2012-04-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Skippa skumpan (skumpan funkar inte så bra till majonnäsen plus att det är för mkt umami i rommen för att det ska bli komplett) till Skagen och satsa på en bättre öl istället , tex Landsort lager från Nynäshamn. Då kan du lägga 280 kr på en Ch Valois eller 500 kr på en Tignanello till oxen.

Nja, vill nog ha skumpa till Skagen ändå. Dels tycker jag personligen att det funkar helt ok men kanske mest för det festliga.
När det kommer till det röda är jag inne på Rhône men sortimentet är skrämmande dåligt även i vinkällarbutikerna, särskilt för norra delen av distriktet. Corzes-Hermitage kanske? Förslag?
Citera
2012-04-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksiv
Nja, vill nog ha skumpa till Skagen ändå. Dels tycker jag personligen att det funkar helt ok men kanske mest för det festliga.
När det kommer till det röda är jag inne på Rhône men sortimentet är skrämmande dåligt även i vinkällarbutikerna, särskilt för norra delen av distriktet. Corzes-Hermitage kanske? Förslag?

Amarone till varmrätten skulle vara grymt! Mycket fyllighet och bra stävhet samt bra fruktsyra för att möta den krämiga potatisgratängen. Amarone går oxå bra till parmesanost och andra smakrikare ostar, så den kan stå kvar till desserten.

Till förrätten tycker jag att du gör rätt att välja mousserande. Välj en sort med hög fruktsyra för att syran möter det feta i röran på ett bra sätt. Personligen skulle jag välja en sort utan mineralton, men det är smaksak.
Citera
2012-04-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LessFear
Amarone till varmrätten skulle vara grymt! Mycket fyllighet och bra stävhet samt bra fruktsyra för att möta den krämiga potatisgratängen. Amarone går oxå bra till parmesanost och andra smakrikare ostar, så den kan stå kvar till desserten.

Till förrätten tycker jag att du gör rätt att välja mousserande. Välj en sort med hög fruktsyra för att syran möter det feta i röran på ett bra sätt. Personligen skulle jag välja en sort utan mineralton, men det är smaksak.

Tack för tipset men Amarone går bort.
Hellre Barolo eller Barbaresco om vi ska dricka Italien. Men helst Rhône, tips?
Citera
2012-04-24, 14:13
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Jo det var det. Men för det priset tycker jag det var helt okej, iaf för mig som inte är någon finsmakare.

Har du något andra tips på ett lättdrucket rött vin som är hyfsat billigt?

Jag är frankofil, men senast jag provade så var Croix du Sud från Åkessons förvånansvärt bra för att vara en BiB. Smakade nästan som ett riktigt vin med personlighet. Dock har jag hört att kvaliteten ska vara lite ojämn så jag vet inte hur de som finns på bolaget nu är.

Citat:
På lördag ska vi ha en liten samling för några grabbar.
Tänkte servera en ganska simpel måltid:

Toast Skagen.
Oxfilé provencale men ordentligt krämig potatisgratäng.
Diverse ostar

Till förrätten tänkte jag ha två flaskor Pierre Peters Cuvée Speciale de Réserve.
Till efterrätten tänkte jag plocka ett portvin och även låta vinet från huvudrätten få stå kvar på borden.
Frågan är då vilket portvin och vilket matvin?
Budgeten är lågt satt, vi är 6 pers och 1500 får vinerna kosta.
560 spänn försvinner på champagnen och jag skulle gissa ca 200 spänn för en flaska portvin. Kvar blir alltså 750 kr för som ska räcka till tre flaskor rött.
Så 250 kr/flaskan och ska gå bra ihop med oxfilén.

Personligen har jag en förkärlek för kraftfulla Grenache-dominerade viner till oxfilé. Med stöd av Syrah, Mourvèdre eller Cabernet får man även tillräcklig kryddighet och djup för att funka mycket bra till maten. Ett alternativ är Cuvée du Vatican från Diffonty (CdP): http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...%252cpris%252c

Xavier CdP eller Finca el Puig (Priorat) som finns på de flesta Systembolag borde också göra jobbet väl under din budget. Har dock inte provat senaste årgången Finca el Puig. Norra Rhône som du är inne på passar väldigt bra, men som sagt är det svårt att hitta något i den prisklassen. Delas har en Côte-Rôtie för 269:- som har fått lite blandade omdömen, har aldrig smakat den själv.

Citat:
Ursprungligen postat av LessFear

Suck.

Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Fokuset i den här tråden har helt klart ändrats sen den flyttades till det här forumet.

Instämmer helt. Lite trist.
Citera
2012-04-24, 20:53
Medlem
magpies avatar
Citat:

Skumpa till chipsen innan maten och öl till skagen. Om du istället kör löjromstoast kan en skumpa med hygglig brödighet gå an, men skippa i så fall löken och var generös med citronen.

Hermitage Farconnet från Chave eller ännu bättre något från Côte Rôtie (tex Jamet eller i nödfall Guigal, men undvik 2005 tills vidare från Guigal). Delas kom med både Hermitage och CR i släppet i april, kan finnas några flaskor kvar, brukar vara pålitlig producent. Dåligt utbud? Tja, med det utmärkta försäljningsmonopol vi har i Sverige är det inte konstigt att det blir hype kring vissa viner som då tar slut på en gång. Om du satsar på Crozes är Yann Chaves Le Rouvre rätt ok. Går du söderut i Rhône kan du testa Prestige des Hautes Garrigues från Santa Duc eller Chateauneuf du Pape från Domaine de la Mordorée, någon av de vassare cuvéerna från Barroche eller Cuvée du Vatican (och möjligen Janasse). Som klart godkänt budgetalternativ brukar faktiskt Mont-Redon leverera bra. Personligen undviker jag Xavier som har lite för spretig och spritig stil för min smak.

