Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 18:09
  #5749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCava
Jag har ca 26.900 inkl timtillägg. men det blir alltid lite mer pga övertid, osv. Men minst 26,900kr.


Chansar och slänger ut en fråga igen ang. semesterlön: är det någon här inne som har en grundlön på 26.900kr/mån som kan säga vad hen får ut i semesterlön per dag? Och vilket belopp som dras från lönen för samma semesterdag?
Jag har fortfarande samma problem som förra året... Men skulle vilja ha ett belopp att jämföra med. Har gamla lönesepc:ar att jämföra med, men jag vet kan ju inte svära på att den arbetsgivaren INTE gjorde fel varje semester. Mina spec:ar visar följande:

2013 - lägre lön
avdrag för semester -1082kr/dag
utbetald semesterlön +1687kr/dag.
mellanskillnad: 605kr/dag

2017 - högre lön
avdrag: -1222kr/dag
semesterlön: +1640kr/dag
Mellanskillnad: 418kr/dag

Min arbetsgivare vägrar medge att de gör något fel.

Tacksam om någon kunde ge mig några belopp att jämföra med. Och nej, jag är inte med i Transportfacket eftersom jag kommer sluta snart.
Citera
2017-10-15, 12:46
  #5750
Medlem
Någon som jobbar dagtid i Sverige och har lön betydligt över avtal?
Alltså 30k plus normala tillägg(öt,ob etc)
Citera
2017-10-18, 19:09
  #5751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Någon som jobbar dagtid i Sverige och har lön betydligt över avtal?
Alltså 30k plus normala tillägg(öt,ob etc)

Fråga på truckers paradise. Där har alla över avtal..
Citera
2017-10-18, 19:11
  #5752
Medlem
Jag ska börja köra spetsbyten på natten. Någon som har tips hur jag ställer om mig? Har inte slutat efter 01.00 på flera år.
Citera
2017-10-31, 16:15
  #5753
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCava
Chansar och slänger ut en fråga igen ang. semesterlön: är det någon här inne som har en grundlön på 26.900kr/mån som kan säga vad hen får ut i semesterlön per dag? Och vilket belopp som dras från lönen för samma semesterdag?
Jag har fortfarande samma problem som förra året... Men skulle vilja ha ett belopp att jämföra med. Har gamla lönesepc:ar att jämföra med, men jag vet kan ju inte svära på att den arbetsgivaren INTE gjorde fel varje semester. Mina spec:ar visar följande:

2013 - lägre lön
avdrag för semester -1082kr/dag
utbetald semesterlön +1687kr/dag.
mellanskillnad: 605kr/dag

2017 - högre lön
avdrag: -1222kr/dag
semesterlön: +1640kr/dag
Mellanskillnad: 418kr/dag

Min arbetsgivare vägrar medge att de gör något fel.

Tacksam om någon kunde ge mig några belopp att jämföra med. Och nej, jag är inte med i Transportfacket eftersom jag kommer sluta snart.

Avdraget är baserat på månadslönen och semesterlönen baserad på inkomsten från föregående år.
Så lite beroende på hur du har jobbat minskar och ökar semesterlönen.

Mitt avdrag är gjort i timmar men är identiskt med ditt medans min semesterlön är högre än din.

2016 - lägre lön
avdrag för semester -1090kr/dag
utbetald semesterlön +2488/dag.


2017 - högre lön
avdrag: -1222kr/dag
semesterlön: +2011/dag

Har även med anställningstid att göra. 2016 hade jag färre semesterdagar men med högre värde än nu 2017. 2017 fick jag dock mer pengar totalt. Detta är på en årsinkomst på knappt 500'.
Citera
2017-11-02, 14:02
  #5754
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Fan va trött man blir på den totala oförståelsen som råder från andra kring detta yrke.

Jag kör extra/då och då vid sidan av mitt andra jobb och säg att jag kör en sväng där jag börjar kring 15, kör 2,5 timma ska lossa sen åka tillbaka 2,5 timma och lasta inför nästa körning, säg då att den andra arbetsgivaren ringer och frågar om jag kan jobba extra där, ett natt pass, som börjar 19. Jag säger att det inte är troligt - får då till svar när jag kan komma senare, 20? 21?

Jag förklarar att jag inte har en enda susning då det beror på om det finns flera bilar på plats, om truckföraren har en bra dag eller dålig, om det är balter där som inte kan spänna band = tar en jävla tid på sig mer mm. mm.

Likt förbannat är förståelsen noll. Jag säger såhär; lastning = 2+ timmar + att jag har 20 min tillbaka till garaget. Ingen lastning = jag kanske är på plats i "tid". Tackvare stopp längs vägen, eller vad fan som kan man då fan aldrig veta riktigt.

Så jävla störande. Var tvungen att ta med min kära fru med en gång för att hon skulle se hur mycket strul det blir ibland av minsta lilla saker = tidspåslag.
Citera
2017-11-08, 10:49
  #5755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emystia
Avdraget är baserat på månadslönen och semesterlönen baserad på inkomsten från föregående år.
Så lite beroende på hur du har jobbat minskar och ökar semesterlönen.

Mitt avdrag är gjort i timmar men är identiskt med ditt medans min semesterlön är högre än din.

2016 - lägre lön
avdrag för semester -1090kr/dag
utbetald semesterlön +2488/dag.


2017 - högre lön
avdrag: -1222kr/dag
semesterlön: +2011/dag

Har även med anställningstid att göra. 2016 hade jag färre semesterdagar men med högre värde än nu 2017. 2017 fick jag dock mer pengar totalt. Detta är på en årsinkomst på knappt 500'.

