2012-12-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Vad menar du med ''dieslar''?

Man "smörjer" in med diesel så flisen inte fastnar, flis och minusgrader är ingen bra kombo!
Citera
2012-12-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Man "smörjer" in med diesel så flisen inte fastnar, flis och minusgrader är ingen bra kombo!
Detta var något nytt för mig. Detta kan dem väl inte tillåta på bruket eller? (Så länge du inte berättar för någon förstås)

Varför använder du inte vanlig salt?
Citera
2012-12-30, 10:19
Medlem
sprinks avatar
Miljözon.
Intresserad av att köpa en lastbil med kran för att kunna distribuera material i och omkring Stockholm.
Har läst på lite ang, miljözon där det framgår att man behöver ha en hyfsat ny bil för att få köra där.
Hur fungerar det i praktiken?
Funkar det att chansa o köra en icke godkänd bil? Kollas man via trängselkamerorna? Är polisen på hugget?
Citera
2012-12-30, 16:06
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprink
Miljözon.
Intresserad av att köpa en lastbil med kran för att kunna distribuera material i och omkring Stockholm.
Har läst på lite ang, miljözon där det framgår att man behöver ha en hyfsat ny bil för att få köra där.
Hur fungerar det i praktiken?
Funkar det att chansa o köra en icke godkänd bil? Kollas man via trängselkamerorna? Är polisen på hugget?

http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/MIljozon1/
Citera
2012-12-30, 17:15
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Detta var något nytt för mig. Detta kan dem väl inte tillåta på bruket eller? (Så länge du inte berättar för någon förstås)

Varför använder du inte vanlig salt?
Man smörjer väl asfaltsbaljorna med diesel också?
Citera
2012-12-30, 17:54
Medlem
sprinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
http://foretag.stockholm.se/Tillstand/Trafik/MIljozon1/

Jo, jag har som sagt läst om miljözonen. Frågorna gällde hur och om det skulle fungera med en icke godkänd lastbil.
Citera
2012-12-30, 21:33
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprink
Jo, jag har som sagt läst om miljözonen. Frågorna gällde hur och om det skulle fungera med en icke godkänd lastbil.

Ja? Du hittar ju svaret här:

Kan jag köra med alternativt bränsle (t.ex. Ecopar eller RME) inom miljözon?
I dagens läge får man göra bedömningen att miljözonsreglerna endast gäller om fordonet är tankat med diesel.

Observera dock att detta inte har prövats juridiskt. Nämnas kan också att det arbetas för fullt med att ändra regelverket för att få bort eventuella oklarheter om vad ett visst fordon har i drivmedelstanken, och underlätta övervakningen för polisen.

Ändringen i förordningen beräknas ske inom några få månader.

Så kör du på Ecopar eller RME så görs bedömningen att du inte omfattas och då spelar det ju inget roll om ålder av fordonet
Citera
2012-12-30, 21:47
Medlem
Någon fler som kör timmerbil västerbotten?
Har kört i lite över 2 år nu men ja kan tycka timmerbranschen fungerar fruktansvärt dåligt, dåligt underhåll vägar, dålig kommunikation mm..
Trivs bra i skogen men vissa saker skulle man fan skött bättre själv t.o.m
Visst man har ju valt det själv men börjar lessna på o köra över 200 timmar i månaden o inte få cred för det man ...ingen som är sjyst nog o tipsa om ett annat jobb? skicka ett pm
Citera
2012-12-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Det är nog inte diesel tror jag. Man använder väl någon särskild smörjmedel för det har jag för mig men är lite osäker.
Citera
2013-01-02, 02:30
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak

Det har jag också för mig att man gör. Även hört att man gör det på flisbilar.
Citera
2013-01-02, 19:18
Medlem
Tjenare!

Har ansökt om körkortstillstånd och ringde till vårdcentralen för att boka tid för läkarundersökningen, problemet var bara att dom ville ha 1000 spänn.

Kostar det så mycket eller ska kolla efter något annat ställe?
Citera
2013-01-02, 21:48
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Tjenare!

Har ansökt om körkortstillstånd och ringde till vårdcentralen för att boka tid för läkarundersökningen, problemet var bara att dom ville ha 1000 spänn.

Kostar det så mycket eller ska kolla efter något annat ställe?

För ungefär ett år sen så betalade jag 800:-
Så det ligger nog däromkring men du kan ju alltid kolla hos nån privat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in