2014-02-10, 20:28
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Du envisas med att göra kopplingen Eddie Meduza = buskis. Det betyder ju samtidigt att du aldrig hört låtar som The man in the sky, Goin' Back To Oklahoma, Guitar Johnny med flera som inte innehåller ett endaste skämt eller könsord.
Du tenderar att bygga dina åsikter på förutfattade meningar utan att ha hört en endaste rad av hans övriga repertoar, vilket gör det ganska imponerande att du trots detta kan hysa så bestämda åsikter om hans talang.

Visst är det subjektivt, men jag vågar ändå påstå att det är få svenska musiker som har en sådan känsla för melodier och att skriva texter som berör på djupet som Errol Norstedt. Om man inte ska betrakta detta som en stor talang - ja, då vet jag inte vad.

Men nu är det ju du som inte läser vad jag skriver. Hur kan jag bygga förutfattade meningar utan att ha hört en enda rad? Det vore intressant att veta.
Om det hör hit eller inte vet jag inte, men jag har alla plattor med undantag av några få låtar som kanske endast gavs ut på kasett.

Musik är som vi redan konstaterat subjektivt. Jag tycker Eddie är en bra rock-kille. En del låtar är bättre än andra och han hade humor.
Det jag vänder mig emot är påståenden som att han var extremt talangfull och en av landets bästa textförfattare. För det var han inte. Man kan tycka det själv, att i min värld är han den bäste. Men få i musikvärlden, få musikintresserade och få musikkritiker skulle hålla med.

Många föraktar honom, men de människorna föraktar nog mer än vad de gillar och lever förmodligen ett ganska stelt liv i övrigt. Men många uppskattar hans musik.

Texter som berör på djupet är också väldigt subjektivt. Varierar enormt. En del lyssnar inte på texter ens. DE som har Mix Megapol och Rix morgonzoo som bakgrundsljud skiter nog i texterna och det är nog inte många som lyssnar på Swedish House Maffia för deras texter.
Men väldigt många berörs av Olle Jönsson i Lasse Stefanz, dansbandsvärldens Cuba Libre-fetto som ser ut som ett träsktroll. De berörs av texterna han sjunger och trånar efter den där dallrande antabus-högen.

Det är inte få svenska musiker som berör människor på samma sätt eller i samma mängd som Eddie. Det finns gott om dem och jag skulle kunna göra en lista lång som satan på artister som är mer uppskattade.
Jag lyssnar av hans musik någon gång ibland och jag tycker det är bra, jag vet vad jag får.

Som sagt, det jag vänder mig emot är dessa påståenden om att han skulle vara ett missförstått geni. Tyvärr tror jag han gick i de tankarna själv och tyckte hela världen var emot honom. Men ser man på skivförsäljningen så var det ganska många som var med han. Även om Mats Olsson inte hade sågat honom och lyckats svartmåla honom inför varenda gruppering inom kultursverige så hade han inte sålt mer. Det var så här bra han var. Kultureliten och kyrkosamfunden var ändå ingen målgrupp för hans musik.
Citera
2014-02-10, 20:44
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
De senaste 10 åren är det endast ca 10 låtar som går varma här. Men förutom Bonnaboogie, Evert och nån mer är de bara av den "roligare" sorten. Har aldrig lyssnat på hans mer sk normala
(eller engelska ) låtar. Men Oklahoma var ju finfin.

Hur "avancerad" musik är är ju väldigt betydelselöst. Det som räknas är ju hur det får en att känna när man lyssnar. Ibland finns inget som får mig att känna så starkt som när jag lyssnar på Vivaldi eller Johan Strauss. Ibland behövs det äldre Pink Floyd, och ibland måste det till Eddie Meduza för att ge mig den kick jag behöver.

Angående John Norum som nämndes ovan - Jag har vetat sen barnsben att han lirade med Eddie ett tag i sina yngre tonår. När jag för ett antal år sedan såg filmen Eleganten från Vidderna tyckte jag Norum gjorde bort sig i ett klipp han var med i. Han sa nåt i stil med att anledningen till att han inte fick fortsätta att lira med Eddie var att Eddie blev svartsjuk på Norums popularitet.
Även om det skulle vara sant tyckte jag det var osmakligt sagt om en död gubbe. Men Norum hade väl inte självförtroende tillräckligt för att ställa sig över det och hålla munnen stängd.

