2012-04-25, 10:50
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Lutar åt Mont-Redon C9dP 2008.
Finns att hämta i bolagets hyllor och landar på 230 spänn. 2008 borde vara hyggligt tillgänglig redan nu?

Den och/eller Standard-Santa Duc för 199 kr skulle jag gå på. Är det i Nordstan det finns vinkällarbutik?
Citera
2012-04-25, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Istället för två flaskor i 100-130 kr klassen föreslår jag en i 200-250 kr klassen.

Men om man måste hålla sig på 130-nivån rekommenderar jag den här från Poliziano: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=2144. Visserligen 150 kr, men ändå sanslöst bra, i mitt tycke. Visst ja, den här för 130 kr brukar vara pålitlig: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc.../?varuNr=32341

I frankrike finns tex Santa Duc Les quatre terres som är helt ok för 120 kr.

Jag tittar alltid i fina hyllan, men har aldrig sett dessa på mitt bolag. Får väl göra en beställning då. Håller med om att det är värt att lägga lite extra på ett bra vin istället för att köpa något halvdant och inte bli nöjd för mindre pengar.

De minst prisvärda är de viner under 100-lappen. Lindemann, billigare Penfolds-vinerna (utan "bin" framför) och självklart alla Masi-viner under under 275 kr (Amarone Costasera)
Citera
2012-04-25, 12:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Lutar åt Mont-Redon C9dP 2008.
Finns att hämta i bolagets hyllor och landar på 230 spänn. 2008 borde vara hyggligt tillgänglig redan nu?

Tyvärr är 2008 som nu står på hyllorna en sämre årgång än snittet. 2006 och 2007 var substantiellt bättre och 2009 lär också bli betydligt bättre när den släpps. Annars är Mont-Redon CdP en av mina favoriter när man ska ha nått bra vin under 250:- som alltid finns tillgängligt på hylla.

En annan du kan kolla på som ligger en bra bit under din budget och som jag alltid blivit mycket imponerad av för priset är Les Hauts de Granget. 2008 är aktuell årgång och priset är 159:- vill jag minnas. Det är en Saint Emilion Grand Cru från högra stranden i Bordeaux vilket innebär dominans av Merlot och en mer yppig och fyllig fruktstruktur än vinerna från vänstra stranden i samma prisklass. LHdG har en fin tanninstruktur, bra fyllighet och längd och en mycket trevlig ursprungstypisk doft och smak av plommon, läder, cederträ och röda bär. De har lyckats mycket bra med 2008-an. Den kommer stå upp fint mot oxfilén och charma dina kompisar. Glöm inte att dekantera i god tid bara.
Citera
2012-04-25, 12:40
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Glöm inte att dekantera i god tid bara.

Exakt. Häll i karaff vid lunch och ställ svalt om du ska servera vid middagstid.
Citera
2012-05-04, 22:40
Medlem
FFMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
6 helflaskor alltså för att undvika att krångla till det (f.ö. 4,5 liter totalt, 0,75 l x 6)? Det här var vad jag kunde hitta vid en snabb googling: http://www.snooth.com/image/terre-del-barolo-barolo/
Cantina Terre del Barolo om det är den alltså. Ingen producent jag är bekant med. Cellartracker var inte till nån större hjälp heller. Skulle tippa på att det är en enklare producent. Osäker på om det är något större värde i dem, men jag kan ha fel. Däremot är de säkert goda att dricka i dagsläget, så jag föreslår att du öppnar en och provar.

Hej och tack för svaret igen. Jag tog faktiskt kontakt med en sommeller som fick värdera kalaset.
Hade jag följt ditt tips så hade jag gått miste om runt fyra och ett halvt tusen spänn, det varje flaska värderades till . 85 verkar ha varit någon speciell årgång också.

Ska dock öppna en framöver ändå .
Citera
2012-05-08, 14:49
Medlem
The Lawns avatar
Hej alla törstiga!

Tänkte bjuda några goda vänner på stenugnsbakad Flammkuchen i kväll och har lite frågor angående vin. Har dock redan köpt vin men tänkte att det kunde vara kul att höra era kommentarer och tips på vinval inför nästa flammkuchen-kväll. Flammkuchen eller Tarte flambée som det heter i Frankrike, har en fyllning av gräddfil, creme fraiche, gryere, lök och rökt sidfläsk, men givetvis finns det flera olika varianter.

Jag har köpt några enklare vita viner med lite extra sötma för att tackla sältan i maten. Vinerna kommer också från rättens hemtrakter i Alsace och sydvästra Tyskland, vilket brukar vara ett lyckat knep. Följande vinare valdes ut:

Gewurztraminer Réserve Henn˙ 2010 (nr 2176)

Georg Breuer Riesling Sauvage 2011 (nr 5899) (Kanske inte så mycket sötma)

Pierre Sparr Pinot Gris Réserve 2009 (nr 2190)

Tron ni att jag är inne på rätt spår?
Citera
2012-05-09, 00:01
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Lawn
Hej alla törstiga!

Tänkte bjuda några goda vänner på stenugnsbakad Flammkuchen i kväll och har lite frågor angående vin. Har dock redan köpt vin men tänkte att det kunde vara kul att höra era kommentarer och tips på vinval inför nästa flammkuchen-kväll. Flammkuchen eller Tarte flambée som det heter i Frankrike, har en fyllning av gräddfil, creme fraiche, gryere, lök och rökt sidfläsk, men givetvis finns det flera olika varianter.

Jag har köpt några enklare vita viner med lite extra sötma för att tackla sältan i maten. Vinerna kommer också från rättens hemtrakter i Alsace och sydvästra Tyskland, vilket brukar vara ett lyckat knep. Följande vinare valdes ut:

Flammkuchen kan vara en av världens mest underskattade rätter. Fantastiskt gott i all sin enkelhet.
Viss sötma bör du ha, ja. I övrigt har jag inget mer matnyttigt att tillföra än att önska en trevlig måltid!
Citera
2012-05-09, 07:06
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Lawn
Hej alla törstiga!

Jag skulle nog gå på Pinot Gris. Rieslingen är nog, som du själv påpekar, väl torr och Gewurztraminer har jag lite svårt för annat än i rena dessertviner.

När jag själv åt Tarte Flambée på restaurang i Alsace har jag för mig att jag drack ett torrt ljust Alsace Pinot Noir. Det var nog inte den perfekta kombinationen...
Citera
2012-05-09, 11:27
Medlem
The Lawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Flammkuchen kan vara en av världens mest underskattade rätter. Fantastiskt gott i all sin enkelhet.
Viss sötma bör du ha, ja. I övrigt har jag inget mer matnyttigt att tillföra än att önska en trevlig måltid!

Kan låta meddela att middagen blev väldigt lyckad. Håller med om att det är en fantastiskt god rätt trots sin enkelhet. Nyckeln ligger i att använda råvaror av hög kvalitet och att baka på sten.
Citera
2012-05-09, 11:31
Medlem
The Lawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jag skulle nog gå på Pinot Gris. Rieslingen är nog, som du själv påpekar, väl torr och Gewurztraminer har jag lite svårt för annat än i rena dessertviner.

När jag själv åt Tarte Flambée på restaurang i Alsace har jag för mig att jag drack ett torrt ljust Alsace Pinot Noir. Det var nog inte den perfekta kombinationen...

Vi drack alla tre och jag tyckte själv att Pinot Gris gjorde sig bäst. Övriga i sällskapet blev dock väldigt förtjusta i Gewurtstraminern. Rieslingen dracks upp efter maten då den inte riktigt passade in i sammanhanget.
Citera
2012-05-09, 17:17
Medlem
SiSeniors avatar
Om man inte är särskilt kräsen när det kommer till vin. Hur förhåller sig då Åkesson för 39kr/750cl? Godare/Äckligare än andra billiga sorter på systemet?
Citera
2012-05-09, 19:08
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Om man inte är särskilt kräsen när det kommer till vin. Hur förhåller sig då Åkesson för 39kr/750cl? Godare/Äckligare än andra billiga sorter på systemet?

En som köper vin för 39:- flaskan kan inte rimligtvis bry sig nämnvärt om vad som är i glaset. Inga viner som finns på Systembolaget är direkt äckliga eftersom det finns vissa (väldigt grundläggande) kvalitetskrav på allt som säljs. Men allt i de prisklasserna är ungefär samma skit; alltså blaskigt, totalt intetsägande och för sådana som inte bryr sig ett dyft om vad de dricker. Det är en praktisk omöjlighet att hitta ett vin som objektivt sett är ett bra vin för de pengarna, det existerar helt enkelt inte. Vill du bara uppnå bästa APK (alkohol per krona) så är det bara att köpa. Vill du ha nån form av kvalitet så föreslår jag att du köper en flaska gott vin för pengarna som du hade lagt på fyra flaskor Åkesson. Om du sen vill dricka en fjärdedel så mycket vin eller lägga mer pengar är upp till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in