2012-01-15, 08:06
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kank
Jo, men du hade mer grejer än mig.

Oj, en helt OK lön ändå med andra ord.

Ja det skilljer en sak - hjullastare. Det kostar 15.000 kr inklusive moms.
Citera
2012-01-15, 08:08
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Nu var han ju intresserad av plogbil och dom är ju undantagna lagen om kör och vilotid.

Sen har han även fler val om han vill utöka sina chanser: förflyttning av snö på allmänna platser och köra slungbil.
Citera
2012-01-15, 14:31
Medlem
Det är väl ganska svårt att få köra plogbil? Har hört att dem som är anställda med plogningen håller dessa jobben hårt.
Citera
2012-01-15, 16:58
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Sant, my bad, tänkte inte på det i farten. en plogbil kör man ju inte hela året, så då är frågan vad han tänkt sig att jobba med de andra månaderna?

Jag var lite petig också Ibland kommer det ju ingen snö heller eller så är det långa perioder mellan snöfallen. Plogbil/grusbil går ju ofta i entrepenad svängen när det inte plogas snö. För övrig håller vägunderhållet på att vara så eftersatt så idag är det inte ofta man ser en plogbil.
Citera
2012-01-15, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Sant, my bad, tänkte inte på det i farten. en plogbil kör man ju inte hela året, så då är frågan vad han tänkt sig att jobba med de andra månaderna?
Timmerbil, godstransport, farligt gods, ja listan kan göras lång. Tänkte mest plogbil på vintern ifall det är bra betalt, som ett extraknäck liksom.
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Ja det skilljer en sak - hjullastare. Det kostar 15.000 kr inklusive moms.
Ok, tack för svar

Citat:
Nu var han ju intresserad av plogbil och dom är ju undantagna lagen om kör och vilotid.
Dom kör efter arbetstidslagen, va?
Citera
2012-01-15, 19:36
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Jag var lite petig också Ibland kommer det ju ingen snö heller eller så är det långa perioder mellan snöfallen. Plogbil/grusbil går ju ofta i entrepenad svängen när det inte plogas snö. För övrig håller vägunderhållet på att vara så eftersatt så idag är det inte ofta man ser en plogbil.

Jag gruvar mig inför morgondagen redan nu. I morgon ska det vara runt nollan och underkylt på vägbanan. Och som du säger är vägskrapor, plogbilar och sandbilar inte de rappaste att leverera.
Citera
2012-01-15, 19:56
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jag gruvar mig inför morgondagen redan nu. I morgon ska det vara runt nollan och underkylt på vägbanan. Och som du säger är vägskrapor, plogbilar och sandbilar inte de rappaste att leverera.
Välkommen som lastbilsförare

En annan gruvar sig lite över att få börja köra heltid från 1 februari. Visst, dom har sagt att jag kommer få mycket mot Stokke och Porsgrunn (=typ bara motorväg), men fy fan den dagen det är snöoväder och jag måste typ upp till Gol eller liknande.
Men det är lite av charmen med detta yrke
Citera
2012-01-15, 21:20
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kank
Dom kör efter arbetstidslagen, va?

Inte direkt, plogning räknas som akut vägunderhåll och då får man jobba så mycket som krävs för att bekämpa snö och halka.
Citera
2012-01-16, 18:20
Medlem
Hej, jag går en sån där 20 veckors utbildning via komvux där jag får CE, ADR, truck hjullastare.. Nu är denna utbildning snart klar och jag ska snart ut på praktik då undrar jag nu vart är det bäst att söka någonstans? Eftersom jag har 0 kontakter i denna bransch så frågar jag er? Vart tror ni man har störst chans till jobb? Hur ska jag gå tillväga?

Jag har tankar kring DHL, Schenker och dom men det är ju mest smååkare som kör FÖR dom om jag förstår det rätt? Hur är det med posten? Har dom sina egna bilar?

Hjälp uppskattas!
Citera
2012-01-16, 19:26
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Hej, jag går en sån där 20 veckors utbildning via komvux där jag får CE, ADR, truck hjullastare.. Nu är denna utbildning snart klar och jag ska snart ut på praktik då undrar jag nu vart är det bäst att söka någonstans? Eftersom jag har 0 kontakter i denna bransch så frågar jag er? Vart tror ni man har störst chans till jobb? Hur ska jag gå tillväga?

Jag har tankar kring DHL, Schenker och dom men det är ju mest smååkare som kör FÖR dom om jag förstår det rätt? Hur är det med posten? Har dom sina egna bilar?

Hjälp uppskattas!

Ta en praktik på ett åkeri som har ett gäng bilar. Brukar trots allt finnas ett gäng åkerier över landet som har 50-60 bilar. Finns många åkerier över landet som kör för Schenker och har ett dussintal ekipage. Samma med DHL - har säkert ett dussintal åkerier med fler än 30 bilar/åkeri.

Posten äger alla sina bilar och har inga anslutna åkerier. Finns en del exempel där posten anlitat en underleverantör, t.ex. BPM transport.

Har en ganska lång lista med åkerier på min dator runt Sverige du kan få, skicka ett Pm var i landet du bor så skickar jag några förslag på åkerier som ligger i närheten.

Bara ett axplock.
Citera
2012-01-16, 20:17
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong

Hjälp uppskattas!

DHL Åkeri och Schenker Åkeri är bland de större åkerierna i Sverige och har verksmahet på ett flertal orter. Sen finns en rad åkerier som är transportörer åt DHL och Schenker. Finns ytterst få små åkerier inom Schenker och ännu mindre hos DHL.
Citera
2012-01-19, 20:25
Medlem
Har nyss påbörjat yrkesförarutbildningen och har fått köra lastbil för första gången. Skitkul, och inte lika komplicerat som jag trott. Det är väl tungt släp man fasar mest för.

Någon som har tips på något åkeri i Kalmar med omnejd som expanderar och eventuelt kommer anställa förare under året, där jag kan ha min APU? Jag är klar i september.
Senast redigerad av JonahQuizz 2012-01-19 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in