Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Beror främst på i vilket område du jobbar i! Att vara lastbilschaufför är samma som att vara ingenjör, man kan jobba med allt möjligt. Allt från att sopa gator till att köra dumper.

Tänkte mer säg. Timmerbil i för ett åkeri någonstans i Norrbotten
Citera
2020-07-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Tänkte mer säg. Timmerbil i för ett åkeri någonstans i Norrbotten

Då kan du googla på just lön för timmerbil i Norrbotten så får du svar. Dock krävs det erfarenhet och kranutbildning.
Citera
2020-10-17, 22:11
Medlem
Man får ta hänsyn på vilken tid i dygnet man kör, kör man natttid lär det öka mer I lön.
Citera
2020-10-21, 01:04
Medlem
Detanvändarnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhante
Jag är ny examerad CE-chaufför och har provat ett par jobb. Ett inom distribution & ett med kyltransport.

Jag har märkt att man som oerfaren chaufför får det jävligt svårt vilket lett till att jag tackat nej till båda jobben efter en vecka.
Jag har fått full tur och ingen uppläsning från första dagen. Chaufförerna som jobbat där i många år gnäller som fan och funderar på att säga upp sig.

Varför är dom i denna branschen så jävla drivna och tar ut precis max av varendaste chaufför och inte mänskliga?
Det tar minst dubbelt så lång tid för mig som ny att lista ut var jag ska lossa eller lämna. Jag känner redan avsky för den här branschen med min lilla erfarenhet.
Är alla jobb så här stressiga eller finns det normala med typ 10-15 stopp på en dag istället för 30-35?

Jag vill vara CE- chaufför och är inte rädd för att ta i eller jobba över ibland. Men jag klarar inte av att känna mig upp stressad dag ut och dag in.

Hur ska vi nya chaufförer få erfarenhet då arbetsgivarna kastar in oss i hetluften direkt och kan ingenting om personalvård utan ser oss som robotar utan något värde.

Så som du beskriver det skall det självklart inte gå till,det tar minst ett år att bli "varm i kläderna".
Hoppas att du hittar någon åkare som bättre tar hand om dig som nyutbildad chaufför och ger dig en vettig upplärningstid.
Dom finns faktiskt..men dom är inte många....
Citera
2020-10-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detanvändarnam
Så som du beskriver det skall det självklart inte gå till,det tar minst ett år att bli "varm i kläderna".
Hoppas att du hittar någon åkare som bättre tar hand om dig som nyutbildad chaufför och ger dig en vettig upplärningstid.
Dom finns faktiskt..men dom är inte många....

Tack, jag har nu en provanställning på ett jätte bra åkeri sedan i augusti. Dom gjorde det enkelt för mig i början. Gav mig få stopp och ökade på stoppen när dom såg att det gick. Nu kör jag full tur och både dom och jag är jätte nöjda.
Citera
2020-11-14, 21:37
Medlem
Tjenare!

Tog lastbilskort i för ett år sedan cirka och började med som Schenkerstyckegods, kollektivavtal och lönen verkade stämma varje månad. (Har alltid varit kass på att kontrollera att man verkligen får rätt).

Tröttnade fort på att köra bil och släp med 30 stopp på trånga ställen och tidspress till alla ställen. Varje ställe man kom fram till så möttes man av sura kunder i stort sett.

Bytte i Maj till att köra trailer från Södra Sverige till upp mot Småland till 2-3 terminaler och sedan fylla bilen på en annan terminal eller två. Ibland kör man tom hem till och med.

En privatägd firma med cirka 10 bilar. Ville verkligen ha detta jobbet så skulle få samma timlön som jag hade innan men de hade inte kollektivavtal (men följde de reglerna så gott de kunde) ungefär så lät det. Skulle alltså få fullt betalt för varje dag, 8 timmar, trots att jag antagligen skulle klara mig på 5-6 timmars jobb varje dag.

