Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-01, 14:04
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Jag blir riktigt nyfiken på vad du baserar det på? Jag räknar ju med att jag har minst 160 timmars arbete med min D-uppsats (15 poäng) kvar, och då sitter jag ändå med empirin nu. Och så jävla trög är jag inte...
Nej, saker tar mer tid än vad man tror. Alltid är det nåt som fuckar upp planeringen.
Den grundar sig i egna och vänners erfarenheter. Då jag gjorde en ambitiös uppsats varför den tog betydligt längre än 70h, men jag ser det fullt möjligt att göra det. Det är ingen konstigt med att duktiga studenter arbetar betydligt snabbare än de som är normalbegåvade. Att sedan välja ett enkelt (och tråkigt) ämne bidrar ytterligare.
Citera
2012-05-01, 23:29
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Den grundar sig i egna och vänners erfarenheter. Då jag gjorde en ambitiös uppsats varför den tog betydligt längre än 70h, men jag ser det fullt möjligt att göra det. Det är ingen konstigt med att duktiga studenter arbetar betydligt snabbare än de som är normalbegåvade. Att sedan välja ett enkelt (och tråkigt) ämne bidrar ytterligare.

Du har rätt i sak, men i mina ögon skulle det vara ett underverk värdigt Herkules att genomföra det där på 70 h. Men det är klart att det där kommer an på vana och erfarenhet. Har ju betydligt lättare nu än vad jag hade tidigare att skriva uppsats.

Hur går det för dig TS? Är du en Herkules?
Citera
2012-06-06, 18:16
Medlem
Missnöjd med betyg c-uppsats.

Hej!

Jag och min uppsatspartner har lagt ner enormt mycket tid och energi på vår c-uppsats, och när vi fick vår preliminära bedömning av vår examinator fick vi några mindre korrigeringar att göra, men hon meddelade att vi kommer bli godkända. Jag blev väldigt besviken då jag satsat på att få vg och då vår uppsats verkligen är gedigen och välarbetad. Självfallet finns det delar i uppsatsen som inte är "top notch" men ändock... om jag sätter vår uppsats i relation till många av de andra uppsatser som lagts fram har vi lagt ner ett rejält hästjobb på vår uppsats.

Om jag jämför med en uppsats som jag vet fick vg förra året på den utbildning jag läser håller vår uppsats högre kvalitet. Jag känner att jag har jättesvårt att acceptera detta och undrar om jag bara ska lägga ner dessa tankar (fast jag har sannerligen försökt, tro mig). Jag känner just nu bara att min uppsatspartner kan stå som ensam författare på arbetet och att jag skriver en ny uppsats, men då fuckar poängen upp sig och så orkar jag verkligen inte börja om på nytt. Till saken hör det att vår utbildning fått kritik från HSV och att de nu kan komma att granska c-uppsatser, vilket väcker mina misstankar kring att det kan vara så att examinatorerna är hårdare i sina bedömningar. Men är detta verkligen rättvist? Ska de inte ge betygen utifrån samma premisser som förra året, och inte strama åt betygsättningen? Var överklagar man betyg? Och framför allt... är det bra nog att få godkänt på en c-uppsats? Kan jag känna mig nöjd ändå? Jag har inte som ambition att forska, men jag har eventuellt en tanke om att läsa till en master senare i livet, när jag jobbat ett tag. Behöver jag bry mig om detta betyg alls?
Citera
2012-06-06, 18:34
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Överklagandenämnden för högskolan (ÖnH) eller Betygsombudsmannen kanske?
Citera
2012-06-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Överklagandenämnden för högskolan (ÖnH) eller Betygsombudsmannen kanske?

Tack! Ska kolla upp det.

Vi har fått lite korrigeringar att göra på vår uppsats, men det är inga större fel eller brister och innehållsmässigt har vi inte fått några synpunkter. Därför tycker jag det är märkligt om vi "bara" får godkänt, eftersom vi knappt fick några negativa kommentarer. Alla kommer få mindre kompletteringar, för i varje uppsats jag läst har det gjorts mindre (och större) misstag i formalian och även innehållsmässigt. Vi fick klagomål på att vår uppsats var för lång, trots att anvisningarna var 40-65 sidor och vår uppsats var 60 sidor med referenser. Vår studie är kvalitativ med många citat vilket för oss i kombination med vald metod motiverar längden.

