021-07-28, 16:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Just att göra samhällskritikiska låtar har nog varit en av hans starka sidor.
Å vad jag vet så är väl Väg 13 det album där han bara gör samhällskritikiska låtar
Om man bortser från låten Steka Körv.

Ja, Väg 13 är verkligen den mest samhällskritiska skivan som Errol har gjort. På den skivan fick nog Errol fritt att skapa vad han ville.
Citera
2021-07-28, 21:52
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, Väg 13 är verkligen den mest samhällskritiska skivan som Errol har gjort. På den skivan fick nog Errol fritt att skapa vad han ville.

Undrar hur det skulle ha varit ifall Eddie hade fått fortsätta att vara i UT: s studio.
Citera
2021-07-29, 22:32
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Undrar hur det skulle ha varit ifall Eddie hade fått fortsätta att vara i UT: s studio.

Intressant tror jag, tillräckligt mycket frihet för att han skall få göra vad han vill, samtidigt som det styrs upp lite grann också så man får en sådan pass kompakt skiva som Väg 13 med en röd tråd som löper igenom hela vägen.

Och jag kommer att berätta om den skivan på en liten sida som jag har skapat efter att man har fått bita sig i läppen och sälja sig:
https://m.facebook.com/EddieMeduzatilDanmark/?__tn__=C-R

Så ni som använder Facebook får gärna följa och dela och bjuda in era vännerrrrr så blir jag glad.
Vill ni lägga till mig som vän där så rekommenderar jag att ni skickar PM för jag har ett hemligt konto så söker ni mig med mitt riktiga namn så kommer ni tyvärr inte att komma någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in