Citat:
Ursprungligen postat av
weedwarz
Tja!
Har på senare tid blivit extremt sugen på CE.
Jobbar idag på en logistikenhet där vi väger in och har kontakt med hundratals lastbilar och chaufförer varje dag. Lastväxlare, liftdumpers, grus och schaktbilar, flisbilar, trailers, sug, slam och spolbilar, sopbilar, you name it.
Många pratar gott om yrket sålänge man jobbar för rätt åkeri och det som passar en, andra kör det för dagliga födan.
Men jag känner jag vill göra något nytt..
Har idag en lön på 28k.
Finns en utbildare i min kommun som erbjuder kvälls och helgtider så jag kan fortsätta jobba på mitt nuvarande jobb och kanske bli ännu mer trött på det hehe..
Har nog inte direkt någon fråga, utan behöver nog bara få pepp, bör jag köra på det och byta bransch?
Jag träffar dagligen sådana som dig. Det är när jag kör lastbilen till terminalen och lastar och lossar. Jag brukar stanna och känna av några minuter hur det skulle kännas jobba där, jobbig tanke. Ser alltid fram emot att vrida om nyckeln och komma bort från terminalen. Jag har bara C och kör distrubution i en storstad. Ja, Postnord pratar alla strunt om inklusive mig. Jag har jobbat där och kaotiskt, dålig arbetsmiljö, omodernt etc. Jag kör för en åkare som är populär i branschen vilket betyder jag som mest lastar på burar på jul, inte jobbigt, använder oftast inte alls handdator.
Jag trodde jag skulle ogilla distrubution men det gör jag inte. Fördelen är att jag får hoppa ur lastbilen med jämna mellanrum. Jag tror inte jag skulle gilla nöta landsväg timme in och ut, men jag vet ju inte för har inte gjort det med lastbil, bara med bil.... Nackdelen med jobbet är mest det känns som vilket kneg som helst. Dvs väldigt lätt lära sig och sedan flyter allt på. Jag är ibland lite trött när jag kommer hem men inte så mycket. Det gäller att spara på krafterna och som sagt det mesta är redan förpackat där jag kör, jag rullar bara ombord lasten på lastbilen. Postnordchaufförerna får tampas och kämpa med otymplig last, jag slipper det.
Kundkontakten är väl okej på ett vis, vissa lär man känna och andra lär man känna ändå. Men det är mest hej och hej då oftast. Det finns däremot en okej gemenskap mellan chaufförerna, vi hjälper varandra och det är ganska okej arbetskamrater egentligen.
Fördelen är just att jag börjar vid 12:00, kan sova sovmorgon varje dag, ingen bryr sig riktigt om när jag kommer men jag bör inte börja senare än 12:30. Sedan är jag klar vid 18:30 om det gått bra. 19:00 om det varit förseningar som trafikstörningar, olyckor etc vilket händer ofta. Jag jobbar inte i Sverige men i Norge, så arbetstiderna är lite annorlunda. En dag i veckan åker jag med en chaufför från 09:00 och gör väl inte för mycket, flyttar lite burar och prylar, drar en pallyft, sitter bredvid och åker med.
Jag kör bara 10 mil per dag. Gör 15 stop ungefär. Ja, det är en fördel att jag kan slappa mellan gångerna jag stannar. Allt mellan 25 minuters körning ungefär, till kanske 3 minuters körning. Också en stor fördel köra när vädret är okej. Slappt glida runt då. Jag kör på terminaler, i bättre bostadsområden, motorvägar, industriområden, här och där. Bekvämt är det iaf att slippa röra sig mellan stoppen iaf, har tre gånger per dag då jag behöver arbeta fysiskt en del och det tar väl kanske 15-20 minuter totalt, max. Det är när jag lastar fullt på morgonen, och sedan två gånger på eftermiddagen när jag har en stor lastning och sedan lastar jag ur allt sista jag gör på dagen, sedan ställer jag lastbilen och går hem.
Nackdelen är att det är ett ganska basic jobb egentligen alla korsningar och vägskäl har jag redan kört massor av gånger, likaså alla kunder har jag redan varit hos många gånger tidigare, samma sak varje dag ungefär så.
Men som vanligt kneg tycker jag det är bland dom bättre jag haft. Enda kneget jag haft som jag faktiskt sett fram emot lite vare dag. Det är att köra lastbil och att försöka hinna med turen jag kör utan missöden på rätt tid. Men långsiktigt har jag svårt förstå dom som har ett sådant här jobb, men visst dom som vill ha ett vanlig arbete som inte är för svårt och förutsägbart så visst.
Lastbilschaufför är också ett högriskyrke så olyckor sker, alla jag frågat har krockat och kör försiktigt och inte gasa på varje pass.