2013-12-11, 00:37
Medlem
VonFanderblads avatar
20-25 sidor är väl att förvänta sig i alla fall. Och ja, det krävs nog rätt mycket för att bli underkänd med tanke på kvaliteten på de godkända C-uppsatser jag läst. För att få godkänt måste uppsatsen uppfylla, eller i alla fall försöka uppfylla, sitt syfte. Om den gör det så kan teorin, metoden och analysen vara på rätt låg nivå.
Citera
2013-12-11, 01:25
Medlem
En C-uppsats är på 20-70 sidor beroende på vad du har för examination. Så länge som uppsatsen hänger ihop, dvs att innehållet tjänar sitt syfte och att din fråga är besvarad så behöver du inte slösa många sidor på den. Teoridelen skal givetvis tjäna sitt syfte som bakgrundsinformation till din empiri. Oftast är det just teoridelen som är den knöliga att skriva. Beroende på ämne så brukar empirin vara rejält rolig att arbeta med.

Kom igenom teoridelen med all inläsning av litteratur och efterapande av annans arbete så kommer det att bli roligare med empirin (om du nu har någon empiri).

Sluta räkna ord! En bra uppsats hänger ihop och blir bra när man totalt struntar i ordräkning och sidräkning och bara bryr sig om att texten blir förståelig, strukturerad och analytisk.
Citera
2013-12-11, 04:39
Medlem
Janus11s avatar
Tack för svaren!

Jo intstämmer, teoridelen va lite knölig framförallt att ha en röd tråd genomgående. Har också hört att empirin ska vara det roligaste och ska ha en intervju nästa vecka. E väl bara kriga sig igenom det. E bara så omotiverad och har en bra bit kvar... Tilläggas kan att jag skriver själv.
Citera
2014-01-03, 18:02
Medlem
Vad är skillnaden mellan en B-uppsats och en C-uppsats?

Precis som rubriken, vad skiljer en C-uppsats från B-uppsats förutom att det är på högre nivå?

Vad ska man till exempel tänka på när man istället ska skriva en C-uppsats?
Citera
2014-01-03, 18:30
Medlem
Vet inte hur det funkar i alla ämnen, har skrivit C-uppsatser i Historia och Statsvetenskap som jag talar bara utifrån min egen erfarenhet. En C-uppsats i dessa ämnen är i princip att likna vid en miniavhandling. Det vill säga alla huvudsakliga delar som finns i en doktorsavhandling ska återfinnas i en C-uppsats (inledning och forskningsfråga, metod med operationalisering, teoretiska utgångspunkter alltså tidigare forskning, empirisk undersökning och sammanfattande diskussion).

Ju högre upp man kommer desto mer krav ställs på den teoretiska biten. Vid en C-uppsats så ställs det högre krav än vid en B-uppsats på att du har en väl formulerad och avgränsad forskningsfråga och inte minst att din uppsats relateras till den forskning som finns inom området. Teoriavsnittet där man diskuterar tidigare forskning inom området ska därför vara mer omfattande än vad fallet är vid en B-uppsats. Vad som är viktigt att tänka på är därför:
- Inledning - förklara varför ditt uppsatsämne är viktigt, för fram frågan som uppsatsen ska få svar på redan nu eller vänta tills metodstycket.
- Teoretiska utgångspunkter: relatera din uppsats till vad som gjorts inom ämnet tidigare, visa tydligt att du har läst på och har koll på forskningsläget för att minimera risken att någon ska slå dig i huvudet med något viktigt verk inom området som du inte har tagit ställning till vid ventileringsseminariet
- Metod: förklara din operationalisering, alltså HUR du ska svara på din fråga: kvalitativa eller kvantitativa metoder eller en kombination? vilket material ska du använda dig av och varför är just denna metod väl värt att använda jämfört med andra som man kan tänka sig?
- Empirisk avhandling: redovisa resultatet av din undersökning så strukturerat och kortfattat som möjligt.
- Avslutande diskussion: förklara vilket du ser som uppsatsens viktigaste resultat och glöm inte att relatera dessa resultat till tidigare forskning som gjorts inom området. Vilka konsekvenser får resultaten? Lärarna brukar också gilla om man föreslår vad som borde göras ytterligare inom området.

