2009-09-03, 15:36
Medlem
RMBKKs avatar
Finns det folk hr p flashback som varit p bckarng typ sommaren 07? Tv r sedan allts? Skulle varit jvligt kul att hra hur det gtt fr folk...
Citera
2009-09-03, 22:01
Medlem
Vissa av dessa hem r dock underliga, de verlter p vanliga outbildade elevassistenter att ta reda p deras ungar p dagarna.

Och det r en jvla pengamaskin, hr ute har en fan en massa ungar med problem i kllaren att fixa cyklar och han kan leva gott p vad det ger honom i pengar frn staten.

Rtt OT antar jag, men jag r klart misstnksam mot dessa hem som dyker upp hr och var speciellt hr ute i obyggden.
Citera
2011-05-13, 11:32
Medlem
Rakshasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Vissa av dessa hem r dock underliga, de verlter p vanliga outbildade elevassistenter att ta reda p deras ungar p dagarna.

Och det r en jvla pengamaskin...

Kan intyga att det stmmer p Hassela Gotland, iaf fr ngra r sedan (vet ej hur det r idag). Dr kunde ungdomarna knarka p s gott de bara kunde, de rkte till och med p regelbundet med en ur personalen (fd missbrukare, mkt lmplig att anstlla frsts). En anhrig kom dit och de ansvariga lste aldrig ens hennes "mapp" fr de ville inte ha "frutfattade meningar".... j*vla dumpallar. Dr stod det saker om hennes psykiatriska och psykologiska tillstnd som var av strsta vikt fr att hon skulle f rtt vrd. Istllet lmnades hon och mnga andra vind fr vg, fria att gra vad de ville. LVU-hem antyder ju att man hamnat dr fr att man inte direkt br f gra vad man vill fr att man brister i egenansvar... Nej Hassela Gotland r med strsta sannolikhet fortfarande ett gigantiskt skmt, som underlttar fr ungdomar att fortstta knarka och dessutom p skattebetalarnas bekostnad. Kostade frut mellan 1000-2000 kr /dygn och ungdom. Samma som en natt p Selma Lagerlf spa.
Hur knns det, Sverige?
Citera
2011-07-31, 17:21
Medlem
Intelligenss avatar
Hassela r en by i norra Hlsingland dr "Hasselakollektivet" startades (det finns kvar, finns ven Kollektiv i Gotland, Gteborg, Skne etc)
Citera
2011-09-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Hassela r en by i norra Hlsingland dr "Hasselakollektivet" startades (det finns kvar, finns ven Kollektiv i Gotland, Gteborg, Skne etc)

Hassela i Hassela kptes vlan upp av en stor vrdkoncern helt utan "eldsjl" och drivs nu av denna. De anvnder sig dock av goodwillen i reklamen. Det var vad jag frstr ett sjlvmord efter sexuella vergrepp som satte punkt fr det kta Hassela.

Angende AB Hassela Gotland vet jag fljande att frtlja:

Jag tror att de mer eller mindre lmnat den s kallade hasselapedagogiken och har idag ngon slags 12-stegsbehandling. Som bekant tar de emot alla upptnkliga problem s man kan ju undra hur det fungerar.

Knark och brottslighet fldar mer n ngonsin p hemmet skulle jag tro. Som verallt annars s r det vl typ benzo, tromadol och annat som r populrt frutom hampa frstss. Skulle nog gissa p att runt 20 elever blivit dmda fr diverse brott i r med mngder av inbrott och bilstlder. En vuxen boende hos en personal har blivit dmd fr benzofrsljning och dessutom hade denna personal en annan sammanboende som dmts fr en lng rad inbrott.

Mats Barre har eftertrtt Lasse Siggelin som VD men har knappast slppt taget.

Bockes Tjnstehundar r nedlagt efter det att polisen inte lngere ville kpa hundar frn dem. Fr lg kvalite p uppfdningen. Nu vimlar det i stllet av rotveilar, dobermanns och blandraser hos personalen eftersom de behver hundar fr att skydda sig. Minst en gng i halvret blir personal misshandlad och det blir domar i tingsrtten.

Mats Sderberg (personal) hngde sig i en park i Visby. Sorgligt.

Han r inte den frsta anstllde som begr sjlvmord, hur mnga har gjort det egentligen? 3- 4 stycken genom ren?