Jag vet med mig att de examinatorer vi tilldelas är mer eller mindre "snälla" och vi har tyvärr fått en väldigt strikt examinator, vilket också känns orättvist. Men what to do? Bara acceptera kanske? I några kortare delar är inte språket särskilt snyggt formulerat men att formulera om meningarna ändrar ju inte innehållet och detta anser inte jag motiverar ett lägre betyg om uppsatsen innehållsmässigt skulle ligga på vg (vilket vår examinator dessvärre inte verkar hålla med om). Vet inte om det hjälper att kontakta högre instanser, är det någon här som har erfarenhet av detta?
Citera
2012-06-06, 19:50
Medlem
Som du skrev i starten av tråden så är din utbildning en av de som HSV kontrollerat. Vilket i sin tur gör att skolan nu då försöker att skärpa sig och bli lite mer sträng. Så vad en uppsats fick för "glädjebetyg" förra året är som sagt ointressant. Får skolan nya direktiv från HSV är det bara för dem att lyda och använda sig av "hårdare" krav. Är detta rättvisst? Nej, det är möjligt att det inte är det men det finns inte så där mycket att göra åt det. Det är bara att gilla läget på den punkten. Ni har ingen rätt att begära att den skall betygsättas enligt något tidigare system.

Alla får normalt sätt göra korrigeringar, vanligen brukar det vara mängder med stavfel, konstiga syftningar och lite allmänt suspekt grammatik. Detta är sådant som du som skribent vanligen blir totalt blind på efter en tid, du vet vad du vill att det skall stå och efter en tid ser du inte längre vad det faktiskt står. Till detta kommer då som sagt att det vanligen finns delar av texten som det går att förklara eller förtydliga på ett bättre sätt.

Hur var er opponering? Gick den bra? Om den inte gick så lysande är det även en bidragande orsak till att ni "bara fick g".

Det är lite svårt att säga vad det kan tänkas bero på att ni "bara fick g". Men vanliga problem är att ni inte har problematiserat ordentligt eller tillräckligt -- ni har inte funderat överdrivet mycket över varför respondentera svarade som de gjorde och vad det kan betyda. Alternativt har ni inte på ett tillräckligt bra sätt kopplat ihop teori och empiri. Är er text stringent? Er disposition kanske saknar logisk uppställning, "röd tråd". Vad har ni använt för referenser? I en undersökning med kvalitativ metod är citat till för att påvisa något som är väldigt intressant eller avvikande från normen, att fylla sidorna med meningslösa citat är ordbajseri och det ger inte direkt några pluspoäng.

"I några kortare delar är inte språket särskilt snyggt formulerat men att formulera om meningarna ändrar ju inte innehållet och detta anser inte jag motiverar ett lägre betyg om uppsatsen innehållsmässigt skulle ligga på vg". Jo det gör det, det kan då vara en icke stringent text. Framställan har betydelse. Innehållet är viktigt men det gör inte att presentationen blir oviktig. Ni kanske inte tycker att så är fallet men för övriga läsare, och er examinator, är det en skillnad.

Ni fick inga negativa kommenterar, eller inte så många. Fick ni några positiva kommentarer om att det var något som ni hade gjort jävligt bra? Om inte så är det nog så att den helt enkelt inte stod ut på ett sådant sätt att den förtjänade vg utan det var helt enkelt en "standard uppsats".

Har ni frågat er handledare om varför ni bara fick ett G? Ni kan också naturligtvis höra med examinatorn, han (eller hon) skall kunna motivera sitt betyg. De brukar dock vara gamla akademiska rävar så de kan nog hitta vad de letar efter och sätta vilket betyg de vill men det vore som sagt intressant att veta motiveringen till betyget. Då borde ni också få reda på vad det är som saknades.

Hur mycket arbete ni har lagt ner är inte intressant. Det finns de som kan klämma ur sig en superb uppsats på kort tid och de som kan arbeta som djur i månader och fortfarande inte prestera något intressant. Er arbetsbörda är i den meningen inte ett viktigt kriterium för slutbetyget.

Vem klagade på att den var 60 sidor lång? 60 sidor för två personer är inte överdrivet mycket. Det känns nästan lite som i underkant.

Vad en uppsats fick i betyg förra året, innan HSV kom och gnällde om att din skola var dålig på något, är helt ointressant. Det blir mer intressant om ni kan hitta en uppsats som fick VG i år, samtidigt som ni fick G. Då har ni något att jämföra med.

Betyder betyget någonting? Nej, egentligen inte. Om du inte tänker läsa vidare eller forska så betyder det ännu mindre. Din eventuella magister/master senare påverkas inte av betyget i sig utan att du är godkänd på kursen och har dina 90hp i ämnet, du har inte någon förtur för att det var vg på uppsatsen eller ej. Så i den meningen skulle jag nog bara ta betyget och gilla läget. Kan du eller ni däremot inte leva med det och det på något sätt tär på er så måste ni gå vidare, ni kanske inte får ett högre betyg men ni kanske får reda på varför ni inte fick det och det är i den meningen minst lika värdefullt.
Citera
2012-06-06, 20:36
Medlem
I stort sett ingen läser C-uppsatser och betyget G kan vägas upp av högre betyg på andra delar av utbildningen, eller annat. Är det någon väldigt speceill utbildning du läser?
Gå vidare. Var glad att det är över.
Citera
2012-06-06, 20:39
Medlem
VonFanderblads avatar
Du har nu fått ett bra och utförligt svar. Vill du få mer specifika synpunkter får du nog lägga upp uppsatsen och låta Flashbacks hårda men rättvisa dom falla!
Senast redigerad av VonFanderblad 2012-06-06 kl. 20:42.
Citera
2012-06-06, 21:07
Medlem
looorg: tack för ditt mycket utförliga svar. Har tagit dina synpunkter till mig. Vi får invänta vår slutgiltiga dom Har bara fått ett preliminärt omdöme, men när hon gav det hade hon inte läst igenom uppsatsen ordentligt. Angående opponering hade vi u/g-nivå på denna och vi blev godkända, så det ska inte ha någon betydelse. Fick inga klagomål på vår opponering.

Vad som var bra var valt forskningsområde (för att det var annorlunda) var jag förstod det som, och att vi hade en röd tråd genom arbetet. Ingenting negativt utifrån syfte och frågeställningar, metod, teorier eller tidigare forskning. Det som var negativt var småmissarna som vi skulle korrigera, lite med formuleringar och referenser och sådant. Hon kom med en helt felaktig synpunkt under seminariet vilket visade att hon inte läst vår uppsats ordentligt, som handlade om vårt urval, så därför väcktes min oro om en felaktig bedömning. Om hon inte läst den ordentligt, kan hon väl omöjligt bedöma betyget? Vi fick inte veta mer än så från just examinatorn. Handledaren sa att vi var redo att gå upp med uppsatsen, så från handledaren har vi inte fått några negativa synpunkter.

Jag hoppas att vi får utförliga motiveringar till vårt slutgiltiga betyg. Så länge vi får det är jag nöjd. Tyvärr har det varit en bristvara med betygsmotiveringar under hela vår utbildning varför jag kanske retar upp mig alltför mycket. Betygssättningen känns därför godtycklig när vi aldrig får motiveringar till vad som är bra eller dåligt eller vad som kunde förbättras.
Citera
2012-06-06, 22:27
Medlem
TomasRotmoss avatar
Betyg sätts på slutresultatet, inte på hur mycket tid ni lagt ner eller på hur mycket ni vill ha ett VG.
Citera
2012-06-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Betyg sätts på slutresultatet, inte på hur mycket tid ni lagt ner eller på hur mycket ni vill ha ett VG.

Hehe det är jag fullt införstådd med. Annars skulle nog merparten av de som skriver c-uppsats få VG Men självklart kan man bli besviken om man inte får det betyg man förväntat sig. Var väl egentligen inte riktigt det som var relevant heller, utan snarare att jag känner mig förvirrad kring vad som hade krävts för att få VG. Men som sagt, får avvakta och se, kanske får jag en vettig förklaring och då köper jag givetvis den.
Citera
2012-06-15, 16:30
Medlem
C-uppsats (16 dagar och inget resultat)

Hade slutseminarie den 30 maj och vi har fortfarande inte hört något från varken examinatorn eller handledaren. Har nu frågat både examinatorn och handledaren hur det ligger till och då får vi svaret "vi tror att vi blir klara inom några dagar". Alltså det är totalt ca 30 grupper som inte fått reda på något än. Hur lång tid har man på sig att göra en eventuell komplettering?

Edit: Hur lång tid har examinatorn på sig att sätta betyg på examensarbetet?
Senast redigerad av index 2012-06-15 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in