2011-01-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Är körskolor som kör som utbildningarna vad jag vet. Finns kanske andra som håller sånna också..

140 timmars kursen går på nånstans mellan 10 - 15k, beror på om man är inskriven elev eller inte. Iallafall var det så på den körskolan jag gick på.

Tack för snabbt svar!
Citera
2011-01-18, 19:59
Medlem
Min yrkesförarutbildning verkar skita sig iallafall, inte hört ett piss från skolan, kursen börjar den 7e feb, antingen har komvux i min kommun struntat i att skicka iväg min ansökan eller så kom jag inte in och skolan orkar inte höra av sig.

Nu har jag tackat ja till fortsatt anställning hos min nuvarande arbetsgivare så nu skiter jag i vilket hur som helst. Skolan måste kunna ha bättre framförhållning än såhär...
Citera
2011-01-19, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Min yrkesförarutbildning verkar skita sig iallafall, inte hört ett piss från skolan, kursen börjar den 7e feb, antingen har komvux i min kommun struntat i att skicka iväg min ansökan eller så kom jag inte in och skolan orkar inte höra av sig.

Nu har jag tackat ja till fortsatt anställning hos min nuvarande arbetsgivare så nu skiter jag i vilket hur som helst. Skolan måste kunna ha bättre framförhållning än såhär...

Tråkigt att höra Men skolor brukar väl ändå höra av sig? Jag tycker att du ska ringa till skolan och verkligen dubbelkolla så det inte blivit ett misstag i kommunikationen helt enkelt. Det är inte första gången något sådant händer.

OT:Vilket sammanträffande att våra kurser började samtidigt för övrigt. Vilken skola hade du sökt till om man får fråga? Kanske till och med sökt till samma skola? ;D

/shinto
Citera
2011-01-19, 10:33
Medlem
Puttgardens avatar
Jag börjar också 7:e.. nått standarddatum? Liten kommun i glasriket
Citera
2011-01-19, 15:58
Medlem
Någon som behöver en chaufför med alla körkortklasser + adr stycke+truckkort?.
Har kört lastväxlare, bil o släp, fjärr, trailer i norge. Jag känner personen Pm mig om det är intressant.
Citera
2011-01-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinto
Tråkigt att höra Men skolor brukar väl ändå höra av sig? Jag tycker att du ska ringa till skolan och verkligen dubbelkolla så det inte blivit ett misstag i kommunikationen helt enkelt. Det är inte första gången något sådant händer.

OT:Vilket sammanträffande att våra kurser började samtidigt för övrigt. Vilken skola hade du sökt till om man får fråga? Kanske till och med sökt till samma skola? ;D

/shinto

Hade sökt till yrkesförarutbildningen i Hedemora!

Fick brev idag, ej antagen pga platsbrist
Citera
2011-01-19, 17:04
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Hade sökt till yrkesförarutbildningen i Hedemora!

Fick brev idag, ej antagen pga platsbrist

Trevligt. Jävligt bra utbildning i Hedemora och Borlänge, synd att det va platsbrist dock.
Citera
2011-01-25, 13:40
Medlem
Ibland blir man trött.

Beställde hem körkortstillstånd för ett tag sedan. Fick bara med läkarintygs-lappen, tyckte det såg lustigt ut, så jag beställde hem ett nytt ytterligare en gång för säkerhets skull. Fick ett exakt likadant papper. Jaha tänkte jag, då är det väl så det ska vara då.

