2012-06-09, 17:39
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Okej. Förklarar varför jag slutar se dom efter örnsköldsvik.

Några av dessa chaufförer brukar heja på mig men jag hinner aldrig sträcka upp handen eftersom dom hejar i sista sekund. Kör du för dom eller?

Nej det gör jag inte. Men du och jag verkar röra oss inom samma geografiska område.
Citera
2012-06-11, 04:09
Medlem
groupsexs avatar
Nån som vet hur det är med jobb utomlands, lätt att få?
Citera
2012-06-11, 09:22
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groupsex
Nån som vet hur det är med jobb utomlands, lätt att få?
Det lär ju vara chaufförsbrist i Polen och Bulgarien i alla fall... Du får nog specificera "jobb utomlands" lite närmare. Vill du vara stationerad i Sverige men få körningar ute i Europa? Kan du tänka dig att flytta till Tyskland, USA eller Australien? Eller tänkte du främst på jobb i våra nordiska grannländer?
Citera
2012-06-11, 09:26
Medlem
groupsexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det lär ju vara chaufförsbrist i Polen och Bulgarien i alla fall... Du får nog specificera "jobb utomlands" lite närmare. Vill du vara stationerad i Sverige men få körningar ute i Europa? Kan du tänka dig att flytta till Tyskland, USA eller Australien? Eller tänkte du främst på jobb i våra nordiska grannländer?
Kan tänka mig att flytta lite vart som helst, helst till varmare länder. Vet att det finns jobb i Norge men då kan jag lika gärna jobba här känns det som, orkar inte med en till vinter helt enkelt.
Citera
2012-06-11, 10:32
Medlem
Zipxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Arkiveras arbetstidskort för ev. kontroll eller är det mest bara ett sätt för arbetsgivaren att beräkna lön? På mitt förra jobb var jag undantagen från KoV-reglerna och då fyllde man ju bara i sin arbetstid samt hur lång rast man haft utan att behöva bry sig om att ändra uppgifterna för att få det att gå ihop, plocka någon timme här, lägga över den på någon annan dag etc.

Om kontroll sker, stäms uppgifterna av med de som finns registrerade i form av dumpar från förarkortet eller är det skitsamma?

Har för mig att Siemens erbjuder programvarulösningar där man kan spara på tider och automatiskt räkna ut lön, men dom åkerier jag känner till inklusive vårat så används bara datan ifall det skulle bli avstämning.

Det sparas dumpar från både förarkort och färdskrivare. Då kan man lätt matcha förarkort och färdskrivare för att kolla mer info. Vissa saker finns inte med på respektive dump. Exempelvis så kan man i förarkortsdumpen inte se om man satt i förarkortet medans lastbilen rullat, men det kan man däremot se ur dumpen från själva färdskrivaren.
Citera
2012-06-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Så fort du fått alla behörigheter du är ute efter så sticker du snabbt som attan och lämnar ett rökmoln bakom dig
Fan vad jag krånglar till det. Det är klart att det är så jag ska göra.
Citera
2012-06-11, 13:46
Medlem
bowlingjockes avatar
Wohoo! Klarade bussuppkörningen.
Bara den helvetes YKB kvar.
Citera
2012-06-11, 19:29
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Wohoo! Klarade bussuppkörningen.
Bara den helvetes YKB kvar.
Grattis Var det svårt?
Citera
2012-06-11, 21:15
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Grattis Var det svårt?
Ikke i det hele tatt.
Hade ju målat upp världens bild över att jag ska beskriva alla möjliga delar och system i motorn osv. Överhuvudtaget ingenting om det. Endast förklara över varför man kontrollerar det man gör under säkerhetskontrollen osv.

Gjorde en liten tabbe... Han sa "Vid vägens slut, sväng vänster!". Jocke svängde såklart vänster i nästa rondell. Ajabaja, där fick Jocke minsann vända på bästa sätt för att ta sig till trafikljuset där han egentligen menade (vägen fortsätter ju).

Det blev ju också in i helvete stressigt innan jag skulle köra upp med. Fick byta till en senare tid och allt.
Grejen är den att jag har ju varit skriven i Norge ett år (mars 2011 - mars 2012). Och har man skrivit sig i Sverige inom de närmsta 185 dagarna så måste man ha ett intyg på att man är permanent bosatt i Sverige, och det påskriven av en målsman eller kollega.
Det visste ju inte jag riktigt. Gick ju hur bra som helst på teoriprovet. Behövde inte alls visa upp något extra intyg.
Pappa fick i all hast ta sig från sitt jobb till bredvid halkbanan i Falun (tur han jobbar och bor i Borlänge). Annars hade ju iofs någon i klassen ställt upp (hörde jag sen), men det blev ju säkrast och bäst att få pappas underskrift.
Så det kan ju vara bra att tänka på för er som är i liknande situation och sådär.

Annars hade han ingenting att anmärka på. Mer än att jag råkade välja vänster körfält efter en rondell där jag egentligen skulle ha legat i det högra.

Edit
Just ja, krångel med nyckeln som man öppnar bagageluckorna blev det också. Fan. Han som körde upp innan råkade få med sig den nyckeln. Jag försökte ju med alla möjliga nycklar jag hittade.
Tänkte för mig själv: "Fan i helvetes jävla skit. Måste man göra om säkerhetskontrollen säkert på grund av det här. Så jävla typiskt!". Men han sa sedan när jag hade bestämt mig för att jag var färdig, att jag iaf hade visat att jag ville in i dom och titta.
Senast redigerad av bowlingjocke 2012-06-11 kl. 21:18.
Citera
2012-06-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groupsex
orkar inte med en till vinter helt enkelt.

men... vad är det för jävla inställning, din kärring, Chaufförer som kör vinter i Norge är hårdingar utan jämlike, vill du ha nåt att berätta för barnbarnen när du sitter på hemmet så ska du köra där uppe helt enkelt!!
Citera
2012-06-11, 22:13
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
men... vad är det för jävla inställning, din kärring, Chaufförer som kör vinter i Norge är hårdingar utan jämlike, vill du ha nåt att berätta för barnbarnen när du sitter på hemmet så ska du köra där uppe helt enkelt!!

God poæng. Men nær skulle han få tid att sætta barnbarnens førældrar till værlden... ?
Citera
2012-06-11, 23:09
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley

Träffat en hel del som kört i Troms och Finnmark. Vet inte om dom skiljt sig från andra förare jag träffat, viktigt är att vara lugn och ha gott omdöme. Är det för halt stannar man, hårdingar som ska ha något att berätta på fiken brukar hamna upp och ner i diket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in