2025-08-16, 01:10
Medlem
Skarparattarns avatar
Någon med tips på ett bra vin till flankstek?
Citera
2025-08-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Någon med tips på ett bra vin till flankstek?
Rött.

Vill du ha mer detaljerat tips behöver du tillhandahålla fler detaljer. Hur är köttet tillrett? Kryddning? Vad har du för sås? Vad äter du till? Vilken prisklass talar vi om? Vad brukar du gilla för viner annars?
Citera
2025-09-03, 13:31
Medlem
Skulle behöva hjälp med att klassificera den vinsamling jag håller på att bygga upp. Ordning och reda underlättar vid nya inköp och matchning med mat bland annat.

Bubbbel, rosé och dessertviner ger sig själv. Vita viner och lätta röda viner är också ganska enkelt, men sen det mer komplicerat.

Såg följande kategorier på Youtube någonstans men har svårt att pricka in mina röda på rätt ställen.
1. Torra vita. Sauvignon blanc, riesling, grüner veltliner, Chablis, mm.
2. Blommiga, lite sötare vita (som passar till asiatisk mat). Halvsöt riesling, gewurtztraminer mm.
3. Fylliga vita. Olika grader av ekfatslagrad chardonnay.
4. Lätta röda. Gamay, pinot noir mm.
5. Medelfylliga röda. Vad ska man ha när?
6. På väg mot fylliga röda. Vad ska jag ha här?
7. Fylliga röda. Bordeaux antagligen , vad mer?

Hur klassificerar jag röda viner från Rioja, Chianti, Bordeaux, Rhonedalen, Piemonte, Valpolicella? Vad gör jag med Amarone, zinfandel från USA, shiraz från Australien mm utifrån dessa kategorier?

Tacksam för svar!
Citera
2025-09-12, 14:35
Medlem
Torricellis avatar
Någon som har något tips på ett bra rödvin som inte är allt för sött men fylligt vin, inte för kryddigt heller? Köpte Amarone vin för 199kr och den hade varit god om det inte vore för den påtagliga sötman. Fyllig, inte kryddig men för söt. Visste om att Amarone är söta men ville ändå testa.

Köpte denna: Amarone della valpolicella Classico 2021 -199kr

Om jag fattar det rätt så är Barolo vin ett bra alternativ om man vill ha ett vin som är fylligt men inte är så sött? Eller varför inte Brunello? Chianti vin?

Förslag:

Cecchi organic Chianti Classico 2022 (169kr)
Valiano Chianti Classico 2022 (165kr)
Enzo Bartoli Barolo 2020 (239kr)
Barolo giacosa fratelli 2021 (219kr)
Brunello di montalcino - col d’orcia 2020 (299kr)
Citera
2025-09-16, 20:11
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stressford
Skulle behöva hjälp med att klassificera den vinsamling jag håller på att bygga upp. Ordning och reda underlättar vid nya inköp och matchning med mat bland annat.

Bubbbel, rosé och dessertviner ger sig själv. Vita viner och lätta röda viner är också ganska enkelt, men sen det mer komplicerat.

Såg följande kategorier på Youtube någonstans men har svårt att pricka in mina röda på rätt ställen.
1. Torra vita. Sauvignon blanc, riesling, grüner veltliner, Chablis, mm.
2. Blommiga, lite sötare vita (som passar till asiatisk mat). Halvsöt riesling, gewurtztraminer mm.
3. Fylliga vita. Olika grader av ekfatslagrad chardonnay.
4. Lätta röda. Gamay, pinot noir mm.
5. Medelfylliga röda. Vad ska man ha när?
6. På väg mot fylliga röda. Vad ska jag ha här?
7. Fylliga röda. Bordeaux antagligen , vad mer?

Hur klassificerar jag röda viner från Rioja, Chianti, Bordeaux, Rhonedalen, Piemonte, Valpolicella? Vad gör jag med Amarone, zinfandel från USA, shiraz från Australien mm utifrån dessa kategorier?

