2012-09-13, 13:08
Medlem
Daineas avatar
Finns det en varningslampa för det?
Citera
2012-09-13, 13:13
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Så hur fan bär han sig åt för att inte överhetta bromsarna?

Ligger inte på med färdbromsen konstant utan punktbromsar kraftigt korta stunder?

Det var så jag fick lära mig att undvika att bränna bromsarna.
Senast redigerad av Big_Bite 2012-09-13 kl. 13:14. Anledning: Stavfel
Citera
2012-09-13, 13:14
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Är det.inte rätt dryga böter på att inte lägga på kätting om polisen anser att det är kätting-väglag?

Det krävs ju ändå att man har kätting med sig vad jag hört?
Då känns det dumt om det inte finns påföljder för att strunta i att montera dem.

Nej, faktiskt är det fullt tillåtet att köra utan, de enda kraven är att du ska ha dom med dig (3 för singelbil och 7 för bil+släp/semi) och kunna lägga på dom. Problemet kommer först efter en olycka om det fastslås i haverirapporten att du borde ha använt kätting men kört utan. Frihet under ansvar kan man väl säga. Däremot kan plogbilen vägra dig plats i kolonn om du inte lagt kätting.
Citera
2012-09-13, 13:18
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nej, faktiskt är det fullt tillåtet att köra utan, de enda kraven är att du ska ha dom med dig (3 för singelbil och 7 för bil+släp/semi) och kunna lägga på dom. Problemet kommer först efter en olycka om det fastslås i haverirapporten att du borde ha använt kätting men kört utan. Frihet under ansvar kan man väl säga. Däremot kan plogbilen vägra dig plats i kolonn om du inte lagt kätting.

Se på fan, men jag hade nog hellre lagt kätting en gång för mycket än en gång för lite.

Kan polisen vid kontroll då be dig visa att du kan lägga på dem?

3 på dragbil, är det två på driv och en på styr som gäller då eller?
Citera
2012-09-13, 13:35
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Se på fan, men jag hade nog hellre lagt kätting en gång för mycket än en gång för lite.

Kan polisen vid kontroll då be dig visa att du kan lägga på dem?

3 på dragbil, är det två på driv och en på styr som gäller då eller?

Det är min filosofi också, så får hellre kollegorna skratta åt mig om dom så vill...

Ja, det har dom rätt till, men det gör dom inte. Däremot är det stor risk för att en trafikinspektör ber dig om det, det brukar dock hålla med en eller två som demonstration.

Om du kör med släp/trailer är det fem på dragbilen; en på styraxel och fyra på driven (och två på släp), om det är singelbil är det en på styraxel och två på driven.
Citera
2012-09-13, 14:59
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
tidskrävande kanske men en fullt fungerande lösning ändock
Borde inte hela ens synfält täckas av framstammen med tanke på att släpet har samma bredd som bilen...?
Citera
2012-09-13, 15:36
Medlem
Citat:
Finns det en varningslampa för det?

Japp. Har för mig att det är två paranteser med ett utropstecken mellan. Var tvungen att kolla i instruktionsboken.

Citat:
Ligger inte på med färdbromsen konstant utan punktbromsar kraftigt korta stunder?

Det var så jag fick lära mig att undvika att bränna bromsarna.

Samma som jag fick lära mig.

Dock brukar jag då jag kör i Norge ligga på full avgasbroms nerför och växla manuellt med I-shiften. Blir förbannat ryckigt om automaten växlar ner själv i sammarbete med avgasbromsen. Är hastigheten 80 på skylten så börjar jag med 60 på toppen, fullavgasbroms, strax innan kurvan är jag uppe i 80 och då punktbromsar jag ner mig till 70 - dock före kurvan och inte i själva kurvan för annars välter jag med mitt ostabila ekipage

Just denna gång använde jag färdbromsen mer än avgasbromsen... och ja..

Dainea:

Där jag körde i veckan finns det ett parti där kedjor definitivt behövs vintertid då det inte går att ladda på före kurvorna då de är så tvära. Först kommer kättingplats, sedan en skarp höger och sedan är det uppåt ganska brant i 1 km. För att sedan under 2 mil vara hyffsat plant och avslutningsvis en till högerkurva och en brant på 5 km.

Plockar man av kätting efter en bestigning eller kör man mil efter mil med dessa på hjulen i fall man är osäker om det kommer någon brant framöver eller inte? eller förstör man kättingen om man kör några mil på den? och hur fort är det lämpligt att köra? hur känns bilen, svajig? ostabil? eller blir det en racing truck med spikar på gummit?
Citera
2012-09-13, 16:03
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Dainea:

Där jag körde i veckan finns det ett parti där kedjor definitivt behövs vintertid då det inte går att ladda på före kurvorna då de är så tvära. Först kommer kättingplats, sedan en skarp höger och sedan är det uppåt ganska brant i 1 km. För att sedan under 2 mil vara hyffsat plant och avslutningsvis en till högerkurva och en brant på 5 km.

