2007-06-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Och jag undrar om lastbilschaffisar hälsar på busschaffisar och vice versa. Har sett detta ett antal gånger och tänkte att en lastbilschaffis kanske kan säga vilka fordonsförare man borde hälsa på när man kör en lastbil/buss/?
Och finns det något slags kodspråk i tutandet?

finns företag som har både bussar och lastbilar.. därav vinkandet eller blinkandet.. förövrigt äre inte vanligt om man inte känner varandra.

tutar gör man inte om man inte "busar" med varandra så ingen annan tar illa upp utav det.. det är lätt hänt att man tutar i fel tillfälle och en lastbilstuta är lite starkare än personbilar. vanligaste är en heljusblinkning eller vinkning, och om man inte hinner se varandra föräns det är försent så äre en vänsterblinkning i backspegeln..
Citera
2007-06-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
finns företag som har både bussar och lastbilar.. därav vinkandet eller blinkandet.. förövrigt äre inte vanligt om man inte känner varandra.

tutar gör man inte om man inte "busar" med varandra så ingen annan tar illa upp utav det.. det är lätt hänt att man tutar i fel tillfälle och en lastbilstuta är lite starkare än personbilar. vanligaste är en heljusblinkning eller vinkning, och om man inte hinner se varandra föräns det är försent så äre en vänsterblinkning i backspegeln..

oj hehe såg inte att tråden var så lång.. säkert nån som svarat redan.. :P
Citera
2007-06-16, 19:48
Medlem
Om någon här har CE och är sugen på o jobba i norge med 30000NOK som grundlön i månaden så kan ja fixa ett par platser till dig/er omgående. Det är bara nya Scania R den äldsta är en R580, annars R560 o R500(som kommer bytas mot 560) till vinter kommer förmodligen R620 med. Du kommer hem varje dag/natt.. jobbar varannan vecka dag o varannan vecka natt.

Det är bil och släp, kör containerväxlare. (innebär att du slipper lossning och lastning) vilket är jävligt skönt.

Lagabkopplingar på några, hörnlås på några.

Det går även att förhandla lön för företaget du är inhyrd av. Dvs att krisar det med någon körning som dom måste ha någon som kör så kan du förhandla lönen för det arbetet.
tex:
-Kan du jobba en söndag?
-vad får jag för det?
-Hur mycket vill du ha?
-Hur långt är det?
-3timmars arbete.
-3timmars arbete + 5timmars övertid.(rimligt exempel)

så då kan du altså få 8timmars betalt 300nok/timmen för ett jobb som tar max 3 timmar.

Jag fick 12timmar för 4timmars arbete en söndag. 300nok/h

bra va !

Obs, det här jobbet är ganska slött.. du stressar inte i och med att du har timpenning.

så är du sugen så kan du bara skicka ett PM

=)

mvh!!!
Citera
2007-06-16, 22:38
Medlem
Du bor i Norge då Jimman?..
Låter lite dyrt att ha dubbel bostad, om man nu inte flyttar dit permanent.
Citera
2007-06-17, 02:05
Medlem
Photechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timelof
Nu vet jag inte exakt vad du ska köra eller var men ett tips är att alltid se till att ha mat i bilen, några mackor och en läsk eller så. Man vet alldrig när man har chans att stanna och käka.
Angående toalettbesök så kan du väl fråga kunderna om du får låna deras?

Jag är kanske svinig, inte alls omöjligt. Hursomhelst brukar mina tasktömningar genomföras mellan drivaxel och stödaxel..

Vätska ska man alltid ha med sig, vintertid gäller detsamma för föda.. Visst, vi lever i en civilisation men man vet aldrig vad som väntar..
Citera
2007-07-12, 13:17
Medlem
Inga truckers/chaffisar som är verksamma inom container branschen . ?
Citera
2007-09-05, 01:10
Medlem
varför är lastbilschaufförer alltid så buffliga av sig?
Citera
2007-09-05, 01:16
Medlem
Domedagens avatar
Ater lastbilschaffisar alltid pa vagkrogar?

Knullar ni mkt horor pa era resor.. dvs om ni e pa langa transport utomlands.
Hur fixar ni hygienen?
Citera
2007-09-05, 21:06
Medlem
tellusairs avatar
hej grabbar...
har funderat på att ta ett CE kort ett tag nu...
undrar om man måste ta c kortet först och sen ta ce eller kan man ta ce direkt?
Citera
2007-09-05, 21:10
Medlem
Mondobabys avatar
Är iof ingen grabb.
Men det blir nog billigare för dej om du tar rubbet med en gång.

Plus att chanser till ett bra jobb ökar.
Citera
2007-09-05, 21:15
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
varför är lastbilschaufförer alltid så buffliga av sig?

Nu blir jag lite ledsen, Tycker du att jag är bufflig?

Jag misstänker att attityden kan vara bufflig, men dom flesta som jag känner är hel reko killar/tjejer.

Kan ha att göra med att vårt yrke inte alltid uppskattas av svensson, utan att vi ses som ett störande moment i trafiken.
Det många glömmer är att det skulle bli svårt för firmor som inte ligger i anslutning till järnvägen att få sina varor skeppade till affärer och till andra länder.
Citera
2007-09-05, 21:19
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Ater lastbilschaffisar alltid pa vagkrogar?

Knullar ni mkt horor pa era resor.. dvs om ni e pa langa transport utomlands.
Hur fixar ni hygienen?

Vi äter väl där det serveras bra mat, och där vi får rabatt.

Om vi knullar runt beror väl på hur vi är som personer, oftast är det för stressigt att hinna med att hitta något att sätta tänderna i om man står ute i obygden.

Hygien. lånar ofta omklädningsrummen på dom firmor vi lastar o lossar på. annars blir det väl att stanna på vägkrogar som du nämnde tidigare. dom har oftast utrymmen till oss chaufförer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in