Citat:
Du envisas med att göra kopplingen Eddie Meduza = buskis. Det betyder ju samtidigt att du aldrig hört låtar som The man in the sky, Goin' Back To Oklahoma, Guitar Johnny med flera som inte innehåller ett endaste skämt eller könsord.
Du tenderar att bygga dina åsikter på förutfattade meningar utan att ha hört en endaste rad av hans övriga repertoar, vilket gör det ganska imponerande att du trots detta kan hysa så bestämda åsikter om hans talang.
Visst är det subjektivt, men jag vågar ändå påstå att det är få svenska musiker som har en sådan känsla för melodier och att skriva texter som berör på djupet som Errol Norstedt. Om man inte ska betrakta detta som en stor talang - ja, då vet jag inte vad.
Du tenderar att bygga dina åsikter på förutfattade meningar utan att ha hört en endaste rad av hans övriga repertoar, vilket gör det ganska imponerande att du trots detta kan hysa så bestämda åsikter om hans talang.
Visst är det subjektivt, men jag vågar ändå påstå att det är få svenska musiker som har en sådan känsla för melodier och att skriva texter som berör på djupet som Errol Norstedt. Om man inte ska betrakta detta som en stor talang - ja, då vet jag inte vad.
Men nu är det ju du som inte läser vad jag skriver. Hur kan jag bygga förutfattade meningar utan att ha hört en enda rad? Det vore intressant att veta.
Om det hör hit eller inte vet jag inte, men jag har alla plattor med undantag av några få låtar som kanske endast gavs ut på kasett.
Musik är som vi redan konstaterat subjektivt. Jag tycker Eddie är en bra rock-kille. En del låtar är bättre än andra och han hade humor.
Det jag vänder mig emot är påståenden som att han var extremt talangfull och en av landets bästa textförfattare. För det var han inte. Man kan tycka det själv, att i min värld är han den bäste. Men få i musikvärlden, få musikintresserade och få musikkritiker skulle hålla med.
Många föraktar honom, men de människorna föraktar nog mer än vad de gillar och lever förmodligen ett ganska stelt liv i övrigt. Men många uppskattar hans musik.
Texter som berör på djupet är också väldigt subjektivt. Varierar enormt. En del lyssnar inte på texter ens. DE som har Mix Megapol och Rix morgonzoo som bakgrundsljud skiter nog i texterna och det är nog inte många som lyssnar på Swedish House Maffia för deras texter.
Men väldigt många berörs av Olle Jönsson i Lasse Stefanz, dansbandsvärldens Cuba Libre-fetto som ser ut som ett träsktroll. De berörs av texterna han sjunger och trånar efter den där dallrande antabus-högen.
Det är inte få svenska musiker som berör människor på samma sätt eller i samma mängd som Eddie. Det finns gott om dem och jag skulle kunna göra en lista lång som satan på artister som är mer uppskattade.
Jag lyssnar av hans musik någon gång ibland och jag tycker det är bra, jag vet vad jag får.
Som sagt, det jag vänder mig emot är dessa påståenden om att han skulle vara ett missförstått geni. Tyvärr tror jag han gick i de tankarna själv och tyckte hela världen var emot honom. Men ser man på skivförsäljningen så var det ganska många som var med han. Även om Mats Olsson inte hade sågat honom och lyckats svartmåla honom inför varenda gruppering inom kultursverige så hade han inte sålt mer. Det var så här bra han var. Kultureliten och kyrkosamfunden var ändå ingen målgrupp för hans musik.