Mats Sderberg var i vras med och startade Frldrantverk Klintehamn. Ett samarbete som startades efter brottsvgen i vras dr frldrar med problembarn skulle samarbeta fr att styra upp situationen. Det verkar tyvr redan ha avsomnat men de fick ju dock vara duktiga i tidningen och bli lovordade av polisen som exempel p goda frldrar ngra gnger. I det hr gnget var det en blandning med hasselapersonal och andra frldrar.
Citera
2011-09-07, 14:38
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Hassela i Hassela kptes vlan upp av en stor vrdkoncern helt utan "eldsjl" och drivs nu av denna. De anvnder sig dock av goodwillen i reklamen. Det var vad jag frstr ett sjlvmord efter sexuella vergrepp som satte punkt fr det kta Hassela.

Angende AB Hassela Gotland vet jag fljande att frtlja:

Jag tror att de mer eller mindre lmnat den s kallade hasselapedagogiken och har idag ngon slags 12-stegsbehandling. Som bekant tar de emot alla upptnkliga problem s man kan ju undra hur det fungerar.

Knark och brottslighet fldar mer n ngonsin p hemmet skulle jag tro. Som verallt annars s r det vl typ benzo, tromadol och annat som r populrt frutom hampa frstss. Skulle nog gissa p att runt 20 elever blivit dmda fr diverse brott i r med mngder av inbrott och bilstlder. En vuxen boende hos en personal har blivit dmd fr benzofrsljning och dessutom hade denna personal en annan sammanboende som dmts fr en lng rad inbrott.

Mats Barre har eftertrtt Lasse Siggelin som VD men har knappast slppt taget.

Bockes Tjnstehundar r nedlagt efter det att polisen inte lngere ville kpa hundar frn dem. Fr lg kvalite p uppfdningen. Nu vimlar det i stllet av rotveilar, dobermanns och blandraser hos personalen eftersom de behver hundar fr att skydda sig. Minst en gng i halvret blir personal misshandlad och det blir domar i tingsrtten.

Mats Sderberg (personal) hngde sig i en park i Visby. Sorgligt.

Han r inte den frsta anstllde som begr sjlvmord, hur mnga har gjort det egentligen? 3- 4 stycken genom ren?

Mats Sderberg var i vras med och startade Frldrantverk Klintehamn. Ett samarbete som startades efter brottsvgen i vras dr frldrar med problembarn skulle samarbeta fr att styra upp situationen. Det verkar tyvr redan ha avsomnat men de fick ju dock vara duktiga i tidningen och bli lovordade av polisen som exempel p goda frldrar ngra gnger. I det hr gnget var det en blandning med hasselapersonal och andra frldrar.

Jag vet, gillar bara inte att folk sger enbart Hassela om Hasselakollektiven (r ursprungligen frn den byn och det hnder fortfarande att puckon ringer folk i byn nr de ska till ngot av kollektiven).
Vet dock att det blivit mer problem med de intagnap Hasselakollektivet i Hassela sedan de bytte "ideologi och folk dr", i alla fall enligt folk som bor i byn (Bl a s stal ngra som frskte rymma drifrn mina frldrars bil fr ngra r sedan).
Citera
2011-09-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Jag vet, gillar bara inte att folk sger enbart Hassela om Hasselakollektiven (r ursprungligen frn den byn och det hnder fortfarande att puckon ringer folk i byn nr de ska till ngot av kollektiven).
Vet dock att det blivit mer problem med de intagnap Hasselakollektivet i Hassela sedan de bytte "ideologi och folk dr", i alla fall enligt folk som bor i byn (Bl a s stal ngra som frskte rymma drifrn mina frldrars bil fr ngra r sedan).

Frstr dig fullstndigt. Inte s vidare trevligt att bo p en ort vars ortsnamn kapas av ngra vrdprofitrer och blir frknippat med vergrepp, knarkande och brottslighet. Frutom d soc-tanter och journaslister som beundrar "eldsjlar".
Citera
2011-09-15, 17:33
Medlem
Det finns en grej till att sga angende Mats Sderberg och det r att fr tre fyra r sedan nr han jobbade och bodde p Hassela s blev han misshandlad av ett ganska stort gng killar sk elever med sin egen familj nrvarande. Efter det flyttade hela familjen till fastlandet och frun figurerade i ngon lokaltidning som arbetsskande dr hon pratade om att de valt att flytta pga att "medlevarskap" p Hassela inte gtt s bra att kombinera med familjeliv. Den dr omstarten gick kanske inte s bra s de kom tillbaka till Hassela p Gotland.
De hr i personalen p behandlingshemmet med egen stkig bakgrund har kanske inte alltid s ltt att leva svenssonliv och man har viss frstelse fr att de jobbar p sdana institutioner. Kanske inte helt ltt att f andra jobb heller.

Sedan tnker man ju ocks att p det viset fr sdana dr medelklassakademiker som L Siggelin och M Barre fr en ganska ltthanterlig personal som kanske inte har s mnga andra enkla val i livet.

