2008-01-07, 21:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Definiera vad du menar med "grova brott". r det upprepade snatterier, tillgreppbrott, rattfyllla, vrdslshet i trafik, olaga hot....?

Tja, det tl att diskuteras, men nnstans i hradet fngelsestraff anser jag nog borde krvas.

Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
De ska naturligtvis anstllas p samma villkor som alla andra, varken enklare eller svrare.

Permanenta uppehllstillstnd fr arbete r riktigt ovanligt (mellan 150-300 per r) vilket jag inte riktigt frstr sklen till. Det r AMS och vra "kra" fackfreningar som beslutar om det finns behov av arbetskraftsinvandring eller inte, s kanske LO kan svara p den frgan

Att f frlngda arbetstillstnd r dremot lttare och d ska man kunna visa att man r frskrad, har ett arbete, har en bostad osv.

Jag kan ltt g med p att folk ska f stanna legalt om de har en legal egenfrsrjning som inte grundas p bidrag.

Mnja, jag kan faktiskt tnka mej andra villkor fr icke-medborgare, ven om jag i princip hller med dej.

Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Du menar, gra det enklare fr arbetsgivare att kunna SPARKA dem. Ingen normal svensk arbetsgivare vid sina sinnens fulla bruk vill riskera att anstlla en frgad odugling som "fr nt i riggen" efter cirka en veckas anstllning. D mste ju hela regelverket gras om, s att arbetsgivarna fr anstlla och sparka folk mer eller mindre efter eget godtycke. Med ett sdant system skulle fler invandrare f chansen att visa vad de gr fr, men ett sdant system passar det svenska psyket illa.

Du menar att svenskar r klenare n invandrade?

Dremot kan vi nog kanske tnka oss flera sorteras anstllningar, fr hur vet en arbetsgivare att en inhemsk odugling inte fr "ont i ryggen" efter en vecka?

Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Hur skall arbetssituationen lsas fr alla inblandade parter tnkte ni som r fr att vem som helst skall f komma hit och ska arbete?

Det finns en inhemsk befolkning dr en stor del av dessa gr arbetslsa idag? Skillnaden r att en del gms undan i statistiken via olika arbestsmarknadspolitiska program.

Vad som mnga verkar ha svrt att begripa r att det inte finns en fast begrnsad mngd arbeten. Ju fler mnniskor - desto fler arbetstillfllen.

Gr en stor del av den inhemska befolkningen arbetsls i dag? Jass?
I augusti 2007 lg den p ca 5-6%.
http://www.scb.se/statistik/AM/AM040...ument/AKU1.pdf
Citera
2008-01-07, 21:17
Bannlyst
Arbetslsheten r mycket strre n vad som sgs!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vad som mnga verkar ha svrt att begripa r att det inte finns en fast begrnsad mngd arbeten. Ju fler mnniskor - desto fler arbetstillfllen.

Och du har givetvis belgg p att s r fallet i Sveriges situation kontra raketforskare frn Somalia och Afghanistan, eller zigenare frn Serbien?

Citat:
Gr en stor del av den inhemska befolkningen arbetsls i dag? Jass?
I augusti 2007 lg den p ca 5-6%.
http://www.scb.se/statistik/AM/AM040...ument/AKU1.pdf

Uppenbarligen har svenskt nringsliv och JAG en helt annan bild av lget n vad du har Ruskigbuss:

Ett stort antal svenskar har inte ngot arbete att g till men detta framkommer inte i de officiella mtten p arbetslshet. Utanfrskapet p den svenska arbetsmarknaden r drfr betydligt strre n vad arbetslshetsstatistiken visar. Svenskt Nringsliv bearbetar drfr den officiella statistiken och redovisar tv alternativa mtt ett ver det totala utanfrskapet och ett ver ppen och dold arbetslshet.

Utanfrskapet

Augusti 2007

1 295 000

Augusti 2006

1 355 000

Snitt 2007 (jan-aug)

1 175 000

Snitt 2006

1 187 000

ppen och dold arbetslshet

Augusti 2007

702 000

Augusti 2006

819 000

Snitt 2007 (jan-aug)

782 000

Snitt 2006

873 000

Kllor: SCB, AMS, Frskringskassan och Svenskt Nringsliv.

http://www.svensktnaringsliv.se/mate...rticle2712.ece
Citera
2008-01-07, 21:21
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Nu r du ju lustig

Kul att du tycker det.

Citat:
dom r ju invandrare.En invandrare r ngon som flyttar frn ett land till ett annat

Nu kommer jag inte att krva nn klla p ditt pstende d jag sllan sjlv har kllor att visa upp.Men jag tvivlar p att en adopterad kan ses som en invandrare d han inte har invandrat.Han har ju blivit importerad.Det kan ju inte rknas som invandrare
Citera
2008-01-07, 21:34
Medlem
Citat:
Alla myndigheter i Sverige r lika bltfisiga nr anklagelser om rasism och frmlingsfientlighet haglar mot dom. Sledes ven polisen, ensklida polismn har sin egen uppfattning men rdslan fr personliga negativa konsekvenser stter effektivt en bit silvertape ver deras munnar. Invandringsdebatten frs endast p det politiskt korrekta sttets spelregler.

