Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Lutar åt Mont-Redon C9dP 2008.
Finns att hämta i bolagets hyllor och landar på 230 spänn. 2008 borde vara hyggligt tillgänglig redan nu?
Tyvärr är 2008 som nu står på hyllorna en sämre årgång än snittet. 2006 och 2007 var substantiellt bättre och 2009 lär också bli betydligt bättre när den släpps. Annars är Mont-Redon CdP en av mina favoriter när man ska ha nått bra vin under 250:- som alltid finns tillgängligt på hylla.
En annan du kan kolla på som ligger en bra bit under din budget och som jag alltid blivit mycket imponerad av för priset är Les Hauts de Granget. 2008 är aktuell årgång och priset är 159:- vill jag minnas. Det är en Saint Emilion Grand Cru från högra stranden i Bordeaux vilket innebär dominans av Merlot och en mer yppig och fyllig fruktstruktur än vinerna från vänstra stranden i samma prisklass. LHdG har en fin tanninstruktur, bra fyllighet och längd och en mycket trevlig ursprungstypisk doft och smak av plommon, läder, cederträ och röda bär. De har lyckats mycket bra med 2008-an. Den kommer stå upp fint mot oxfilén och charma dina kompisar. Glöm inte att dekantera i god tid bara.