Jag tror inte att alla läser vad jag skriver, kanske uttrycker jag mig på ett för orden jazzigt vis? Avancerat? Jag vet inte men missförstånd verkar vara återkommande.

Jag menar inte att Eddie var en dålig låtskrivare för att han inte skrev avancerad musik. Vad som lyckas på bred front inom musiken är oftast enkel musik, se bara på Bob Dylan. Hemsk musik i mina öron.
Jag menar att han var en medioker låtskrivare som rörde ihop enligt vad nätet uppger omkring 900 låtar ock sketcher. En ansenlig mängd.

Han var inget missförstått geni, alla som gillade musiken fattade grejen. Målgruppen hittar alltid något i hans musik. De som sågade musiken och spydde galla över hans person skulle inte hitta något i hans musik om han så uteslutande skrev om blommor och kärlek. Men det var lätt för kritiker att hänga upp sig på pattar, rövar och runkande bonnadrängar. Det såg Eddie till själv. Det var så här bra han blev. Oavsett kritiker eller censur. De som gillar musiken läser ändå inte kultursidorna så kultureliten och mediaeliten kunde skriva vad de ville. Det gjorde varken till eller från.

Att Eddie skulle vara scenens lysande stjärna var det inga tvivel om. Jag träffade Eddie en kort sväng i buskarna för snart 25 år sedan. Full som en kastrull naturligtvis. På den spelningen var det Eddie som var showens stjärna och bandet var i bakgrunden. Han var uppmärksamhetstörstande och det finns gott om historier om hur han sparkade bandet en timme innan spelning eller helt enkelt inte kom för att han surade för något. Den gången hade han lackat ur på bandet och vi satt en kort stund på en bänk och...nej jag hörde inte riktigt vad han sa. Han var lite för full. Men var var resten av bandet? Jag gissar på att de var ganska glada över att slippa honom i det stadiet.

Att inte Norum fortsatte undrar jag om inte det var att han var för ung och dessutom hade andra mål med sin karriär än att spela med Eddie. Att han säger som han gör i filmen tycker jag inte är fel, varför hålla inne med delar av sanningen bara för att Eddie är död? Det om något vore ju hyckleri.
Citera
2014-02-11, 16:07
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Men nu är det ju du som inte läser vad jag skriver. Hur kan jag bygga förutfattade meningar utan att ha hört en enda rad? Det vore intressant att veta.
Om det hör hit eller inte vet jag inte, men jag har alla plattor med undantag av några få låtar som kanske endast gavs ut på kasett.

Musik är som vi redan konstaterat subjektivt. Jag tycker Eddie är en bra rock-kille. En del låtar är bättre än andra och han hade humor.
Det jag vänder mig emot är påståenden som att han var extremt talangfull och en av landets bästa textförfattare. För det var han inte. Man kan tycka det själv, att i min värld är han den bäste. Men få i musikvärlden, få musikintresserade och få musikkritiker skulle hålla med.

Många föraktar honom, men de människorna föraktar nog mer än vad de gillar och lever förmodligen ett ganska stelt liv i övrigt. Men många uppskattar hans musik.

Texter som berör på djupet är också väldigt subjektivt. Varierar enormt. En del lyssnar inte på texter ens. DE som har Mix Megapol och Rix morgonzoo som bakgrundsljud skiter nog i texterna och det är nog inte många som lyssnar på Swedish House Maffia för deras texter.
Men väldigt många berörs av Olle Jönsson i Lasse Stefanz, dansbandsvärldens Cuba Libre-fetto som ser ut som ett träsktroll. De berörs av texterna han sjunger och trånar efter den där dallrande antabus-högen.

Det är inte få svenska musiker som berör människor på samma sätt eller i samma mängd som Eddie. Det finns gott om dem och jag skulle kunna göra en lista lång som satan på artister som är mer uppskattade.
Jag lyssnar av hans musik någon gång ibland och jag tycker det är bra, jag vet vad jag får.

Som sagt, det jag vänder mig emot är dessa påståenden om att han skulle vara ett missförstått geni. Tyvärr tror jag han gick i de tankarna själv och tyckte hela världen var emot honom. Men ser man på skivförsäljningen så var det ganska många som var med han. Även om Mats Olsson inte hade sågat honom och lyckats svartmåla honom inför varenda gruppering inom kultursverige så hade han inte sålt mer. Det var så här bra han var. Kultureliten och kyrkosamfunden var ändå ingen målgrupp för hans musik.

