2019-03-06, 12:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Okej konstigt att min kompis och kusin ljuger

Det är så roligt med folk som dementerar fakta.
Jag drack en kopp kaffe just.
- Nej det är omöjligt du drack just en öl!!

Sen är det som alltid skillnad mellan företag och företag samt vart i landet man jobbar.
Sopåkare i Norge tjänar förmodligen bra mycket mer än här.

Jo, men sopåkare tjänar beroende på hur mycket fysiskt arbete de gör. De som tömmer soptunnor har betydligt högre lön än de som bara kör runt sopcontainers.
Citera
2019-03-12, 21:03
Medlem
Detanvändarnams avatar
[quote=landwhale|66908205]I Malmö där jag befinner mig ser jag ofta lastbilar med bulgariska skyltar som kör danska släp och de ska ofta till någon distributionspunkt. Man lämnar av i Sverige. Sedan har jag sett estniska lastbilar med estniska släp som tar kontrakt mellan punkter i Sverige och skandinavien.

Vet du om det är enklare att få ett jobb som busschaffis i Sverige?

Såg att det är tyska bussbolag som trafikerar mellan svenska städer så jag antar att det är konkurrans om jobben på linjer mellan länderna.[/QUOTE

Det är "vilda västern" i åkeribranchen.
Där öststatsåkare/förare dumpar priser på transporterna så att Svenska seriösa åkerier blir utkonkurrerade och tvingas lägga ner.
Jag tror att närmare 90% av natttrafiken från Skandiahamnen i Göteborg körs av utlandschaufförer.Det är många sköna skattekronor som Sverige går miste om.
Tänk också på allt stöldgods som försvinner på öststatsbilarna såsom båtmotorer,bildelar,datorer,vitvaror mm.
Citera
2019-04-19, 13:50
Medlem
Hej, har en enkel fråga. Hittar inte denna fråga i tråden. Betalade nyss 1200kr och förnyade mitt lastbilskort för 5 år. Kör inte nu och kommer inte att köra på några år, har annat jobb, men tänkte ev köra om några år.

Har hört i efterhand att man kunde lika gärna väntat och förnyat vid tällfälle och sparat dessa 1200, kortet skulle inte försvunnit, ? YKB är ju nu borta, kan jag förnya C kort en gång till efter 5 år? eller måsta man köra lastbil och ta YKB innan man kan förnya på nytt? Jag förstår att jag ev, får betala för YKB om jag behöver köra nån gång, det viktiga är att jag inte behöver ta om hela "skiten", det var rätt jobbigt. Frågan är: lastbilskortet försvinner väll ej bara för man enbart har C kort och inte YKB?
Senast redigerad av smithfromus 2019-04-19 kl. 14:25.
Citera
2019-04-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smithfromus
Hej, har en enkel fråga. Hittar inte denna fråga i tråden. Betalade nyss 1200kr och förnyade mitt lastbilskort för 5 år. Kör inte nu och kommer inte att köra på några år, har annat jobb, men tänkte ev köra om några år.

Har hört i efterhand att man kunde lika gärna väntat och förnyat vid tällfälle och sparat dessa 1200, kortet skulle inte försvunnit, ? YKB är ju nu borta, kan jag förnya C kort en gång till efter 5 år? eller måsta man köra lastbil och ta YKB innan man kan förnya på nytt? Jag förstår att jag ev, får betala för YKB om jag behöver köra nån gång, det viktiga är att jag inte behöver ta om hela "skiten", det var rätt jobbigt. Frågan är: lastbilskortet försvinner väll ej bara för man enbart har C kort och inte YKB?

Körkortsbehörigheten och yrkesförarbehörigheten är två helt olika behörigheter. Du kan som du vet ha ett C-kort privat för att köra t.ex. husbil utan att behöva ha YKB. Tänk tanken att ha ett B-kort och taxilegitimation, hur många privatbilister har taxilegitimation?

Du får således framföra tung lastbil även utan YKB, men du får inte köra gods på uppdrag av någon annan än dig själv (knappt det, då polisen är väldigt griniga på detta område).

När du inte längre förälnger din behörighet kommer den att förvinna, jag vet dock inte om den förvinner för gott efter 2 år som den gör med B-kortet.

