Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-12, 23:06
Medlem
Petflaskas avatar
Äntligen dags att ta CE igen efter att blivit av med allt 2016. Blev förvånad när dem på körskolan sa att man kan göra CE direkt och få C på köpet om man haft det tidigare och blivit av med det. Så jävla gött spara 15000 direkt
Citera
2020-06-25, 02:13
Medlem
Hej,

Jag har lite frågor till er som arbetar inom yrket.

Jag har sedan jag började arbeta vid 18 års ålder arbetat på lager och känner nu vid 48 års ålder att jag vill göra något annat. Jag har egentligen känt så i ett par tre år men eftersom jag en tid mått dåligt psykiskt efter att min fru gått bort - vilket resulterade i att jag blev inlagd på ajukhus efter ett självmordsförsök - så har det inte blivit av.

Har nu tagit mig tillbaka igen och mår bra - äter inte längre någon medicin och har inte heller någon kontakt med vården - så nu är jag så redo att ta tag i det och sadla om.

Frågor.

1. Att man haft psykisk ohälsa - hur påverkar det en möjlighet till anställning? Tänker på det som står under punkt 12 respektive 13 i det läkarintyg som ska bifogas.

2. Min ålder - är den en nackdel? Tänker på alla unga som man slåss emot på arbetsmarknaden. Inom andra yrken kan ålder och erfarenhet ses som en fördel - den potentiella arbetsgivaren ser då att man tidigare skött sitt jobb och aldrig fått några klagomål. Hade innan min psykiska ohälsa inte haft en endaste sjukdag på över 10 år.

Nu var det ett tag sedan jag sist läste om det men har för mig att branschen behöver 15,000 nya förare per år - så någon chans har man kanske trots en högre ålder?

3. Skulle helst köra tankbil om jag fick välja - någon här med erfarenhet?

Tack på förhand.
Citera
2020-07-01, 04:10
Medlem
tcufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgare
Hej,

Jag har sedan jag började arbeta vid 18 års ålder arbetat på lager och känner nu vid 48 års ålder att jag vill göra något annat. Jag har egentligen känt så i ett par tre år men eftersom jag en tid mått dåligt psykiskt efter att min fru gått bort - vilket resulterade i att jag blev inlagd på ajukhus efter ett självmordsförsök - så har det inte blivit av.

Har nu tagit mig tillbaka igen och mår bra - äter inte längre någon medicin och har inte heller någon kontakt med vården - så nu är jag så redo att ta tag i det och sadla om.

Frågor.

1. Att man haft psykisk ohälsa - hur påverkar det en möjlighet till anställning? Tänker på det som står under punkt 12 respektive 13 i det läkarintyg som ska bifogas.

2. Min ålder - är den en nackdel? Tänker på alla unga som man slåss emot på arbetsmarknaden. Inom andra yrken kan ålder och erfarenhet ses som en fördel - den potentiella arbetsgivaren ser då att man tidigare skött sitt jobb och aldrig fått några klagomål. Hade innan min psykiska ohälsa inte haft en endaste sjukdag på över 10 år.

Nu var det ett tag sedan jag sist läste om det men har för mig att branschen behöver 15,000 nya förare per år - så någon chans har man kanske trots en högre ålder?

Tack på förhand.

Medicinska krav för innehav av körkort regleras enligt TSFS 2010:125, och en pdf med all relevant information finns att ladda ner här.

Din ålder är inget hinder i denna branschen, speciellt inte eftersom det behövs närmare 50,000 nya chauffören framöver p.g.a. att för få personer utbildar sig samt stora pensionsavgångar.

Tankbil har jag ingen personlig erfarenhet av så det får någon annan svara på.

Lycka till.
Citera
2020-07-01, 06:54
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Hej,

Frågor.

Tack på förhand.

3. Tankbil brukar krävas lite extra erfarenhet för. Samt lite mer utbildning - som du kan få av arbetsgivaren när du visat på några år av körning med släp t.ex.

48 år är nog inget hinder så, mer din hälsa som kan vara hindret kanske, synen, orken.

En väg in så är väl via C, bli "pakethora" hos DHL t.ex. en tid, visa att man kan hantera det, tigga om att få köra mer - få köra CE lite längre sträckor. Efter det har man lite "kött på benen" att visa upp och sedan kan det öppna dörrar.

Så har jag sett flera av oss som var nya komma att "spridas" ut, finns väl lite flyt och så med men det är nog den "enklaste" vägen in.

Fast, jobben finns oavsett C eller CE, du ska bara få tag i "rätt" mobilnummer...
Citera
2020-07-01, 11:18
Medlem
tcufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
3. Tankbil brukar krävas lite extra erfarenhet för. Samt lite mer utbildning - som du kan få av arbetsgivaren när du visat på några år av körning med släp t.ex.