Då har jag missförstått dig. Oftast när kritik av detta slag kommer upp till ytan har kritikern aldrig hört en låt med Eddie, så där var det väl mina fördomar som var boven i dramat.

Errol kände sig nog missförstådd, ja. Jag kan ju delvis förstå varför han blev det - han valde ingen lätt väg och provocerade väl en gång för mycket. Men jag vill påstå att han också var missförstådd både av fans och av kritiker. Det han ville säga kom aldrig fram i bruset av alla kuk- och fitta-låtar och han försökte flera gånger under sin karriär bryta sig ur det fack han hamnat i utan att lyckas.

När det gäller Eddies musik så ska man ju inte gärna tala om bredd - för det hade han inte i någon större grad. Men min poäng är att bredd inte alltid är synonymt med talang.
Jag brukar inte själv ta till ordet "geni" när jag talar om Eddie, det är kanske lite väl stora ord, men det är så han beskrivs av både kollegor och fans. Går man dock igenom hans musikskatt finner man att hans känsla för melodier var unik och av ett slag vi sällan sett bland svenska artister tidigare.
Citera
2014-02-14, 15:14
Medlem
Rebali179s avatar
Hittade en torrent med en Live konsert på Eddies Himmel

Eddie Meduza Live i Rottneros 2001 Läs mera här
http://www.luftkaffe.se/index.php/component/k2/item/279-eddie-meduza-live-i-rottneros-2001

extra Länk till torrent http://www.luftkaffe.se/blask/Eddie_Meduza_Live_Rottneros%202001_09.torrent

Riktigt bra kvalitet måste jag säga. Riktigt bra ljud. Ladda ner och njut rejält.
Njut mina vännerrrr
Citera
2014-02-22, 19:19
Medlem
Uppdragsfotografs avatar
Kollade in på Tradera och hittade några kassetter från Eddie som någon jeppe försöker sälja..för dyra pengar... Hur dum får man vara när man bjuder på dessa??
Musiken är ju GRATIS på nätet
http://www.tradera.com/item/341022/202082883/borje-lundins-kraftkalas-eddie-meduza--rare-oop
http://www.tradera.com/item/341022/201628981/e-hitler-eddie-meduza-kassett-greatest-hits
http://www.tradera.com/item/341022/202082912/kraftkalas-tva-eddie-meduza--rare-oop
Citera
2014-02-22, 19:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppdragsfotograf
Musiken är ju GRATIS på nätet
Gratismusik på nätet kan inte jämföras med ett kassettband.
Citera
2014-02-22, 20:19
Medlem
Uppdragsfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gratismusik på nätet kan inte jämföras med ett kassettband.

Är man ute efter samma "skitkvalitet" som finns på kassetterna så är det exakt den kvalitéten man får även på nätet...samma brus, samma knaster med mera men dock utan risk att det blir trassel i bandspelaren...så där håller jag inte med. Dessutom är nätvarianten "digital" och håller för att kopieras och återges åter och åter igen utan risk för försämrad kvalité pga dåligt "tonhövve" som Eddie själv skulle säga. Börje!
Citera
2014-02-22, 21:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Så du förstår alltså inte att det inte har med musiken att göra utan själva föremålet`?
Citera
2014-03-09, 20:15
Medlem
LanthandelRecordss avatar
http://youtu.be/w8UcR6TRYiQ

Någon som vet det exakta datumet för denna spelning?
Citera
2014-03-16, 02:36
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
http://youtu.be/w8UcR6TRYiQ

Någon som vet det exakta datumet för denna spelning?

Lyckades ta reda på att spelningen ägde rum 14'e september 2001.
Citera
2014-04-06, 18:56
Medlem
Tänk vad härligt om denne man fortfarande hade levt. Tänk att höra honom kommentera EU, SD i riksdagen och feministiskt initiativ!
Senast redigerad av Hiitsme 2014-04-06 kl. 19:01.
Citera
2014-04-21, 00:49
Medlem
basseakers avatar
Det jag tycker är synd är att många avfärdar Meduza som buskis, när många utav dessa s.k buskisarna är kritiska mot både svensk politik,kultur och staten. Tyvärr klarar ju inte alla av att förstå att låtar som Eleganten från Vidderna och Mera Brännvin är sprängfyllda med kritik och därför avvisar man det man inte förstår som skit. Eller så tolkar man Mera Brännvin som en suparlåt när det är just suparkultur som den kritiserar, precis som Svennebannan låten som varenda svenne hoppade runt som en galning till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in