Ska du däremot återinföra YKB behöver du läsa om alla fem delar som normalt läses in över de fem åren som du jobbar till nästa inläsningsperiod. Du behöver dock inte gå den där 180h-utbildningen igen.
Citera
2019-04-21, 20:21
Medlem
Tja!

Har på senare tid blivit extremt sugen på CE.

Jobbar idag på en logistikenhet där vi väger in och har kontakt med hundratals lastbilar och chaufförer varje dag. Lastväxlare, liftdumpers, grus och schaktbilar, flisbilar, trailers, sug, slam och spolbilar, sopbilar, you name it.

Många pratar gott om yrket sålänge man jobbar för rätt åkeri och det som passar en, andra kör det för dagliga födan.

Men jag känner jag vill göra något nytt..
Har idag en lön på 28k.
Finns en utbildare i min kommun som erbjuder kvälls och helgtider så jag kan fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb och kanske bli ännu mer trött på det hehe..

Har nog inte direkt någon fråga, utan behöver nog bara få pepp, bör jag köra på det och byta bransch?
Senast redigerad av weedwarz 2019-04-21 kl. 20:24.
Citera
2019-06-04, 19:42
Medlem
Astrobiologis avatar
Jag har en allmän fråga om distributionskörning. Är det vanligt att det är chauffören själv som packar/packar upp lasten? Tex om man levererar öl till en pizzeria som inte har någon lastkaj eller liknande, får man då bära 30 backar, en åt gången, genom ingångsdörren och ställa i deras kök?
Citera
2019-06-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Jag har en allmän fråga om distributionskörning. Är det vanligt att det är chauffören själv som packar/packar upp lasten? Tex om man levererar öl till en pizzeria som inte har någon lastkaj eller liknande, får man då bära 30 backar, en åt gången, genom ingångsdörren och ställa i deras kök?

Det beror på vilket avtal ni har med kunden eller vilken tjänst som är beställd med frakten.

Står det i avtal eller om kunden betalt för inbärning......ja, då blir det till att bära.
Citera
2019-06-04, 21:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det beror på vilket avtal ni har med kunden eller vilken tjänst som är beställd med frakten.

Står det i avtal eller om kunden betalt för inbärning......ja, då blir det till att bära.

Stämmer. Sedan spelar det ingen roll om kunden har lastkaj eller ej. Har kunden beställd leverans på anvisad plats är det det som gäller.
Citera
2019-06-04, 21:22
Medlem
Astrobiologis avatar
Jag kör inte själv utan försöker bilda mig en uppfattning om yrket. Frågan var hur vanligt det var med att bära saker in/ur lastbilen. Behöver man manuellt lasta på och av 100-tals backar öl eller liknande känns det mer som en flyttfirma. Jag har bara sett PostNords bilar på nära håll och de verkar bara rulla på/av vagnar eller pallar, men det finns väl olika körningar där också.
Senast redigerad av Astrobiologi 2019-06-04 kl. 21:27.
Citera
2019-06-04, 22:21
Medlem
Citat:
Jag kör inte själv utan försöker bilda mig en uppfattning om yrket. Frågan var hur vanligt det var med att bära saker in/ur lastbilen. Behöver man manuellt lasta på och av 100-tals backar öl eller liknande känns det mer som en flyttfirma. Jag har bara sett PostNords bilar på nära håll och de verkar bara rulla på/av vagnar eller pallar, men det finns väl olika körningar där också.

Jag skulle vilja säga att det inte är så vanligt men att det förekommer. Dom flesta kunder som har stora eller/och tunga leveranser har ofta någon form av brygga/hissanordning.
Citera
2019-06-05, 00:37
Medlem
Citat:
Dryckesleveranser sker ju såklart per pall. Allt är färdigpaketerad till respektive kund och detta utförs av lagerplockarna hos bryggeriet.

Som nämnts tidigare, har kunden beställt leverans på anvisad plats ska du leverera till anvisad plats. Detta innebär att du plockar av allt med hjälp av kärra och kör in varorna dit det ska.

Om inte, drar du ut pallen med eltruck och lämnar kvar pallen hos kunden.
Citera
2019-06-27, 20:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedwarz
Tja!

Har på senare tid blivit extremt sugen på CE.

Jobbar idag på en logistikenhet där vi väger in och har kontakt med hundratals lastbilar och chaufförer varje dag. Lastväxlare, liftdumpers, grus och schaktbilar, flisbilar, trailers, sug, slam och spolbilar, sopbilar, you name it.

