Citat:
Ursprungligen postat av
tjugofemore
Jag ska skriva uppsats om ett år ensam och har redan ett ämne jag är intresserad av, mitt mål är att skriva ungefär en sida/dag redan nu och sedan korta och lägga allt krut på analysdelen och opponering då jag läser själva kursen, ämnet är väldigt svårt och komplicerat jag förstår knappt själv i nuläget men är som ovan anfört, väldigt intresserad och tycker området är spännande.
Min uppsats är på 15HP men har sett liknande 30HP examensarbeten och undrar om min handledare kan neka mig ämnet eller säga att ämnet blir för tufft (han vet ju inte att jag redan börjat skriva). Är min plan bra? Är det något mer jag behöver tänka på? Är det fusk att tjuvstarta?
Börja med att fråga din (blivande) handledare ifall ämnet är vettigt. Det är kanske något väldigt grundläggande du har missat som gör att ämnet/frågeställningen inte alls är bra, och då vore det ju surt ifall du lagt ner massa tid. Det är bättre att prata med handledaren som är en expert inom området innan du lägger ner för mycket tid och kraft. Även om ämnet i sig förmodligen är intressant kanske du kan få lite tips på vad du borde fokusera på.
Sen borde du inte sätta upp något mål "att skriva en sida om dagen". Det svåra/tidskrävande med en uppsats är inte att trycka ut X antal ord utan att sätta sig in i litteraturen och sedan genomföra analysen. Så även om det säkert är bra att börja i tid tror jag inte att det är någon bra ide att tvinga dig till att skriva ett visst antal sidor per dag. Lägg ner tid på att läsa litteraturen istället, när du väl har en bra bild över den kommer det gå fort att skriva ner vad du vill skriva ner. Samma sak med analysen. Lägg ner tid på att analysera vad du nu ska analysera, att skriva ner det går fort när du väl vet vad du ska skriva.