2012-08-30, 20:29
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Har lite frågor om chaufförens bästa vän .. Färdskrivaren

Jag vet att färdskrivaren varnar efter 4,5 timmar ang rast
frågan är varnar den när man ska ta sin dygnsvila?
Hur vanligt är det att ni tar reducerad dygnsvila?

Låt oss säga att man har kört 56h en vecka och har 36 att köra nästa
Räknar färdskrivaren antalet timmar eller e de något man måste hålla koll själv i huvudet?

34 timmar vecka 2 annars kan det bli fina böter
Citera
2012-08-30, 20:39
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Dygnvila får du hålla koll på, men tvåveckorssumman finner du nere till vänster närdu trycker fram info på chaufför 1.

Så man kan se de på displayen utan att skriva ut info?
Antar att man kan se antal körda timmar för dagen ev annat arbete och vila?
Citera
2012-08-30, 20:40
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
34 timmar vecka 2 annars kan det bli fina böter

3000 kr e väl inte så farligt
Stavfel menade så klart 34 för totalt är det 90 på 2 veckor
Citera
2012-08-30, 20:47
Medlem
Citat:

Räknar färdskrivaren antalet timmar eller e de något man måste hålla koll själv i huvudet?

Jag har legat borta några dagar denna vecka så jag har tagit två reducerade vilor. Det är väldigt vanligt att folk gör reducerade vilor om man bor i lastbilen..
Citera
2012-08-31, 13:56
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:

De chaufförer i mitt arbetslag som har överliggning i åkeriets lägenhet tar reducerad dygnsvila om nio timmar medan ekipaget lotsas runt.
Citera
2012-08-31, 15:01
Medlem
Gidalezus avatar
Jag orkar inte läsa genom alla jävla sidor, hur mycket känner du som lastbilschaufför? efter skatt då. blir så irriterat att man snackar om hur mycket man får innan skatt.
Citera
2012-08-31, 18:04
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidalezu
Jag orkar inte läsa genom alla jävla sidor, hur mycket känner du som lastbilschaufför? efter skatt då. blir så irriterat att man snackar om hur mycket man får innan skatt.

Hur man känner sig efter skatten är väl olika. Jag brukar sträcka på mig för att se hur jag känner mig.
Citera
2012-08-31, 19:53
Medlem
Citat:

Att prata lön före skatt är mer relevant än efter skatt. Du betalar en skatt i Sundsvall, en annan i Uppsala och en tredje i Stockholm. Antingen lägre eller högre. En del betalar flera procent extra för att få tillbaka på skatten året därefter.
Citera
2012-09-01, 00:01
Medlem
Gidalezus avatar
Men ingen bryr sig om hur mycket man tjänar innan skatt, man har ändå ingen användning av den. Jag tycker det är bättre att säga hur mycket man får ut efter skattjäveln.
Citera
2012-09-01, 00:46
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Men ingen bryr sig om hur mycket man tjänar innan skatt, man har ändå ingen användning av den. Jag tycker det är bättre att säga hur mycket man får ut efter skattjäveln.

Vad hjälper det om du skattar helt annorlunda än den du jämför med? Kan ju jämföra med en kompis till mig som kör i Finnmark och är ensamförsörjare; han får väl ut ungefär 32000 när jag får ut 26000, på ungefär samma lön före skatt. Men där fick du två goda exempel på nettointäkter...
Citera
2012-09-01, 01:41
Medlem
Gidalezus avatar
Det är så att jag går i andra året i gymnasiet och ska ta lastbilskortet nästa år, är orolig att jag inte kommer kunna ta ce kortet. För er som har ce körkort, är det svårt att köra med släp? känner ni några som har haft svårt eller inte kunnat ta den?
Citera
2012-09-01, 01:50
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Det är så att jag går i andra året i gymnasiet och ska ta lastbilskortet nästa år, är orolig att jag inte kommer kunna ta ce kortet. För er som har ce körkort, är det svårt att köra med släp? känner ni några som har haft svårt eller inte kunnat ta den?

Varför skulle du inte kunna ta CE? Medicinska orsaker?
Om det bara är nervositet så ska du inte oroa dig! Jag var värdelös på CE i början; tror det tog mig 6 uppkörningar före jag fick det (ja; jag var nära att ge upp). Mitt första uppdrag med bil och släp tog mig en hel arbetsdag (detta då jag redan hade CE-behörigheten naturligtvis), ett uppdrag jag idag gjort på ca 2,5 timma...

Det handlar bara om vana och erfarenhet. Den enda obildbare och värdelöse chauffören är den som antingen säger "kan inte" eller "vill inte"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in