Plockar man av kätting efter en bestigning eller kör man mil efter mil med dessa på hjulen i fall man är osäker om det kommer någon brant framöver eller inte? eller förstör man kättingen om man kör några mil på den? och hur fort är det lämpligt att köra? hur känns bilen, svajig? ostabil? eller blir det en racing truck med spikar på gummit?

Nej, om det inte är mer än ett par mil så behåller du dom på. Hastigheten beror på vad du har för typ av kätting; blåmannkjetting (tvärlänkad med piggar) bör du inte köra över 60 med, lättkätting kan du hålla 80 med. Den förstnämnda har jag aldrig riktigt blivit vän med då den är tung, svårare att få tajt mot däcket och i tillägg har en tendens att slita bort snön. Fördelen med den är hållbarheten: många plogbils- och sopbilschaufförer lägger på den på vinterdäcken och låter den sitta tills den är utsliten, vilket brukar vara efter nästan två säsonger. Flat lättkätting håller betydligt sämre och är sämre på blankis, med är överlägsen på alla andra områden. Om din åkare köpt huvudsakligen blåmannkjetting så är du gott rustad, men jag hade ändå försökt smöra till mig två lättkättingar om jag var du; dom underlättar väldigt om det bara är en kortare sträcka du behöver dom...

PS: lättkätting på driven känner du aldrig av, på styraxel känner du den, men inte störande mycket. Blåmann känner du alltid; det är som å sitte i en mild vibrerande massagestol.
Senast redigerad av Dainea 2012-09-13 kl. 16:06.
Citera
2012-09-13, 16:34
Medlem
Citat:
Nej, om det inte är mer än ett par mil så behåller du dom på. Hastigheten beror på vad du har för typ av kätting; blåmannkjetting (tvärlänkad med piggar) bör du inte köra över 60 med, lättkätting kan du hålla 80 med. Den förstnämnda har jag aldrig riktigt blivit vän med då den är tung, svårare att få tajt mot däcket och i tillägg har en tendens att slita bort snön. Fördelen med den är hållbarheten: många plogbils- och sopbilschaufförer lägger på den på vinterdäcken och låter den sitta tills den är utsliten, vilket brukar vara efter nästan två säsonger. Flat lättkätting håller betydligt sämre och är sämre på blankis, med är överlägsen på alla andra områden. Om din åkare köpt huvudsakligen blåmannkjetting så är du gott rustad, men jag hade ändå försökt smöra till mig två lättkättingar om jag var du; dom underlättar väldigt om det bara är en kortare sträcka du behöver dom...

PS: lättkätting på driven känner du aldrig av, på styraxel känner du den, men inte störande mycket. Blåmann känner du alltid; det är som å sitte i en mild vibrerande massagestol.

Hoppas halkan håller sig borta en månad till för sen kommer jag inte köra Norge mer, bara Sverige
Citera
2012-09-13, 16:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Hoppas halkan håller sig borta en månad till för sen kommer jag inte köra Norge mer, bara Sverige

Då behöver du förmodligen inte tänka på snön eller kättingar, bara nattfrost. Men sänd gärna oss som är kvar en tanke när vintern är som värst.
Förresten; den där lampan du nämnde med utropstecken och paranteser, på min bil indikerar den lågt lufttryck.
Citera
2012-09-13, 17:01
Medlem
Citat:
Då behöver du förmodligen inte tänka på snön eller kättingar, bara nattfrost. Men sänd gärna oss som är kvar en tanke när vintern är som värst.
Förresten; den där lampan du nämnde med utropstecken och paranteser, på min bil indikerar den lågt lufttryck.

Tog en bild på displayen och tänkte lägga upp på Tp - men bilden blev suddig. Dock blev det en annan bild

Edit: Volvo har en simulator där man kan kolla runt i fordonsdatorn. Hittade felmeddelandet och det visade sig vara parantes och en termometer. Inte ett utropstecken.

Hittade en onödig symbol: en klocka, en termometer och en klocka = instrumentöverhettning

http://interactiveoverview.volvotrucks.com/content/applications/displaysim/displaysim.html?lama=sv-se

Hur ställer man in hastigheten? skulle vara kul att skoja med de som kör min bil och reducera hastigheten till 85
Senast redigerad av lufttork 2012-09-13 kl. 17:17.
Citera
2012-09-13, 18:22
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:

Hur ställer man in hastigheten? skulle vara kul att skoja med de som kör min bil och reducera hastigheten till 85

Tror du behöver ett lösenord till det, om din åkare fått det eller om du måste till Volvo och hämta den vet jag dock inte.

Du skrev att du körde ostabilt ekipage, är det vätskor du kör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in