Tacksam för svar!

Det var lite väl stort fokus på fyllighet i de röda viner på den där listan. Visst kan det vara av betydelse,
men det känns som man missar allt annat. Är det YT-kanalen ”Wine is cool” som listan kommer ifrån?

Vid matchning av rött vin & mat använder jag systembolagets kategorisering av vin, dvs:
Mjukt & bärigt
Kryddigt & mustigt
Fruktigt och smakrikt
Stramt & nyanserat

Övriga parametrar som fyllighet, sötma, strävhet & ungefärlig aromatik har jag oftast koll på.
Är jag osäker kollar jag på systembolagets ”Vad passar till”, eller andra källor.

Angående fyllighet är det ganska vanligt att enklare viner (billigare) är mindre fylliga.
Detta gäller inte i lika stor utsträckning för druvor som Pinot Noir, & Gamay.
Jag gissar att de olika fyllighetsgraderna på din lista härstammar från engelska beskrivning
av fyllighet, dvs light-/medium-/medium-plus/full-bodied. På systembolagets smakklockor
motsvarar det ungefär:Lunder 6, M 6-7, M+8-9, F över nio.
Du kan lätt hitta det du söker via smakklockorna på systembolagets sajt:
https://www.systembolaget.se/sortime...lighet-fran=10

Vinstilar kan varierar även inom regionerna. Det finns klassiska-, moderna- och natur-
producenter. Även druvor och blandningar kan variera.

Jag brukar även kategorisera viner som:
Bordsviner
Enklare viner som funkar till mat, men inte är så kul på egen hand. Under 200 kr.
Husviner
Hyggliga viner som snittar 87-90 på Parkerskalan. Ca 200 kr.
Finare vinare
Viner som snittar 90-plus. Vanligtvis över 300 kr.

Det går åt över 100 flaskor per år i mitt hem. Så jag snålar på vissa flaskor så att jag
kan lägga mer på andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Någon som har något tips på ett bra rödvin som inte är allt för sött men fylligt vin, inte för kryddigt heller? Köpte Amarone vin för 199kr och den hade varit god om det inte vore för den påtagliga sötman. Fyllig, inte kryddig men för söt. Visste om att Amarone är söta men ville ändå testa.

Köpte denna: Amarone della valpolicella Classico 2021 -199kr

Om jag fattar det rätt så är Barolo vin ett bra alternativ om man vill ha ett vin som är fylligt men inte är så sött? Eller varför inte Brunello? Chianti vin?

Förslag:

Cecchi organic Chianti Classico 2022 (169kr)
Valiano Chianti Classico 2022 (165kr)
Enzo Bartoli Barolo 2020 (239kr)
Barolo giacosa fratelli 2021 (219kr)
Brunello di montalcino - col d’orcia 2020 (299kr)

I vanliga fall hade mitt stalltips varit Penfolds Bin 28 om vi talar om fylliga viner i den här prisklassen.
Jag testade en för några veckar sen och den var helt ur fas. Jag luftade vinet i karaff i ca 9 timmar
som jag gjort många gånger förr. Normalt brukar vakna till liv här och leverera stor kraftig
mörk frukt, men ändå lent. Nästan polerad frukt.

Tyvärr blev det inte så den här gången med 2022. Vinet var tvärtom grovt. Jag har senare läst kommentarer
kring 2022-vinet på Vivino och Cellartracker, men ingen verkar ha upplevt det som jag gjorde. Kanske hade jag
otur med flaskan? Jag vet inte, men ändå flagga för det kan finnas risk med 2022.

Ett säkrare kort skulle kunna vara 2020 Montebaco Parcela Cara Norte:
https://www.systembolaget.se/produkt...ebaco-9284601/

Fynd enligt Munkis:
https://www.munskankarna.se/sv/vinlocus/tillfalligt-sortiment-12-september-2025/parcela-cara-norte-2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in