Lät ju skitbra tänkte jag och började jobba. Första månaderna gick bra, låg på runt 6-8 timmar arbetsdagar.

Nu har det dock ändrats lite och körningarna tar längre tid, ligger ofta på 8-10, ibland upp mot 12-14 timmar. Har dessutom varannan vecka körning där jag ligger borta.

Har börjat skriva ner alla timmar, mil, rast - typ allt, för att ha det dokumenterat när man samtalar med chefen.

När man jobbar utöver 8 timmar, hur vanligtvis räknas övertiden?
Vilka tider är OB?

Tänkte nästa rapport jag skickar in ska jag ha med allt extra och se vad som händer. Men vill gärna ha lite tips innan så man inte bara blir överkörd med förklarningen att "det är så här" så säger man bara "jaha.." :/

Det är ett seriöst åkeri men känns lite som att de inte säger något om inte jag gör det?
All hjälp man kan få uppskattas enormt.

MVH
Citera
2020-11-15, 10:50
Medlem
Är det sant att alla lastbilschaffuörer är våldtäktsmän? Att Ekelund han som tog lilla Engla av daga är sedd som en sorts hjälte i det svenska trucker communityn och att små barn ofta blir bortrövade och byts mellan lasbtilschaufförer? Alla som kör långtradare som har jag mött har alltid haft något fel i hjärnan en sorts pervers missbildning.
Citera
2020-11-15, 12:56
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodoore
Tjenare!

Tog lastbilskort i för ett år sedan cirka och började med som Schenkerstyckegods, kollektivavtal och lönen verkade stämma varje månad. (Har alltid varit kass på att kontrollera att man verkligen får rätt).

Tröttnade fort på att köra bil och släp med 30 stopp på trånga ställen och tidspress till alla ställen. Varje ställe man kom fram till så möttes man av sura kunder i stort sett.

Bytte i Maj till att köra trailer från Södra Sverige till upp mot Småland till 2-3 terminaler och sedan fylla bilen på en annan terminal eller två. Ibland kör man tom hem till och med.

En privatägd firma med cirka 10 bilar. Ville verkligen ha detta jobbet så skulle få samma timlön som jag hade innan men de hade inte kollektivavtal (men följde de reglerna så gott de kunde) ungefär så lät det. Skulle alltså få fullt betalt för varje dag, 8 timmar, trots att jag antagligen skulle klara mig på 5-6 timmars jobb varje dag.

Lät ju skitbra tänkte jag och började jobba. Första månaderna gick bra, låg på runt 6-8 timmar arbetsdagar.

Nu har det dock ändrats lite och körningarna tar längre tid, ligger ofta på 8-10, ibland upp mot 12-14 timmar. Har dessutom varannan vecka körning där jag ligger borta.

Har börjat skriva ner alla timmar, mil, rast - typ allt, för att ha det dokumenterat när man samtalar med chefen.

När man jobbar utöver 8 timmar, hur vanligtvis räknas övertiden?
Vilka tider är OB?

Tänkte nästa rapport jag skickar in ska jag ha med allt extra och se vad som händer. Men vill gärna ha lite tips innan så man inte bara blir överkörd med förklarningen att "det är så här" så säger man bara "jaha.." :/

Det är ett seriöst åkeri men känns lite som att de inte säger något om inte jag gör det?
All hjälp man kan få uppskattas enormt.

MVH

Ring till facket eller någon annan professionell som har koll på regler och avtal för rådgivning är mitt tips. Hos dem kan du vara säker på att få rätt info, här kan du få vilket som helst svar.

Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Är det sant att alla lastbilschaffuörer är våldtäktsmän? Att Ekelund han som tog lilla Engla av daga är sedd som en sorts hjälte i det svenska trucker communityn och att små barn ofta blir bortrövade och byts mellan lasbtilschaufförer? Alla som kör långtradare som har jag mött har alltid haft något fel i hjärnan en sorts pervers missbildning.