Jo jag r ocks smrtsamt medveten om att deras rdsla fr att bli kallad rasist vervinner det mesta, men det vore vldigt intressant att f hra en officiell frklaring frn ngon med chefsposition inom Polisen till varfr de inget gr nr bordet r dukat?
Citera
2008-01-07, 21:35
Medlem
...dubbelpost pga proxy error.
Citera
2008-01-07, 21:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Och du har givetvis belgg p att s r fallet i Sveriges situation kontra raketforskare frn Somalia och Afghanistan, eller zigenare frn Serbien?

Uppenbarligen har svenskt nringsliv och JAG en helt annan bild av lget n vad du har Ruskigbuss:

Ett stort antal svenskar har inte ngot arbete att g till men detta framkommer inte i de officiella mtten p arbetslshet. Utanfrskapet p den svenska arbetsmarknaden r drfr betydligt strre n vad arbetslshetsstatistiken visar. Svenskt Nringsliv bearbetar drfr den officiella statistiken och redovisar tv alternativa mtt ett ver det totala utanfrskapet och ett ver ppen och dold arbetslshet.

Utanfrskapet

Augusti 2007

1 295 000

Augusti 2006

1 355 000

Snitt 2007 (jan-aug)

1 175 000

Snitt 2006

1 187 000

ppen och dold arbetslshet

Augusti 2007

702 000

Augusti 2006

819 000

Snitt 2007 (jan-aug)

782 000

Snitt 2006

873 000

Kllor: SCB, AMS, Frskringskassan och Svenskt Nringsliv.

http://www.svensktnaringsliv.se/mate...rticle2712.ece

Men - snlla du , mnga av dessa STUDERAR ju, eller r sjuka eller p annat stt inte KAN arbeta.

Och om du inte inser sambandet befolkning-arbetstillfllen, ja, d kan jag inte hjlpa dej.
Citera
2008-01-07, 21:38
Bannlyst
Citat:
Men - snlla du , mnga av dessa STUDERAR ju, eller r sjuka eller p annat stt inte KAN arbeta.

Och om du inte inser sambandet befolkning-arbetstillfllen, ja, d kan jag inte hjlpa dej.

P vilket stt skulle du kunna hjlpa mig, vi som str s jkla lngt ifrn varandra som tv mnniskor bara kan gra?

Tills dess njer jag mig med Svenskt nringslivs underskning.
Citera
2008-01-07, 21:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
P vilket stt skulle du kunna hjlpa mig, vi som str s jkla lngt ifrn varandra som tv mnniskor bara kan gra?

Tills dess njer jag mig med Svenskt nringslivs underskning.

Jag tror fr vrigt p att hjlpa andra, ven vilseledda.

Jag hoppas att du har stmpeln "LST MEN INTE FRSTTT" hemma, s du kan stmpla den p deras underskning.
Citera
2008-01-07, 22:03
Bannlyst
Citat:
Jag tror fr vrigt p att hjlpa andra, ven vilseledda.

Jag hoppas att du har stmpeln "LST MEN INTE FRSTTT" hemma, s du kan stmpla den p deras underskning.

Dream on Ruskigbuss.
Citera
2008-01-07, 22:36
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Kul att du tycker det.

Nu kommer jag inte att krva nn klla p ditt pstende d jag sllan sjlv har kllor att visa upp.Men jag tvivlar p att en adopterad kan ses som en invandrare d han inte har invandrat.Han har ju blivit importerad.Det kan ju inte rknas som invandrare

Klla p vad?
Att man r invandrare om man flyttar frn ett land till ett annat?
Sl upp ordet invandrare i nrmsta ordlista.
ta sedan en titt p migrationsverkets hemsida. Flj upp det med lagboken osv.

Verkar som att du har lst dig ngonstans.
Om ett litet barn ska adopteras till Sverige s fr det genomg samma pappersprocedur och f alla tillstnd som alla andra invandrare behver. Enda skillnaden r orsaken till invandringen. Sjlva invandringen bestr ju bara i att man flyttar frn ett annat land till Sverige, vilket ju dessa barn gr.

Sedan fredrar jag nog det humana ordet invandrare motfr det klart objektifierande importer, som benmner dem som om de r en vara vilken som helst.
Lite mnsklig vrdighet kan vi vl lte dem behlla?
Citera
2008-01-07, 23:09
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Klla p vad?Att man r invandrare om man flyttar frn ett land till ett annat?

Men snlla mnniska man r vll inte invandrare om man adopterats

Citat:
Verkar som att du har lst dig ngonstans.

Jaha

Citat:
Om ett litet barn ska adopteras till Sverige s fr det genomg samma pappersprocedur och f alla tillstnd som alla andra invandrare behver. Enda skillnaden r orsaken till invandringen. Sjlva invandringen bestr ju bara i att man flyttar frn ett annat land till Sverige, vilket ju dessa barn gr.

Ja och du har sklart adopterade barn s du vet ju precis hur det gr till

Citat:
Sedan fredrar jag nog det humana ordet invandrare motfr det klart objektifierande importer, som benmner dem som om de r en vara vilken som helst.Lite mnsklig vrdighet kan vi vl lte dem behlla?

Ja i minna gon har dom mnskligt vrde,har dom det i dinna?

Invandrare,eller hur
Citera
2008-01-08, 00:20
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon

Ja och du har sklart adopterade barn s du vet ju precis hur det gr till

Om det, min unge man, vet du inget

Sedan verkar du tycka att invandrare r ett skllsord. det tycker inte jag. Det r bara en beskrivning av att en mnniska r fdd i Norge, Kanada eller fr all del Somalia innan de flyttade till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in