Nja, inte i dag när det finns så mycket jobb, då får du jobb direkt, förutsatt att du har adekvat ADR. Vet om minst ett par personer som gått från helt nyutbildade till att direkt köra för Preem.
Citera
2020-07-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Jag dedikerar den här tråden till yrket "Lastbilschaufför"

Finns det någon här som kör lastbil?
Vad kan du berätta om ditt jobb?

Hur fungerar det med utbildning, vad kostar den?
Berätta gärna om när du gick din utbildning
Går det att skaffa C\CE behörighet med egenstudier?

Jag undrar om de får mycket ligg efter vägen också.
Citera
2020-07-01, 13:07
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcuf
Nja, inte i dag när det finns så mycket jobb, då får du jobb direkt, förutsatt att du har adekvat ADR. Vet om minst ett par personer som gått från helt nyutbildade till att direkt köra för Preem.

Å fan såpass.
Citera
2020-07-02, 08:18
Medlem
Jag är ny examerad CE-chaufför och har provat ett par jobb. Ett inom distribution & ett med kyltransport.

Jag har märkt att man som oerfaren chaufför får det jävligt svårt vilket lett till att jag tackat nej till båda jobben efter en vecka.
Jag har fått full tur och ingen uppläsning från första dagen. Chaufförerna som jobbat där i många år gnäller som fan och funderar på att säga upp sig.

Varför är dom i denna branschen så jävla drivna och tar ut precis max av varendaste chaufför och inte mänskliga?
Det tar minst dubbelt så lång tid för mig som ny att lista ut var jag ska lossa eller lämna. Jag känner redan avsky för den här branschen med min lilla erfarenhet.
Är alla jobb så här stressiga eller finns det normala med typ 10-15 stopp på en dag istället för 30-35?

Jag vill vara CE- chaufför och är inte rädd för att ta i eller jobba över ibland. Men jag klarar inte av att känna mig upp stressad dag ut och dag in.

Hur ska vi nya chaufförer få erfarenhet då arbetsgivarna kastar in oss i hetluften direkt och kan ingenting om personalvård utan ser oss som robotar utan något värde.
Citera
2020-07-12, 14:23
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
Jag är ny examerad CE-chaufför och har provat ett par jobb. Ett inom distribution & ett med kyltransport.

Jag har märkt att man som oerfaren chaufför får det jävligt svårt vilket lett till att jag tackat nej till båda jobben efter en vecka.
Jag har fått full tur och ingen uppläsning från första dagen. Chaufförerna som jobbat där i många år gnäller som fan och funderar på att säga upp sig.

Varför är dom i denna branschen så jävla drivna och tar ut precis max av varendaste chaufför och inte mänskliga?
Det tar minst dubbelt så lång tid för mig som ny att lista ut var jag ska lossa eller lämna. Jag känner redan avsky för den här branschen med min lilla erfarenhet.
Är alla jobb så här stressiga eller finns det normala med typ 10-15 stopp på en dag istället för 30-35?

Jag vill vara CE- chaufför och är inte rädd för att ta i eller jobba över ibland. Men jag klarar inte av att känna mig upp stressad dag ut och dag in.

Hur ska vi nya chaufförer få erfarenhet då arbetsgivarna kastar in oss i hetluften direkt och kan ingenting om personalvård utan ser oss som robotar utan något värde.

Prova söka dig till Norge. Tycker det är bra mycket skönare att jobba åt ett Norskt åkeri än ett svenskt.
Citera
2020-07-12, 16:11
Medlem
Vad har ni för ingångslön ni chaufförer eller beror det på om ni jobbar helger och nätter?
Citera
2020-07-12, 16:50
Medlem
Citat:
Hej,

Frågor.

Tack på förhand.

Eftersom yrket skriker efter förare och det är så många babbar och annat löst outbildat folk som jobbar så spelar din psykiska ohälsa mindre roll än vid lämplighetsprövningen för kortet. Din ålder gör däremot att du måste underkasta dig fulla medicinska kontroller var femte år då det är krav för att få förnya C och CE.

Tankbil kräver körvana och framför allt ADR-bulktank. Det är inget som man väljer som nybörjare.
Citera
2020-07-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad har ni för ingångslön ni chaufförer eller beror det på om ni jobbar helger och nätter?

Beror främst på i vilket område du jobbar i! Att vara lastbilschaufför är samma som att vara ingenjör, man kan jobba med allt möjligt. Allt från att sopa gator till att köra dumper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in