Absolut. Så är det.
Citera
2020-11-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

Absolut. Så är det.
Är det en kultur som bejakas eller hur uppstår den är det redan på fordonsgymnasierna detta uppstår eller får praktikanter och unga i yrket lära sig dessa perversioner i kontakt med äldre manliga chaufförer som en sorts prov. På fordonsprogrammet i min stad när dom första kvinnliga eleverna började var det en skandal där tjejerna hade döpts i smörjgropen. Pojkarna hade använt en lastbils hjulkapsel som dopfunt och fyllt den under en veckas tid med sin egen sperma och sedan lade dom ned med tvång tjejerna på en varsin hora och doppade deras bakhuvuden i hjulkapeln så dom fick äcklig stinkade sperma i sina bakhuvuden och pojkarna försvarade sig med att detta hade dom fått lära sig på sina praktiker när dom varit ute på företag och åkt lastbil med äldre chaufförer.

Jag har ju träffat på många lastbilschaufförer och jag har varje gång fått väldigt otäcka vibbar av dessa och när jag och min väninna liftade oss genom västtyskland på 80-talet undvek vi alltid lstbilar fast det var nästan alltid bara lastbilar som stannade för oss när vi räckte ut tummen jag undrar är det vanligt fortfarande med liftare och får chaufförer ta upp liftare nu eller är det inte tillåtet och med dagens GPS-teknik som oftast är utrustad i lastbilarna och där chaufförerna själva inte alltid kan kontrollera denna informationen kanske det heller inte är så enkelt att i dag föröva ensamma liftande flickebarn om transportledaren kan med GPS se var lastbilen befinner sig.

Kan man få sparken om man plockar upp liftare eller hur ser företagen på det i dag?
Citera
2020-11-15, 22:55
Medlem
Axel61s avatar
Nu har du glömt dina piller igen!
Citera
2020-11-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Nu har du glömt dina piller igen!
Jag är bara intresserad av lastbilschaufföraryrket och den medföljande livsstilen. Om du har några problem med det så behöver du inte läsa mina inlägg. Men om du som jag är intresserad av lastbilschaffissar och deras alternativa livsstil så kanske du skulle vara tacksam för att jag ställer dom svåra frågorna och inte bara stryker dom medhårs. Dom kanske är landsvägens hjältar men bland dom finns en osund kultur av övergrepp oftast riktad mot små barn och försvarslösa kvinnor. Det är i princip bevisat att lastbilschaufförsyrket i Sverige är överrepressenterade bland pedofila kidnappare.

Jag undrar bara om det har blivit svårare för dom nu om dom arbetar för seriösa företag som spårar lastbilen minituöst med GPS men det finns fortfarande många smååkare, vilket är ett problem sett ur rättssynpunkt, som kan dra nytta av den autonomi som det medför och inte har någon som spårar dom med GPS så dom kan plocka upp intet ont anande kvinnor och småbarn och föra bort dom och våldföra sig på dom och sedan mörda dom som vi har sett så många gånger tidigare. Har du inte hört talas om Highway of tears i Kanada och Killing Fields i Texas?

Hur ser lastbilschaufförer på den integritetskränkning det är när deras lastbil är utrusad med GPS och kan bli spionerad på att åkeriägaren så dom inte kan sitta och slappa på vägfik som det var vanligt att dom gjorde förr?
Citera
2020-12-14, 11:52
Medlem
Vet inte om det är rätt tråd men kör ändå.

Jag funderar på att ta Lastbilskörkort dvs C. Dock så har jag en dom på mig, en skadegörelse av medelgraden för 2,5 år sedan och som ligger kvar i 7,5 år till.

Kollar dom alltid vid anställning? Kommer den begränsa mycket för mig att få jobb? Jag vet att iaf att Postnord har nolltolerans men hur är det med allt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in