• 5
  • 6
2012-02-20, 01:00
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
http://www.wimp.com/lovelyowl/

Jävlar vad cool den var! Men det känns inte helt rätt att ha "vilda djur" som husdjur.
Citera
2012-02-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Jävlar vad cool den var! Men det känns inte helt rätt att ha "vilda djur" som husdjur.
Fast du kan ju låta den vara viss mån vild ju. Bygga en fin bur osv.

Om den vill hänga med dig så kan man väl bygga nån kattlucka eller nåt ut från buren. Jag är även rätt nöjd bara med att bara titta på den när den sitter och hoar för sig själv.
Citera
2012-02-20, 01:06
Medlem
Inte direkt som man ska ha en fet berguv i ett rum tillhörande en studentkorridor.
Citera
2012-02-20, 01:22
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Fast du kan ju låta den vara viss mån vild ju. Bygga en fin bur osv.

Om den vill hänga med dig så kan man väl bygga nån kattlucka eller nåt ut från buren. Jag är även rätt nöjd bara med att bara titta på den när den sitter och hoar för sig själv.

Ja hade ju varit rätt coolt, men är dom roliga husdjur tror du? Kanske blir skitjobbiga, det är ju trots allt en rovfågel.
Citera
2012-02-20, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Ja hade ju varit rätt coolt, men är dom roliga husdjur tror du? Kanske blir skitjobbiga, det är ju trots allt en rovfågel.
Verkar inte vara superförtjusta i att bli klappade men det skiljer sig individuellt ändå lite. Nu är jag förvisso inte klar med min utbildning men om runt 8-9 år så kommer jag ta min yrkesexamen och då har man ju lite mer tid över så kan nog ha tid över till o sköta ugglan. Kan ju annars vara kul att bara se den sitta och hoa.

Ormar och annat är ju inte så roliga men ändå får ju folk ut nåt av att ha dom som husdjur.
Senast redigerad av mark.knopfler 2012-02-20 kl. 01:41.
Citera
2012-02-20, 01:43
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det vanvårdas grisar, hundar och papegojor med så det är en dålig ursäkt. Att ex uppfödda asiatiska ugglor skulle bege sig ut och para sig med vilda svenska är en lika dålig ursäkt. Hybrider är dessutom sterila, - ex knölsvan och sångsvan. Mulåsna mm. Reptiler kan få fertil hybridiserad avkomma.

Att Ugglor är krävande, det är väl många djur. Hundar, hästar ex. I Sverige har vi några av de bästa reptiluppfödarna i världen och det är djur som verkligen är krävande. - framförallt i avel. Sverige har mycket gott rykte i hela världen som ledande reptiluppfödare vilket bidrar till att det inte belastas från vilda populationer. Svenska reptiluppfödare exporterar till Japan, Europa och USA och tom till kinesiska samlare/uppfödare.

Risken att en uppföd uggla skulle para sig med en vild dito i Sverige är ganska precis noll även om det är en Engelsk uggla. Svenska Ugglearter parar sig inte ens med varandra. Kråkor parar sig inte med skator osv. Vargar kan dock para sig med hundar, så skall vi förbjuda hundar? Tamkatter dödar hundratusentals småfåglar varje år. Jordbruksverkets ursäkter är extremt dåligt vetenskapligt baserade. I England har man inga problem med hybridisering i skogarna, varför skulle vi ha det i Sverige?

Dessutom så flyger det in miljoners miljoner fåglar varje vår till Sverige.

Mycket tyckande och lite kunskap... Fåglars hybridisering är väl dokumenterad och resulterar ofta i fertil avkomma. Själv ser jag inte direkt problemet med det om jag ska vara ärlig iofs, om hybriderna konkurrerar ut originalet så är de ju bättre anpassade helt enkelt, något som rovfågelstammen verkar behöva!
Och att andra djur vanvårdas behöver ju inte betyda att det ska bli fler att vanvårda! Med ett vettigt regelverk så tror jag själv att det skulle kunna fungera utmärkt med tama rovfåglar i Sverige, men då är jag också för lämplighetstest för ägare till de flesta djur (även om hundar är det som ligger närmast). Att vi har bra rykte som reptiluppfödare (och andra djur) är ju också för att vi har ett bra regelverk och en i grunden god djursyn (okristen).
Citera
2012-09-16, 14:09
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linemonzt
Ja, varför skulle den flyga in dig till och sova? Människor är absolut livsfarliga och vilda djur skyr och stressas av oss mer än något annat. Tänk dig istället en uggla som drar iväg och jagar eller sträcker på vingarna, sen flyger in i ett tryggt träd och sover. Underbart.

Hundar och katter som avlats i mannaminne för att uppskatta mänskligt sällskap är otroligt speciella. Alla dessa häftiga idéer om att hålla vilda djur i fångenskap kommer inte bara leda till enormt olyckliga djur, de kommer inte heller ge ägaren någon glädje alls efter första veckan när man måste jobba halva dan för att hålla djuret vid liv och inte får något tillbaka annat än en förstörd bostad.

Vill påpeka att i princip alla djur kan genom avling bli tama djur, och många djur som är födda i det vilda kan bli precis lika tama som en ostyrig tam katt. Detta är vetenskapligt bevisat i flera experiment utav avling av djur som var först vilda och efter några generation med utvald avling blev fullständigt tama. Ett exempel är i Ryssland där man för ca 50 år nu började med helt vilda rävar, och genom observation av vilka rävar som inte var rädda med människor tog man dessa rävar, avlade dessa rävar med varandra. Till slut efter bara några få generationer blev rävarna fullständigt tama! Och i flera rika hem i Ryssland finns det idag tama rävar som husdjur.

Samma experiment har gjorts med diverse fåglar, råttor och andra djur.

Det är bara en tidsfråga innan vi får en hel del mer udda djur som tamdjur i Sverige eftersom det är relativt enkelt att "skapa" tamdjur från vilda djur och detta pågår redan överallt på jorden.

Jag vet att vetenskapens värld (svt programmet) gjorde ett program om detta.

För att inte nämna att i flera i-länder är ugglor redan ansedda som tama djur där de avlats i flera generation. Sen att vi inte har något sånt i Sverige det är bara byråkrati.
Senast redigerad av Icecrypt08 2012-09-16 kl. 14:28.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in