Dremot offrar mnga av de anstllda, ven medelkalssakademikerna, sitt familjeliv och sina barns uppvxt fr s himla kul r det vl inte att ha frldrar som jobbar sex veckor i strck dygnet runt och som flnger runt med en mobil i ena handen och en kopplad rotweiler i den andra.

En del personalbarn blir ganska vlartade trots allt men d kan det bli som Barres barn, de flyttar hemifrn det frsta de gr nr de slutar nian. (Det behver ju iofs inte vara vantrivsel med hemmiljn att man gr det men det kan ju faktiskt vara ett tecken p det.)
Citera
2012-06-30, 16:28
Medlem
Vad r det nu i grningen i Klintehamn?

Fr ett par veckor sedan satt det lappar i samhllet dr vad jag hrt tv utanfr Hassela anklagades fr sexuella vergrepp mot tv hasselatjejer. Tjejernas skulle med hasselas hjlp flyttats ivg p en annan behandling och det hela med fretqagets hjlp tystats ned.

Kort tid senare eldades en av de anklagades (mycket exclusiva) bil upp nr den stod p samhllet.

Inte en rad i tidningarna eller frn polisen som annars skriver om vad skit som helst.

+ Att det psts att Justus brunnit pga naturliga orsaker. Den dr snart fallfrdiga skorven gs vl fortfarande av hassela? Hm... den var kanske vlfrskrad men jag hoppas sannerligen inte vvars r det fr om det skulle rka ta eld av naturliga orsaker s blir det nog riktigt farligt fr helt oskyldiga kringboende.
Senast redigerad av Hundtorget 2012-06-30 kl. 16:32.
Citera
2012-12-21, 03:28
Medlem
Haha...Ja Hassela var ett mrkligt stlle, var dr tidig-07 till sen -08 s jag kommer ihg episoden med Knivhotet och det dr, men Var nere p franshammar d s vart bara ryktesvg...Therese var en jobbig jvel, Hasse & Sten var ju king...Var lite umefolk,Sundsvallsfolk,Gteborgarge & Sthlmare nr jag var dr, Bl.a Allan Edwalls Barnbarn
Citera
2013-01-23, 05:33
Medlem
Siinsanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddietheHead
Haha...Ja Hassela var ett mrkligt stlle, var dr tidig-07 till sen -08 s jag kommer ihg episoden med Knivhotet och det dr, men Var nere p franshammar d s vart bara ryktesvg...Therese var en jobbig jvel, Hasse & Sten var ju king...Var lite umefolk,Sundsvallsfolk,Gteborgarge & Sthlmare nr jag var dr, Bl.a Allan Edwalls Barnbarn

hahaha, Sten den liraren Hasse va ju stenhrd men reko som fan! Islnningen va ju bst, helt jvla underbar! Du mste suttit med Sofia, Krille, Johan, Tove, Jessica, Mackan, Angelica, Jackie... och alla dom dr? Jag kom till Hassela aug -08 och heter du Eddie hade du dragit nr jag kom till Franshammar i nov :P Jag va den frsta i hela Hassela's historia som tog krkort p behandlingshemmet och direkt efter jag ftt krkortet blev jag utskriven och jag Mackan, Krille och en till kte p eurotrip i 1 vecka, frst till Amsterdam i en vecka och sen 3-dagars rave i Tyskland, TOTALY FREAKIN' AWESOME!

Jag har inget ont att sga om hassela, jag hade en galet fin semester dr ^^
Citera
2013-02-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Ls grna denna:
http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=103

Hassela bedrivs av sadister som lskar att krnka andra mnniskor. De som arbetar dr r personer som blir upphetsade av att trycka ned andra personer, dvs. mobbare. Och de fr betalt fr det.

beror helt p vilket hassela du pratar om.
Hassela gotland r en barnlek till skillnad frn te.x helsingland.
visst hnde de mycke sjuka grejer dr.. minns alla deras jvla kollektivbestraffningar s fort ngon hade gjort ngot och vgrade erknna. sen de dr med Dreads hade vi ocks frbud p.. fick inte ens bra rd,gul,grna frger p sig fr det var ett tecken p att man inte ville lmna sitt missbruk.
folk brjade jaga draken p kollektivet.. de r fan inte normalt att stta sin frsta nl i armen p eett behandlingshem. Tackar gud att jag aldrig satt en nl i mig.
hassela va bra i sig men FUCK personalen (urskta sprket)
Minns att vi tog in ett gatubarn frn ryssland till kollektivet i helsingland och han blev mobbad tills den dagen han tog livet av sig... och enligt mig s tycker jag personalen var till stor del att de hnde dom fittorna.
vem vet, idag r de 2013. Tror inte det r likadant idag p hassela kollektiven som frr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in