• 1
  • 2
2008-01-07, 13:15
Medlem
"Sven"s avatar
Jag undrar om det är nån som vet vad man behöver ha för komponenter för att kuben ska visa sig i ubuntu!
När jag körde xp så kunde jag spela spel och få fram 3d effekter!(vista modd)

Asså jag gillar ubuntu, men att ett spel som "pinguin racer" ska lagga det fattar jag inte. vad gör jag för fel? jag har instalerat dom proprietära drivrutinerna, ska inte det räcka? jag vill inte ha envy, när jag testade det så gick datorn segt! nu går allt bra. det e bara det att jag vill ha fram 3d effekterna det var dom som fick mig att sluta vela över bytet från windows till ubuntu!

Jag har ett ati grafikkort det har officiellt ubuntu stöd, minnet i grafikkortet e på 128mb, jag gissar att det är där skon klämmer! men i xp så kunde man ju ändå tvinga fram allt fast det lagga sönder! jag har 512mb minne behöver jag mer?
Man kan sammanfatta min fråga vad e minimum kraven för 3d effekterna i ubuntu?
Citera
2008-01-07, 14:37
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven
Jag undrar om det är nån som vet vad man behöver ha för komponenter för att kuben ska visa sig i ubuntu!
När jag körde xp så kunde jag spela spel och få fram 3d effekter!(vista modd)

Asså jag gillar ubuntu, men att ett spel som "pinguin racer" ska lagga det fattar jag inte. vad gör jag för fel? jag har instalerat dom proprietära drivrutinerna, ska inte det räcka? jag vill inte ha envy, när jag testade det så gick datorn segt! nu går allt bra. det e bara det att jag vill ha fram 3d effekterna det var dom som fick mig att sluta vela över bytet från windows till ubuntu!

Jag har ett ati grafikkort det har officiellt ubuntu stöd, minnet i grafikkortet e på 128mb, jag gissar att det är där skon klämmer! men i xp så kunde man ju ändå tvinga fram allt fast det lagga sönder! jag har 512mb minne behöver jag mer?
Man kan sammanfatta min fråga vad e minimum kraven för 3d effekterna i ubuntu?
Minimumkraven är nog ganska låga. Med min förra dator, 2400+ och ett Geforce FX5900 flöt det utmärkt. Problemet är antingen att din dator är alldeles för seg, att grafikkortet är för segt, eller för att du inte lagt in drivrutinerna för grafikkort korrekt.

Vad har du för hårdvara?

För övrigt kan du testa att dra igång 'glxgears' i ett konsolfönster och se hur många fps du får. Som jämförelse fick jag 5-6tusen med datorn jag nämnde ovan.

Värt att tillägga är att mängden minne på grafikkortet är irrelevant så länge du inte kör väldigt hög upplösning.
Citera
2008-01-07, 14:57
Medlem
"Sven"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Minimumkraven är nog ganska låga. Med min förra dator, 2400+ och ett Geforce FX5900 flöt det utmärkt. Problemet är antingen att din dator är alldeles för seg, att grafikkortet är för segt, eller för att du inte lagt in drivrutinerna för grafikkort korrekt.

Vad har du för hårdvara?

För övrigt kan du testa att dra igång 'glxgears' i ett konsolfönster och se hur många fps du får. Som jämförelse fick jag 5-6tusen med datorn jag nämnde ovan.

Värt att tillägga är att mängden minne på grafikkortet är irrelevant så länge du inte kör väldigt hög upplösning.
ok jag får typ 3000 som högs i fps, men då är den väl för seg då eller?
men jag har en 64bit amd 3500+
Citera
2008-01-07, 15:01
Medlem
McBs avatar
Kör också en fglrxinfo i konsoll och kontrollera att ATI står som tillverkare. Om det står något annat (Mesa) så är inte dina drivrutiner korrekt installerade.
Citera
2008-01-07, 15:02
Medlem
"Sven"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Kör också en fglrxinfo i konsoll och kontrollera att ATI står som tillverkare. Om det står något annat (Mesa) så är inte dina drivrutiner korrekt installerade.
det står att det är ati, men nu flyter spel på bra,
Citera
2008-01-07, 15:06
Medlem
"Sven"s avatar
men nu har nått blivit väldigt konstigt när jag trycker på skrivbordseffekter så strår följande:composit utökningen är inte tillgänglig, vad menas med det?
Citera
2008-01-07, 15:17
Medlem
McBs avatar
Citat:
men nu har nått blivit väldigt konstigt när jag trycker på skrivbordseffekter så strår följande:composit utökningen är inte tillgänglig, vad menas med det?

Att du inte har composit-stöd i din Xorg-config. Lägg till följande rader längst ner i din /etc/X11/xorg.conf så bör det lösa sig.

Kod:
Section "Extensions"
        Option  "Composite"     "On"
EndSection

Starta sedan om X med Ctrl + Alt + Backspace.
Citera
2008-01-07, 21:00
Medlem
"Sven"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Att du inte har composit-stöd i din Xorg-config. Lägg till följande rader längst ner i din /etc/X11/xorg.conf så bör det lösa sig.

Kod:
Section "Extensions"
        Option  "Composite"     "On"
EndSection

Starta sedan om X med Ctrl + Alt + Backspace.
jag har inte skrivrättigheterna till den vad är felet
Citera
2008-01-07, 21:06
Medlem
aegonss avatar
Citat:
jag har inte skrivrättigheterna till den vad är felet
Du måste öppna den som root/admin. Sudo.
Citera
2008-01-07, 21:18
Medlem
"Sven"s avatar
Citat:
Du måste öppna den som root/admin. Sudo.
ok nu funkar det men hur kommer detsig att jag ändå inte kan ha skrivbords effekter? jag kommer ju upp i 3000fps, räcker inte det? jag tror att det kan bero på ramet!
Citera
2008-01-07, 23:21
Medlem
aegonss avatar
Citat:
ok nu funkar det men hur kommer detsig att jag ändå inte kan ha skrivbords effekter? jag kommer ju upp i 3000fps, räcker inte det? jag tror att det kan bero på ramet!
Nej, det kan inte bero på mängden ramminne. Skulle de vara igång skulle de visas, sen om det skulle hacka eller inte är en annan sak. Ubuntu beslutar inte om huruvida effekterna ska visas eller inte beroende på vad du har för burk.

Har du aktiverat effekterna? Det är ytterst lite som är aktivt som default.
Citera
2008-01-08, 17:18
Medlem
"Sven"s avatar
Citat:
Nej, det kan inte bero på mängden ramminne. Skulle de vara igång skulle de visas, sen om det skulle hacka eller inte är en annan sak. Ubuntu beslutar inte om huruvida effekterna ska visas eller inte beroende på vad du har för burk.

Har du aktiverat effekterna? Det är ytterst lite som är aktivt som default.
asså nu flyter spelen på bra det laggar inte det minsta(fel instalation av drivis ) men jag har ju ubuntu 7.04, ok när jag trycker på skrivbords effekter så startar det inte! det bara flimrar till, måste jag instalera ytterligare programmvara som compiz eller beryl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in