2012-04-27, 23:31
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Det ska du inte se bort ifrån, du blir en bättre/säkrare chaufför i Norge just för att det finns inte utrymme för misstag, ta te x en valfri Schenkerterminal i Sverige, det är ju oerhört gott om plats på alla håll o kanter och jämför ex med Tollpost i Oslo som ju faktiskt är en grymt stor terminal men jag får nästan cellskräck där inne för att det är så trångt.

Lönerna i Sverige är under all kritik, finns dom som kör återvinning för 120 kr/t.

Jo, förvisso men det är ju inte som så att bilarna i Sverige bara går från terminal till terminal.
Å andra sidan skulle jag inte ha något emot att arbeta/köra på Norge en epsiod. Dock ser familjeförhållanden och annat därikring inte så ut att jag kan göra det just nu.

Ja, Sverige har blivit ett klassamhälle nu.
Det kostar alldeles för mycket att bo och t.ex. ha personbil i förhållande till vad vi arbetare tjänar.
Citera
2012-04-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
440 är aldeles för klent, funkar enbart för lokaldistribution anser jag, t o m milleniumvolvon jag rattar om dagarna på 520 kusar är i klenaste laget för "min" körning.

460 ska jag köra annars och dra 40-45 ton. Det är bättre! Men 520 låter i mina öron hyffsat okej. Givetvis handlar mycket om priset idag, 500 eller 750 är mycket. Men 440 och 480 är ingen större skillnad prismässigt. Fördelarna får ju vägas upp!
Citera
2012-04-28, 01:31
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
460 ska jag köra annars och dra 40-45 ton. Det är bättre! Men 520 låter i mina öron hyffsat okej. Givetvis handlar mycket om priset idag, 500 eller 750 är mycket. Men 440 och 480 är ingen större skillnad prismässigt. Fördelarna får ju vägas upp!

Man mærker inte så stor skllnad på de hæstarna dær. Nær det gæller Volvo så har jag kørt 500, 520 och 540 på samma kørningarna (last på upptill 36 ton) utan att kunna kænna skillnad alls. Sedan ær hæstkrafterna lite missvisande också; olika fabrikanter har olika løsningar på var i registret effekten ligger bl.a. Det gør att du fort upplever kørning med en motorsvagare MAN som betydligt mer harmonisk æn en starkare Renault, eller glatt gå ner 50hk från MB till Volvo.
Blir tidig helg før min del; ska bara byta containrar och køra hemåt. Underbart!
Citera
2012-04-28, 02:09
Medlem
Får jag vara jobbig o klaga på tradarchaffisar.
Det som stör mig som fan är dessa jävla bönder som ska om tradare framför i en uppförsbacke fast man ligger i ytterfilen och närmar sig snabbt.

Lik förbannat ska dessa jävla grottmongon ut framför en och sega sig förbi i ca 10 minuter.

Pratar om att ligga på motorväg

Så nu har jag klagat
Citera
2012-04-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristian65
Får jag vara jobbig o klaga på tradarchaffisar.
Det som stör mig som fan är dessa jävla bönder som ska om tradare framför i en uppförsbacke fast man ligger i ytterfilen och närmar sig snabbt.

Lik förbannat ska dessa jävla grottmongon ut framför en och sega sig förbi i ca 10 minuter.

Pratar om att ligga på motorväg

Så nu har jag klagat

haha det märks att du aldrig framfört ett tyngre fordon!

Anledningen till att man kör om FRÄMST i uppförsbackar är att den som är tyngst lastad går tyngst uppför, ibland riktigt tungt och så lågt som 25 km/h och om du då ligger bakom och kan ha fart på 60-70 km/h så inte fan vill man ligga bakom då? Då kör man såklart om! Oavsett hur sakta fort den framför gå och man ser att man har högre fart så kör man om, det är helt enkelt så det funkar!

