2014-06-05, 20:14
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Måste fråga lite bara, det riktar sig främst till nyutbildade C/CE chaufförer som ska ut i arbetshelvetet nu.

Har flera gånger hört personer som säger att det är helt onödigt att ta lastbilskort då det enbart är utländsk arbetskraft (rumäner, polacker osv) som får jobben för dom går ner så mycket i lön.

Så min fråga lyder:

Har man överhuvudtaget någon chans att få jobb i Sverige som lastbilschaufför om man är mellan 20-25 år utan kontakter och tar CE kort och ska söka jobb ?

Känns ju mindre roligt om man skulle ordna det och sedan hamna i en dvala och inte ha en chans att få jobb..

För det mesta så har utlänska förare tagit över allt vad trailerkörning heter, på både fjärr inrikes och utrikes. Jag kommer inte ihåg vilken politiker som sa det, men för att läsa mellan raderna beskrev dom att vi svenska chaufförer kan ge upp om att köra trailer på fjärr eftersom det är så pass enkelt att en utlänning klarar av det. Istället skall vi svenskar ta hand om närdistributionen för där kan dom inte dumpa. Så vi får pyssla med distribution och specialtransporter. Med diverse ekipage. Men att köra utlandet med dragbil och trailer, den tiden är förbi, tyvärr :/
Citera
2014-06-05, 20:33
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Har man överhuvudtaget någon chans att få jobb i Sverige som lastbilschaufför om man är mellan 20-25 år utan kontakter och tar CE kort och ska söka jobb ?

Klart du har, har du inom så gott som alla branscher - kruxet för din del dock är erfarenhet/en som kan gå i god för dig, men sådant kan enkelt åtgärdas genom att vara på, t.ex ringa till olika åkerier, eller i bästa fall t o m titta förbi, presentera dig i dina finaste kläder, CV't/PB i hand och vara väldigt artig och trevlig, d.v.s du visar engagemang och intresse.

Självklart får man inte jobb det första man får ( kan ju ske ) men bara köra på, tro det eller ej men finns massvis av åkerier i olika städer, bara söka på Google och ta dig till deras adress eller ringa dit och presentera dig, till slut får du ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
..

Tänker du på detta inlägg?
Citera
2014-06-05, 22:48
Medlem
Hehe det där med finaste kläder... undrar om det inte är bättre att komma med en skitig t-shirt, jeans och en scania/volvo keps.

Iaf är keps heligt.
Citera
2014-06-05, 22:51
Medlem
Citat:
Måste fråga lite bara, det riktar sig främst till nyutbildade C/CE chaufförer som ska ut i arbetshelvetet nu.

Har flera gånger hört personer som säger att det är helt onödigt att ta lastbilskort då det enbart är utländsk arbetskraft (rumäner, polacker osv) som får jobben för dom går ner så mycket i lön.

Så min fråga lyder:

Känns ju mindre roligt om man skulle ordna det och sedan hamna i en dvala och inte ha en chans att få jobb..

Jag klarade alla mina prov en fredag och måndagen därefter började jag att jobba. Dock genom kontakter... Vettefan hur det är utan kontakter, klart det går utan men blir så betydligt mycket lättare när man har dem.
Citera
2014-06-06, 22:45
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:

Så min fråga lyder:

Man hör ju det snacket men det stämmer inte, inte än iallfall Jobb finns. Skriks efter duktiga chaufförer.

Jag tog körkort 9 april i år, fick börja fast anställning samma dag, har jobbat 45-60 h per vecka sen dess. Det är fullt upp och cet att mitt åkeri söker chaufförer med ljus o lykta. Polackerna är dock fan överallt så man undrar ju hur framtiden ser ut men de klarar bara av att köra trailerdragare ändå.

Bästa sättet att komma in är att höra sig för helt enkelt, se vilka som kan tänkas söka sen fråga om man kanske kan ha praktik där o visa vad man går för.

Att ta lastbilskort är nog det bland det klokaste jag gjort.
Citera
2014-06-07, 11:20
Medlem
Så jag sitter och kollar på icetruckers på History channel, och undrar vad fan väger en Kenworth mm, hur är deras arbetstidsregler ser ut mm.

Har givetvis gogglat lite men har pissdålig uppkoppling där jag är nu så jag undrar om någon kan fixa någon vettig länk?
Citera
2014-06-07, 11:30
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Så jag sitter och kollar på icetruckers på History channel, och undrar vad fan väger en Kenworth mm, hur är deras arbetstidsregler ser ut mm.