Många pratar gott om yrket sålänge man jobbar för rätt åkeri och det som passar en, andra kör det för dagliga födan.

Men jag känner jag vill göra något nytt..
Har idag en lön på 28k.
Finns en utbildare i min kommun som erbjuder kvälls och helgtider så jag kan fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb och kanske bli ännu mer trött på det hehe..

Har nog inte direkt någon fråga, utan behöver nog bara få pepp, bör jag köra på det och byta bransch?

Jag träffar dagligen sådana som dig. Det är när jag kör lastbilen till terminalen och lastar och lossar. Jag brukar stanna och känna av några minuter hur det skulle kännas jobba där, jobbig tanke. Ser alltid fram emot att vrida om nyckeln och komma bort från terminalen. Jag har bara C och kör distrubution i en storstad. Ja, Postnord pratar alla strunt om inklusive mig. Jag har jobbat där och kaotiskt, dålig arbetsmiljö, omodernt etc. Jag kör för en åkare som är populär i branschen vilket betyder jag som mest lastar på burar på jul, inte jobbigt, använder oftast inte alls handdator.

Jag trodde jag skulle ogilla distrubution men det gör jag inte. Fördelen är att jag får hoppa ur lastbilen med jämna mellanrum. Jag tror inte jag skulle gilla nöta landsväg timme in och ut, men jag vet ju inte för har inte gjort det med lastbil, bara med bil.... Nackdelen med jobbet är mest det känns som vilket kneg som helst. Dvs väldigt lätt lära sig och sedan flyter allt på. Jag är ibland lite trött när jag kommer hem men inte så mycket. Det gäller att spara på krafterna och som sagt det mesta är redan förpackat där jag kör, jag rullar bara ombord lasten på lastbilen. Postnordchaufförerna får tampas och kämpa med otymplig last, jag slipper det.

Kundkontakten är väl okej på ett vis, vissa lär man känna och andra lär man känna ändå. Men det är mest hej och hej då oftast. Det finns däremot en okej gemenskap mellan chaufförerna, vi hjälper varandra och det är ganska okej arbetskamrater egentligen.

Fördelen är just att jag börjar vid 12:00, kan sova sovmorgon varje dag, ingen bryr sig riktigt om när jag kommer men jag bör inte börja senare än 12:30. Sedan är jag klar vid 18:30 om det gått bra. 19:00 om det varit förseningar som trafikstörningar, olyckor etc vilket händer ofta. Jag jobbar inte i Sverige men i Norge, så arbetstiderna är lite annorlunda. En dag i veckan åker jag med en chaufför från 09:00 och gör väl inte för mycket, flyttar lite burar och prylar, drar en pallyft, sitter bredvid och åker med.

Jag kör bara 10 mil per dag. Gör 15 stop ungefär. Ja, det är en fördel att jag kan slappa mellan gångerna jag stannar. Allt mellan 25 minuters körning ungefär, till kanske 3 minuters körning. Också en stor fördel köra när vädret är okej. Slappt glida runt då. Jag kör på terminaler, i bättre bostadsområden, motorvägar, industriområden, här och där. Bekvämt är det iaf att slippa röra sig mellan stoppen iaf, har tre gånger per dag då jag behöver arbeta fysiskt en del och det tar väl kanske 15-20 minuter totalt, max. Det är när jag lastar fullt på morgonen, och sedan två gånger på eftermiddagen när jag har en stor lastning och sedan lastar jag ur allt sista jag gör på dagen, sedan ställer jag lastbilen och går hem.

Nackdelen är att det är ett ganska basic jobb egentligen alla korsningar och vägskäl har jag redan kört massor av gånger, likaså alla kunder har jag redan varit hos många gånger tidigare, samma sak varje dag ungefär så.

Men som vanligt kneg tycker jag det är bland dom bättre jag haft. Enda kneget jag haft som jag faktiskt sett fram emot lite vare dag. Det är att köra lastbil och att försöka hinna med turen jag kör utan missöden på rätt tid. Men långsiktigt har jag svårt förstå dom som har ett sådant här jobb, men visst dom som vill ha ett vanlig arbete som inte är för svårt och förutsägbart så visst.

Lastbilschaufför är också ett högriskyrke så olyckor sker, alla jag frågat har krockat och kör försiktigt och inte gasa på varje pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in