2012-04-16, 12:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde_BEFE
Som sagt, hur lång på ett ungefär bör en c-uppsats vara i antal ord?

Jag vet att det skiljer sig och att det beror på vilket ämne och så vidare men jag är ute efter en liten fingervisning.

Hur långa har era uppsatser varit?

Det ska tilläggas att det inte är en litteraturstudie, jag gör exjobb via ett företag i Norge inom geologi/bergteknik.

Det beror som sagt helt på ämnet. Kolla med din institution vad som gäller. Ofta finns en (rekommenderad) övre gräns.

För att hugga till med nåt: 15000 ord kanske.
Citera
2012-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det beror som sagt helt på ämnet. Kolla med din institution vad som gäller. Ofta finns en (rekommenderad) övre gräns.

För att hugga till med nåt: 15000 ord kanske.

Jag har inte sett att dom har satt någon gräns, det är därför jag undrar. Dock har dom gett ut en tidigare uppsats som var på ca 30 sidor men med ganska många bilder. Den är i pdf format, det är väl inte möjligt att räkna ord i pdf?
Citera
2012-04-16, 12:27
Medlem
MisterToms avatar
I de riktlinjer min skola har kan man läsa att en litteraturstudie på kandidatnivå med två författare bör omfatta ungefär 8000-10000 ord och uppsatser med en författare bör omfatta cirka 6000-8000 ord.
Citera
2012-04-16, 13:03
Medlem
rayraviolis avatar
Mitt förslag var kanske lite högt när jag tänker efter. Låt säga 35-40 sidor 1,5 radavstånd, glest med diagram och bilder. Då hamnar vi på kanske 10 000 - 12 000 ord. Men återigen: Det beror på ämnet och institutionens riktlinjer.
Citera
2012-04-16, 14:29
Medlem
FORZAJUVE87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde_BEFE
Som sagt, hur lång på ett ungefär bör en c-uppsats vara i antal ord?

Jag vet att det skiljer sig och att det beror på vilket ämne och så vidare men jag är ute efter en liten fingervisning.

Hur långa har era uppsatser varit?

Det ska tilläggas att det inte är en litteraturstudie, jag gör exjobb via ett företag i Norge inom geologi/bergteknik.

En rätt bra fingervisning är väl någonstans mellan 30-40 sidor och uppåt, allt beroende på hur stor studie du genomför. Min C-uppsats landade väl runt 30-35 sidor och då genomförde jag 7 intervjuer på fältet.
Citera
2012-04-16, 14:31
Medlem
Joangels avatar
Jag håller på att slriva C-uppsats inom Medie och kommunikatonsvetenskap och vi ska skriva mellan 17500-20000.
Citera
2012-04-16, 14:44
Medlem
killen30s avatar
Var mer än 10.000 ord.
Citera
2012-04-16, 16:25
Medlem
karamellas avatar
Väldigt mycket samhällsvetenskap har 10.000 ord som standard.
Citera
2012-04-17, 12:15
Medlem
Ni som skriver att ni har skrivit 10000+ ord, har ni varit ensamma som författare då?

Jag tycker 10000 låter mycket om man är ensam bara det.. Gissar på att mitt kommer landa på omkring 7000 ord, inte mer.

Jag gör ju ingen litteraturstudie, någon som gjort ett praktiskt jobb som har någon input här?
Citera
2012-04-18, 12:13
Medlem
skinnbanjos avatar
Hur ska jag designa en så enkel c-uppsats som möjligt för att spara tid?

Jag vill hitta för och nackdelar med olika upplägg på en c-uppsats, 15hp, för att bli klar som snabbt som möjligt från början till slut. Jag siktar på att bli klar på ca två veckor. Det här stycket är saxat från en tidigare tråd som en potentiell lösning.

"Enklast gör man genom att leta upp en uppsats som är statistikbaserad och som belyser ett nutidsförhållande men som är ca 10 år gammal eller så. Därefter gör man om samma undersökning med samma metod och insamling som beskrivet i den tidigare uppsatsen med mål och syfte att se om ändring skett eller om situationen är likvärdig som tidigare. Utifrån det drar man sedan sina egna slutsatser och har då en klar uppsats. Den ursprungliga uppsatsen ska förslagsvis vara en som fått VG och som har en tydlig metod och datainsamling beskriven så att den går att återskapa så nära ursprunget som möjligt."

Jag håller med om att detta låter som en smidig och snabb metod. Men jag funderar över hur man får tillgång till samma datamaterial som tidigare forskare har använt sig utav - det är väl inte lika enkelt som det låter? Jag undrar också om går att avgränsa sig till enbart kvantitativa undersökningar när man letar artiklar i t ex Google Scholar? Slutligen, hur ska man veta om de uppsatser man hittar fått VG eller ej?

Skriv era idéer här!
Senast redigerad av skinnbanjo 2012-04-18 kl. 12:18.
Citera
2012-04-18, 12:36
Medlem
Dukoupenis avatar
Du beskriver ditt problem alldeles för generellt. Beroende på vad du ska skriva din C-uppsats i för ämne, och vad du har för förkunskaper, påverkar det möjligheterna att göra det fort.

Att få tillgång till samma data behöver inte vara ett problem, men kan vara det. Ett exempel: Ska du göra en studie på hur Ericssons börsvärde så kommer du kunna få fram samma data, men ska du göra en studie baserad på experimentell data så måste du få exakt samma data som dom föregående användarna använde.

Att skriva en C-uppsats i ämnen där inte uppsatsen är det huvudsakliga arbetet, som exempelvis matematik där det snarare kan handla om att lösa ett specifikt problem, så går det om man är riktigt skarp att skriva ihop en uppsats på några dagar. Men för dom flesta tar det normal tid (dvs. 10 veckor).

Jag tror att en jämförelsestudie är det som går snabbast om det är möjligt i det ämnet man skriver om, typ jämföra 5 olika sätt att lösa integraler numeriskt.

Generella tips för att skriva en uppsats/PM tidseffektivt oavsett ämne
Hänvisa så mycket som möjligt till referenser, som "metoden är beskriven av Johnsson et al. [3] med resultat att.." istället för att själv skriva ner metoden och beskriva den utförligare. Man förlorar ingen information, utan skriver bara ner resultatet som man faktiskt använder. Uppfinn inte hjulet igen!
Examinatorer brukar dessutom generellt sätt uppskatta en diger referenslista.

Använd databaser istället för böcker, typ ScienceDirect/IEEE/Springerlink, då det går avsevärt snabbare att söka igenom en databas och sedan söka igenom .pdf:er än att leta reda på böcker i ett bibliotek och "söka" igenom böcker.

Har du skrivit tidigare arbeten på området? Använd så mycket som möjligt från dem. Återigen, uppfinn inte hjulet igen!
Citera
2012-04-18, 12:45
Medlem
rayraviolis avatar
Ok för att köra en ful lösning och planka metodupplägget från en annan uppsats. Akta dig för att kopiera text bara. Men inte ska du väl använda samma data? Då gör du ju i praktiken samma undersökning.

Vill också slänga in en moralkaka, men låter bli!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in