Har givetvis gogglat lite men har pissdålig uppkoppling där jag är nu så jag undrar om någon kan fixa någon vettig länk?

En W900 väger ca 8,5t, något ton mindre än de flesta europeiska dragbilar.
KoV enligt http://freight.about.com/od/Glossary/tp/Hours-of-Service.htm verkar inte riktigt lika strängt som här. 11h körtid på max 14h arbete och en halvtimmes pause måste påbörjas före den åttonde arbetstimmen. Plus lite annat...
Citera
2014-06-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
En W900 väger ca 8,5t, något ton mindre än de flesta europeiska dragbilar.
KoV enligt http://freight.about.com/od/Glossary/tp/Hours-of-Service.htm verkar inte riktigt lika strängt som här. 11h körtid på max 14h arbete och en halvtimmes pause måste påbörjas före den åttonde arbetstimmen. Plus lite annat...

Om jag hört rätt så finns egna regler i varje delstat gällande körning/tider tillägg och lite olika om BK/ADR typ.

Men för att fatta det rätt så kan man alltså köra med ett svensk CE-kort där utan problem? (eller behöver man gå någon "YKB" där med kanske?)

Har alltid funderat på hur mycket det skiljer mellan vårat "liv" som chaffis här och deras... iceroad ger kanske inte en alltför verklig bild av yrket så.
Citera
2014-06-07, 20:45
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Om jag hört rätt så finns egna regler i varje delstat gällande körning/tider tillägg och lite olika om BK/ADR typ.

Men för att fatta det rätt så kan man alltså köra med ett svensk CE-kort där utan problem? (eller behöver man gå någon "YKB" där med kanske?)

Har alltid funderat på hur mycket det skiljer mellan vårat "liv" som chaffis här och deras... iceroad ger kanske inte en alltför verklig bild av yrket så.

När det gäller amerikansk KoV är jag lika blank som de flesta, den infon jag länkade var bara ett av de sökresultat jag fick upp. Däremot är jag ganska säker på att tyngre behörigheter inte är giltiga transatlantiskt i yrkesmässig trafik; som europé måste du ta en nordamerikansk behörighet och omvänt.
Citera
2014-06-07, 21:52
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
När det gäller amerikansk KoV är jag lika blank som de flesta, den infon jag länkade var bara ett av de sökresultat jag fick upp. Däremot är jag ganska säker på att tyngre behörigheter inte är giltiga transatlantiskt i yrkesmässig trafik; som europé måste du ta en nordamerikansk behörighet och omvänt.

Om inte reglerna har ändrats dom senaste 10 åren så gäller inte tungbehörigheterna transatlantiskt. Hade en kille i min teorigrupp när jag tog c kort (runt 2004) som var tvingad att ta om alla tunga behörigheter här. Trots att han hade kört i drygt 7 år "hemma" i staterna. Dock tyckte han att våra kör och vilotider var bedrövliga. Kommer inte ihåg allt han berättade men minns att vid force majeure så fick dom ha ända upp till 16 tim körtid.
Citera
2014-06-08, 14:41
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Någon som kört en kenworth? Förstår inte varför de har den nosen, bilen blir ju mycket svårare att hantera i trånga utrymmen.

Råkade svänga in mot centrum härtomdagen med bil o släp, lyckades vända på en parkering precis innan ett villaområde, där sket man ju nästan på sig.. Har ni fastnat och inte kunnat vända?
Citera
2014-06-09, 16:12
Medlem
Gjorde ykb idag. Fick underkänt med ett poäng från godkänd.

Vill påstå att det var konstiga formuleringar och otillräckligt med genomgång som gjorde det. Har haft ykb boken och tungboken inför. Tror fan läraren inte har haft koll på detta heller, inte så konstigt då de egentligen är renodlade chaffisar inte lärare.

De flesta jag frågade inför sa att det är oftast det som är de mest logiska som svar, riktigt så var det inte.

2 av 15 som klarade med en liten marginal föresten. Då ska jag erkänna att flera är bra mycket duktigare än jag inom detta ämne. De flesta låg på mellan 32-43 poäng.

Fick idag även höra av en som gick på YA att de haft tillgång till övningsuppgifter dels på papper men även dator, en del av dessa var samma som på provet. En markant fördel då alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in