Lycka till!
Citera
2014-01-03, 18:41
Medlem
madmwazels avatar
Vad han ovan sa - men en enklare förklaring är att en B-uppsats skrivs inom en kurs på B-nivå (där A är "enklast") och C-uppsats på avancerad nivå i en C-kurs.

En B-uppsats kan vara ett PM inför ett seminarium, som är på tio sidor och som bara ger dig 2 HP inom en kurs 30-kurs... Dvs enkelt. C-uppsatsen tar ofta upp en hel termin för sig självt (dvs uppsatsen ger 30 HP) och det är det enda du gör den terminen, inkl. handledning. Det är alltså en väldigt stor skillnad i krav (han ovan säger den delen bättre).
Citera
2014-01-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
Vad han ovan sa - men en enklare förklaring är att en B-uppsats skrivs inom en kurs på B-nivå (där A är "enklast") och C-uppsats på avancerad nivå i en C-kurs.

En B-uppsats kan vara ett PM inför ett seminarium, som är på tio sidor och som bara ger dig 2 HP inom en kurs 30-kurs... Dvs enkelt. C-uppsatsen tar ofta upp en hel termin för sig självt (dvs uppsatsen ger 30 HP) och det är det enda du gör den terminen, inkl. handledning. Det är alltså en väldigt stor skillnad i krav (han ovan säger den delen bättre).

I de ämnen som jag har läst har inte C-uppsatsen tagit en hel termin (30 HP) i anspråk utan snarare halva/två tredjedelar. I början C-kursens termin läser man ofta en metodkurs som ska ge ökad färdighet i metodologi som behövs för att klara uppsatsen.
Citera
2014-01-03, 19:01
Medlem
Sauvage och madmwazal har egentligen beskrivit det hela bra och utförligt vad som teoretiskt skiljer B- och C-nivån åt.

I praktiken behöver det sig dock inte skilja sig alltför mycket åt. Har studerat vid flertalet institutioner vid Göteborgs Universitet, och skillnaden mellan nivåerna är hårfin, bland de arbeten jag har fått studera.

Däremot vet jag i och för sig inte hur stor andel som klarat examineringen, men tror knappast att alla har vare sig godkänts eller underkänts.
Citera
2014-01-03, 19:44
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
I de ämnen som jag har läst har inte C-uppsatsen tagit en hel termin (30 HP) i anspråk utan snarare halva/två tredjedelar. I början C-kursens termin läser man ofta en metodkurs som ska ge ökad färdighet i metodologi som behövs för att klara uppsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av foraktaddemokrati
I praktiken behöver det sig dock inte skilja sig alltför mycket åt. Har studerat vid flertalet institutioner vid Göteborgs Universitet, och skillnaden mellan nivåerna är hårfin, bland de arbeten jag har fått studera.

Däremot vet jag i och för sig inte hur stor andel som klarat examineringen, men tror knappast att alla har vare sig godkänts eller underkänts.

Där ser man hur olika det kan vara!
Citera
2014-01-04, 00:02
Bannlyst
En C-uppsats ska möta kravet för publicering i vetenskapliga tidskrifter, sett till hantverket. All kritik i form av källhänvisning, citering och strukturering är således betydligt strängare.
Citera
2014-01-04, 00:39
Medlem
så grymt segt att skriva uppsatsen jag är inne på min c uppsats också dock undrar jag i fall vi kommer ihop det nu det börjar dra ihop sig nu.

har skrivit en 10 sidor teori så uppsatsen ligger på en 40 sidor totalt innan vi börjar skriva på diskussion och analys. ska bli intressant se hur detta kommer bli.

jag bara kör så får man se vad som händer.
Citera
2014-01-20, 15:23
Medlem
Ångest inför C-uppsats!

Hur gjorde ni när ni skrev själva? Hur lång tid tog det för er?
Jag har mycket ångest nu och vet inte ens hur jag ska lägga upp arbetet. Vill att någon ska hjälpa mig men känner heller ingen. Är det väldigt svårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in