2008-01-07, 21:04
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Definiera vad du menar med "grova brott". r det upprepade snatterier, tillgreppbrott, rattfyllla, vrdslshet i trafik, olaga hot....?
Tja, det tl att diskuteras, men nnstans i hradet fngelsestraff anser jag nog borde krvas.
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
De ska naturligtvis anstllas p samma villkor som alla andra, varken enklare eller svrare.
Permanenta uppehllstillstnd fr arbete r riktigt ovanligt (mellan 150-300 per r) vilket jag inte riktigt frstr sklen till. Det r AMS och vra "kra" fackfreningar som beslutar om det finns behov av arbetskraftsinvandring eller inte, s kanske LO kan svara p den frgan
Att f frlngda arbetstillstnd r dremot lttare och d ska man kunna visa att man r frskrad, har ett arbete, har en bostad osv.
Jag kan ltt g med p att folk ska f stanna legalt om de har en legal egenfrsrjning som inte grundas p bidrag.
Permanenta uppehllstillstnd fr arbete r riktigt ovanligt (mellan 150-300 per r) vilket jag inte riktigt frstr sklen till. Det r AMS och vra "kra" fackfreningar som beslutar om det finns behov av arbetskraftsinvandring eller inte, s kanske LO kan svara p den frgan

Att f frlngda arbetstillstnd r dremot lttare och d ska man kunna visa att man r frskrad, har ett arbete, har en bostad osv.
Jag kan ltt g med p att folk ska f stanna legalt om de har en legal egenfrsrjning som inte grundas p bidrag.
Mnja, jag kan faktiskt tnka mej andra villkor fr icke-medborgare, ven om jag i princip hller med dej.
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Du menar, gra det enklare fr arbetsgivare att kunna SPARKA dem. Ingen normal svensk arbetsgivare vid sina sinnens fulla bruk vill riskera att anstlla en frgad odugling som "fr nt i riggen" efter cirka en veckas anstllning. D mste ju hela regelverket gras om, s att arbetsgivarna fr anstlla och sparka folk mer eller mindre efter eget godtycke. Med ett sdant system skulle fler invandrare f chansen att visa vad de gr fr, men ett sdant system passar det svenska psyket illa.
Du menar att svenskar r klenare n invandrade?

Dremot kan vi nog kanske tnka oss flera sorteras anstllningar, fr hur vet en arbetsgivare att en inhemsk odugling inte fr "ont i ryggen" efter en vecka?
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Hur skall arbetssituationen lsas fr alla inblandade parter tnkte ni som r fr att vem som helst skall f komma hit och ska arbete?
Det finns en inhemsk befolkning dr en stor del av dessa gr arbetslsa idag? Skillnaden r att en del gms undan i statistiken via olika arbestsmarknadspolitiska program.
Det finns en inhemsk befolkning dr en stor del av dessa gr arbetslsa idag? Skillnaden r att en del gms undan i statistiken via olika arbestsmarknadspolitiska program.
Vad som mnga verkar ha svrt att begripa r att det inte finns en fast begrnsad mngd arbeten. Ju fler mnniskor - desto fler arbetstillfllen.
Gr en stor del av den inhemska befolkningen arbetsls i dag? Jass?
I augusti 2007 lg den p ca 5-6%.
http://www.scb.se/statistik/AM/AM040...ument/AKU1.pdf