Citat:
Ursprungligen postat av
Burgare
Hej,
Jag har lite frågor till er som arbetar inom yrket.
Jag har sedan jag började arbeta vid 18 års ålder arbetat på lager och känner nu vid 48 års ålder att jag vill göra något annat. Jag har egentligen känt så i ett par tre år men eftersom jag en tid mått dåligt psykiskt efter att min fru gått bort - vilket resulterade i att jag blev inlagd på ajukhus efter ett självmordsförsök - så har det inte blivit av.
Har nu tagit mig tillbaka igen och mår bra - äter inte längre någon medicin och har inte heller någon kontakt med vården - så nu är jag så redo att ta tag i det och sadla om.
Frågor.
1. Att man haft psykisk ohälsa - hur påverkar det en möjlighet till anställning? Tänker på det som står under punkt 12 respektive 13 i det läkarintyg som ska bifogas.
2. Min ålder - är den en nackdel? Tänker på alla unga som man slåss emot på arbetsmarknaden. Inom andra yrken kan ålder och erfarenhet ses som en fördel - den potentiella arbetsgivaren ser då att man tidigare skött sitt jobb och aldrig fått några klagomål. Hade innan min psykiska ohälsa inte haft en endaste sjukdag på över 10 år.
Nu var det ett tag sedan jag sist läste om det men har för mig att branschen behöver 15,000 nya förare per år - så någon chans har man kanske trots en högre ålder?
3. Skulle helst köra tankbil om jag fick välja - någon här med erfarenhet?
Tack på förhand.
3. Tankbil brukar krävas lite extra erfarenhet för. Samt lite mer utbildning - som du kan få av arbetsgivaren när du visat på några år av körning med släp t.ex.
48 år är nog inget hinder så, mer din hälsa som kan vara hindret kanske, synen, orken.
En väg in så är väl via C, bli "pakethora" hos DHL t.ex. en tid, visa att man kan hantera det, tigga om att få köra mer - få köra CE lite längre sträckor. Efter det har man lite "kött på benen" att visa upp och sedan kan det öppna dörrar.
Så har jag sett flera av oss som var nya komma att "spridas" ut, finns väl lite flyt och så med men det är nog den "enklaste" vägen in.
Fast, jobben finns oavsett C eller CE, du ska bara få tag i "rätt" mobilnummer...