Från Italien kan du tex ta en bättre Brunello eller näst intill valfri Barolo/Barbaresco, men ta gärna något roligare än Fontanafreddas standard-Barolo. Visst, det är ett ok vin, men det finns mycket annat som är intressantare.
Citera
2012-04-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag är frankofil, men senast jag provade så var Croix du Sud från Åkessons förvånansvärt bra för att vara en BiB. Smakade nästan som ett riktigt vin med personlighet. Dock har jag hört att kvaliteten ska vara lite ojämn så jag vet inte hur de som finns på bolaget nu är.

Frankofil, var då tvungen att kolla upp vad det betydde

Okej, men kanske får prova det framöver.
Citera
2012-04-25, 00:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Testade en merlot från Zenato i helgen. 129 välinvesterade kronor. Zenato håller verkligen klass till skillnad mot Masi:s betydligt tråkigare viner i nästan samma prisklass.

Lägg till 20-30 kr och du får ett mycket bättre vin. Rekommenderas. Vad säger panelen, någon som håller med?
Citera
2012-04-25, 01:09
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Testade en merlot från Zenato i helgen. 129 välinvesterade kronor. Zenato håller verkligen klass till skillnad mot Masi:s betydligt tråkigare viner i nästan samma prisklass.

Lägg till 20-30 kr och du får ett mycket bättre vin. Rekommenderas. Vad säger panelen, någon som håller med?

129 desinvesterade kronor. För intetsägande, blaskigt och uttorkat. För några årgångar sedan var Zenatos vanliga Valpolicella classico klart bättre än nämnda vin, men tyvärr har även Valpon kroknat senare år. Värre är det med Ripassan som har skenat i pris utan att kvaliteten förbättrats, den var ok vid 149, men vid 179 känns den inte längre aktuell. Alternativt har mina smakpreferenser utvecklats till det bättre. Tom Zenatos standard-Amarone har blivit omkörd av billigare doningar från tex Tenuta Sant Antonio.

Däremot håller jag med om att man kan lägga till 20-30 kr och få ett mycket bättre vin, dvs 129 kr + 20 till 30 kr ger bra utdelning, så länge det inte står Zenato på etiketten numera.
Citera
2012-04-25, 02:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
129 desinvesterade kronor. För intetsägande, blaskigt och uttorkat. För några årgångar sedan var Zenatos vanliga Valpolicella classico klart bättre än nämnda vin, men tyvärr har även Valpon kroknat senare år. Värre är det med Ripassan som har skenat i pris utan att kvaliteten förbättrats, den var ok vid 149, men vid 179 känns den inte längre aktuell. Alternativt har mina smakpreferenser utvecklats till det bättre. Tom Zenatos standard-Amarone har blivit omkörd av billigare doningar från tex Tenuta Sant Antonio.

Däremot håller jag med om att man kan lägga till 20-30 kr och få ett mycket bättre vin, dvs 129 kr + 20 till 30 kr ger bra utdelning, så länge det inte står Zenato på etiketten numera.

Har testat zenatos merlot tidigare och då var jag inte lika imponerad. Kanske är det en bättre årgång som nu säljs på bolaget. Jämför man med Masi:s viner är zenatos mycket godare. Det gäller både valpolicella superiore och merlot. Ripassan är självklart grym den med, men lite för dyr.

Vad tycker du man ska köpa istället? Nu har jag prövat en massa viner i 100-130 krs klassen, men zenatos har faktiskt varit bäst
Citera
2012-04-25, 04:15
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad tycker du man ska köpa istället? Nu har jag prövat en massa viner i 100-130 krs klassen, men zenatos har faktiskt varit bäst

Istället för två flaskor i 100-130 kr klassen föreslår jag en i 200-250 kr klassen.

Men om man måste hålla sig på 130-nivån rekommenderar jag den här från Poliziano: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=2144. Visserligen 150 kr, men ändå sanslöst bra, i mitt tycke. Visst ja, den här för 130 kr brukar vara pålitlig: http://www.systembolaget.se/Sok-dryc.../?varuNr=32341

I frankrike finns tex Santa Duc Les quatre terres som är helt ok för 120 kr.
Citera
2012-04-25, 09:58
Medlem
magpie; tack för tipsen. Dock tar du inte hänsyn till två aspekter. Tillställningen är på lördag och ca 250 spänn/flaskan för det röda.
Har förövrigt en del Delas, nu senast Hermitage Les Bessards 2009. Dock inget jag vill öppna med detta gänget.
Vill bjuda på hyggligt vin och få grabbarna att öppna ögonen lite. Vill dock inte kasta pärlor.
Så hjälp mig. Tänkte handla i Nordstan.
Citera
2012-04-25, 10:04
Medlem
Lutar åt Mont-Redon C9dP 2008.
Finns att hämta i bolagets hyllor och landar på 230 spänn. 2008 borde vara hyggligt tillgänglig redan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in