2012-07-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Efter två veckor så hittade jag ett fack där dom gömt en sån där värmare
Jag har käkat mest matig sallad, yoghurt samt färdiga shaker (från naturdiet/nutrilett/osv) inte världens godaste men det funkar

Funkar det med matlådor i plast i värmarna eller ska man försöka hitta sig en gammal hederlig plåtburk?
Hur länge brukar det ta innan maten blir varm?

Ett annat problem jag har är kyla, kan ju bli ganska varma dagar & är en sån som vill ha mjölk till kaffet samt kanske hålla salladen sval. En kylbag som går på 12/24v kändes som överkurs för det lilla. Nåt annat tips?

Beror på lite. Men 25-30 min så är den iaf tjänligt varm.

Antingen köper du en kylbox och lägger kylklampar i den. Då håller boxen 4-7 grader i 12 timmar. Eller så köper du en box med eget kylelement. Jag köpte min på Jula för 299 kr och den funkar hur bra som helst. Dock låter den rätt högt, men det är inget du märker av när du kör och har radion på låg volym.

Nej, det funkar inte med plastlådor. 89 kr kostar plåtlådorna....
Senast redigerad av lufttork 2012-07-09 kl. 18:52.
Citera
2012-07-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Är det något man ska satsa på? Är det roligt jobb?

Roligt och roligt. När du tar körkortet är det roligt att köra. När man kört sina första tusentals mil så börjar man lessna. Men man bör nog ändå någonstans gilla att köra - annars funkar det inte.
Citera
2012-07-09, 22:11
Medlem
nilemas avatar
Har redan en kylbox hemma som går på 12/220v men den kändes lite väl överkurs för lite mjölk & sallad

Såna här små typ "strandkylväskor" med en klamp i typ nåt liknande
http://www.jula.se/kylvaska-22-l-958033

Funkar såna? behöver ju bara en liten en, för kaffet vill man ju ändå inte ha där
Citera
2012-07-09, 22:22
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag väger 82 kg, ser hyffsat smal ut. Men det är för att jag håller in magen. Åker tröjan av kan jag lova folket den mest otränade häng-magen de skådat

Hehe, lættviktare! Sjælv var jag uppe i 115 (inte så illa som det låter då jag var "nere" i 95 nær jag trænade som mest i min ungdom).
Citera
2012-07-09, 22:41
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Har redan en kylbox hemma som går på 12/220v men den kändes lite väl överkurs för lite mjölk & sallad

Såna här små typ "strandkylväskor" med en klamp i typ nåt liknande
http://www.jula.se/kylvaska-22-l-958033

Funkar såna? behöver ju bara en liten en, för kaffet vill man ju ändå inte ha där

Den såg ju lite stor ut, borde gå att hitta en mindre modell. 2 kylklampar borde nog klara att hålla mjölken och salladen krya minst 6 timmar men troligtvis längre.
Har själv en mindre modell men vet ej var den är inhandlad.
Mjölken kan du ju ha i en lite glasflaska med skruvkork.
Citera
2012-07-09, 22:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Är det något man ska satsa på? Är det roligt jobb?
Nej, och nej.
Satsa hellre på ett jobb med høgre status, høgre løn och bættre framtidsutsikter. Som typ stædare, parkeringsvakt eller orderplockare.
Citera
2012-07-09, 23:15
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Den såg ju lite stor ut, borde gå att hitta en mindre modell.

Jo en mindre modell ska isf införskaffas den jag länkade var ju på 22 liter
Clas Olsson eller liknande har säkert nån modell att kika på, kostar ju inte så himla mycket så det är väl bara att testa
Citera
2012-07-10, 00:42
Medlem
Dweezil78s avatar
Får väl slänga in ett litet "Hej" här inne. Har kollat in tråden i 6 månader ungefär. Håller på att ta CE med YKB nu och beräknar att vara klar med det i slutet av november. Sitter även och funderar på om jag skall ta och lägga till ett D. Kollade upp vad som gällde och eftersom jag kommer ha grundutbildningen så kommer jag bara behöva kompletterande utbildning (typ som fortutbildning fast med 5 timmar avancerad körträning också) för D-behörighet.

Anledningen att jag tänkte komplettera med D+YKB är efter samtal med min onkel som låg på 520.000 Nok före skatt 2010 som bussförare. Han skall dra igång eget nu och vill ha in fler chaffisar så han tyckte det skulle vara en bra idé.

Tänkte på vikterna som ni la in nyligen, är det bara "lättviktare" som kör lastbil eller? Själv klockar man in på 131kg, men då är jag iofs 1.90 lång också
Citera
2012-07-10, 00:42
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Jo en mindre modell ska isf införskaffas den jag länkade var ju på 22 liter
Clas Olsson eller liknande har säkert nån modell att kika på, kostar ju inte så himla mycket så det är väl bara att testa

Har du en kompis inom sjukvården eller lækemedelsindustrin så har dom jævligt effektiva kylklampar. 5-6 st i en kylbag håller næstan ett halvt dygn.
Citera
2012-07-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Hehe, lættviktare! Sjælv var jag uppe i 115 (inte så illa som det låter då jag var "nere" i 95 nær jag trænade som mest i min ungdom).

Du har tjock benstomme med kilona placerat över hela kroppen :P

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Beerbelly.jpg/250px-Beerbelly.jpg

Jag kommer sluta med en sån där mage - allting annat trådsmalt
Citera
2012-07-10, 02:33
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Du har tjock benstomme med kilona placerat över hela kroppen :P

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Beerbelly.jpg/250px-Beerbelly.jpg

Jag kommer sluta med en sån där mage - allting annat trådsmalt

Tjock benstomme tror jag inte helt på, det gør inte många kilon totalt. Vet inte vad det beror på, men nær jag kryper under tresiffrigt så ser jag faktiskt normalbyggd ut. Några goda gener fick jag kanske trots allt... :-P

Bara inte din bil tar efter dig lufttork; då kommer det att se ut som en FH16 750 drar runt på ett hyrslæp från Statoil... ;-)
Citera
2012-07-10, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Får väl slänga in ett litet "Hej" här inne. Har kollat in tråden i 6 månader ungefär. Håller på att ta CE med YKB nu och beräknar att vara klar med det i slutet av november. Sitter även och funderar på om jag skall ta och lägga till ett D. Kollade upp vad som gällde och eftersom jag kommer ha grundutbildningen så kommer jag bara behöva kompletterande utbildning (typ som fortutbildning fast med 5 timmar avancerad körträning också) för D-behörighet.

Anledningen att jag tänkte komplettera med D+YKB är efter samtal med min onkel som låg på 520.000 Nok före skatt 2010 som bussförare. Han skall dra igång eget nu och vill ha in fler chaffisar så han tyckte det skulle vara en bra idé.

Tänkte på vikterna som ni la in nyligen, är det bara "lättviktare" som kör lastbil eller? Själv klockar man in på 131kg, men då är jag iofs 1.90 lång också

Med den vikten behöver du inte ta något CE kort, det är bara ut o ratta på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in