2008-01-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Tror inte att den skulle uppskatta att sitta i en bur och uggla...
Eftersom den redan sitter i en bur i Bangkok så kommer den säkerligen sitta där och "uggla" resten av sitt liv. Kanske kan Moet ge den ett bättre liv i sin ego. Fast å andra sidan så skall man inte uppmuntra handel med vilda djur.
Citera
2008-01-06, 12:38
Medlem
Moets avatar
Jag vill absolut inte köra trial and error det är därför jag skriver här. OK uggla är inte lämpligt att ha som husdjur. Varför är det mer grymt att ha en uggla än tex en ara? Båda behöver ju exempelvis samma mängd motion.
Citera
2008-01-06, 12:49
Medlem
Fargashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moet
Jag vill absolut inte köra trial and error det är därför jag skriver här. OK uggla är inte lämpligt att ha som husdjur. Varför är det mer grymt att ha en uggla än tex en ara? Båda behöver ju exempelvis samma mängd motion.

Alla papegojfåglar (aror, undulater m.fl) mår inte särskilt bra i fångenskap om de måste sitta ensamma. I vilt tillstånd lever denna typ av fåglar i stora (ibland enorma) flockar och har ett starkt behov av socialt umgänge. Därmed är det i mitt tycke oförsvarbart att hålla en papegojfågel ensam.

Hur det är med ugglor vet jag inte riktigt. Det är ju en nattaktiv rovfågel som antagligen skulle lämpa sig bäst för att hålla smågnagare borta från tomten om man nu skulle envisas med att skaffa en.

Prata med en falkenerare.
Citera
2008-01-06, 15:58
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Nej, du ska helt enkelt ge fan i att köpa den eftersom just sådana som säljer djur på sådana marknader,i städer som bangkok och runt om i världen, är eller jobbar med tjuvskyttar och liknande.
Oftast rör det sig om fridlysta djur som berövas på sin frihet, säljs på liknande marknader till västerlänningar som precis varit inne på FB och undrat om det skulle gå att ha en Leopard, späckhuggare eller gam som husdjur.

Du finansierar alltså tjuvskytte och liknande. Inget jag skulle rekommendera.
Citera
2008-01-06, 16:11
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
*Springer ut i skogen och kidnappar en älg*
Jag har den i bur! TAM TAM TAM TAM!

Tänker du aldrig innan du skriver något? Det är såklart att det finns tama ugglor, precis som det finns tama katter,hundar,råttor,kaniner. Tänk nästa gång så slipper du skämma ut dig.
Citera
2008-01-06, 16:17
Medlem
Jag vill också ha en ugglejävel...
Citera
2008-01-08, 01:05
Medlem
tantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Har du aldrig sett Hary Potter? Där har ju varenda jävel en uggla

störtskön kommentar. =D
Citera
2008-01-08, 09:26
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Om han köper ugglan i en affär så är den inte vild, då är den tam.

Slarvig formulering av mig. Hittar inte referensen nu men det är relativt få djur som du får ha just som husdjur, dvs i ditt hem. Inte ens kossor och hästar räknas som husdjur eftersom du måste ha specialbostad, dvs stall, till dem.
Citera
2010-01-08, 22:50
Medlem
Pehaos avatar
Får ge lite konkreta svar här om ens TS eller andra intresserade söker de längre

Det går att ha en uggla som husdjur, jag har en 5årig sparvuggla jag haft sedan den var ungfågel.
De mindre och vanligare sorterna (sparvuggla, pärluggla, kattuggla) går utan större problem att ha som husdjur om du är beredd på de uppoffringar som krävs.
Mycket uppmärksamhet om du vill få den handtam, städa undan muskadaver och torkade köttbitar ugglan gömt lite varstans, stå ut med hoandet om natten drygt halva året, för att nämna några av 'nackdelarna' med att ha en tamuggla.
Helst ska du ha erfarenhet av fåglar sedan tidigare och veta vilka tillskott m.m ugglan behöver. samt kunna avgöra när den är stressad eller sjuk. Ingen höjdare att gå till vetrinären med en oregistrerad uggla om du vill ha den kvar.
Lättast att gå tillväga om man vill skaffa en är att leta upp en viltuppfödare med ugglor som vill tjäna svarta pengar.
Citera
2010-01-08, 22:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Nu är ju tråden lite gammal men det finns ju bara ett svar på frågan - det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap.
Och hittar man ett skadat så får man ta kontakt och överlämna till viltvårdare inom 48 timmar.
Så reglerna är enkla.
Mvh
Citera
2010-01-09, 00:17
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Nu är ju tråden lite gammal men det finns ju bara ett svar på frågan - det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap.
Och hittar man ett skadat så får man ta kontakt och överlämna till viltvårdare inom 48 timmar.
Så reglerna är enkla.
Mvh

Ja, utom papegojfåglar och reptiler då.
Men alla rovdjur utom hund, katt och iller är olagliga, liksom alla rovfåglar.
Citera
2010-01-09, 16:09
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Ja, utom papegojfåglar och reptiler då.
Men alla rovdjur utom hund, katt och iller är olagliga, liksom alla rovfåglar.

Visst har du rätt!
Men jag skulle inte sätta en ensam papegoja heller. Alla djur mår som regel bäst med en kompis eller sällskap.
Jag ska inte uttala mej om reptiler, vet för lite i ämnet.
Jag är dock sån som tycker att en stor orm inte heller är på rätt plats i ett litet terrarium. Även om de sägs ligga vilande när dom är mätta. vilket dom väl är rätt länge åt gången.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in