Tack för feedback. Förstår hur avdrag (ca 4,8%) och semesterlön (13%) är beräknat, dvs på månadslön/grundlön resp. faktiskt inkomst (inkl. OB-tillägg, m.m.). Så därför är det obegripligt hur semesterlönen kan minska och bli lägre ju högre grundlön jag har i kombination med fler arbetade helgtimmar (dubbel timlön) vilket ger en högre inkomst än tidigare?! Jag har givetvis jämfört årsinkomsterna för dessa år och lönen har uppenbarligen ökat. Finns ingen logik bakom den sänkta semesterlönen. Aldrig tidigare hört talas om någon som får högre årsinkomst men lägre semesterlön.

Anställningstiden påverkar inte mer än att det görs avdrag för de dagar man inte varit anställd och man får därmed färre semesterdagar i förhållande till anställningstiden = tar ut varandra. Alltså, har du varit anställd 6 mån så får du bara hälften av ett års intjänade semesterdagar, t.ex. 25/2=13 dagar. Semesterlönen beräknas utifrån arbetade dagar vilket ju också blir hälften av en normal årsinkomst, så anställningstiden påverkar inte semesterlönens storlek.
__________________
Senast redigerad av KungCava 2017-11-08 kl. 10:54.
Citera
2017-11-08, 18:59
  #5756
Medlem
Skulle utan tvekan kunna tänka mig att ta C-kort och köra lastbil. Dock skulle jag aldrig vilja harva runt inne i Stockholm..
Någon som kan berätta lite hur det fungerar med "långkörningar" kanske att man kör till mindre städer i landet med mycket last till få stopp? Finns det en efterfrågan efter dessa typ av chaufförer osv?
Citera
2017-11-09, 10:23
  #5757
Medlem
Mjausers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Skulle utan tvekan kunna tänka mig att ta C-kort och köra lastbil. Dock skulle jag aldrig vilja harva runt inne i Stockholm..
Någon som kan berätta lite hur det fungerar med "långkörningar" kanske att man kör till mindre städer i landet med mycket last till få stopp? Finns det en efterfrågan efter dessa typ av chaufförer osv?

Det är olika. Men det finns mängder av olika ''typer'' av chaufförs jobb. Distribution körde jag då jag var aktiv, vilket är fruktansvärt intensivt med högt tempo hela tiden - Jag körde dock i Sthlm innerstad i 7 år, och tycker inte det var så hemskt faktiskt. Jag hade dessutom accord = Man får betalt för det man kör. Så man försökte förlänga tiden lite extra.

Om du ännu inte har tagit kortet, försök att ta E också, vi fick in många chaufförer från Wise som enbart hade C, det förstör och gör dig väldigt begränsad till vissa körningar, valmöjligheten är inte lika stor annars enligt mig.

Eftersom du specifikt vill köra längre sträckor och förmodligen inte vill stressa, så sök något fjärrjobb. Då kommer du köra betydligt mer, och så lossar du samt lastar max 1-5 gånger om dagen. Och ja, det finns absolut efterfrågan på den typer av chaufförer, många som inte vill köra långt då de inte vill vara borta från familjen. Så absolut är det attraktivt.
Citera
2017-11-09, 16:08
  #5758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauser
Det är olika. Men det finns mängder av olika ''typer'' av chaufförs jobb. Distribution körde jag då jag var aktiv, vilket är fruktansvärt intensivt med högt tempo hela tiden - Jag körde dock i Sthlm innerstad i 7 år, och tycker inte det var så hemskt faktiskt. Jag hade dessutom accord = Man får betalt för det man kör. Så man försökte förlänga tiden lite extra.

Om du ännu inte har tagit kortet, försök att ta E också, vi fick in många chaufförer från Wise som enbart hade C, det förstör och gör dig väldigt begränsad till vissa körningar, valmöjligheten är inte lika stor annars enligt mig.

Eftersom du specifikt vill köra längre sträckor och förmodligen inte vill stressa, så sök något fjärrjobb. Då kommer du köra betydligt mer, och så lossar du samt lastar max 1-5 gånger om dagen. Och ja, det finns absolut efterfrågan på den typer av chaufförer, många som inte vill köra långt då de inte vill vara borta från familjen. Så absolut är det attraktivt.

Ja, det är väl just distribution som jag kommer försöka undvika. Främst pga av stressfaktorn.
Kommer försöka ta alla behörigheter om möjligheterna finns.

Fjärrjobb tror jag skulle passa mig, men betyder det i regel att man är ute på vägarna flera dagar i sträck? Eller finns det turer man klarar av på en dag trots att man kör långt?
Antar att det finns båda sorter, men hur ser det ut generellt?
Tack för svaret!
Citera
2017-11-09, 16:38
  #5759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Ja, det är väl just distribution som jag kommer försöka undvika. Främst pga av stressfaktorn.
Kommer försöka ta alla behörigheter om möjligheterna finns.

Fjärrjobb tror jag skulle passa mig, men betyder det i regel att man är ute på vägarna flera dagar i sträck? Eller finns det turer man klarar av på en dag trots att man kör långt?
Antar att det finns båda sorter, men hur ser det ut generellt?
Tack för svaret!

Jag började nyligen köra spetsbyten på natten. Bekvämt att inte behöva göra annat än att hålla i ratten och komma hem efter varje pass. Dock förbannat tight med körtid.

Blev inte så mycket byten innan jag fick börja lotsa istället. Men jag hoppas att det är tillfälligt för det är ett jävla slit tycker jag.
Citera
2017-11-09, 16:41
  #5760
Medlem
Hörde om ett halvstort åkeri som betalar ut 14-dagarslön. Vad är vitsen med det? Blir dubbelt jobb för den som administrerar löner. Blir det lägre lön per timme för chauffören med denna löneform? Vet att det finns inom transports avtal just alternativet 14-dagarslön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback