Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Nja, vill nog ha skumpa till Skagen ändå. Dels tycker jag personligen att det funkar helt ok men kanske mest för det festliga.
När det kommer till det röda är jag inne på Rhône men sortimentet är skrämmande dåligt även i vinkällarbutikerna, särskilt för norra delen av distriktet. Corzes-Hermitage kanske? Förslag?
Skumpa till chipsen innan maten och öl till skagen. Om du istället kör löjromstoast kan en skumpa med hygglig brödighet gå an, men skippa i så fall löken och var generös med citronen.
Hermitage Farconnet från Chave eller ännu bättre något från Côte Rôtie (tex Jamet eller i nödfall Guigal, men undvik 2005 tills vidare från Guigal). Delas kom med både Hermitage och CR i släppet i april, kan finnas några flaskor kvar, brukar vara pålitlig producent. Dåligt utbud? Tja, med det utmärkta försäljningsmonopol vi har i Sverige är det inte konstigt att det blir hype kring vissa viner som då tar slut på en gång. Om du satsar på Crozes är Yann Chaves Le Rouvre rätt ok. Går du söderut i Rhône kan du testa Prestige des Hautes Garrigues från Santa Duc eller Chateauneuf du Pape från Domaine de la Mordorée, någon av de vassare cuvéerna från Barroche eller Cuvée du Vatican (och möjligen Janasse). Som klart godkänt budgetalternativ brukar faktiskt Mont-Redon leverera bra. Personligen undviker jag Xavier som har lite för spretig och spritig stil för min smak.
Från Italien kan du tex ta en bättre Brunello eller näst intill valfri Barolo/Barbaresco, men ta gärna något roligare än Fontanafreddas standard-Barolo. Visst, det är ett ok vin, men det finns mycket annat som är intressantare.