Sen vill jag passa på att klaga på alla bilister vilka fruktansvärt dåliga bilförare ni är!! skärp till er förfan, lämna bilen hemma! OCH NEJ ni är inte bättre för att ni kör en ny audi a6
Citera
2012-04-28, 14:02
Medlem
Är jag den enda långtradarchauffören som suger på att framföra en truck? haha, hatar så fort man måste lasta/lossa själv, sjukt jobbigt o dra fram en truck, känner mig sjukt obekväm i det, är jag ensam? pallyft ftw!!!! har nog mest med att göra att min truckutbildning inte var mer än några dagar och det är den enda truckvanan jag har...

Sen en dum jävla fråga nu blir jag väl idiotförklarad kanske, men vad i helvete ibland när jag får tag i en vagn som jag ska köra så har dom konstiga "pinnar" eller liknande av plast som sitter fast på en hjulbult och oftast är det nåt reflexliknande längst ut på dom, vadfan är detta för nåt?
Citera
2012-04-28, 15:02
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Är jag den enda långtradarchauffören som suger på att framföra en truck? haha, hatar så fort man måste lasta/lossa själv, sjukt jobbigt o dra fram en truck, känner mig sjukt obekväm i det, är jag ensam? pallyft ftw!!!! har nog mest med att göra att min truckutbildning inte var mer än några dagar och det är den enda truckvanan jag har...

Sen en dum jävla fråga nu blir jag väl idiotförklarad kanske, men vad i helvete ibland när jag får tag i en vagn som jag ska köra så har dom konstiga "pinnar" eller liknande av plast som sitter fast på en hjulbult och oftast är det nåt reflexliknande längst ut på dom, vadfan är detta för nåt?

Det har mest med vana att gøra. Nær jag kørde partigods var jag en hejare på att køra truck, men nu efter att varken ha lastat eller lossat på åtta månader ær jag sækert hemskt ringrostig...

Kan du få fram en bild på de dær pinnarna? Jag fattar inte riktigt vad du menar.
Citera
2012-04-28, 15:15
Medlem
Citat:

Du menar dessa "hattar" som ser ut som bultar, utanpå de riktiga hjulbultarna? Om du menar dessa så är det en säkerhetsannordning så bultarna inte ska åka upp av sig själva. Helt enkelt en säkerhet så dina hjul inte flyger av. En del bilar har hattar på varenda bult som sitter ihop och andra har bara två eller tre stycken.
Citera
2012-04-28, 15:17
Medlem
När birdsong ändå är igång med frågor så ska jag passa på att fråga:

Mötte någon timmerbil här om dagen - ja faktiskt flera stycken som hade en vajer från drivaxelns centrum som gick till ramen. (från centrumkåpan vid bultarna till lastbilens ram)

Vad fasen är dessa?
Citera
2012-04-28, 15:44
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:

Mötte någon timmerbil här om dagen - ja faktiskt flera stycken som hade en vajer från drivaxelns centrum som gick till ramen. (från centrumkåpan vid bultarna till lastbilens ram)

Vad fasen är dessa?

Däcktrycksövervakning, går även att ändra trycket från hytten för att få optimalt tryck beroende på vad för väg man kör på och lass.

De kör ju ofta på skitiga jävla surhål till vägar och för att få maximalt grepp kan de då ändra sitt däcktryck.
EDIT: Variabelt däcktryck heter det, däcktrycksövervakning så kan man bara se aktuellt tryck i displayen...
http://www.trailer.se/news.php?id=4023

På tal om frågor...har funderat på detta länge, var i helvete sitter öppningshandtaget på en Renault Magnum?
Citera
2012-04-28, 15:46
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:

Vad fasen är dessa?

Kallas CTI tror jag. Vet ej vad det står för. Är ett system som gör att man kan sänka och höja lufttrycket i däcken automatiskt så att man kan köra fullastade ekipage på vägar med sämre bärighet.
Citera
2012-04-28, 15:51
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:

Låter som sådana gula saker som gör att man ser om hjulen rullar eller står still i backspegeln. Mest sett postbilar som har sådana. Arbeta bort obehagskänslan och ta det lugnt när du kör truck så går det bättre. Gå igenom alla spakar och reglage i trucken innan du börjar hantera godset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in