2012-08-30, 13:29
Medlem
kaffekaffekaffe i mängder du har väl säkert så tur att du har väl bryggare i bilen?
Citera
2012-08-30, 14:10
Medlem
bowlingjockes avatar
http://g35.aktiweb.no/Kundearkiv/9146/MineDokumenter/Yrkessjaforfaget_WEB.pdf
Tänk sådan fin sida man hittade!
Citera
2012-08-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
kaffekaffekaffe i mängder du har väl säkert så tur att du har väl bryggare i bilen?

Bryggare har jag men jag använder termos. Dock dricker jag sällan kaffe i lastbilen då det brukar sluta på huk vid en vändplats längs en väg powerking är min melodi. En burk motsvarar 4 koppar kaffe jag dricker två per natt...
Citera
2012-08-30, 18:03
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Bryggare har jag men jag använder termos. Dock dricker jag sällan kaffe i lastbilen då det brukar sluta på huk vid en vändplats längs en väg powerking är min melodi. En burk motsvarar 4 koppar kaffe jag dricker två per natt...

Vätskeintag påverkar en mer positivt vad gäller vakenhet vid nattarbete än vad man kan tro. Dock väldigt individuellt vad man dricker. För en del räcker det med vatten.

Min senaste favorit är 2 c-vitaminbrus blandat med 2 liter vatten. Huvudsaken är att man har med sig tillräckligt med vätska. Allt behövs ju inte drickas upp.
Citera
2012-08-30, 18:27
Medlem
matte91s avatar
Vad trött man blir på idioter alltså. Kör distributions lastbil i Sthlm och norrort och idag när jag skulle käka så stannar jag till i hörnet av en bensinmack nära hyrsläpen. Går in på donken och köper med mig mat för att äta i lastbilen. Stöter på en snubbe som jobbar på en carwash och som frågar hur folk ska kunna hämta hyrsläpen. Jag säger att det är väll ingen lastbil som ska hämta släpen utan personbilar så dom får plats, är dessutom borta i Max 5 min och sitter sedan i lastbilen och käkar för att flytta den om det behövs. Då står idiotien där och tar kort för att sen springa in på macken för att visa. Sen bara flyr han, wtf.
Citera
2012-08-30, 18:30
Medlem
matte91s avatar
Btw börjar förresten tröttna på distribution, har kört både budbil och kör lastbil nu. Har CE och börjar bli lite sugen på att testa fjärr. Hur är det med spetsbyten och körs natt? Hur stor tror ni sannolikheten är att dom sätter en 20 åring på fjärr?
Citera
2012-08-30, 18:44
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Haha min första lastbil jag satt i efter utbildningen var en Volvo Fh12 från 1995, en 420. Var en krokbil som jävlades hela tiden. Lufttorken frös varje morgon, boggien strejkade, gick inte att diffa och växla samtidigt, trycket i bromssystemet försvann när man som mest behövde bromsa - ja listan kan göras lång.

Det sista jag minns från den tiden var att jag stod på en tipp någonstans, temperaturen var -18 grader och jag skulle tippa grus. Gruset hade fryst fast på flaket och ville inte åka av. Slutade med att jag stod där helt själv och slog och slog med en slägga på flaket, alldeles svettig och skrek; SATANS FÖRBANNADE JÄVLA BILJÄVEL!!!

en historia från verkligheten

http://www.youtube.com/watch?v=sB78qOqIeaI&feature=share&list=PL298F653C6 37438E6

Hade inte det gått att lösa med en gasolbrännare?
Citera
2012-08-30, 18:46
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte91
Btw börjar förresten tröttna på distribution, har kört både budbil och kör lastbil nu. Har CE och börjar bli lite sugen på att testa fjärr. Hur är det med spetsbyten och körs natt? Hur stor tror ni sannolikheten är att dom sätter en 20 åring på fjärr?

Är du en duktig Chafför så kolla med Börje Jönsson, de har sin Stockholmshemvist i Kungens Kurva. De kanske inte har fjärr men de ska vara bra att jobba åt. De kör mycket grönsaker. Fräscha fordon et.c.
Citera
2012-08-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Hade inte det gått att lösa med en gasolbrännare?

Vad syftar du på? att gruset fastnade? man saltar flaket på vintern, vilket jag hade gjort - dock inte tillräckligt. Fanns andra saker som spelade in att jag gick loss på bilen också
Citera
2012-08-30, 20:06
Medlem
Haha, kom på en sak angående ovanstående.

Kommer aldrig mer köra åt någon som har bilar äldre än 5 år
Citera
2012-08-30, 20:19
Medlem
dolmenites avatar
Har lite frågor om chaufförens bästa vän .. Färdskrivaren

Jag vet att färdskrivaren varnar efter 4,5 timmar ang rast
frågan är varnar den när man ska ta sin dygnsvila?
Hur vanligt är det att ni tar reducerad dygnsvila?

Låt oss säga att man har kört 56h en vecka och har 36 att köra nästa
Räknar färdskrivaren antalet timmar eller e de något man måste hålla koll själv i huvudet?
Citera
2012-08-30, 20:27
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Har lite frågor om chaufförens bästa vän .. Färdskrivaren

Jag vet att färdskrivaren varnar efter 4,5 timmar ang rast
frågan är varnar den när man ska ta sin dygnsvila?
Hur vanligt är det att ni tar reducerad dygnsvila?

Låt oss säga att man har kört 56h en vecka och har 36 att köra nästa
Räknar färdskrivaren antalet timmar eller e de något man måste hålla koll själv i huvudet?

Dygnvila får du hålla koll på, men tvåveckorssumman finner du nere till vänster närdu trycker fram info på chaufför 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in