Så jag gick iväg till läkaren och fixade undersökningen. Men tänkte att jag skulle ringa till transportstyrelsen för att vara på säkra sidan ändå. Det tror väl FAN att jag ska ha ännu ett papper!Nu tar det ytterligare upp till 5 arbetsdagar innan jag får hem det. ARGH!

verkar inte som jag hinner få mitt tillstånd innan kursen börjar Förvisso så gör det inget enligt rektorn på skolan då de var lite sent ute med antagningsbeskeden, men ändå! >_>

Jaja, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge
Citera
2011-01-25, 15:35
Bannlyst
Grymt överskattat skitjobb, utbildningen var kul dock ce+adr+ykb+hjullastare+kran+massa annat . Körde halv år, för piss lön genom bemmaningsföretag, byt nu till okvalificerat arbete och får både högre lön och 10 ggr mindre arbete+massa förmåner . Saxat från trailer.se:

Det är kanske inte brist på seriösa åkerier. De lever på att unga killar är så otroligt intresserade av att köra att de accepterar vilka villkår som helst. Då är inte åkaren sen att utnyttja detta så klart. Facket är ju bara stollar som är med i tycker en del, "jag klarar mig själv". Historien visar att ensam inte är stark när det gäller att hävda sin rätt. Men nu har vi det som vi har. Kör eller låt bli. De ungdomar som satsar på detta yrke måste förstå vilket sugande jobb det är. Otroligt många chaufförer uppnår inte penionsåldern, utan lämnar in i förtid. Man undrar om det finns någon jämförande undersökning angående dödstalen mellan yrken. Så mitt råd till din grabb blir, försök hitta ett annat yrke medan han har tid. Chaufförer har ingen framtid i Sverige!
Senast redigerad av Magicworld 2011-01-25 kl. 16:10.
Citera
2011-01-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicworld
Grymt överskattat skitjobb, utbildningen var kul dock ce+adr+ykb+hjullastare+kran+massa annat . Körde halv år, för piss lön genom bemmaningsföretag, byt nu till okvalificerat arbete och får både högre lön och 10 ggr mindre arbete+massa förmåner . Saxat från trailer.se:

Det är kanske inte brist på seriösa åkerier. De lever på att unga killar är så otroligt intresserade av att köra att de accepterar vilka villkår som helst. Då är inte åkaren sen att utnyttja detta så klart. Facket är ju bara stollar som är med i tycker en del, "jag klarar mig själv". Historien visar att ensam inte är stark när det gäller att hävda sin rätt. Men nu har vi det som vi har. Kör eller låt bli. De ungdomar som satsar på detta yrke måste förstå vilket sugande jobb det är. Otroligt många chaufförer uppnår inte penionsåldern, utan lämnar in i förtid. Man undrar om det finns någon jämförande undersökning angående dödstalen mellan yrken. Så mitt råd till din grabb blir, försök hitta ett annat yrke medan han har tid. Chaufförer har ingen framtid i Sverige!

Tråkigt att du känner så.
Jag har själv varit anställd genom bemannings-företag och nog fan är de duktiga på att suga ut en. Mycket jobb för lite stålar.

Personligen skulle jag nog försökt få anställning på ett "verkligt" åkeri också, inte genom ett bemannings-företag innan jag slog sista spiken i kistan och döma ut yrket.
Självklart är det inte lätt att få sådan anställning. Jag tycker bara att du verkar lite väl dömande innan du har provat alla möjligheter Missförstå mig rätt.

Jag är förvisso inte rätt person att uttala mig då jag själv inte arbetat med det utan enbart varit med andra i bilen.

Finns det någon statistik på "dödsåldern" inom transport-sektorn eller är det bara taget ur luften från trailers håll ?

/shinto
Citera
2011-01-27, 15:48
Medlem
Semestervikaries avatar
Många som kör lastbil (och har kört ett tag) låter bittrare än vad dom är. Dom säger att det är ett skitjobb och skulle inte rekomendera det till någon. Innerst inne så gillar dom sitt jobb men skulle aldrig erkänna det utåt. Anledningen till att en del äldre lägger av eller dör i förtid handlar om att yrket var mindre kontrollerat förut, då var det inga problem att köra 24.000 mil själv på ett år. Sen fanns det mer tid till att umgås och supa med kollegor. Så är det inte idag.
Citera
2011-01-27, 21:30
Bannlyst
Ja shinto du har rätt där angående rätt åkeri, men när man kämpat ett halvår och fått 0 tillbaks för allt slit så sjunker motiveringen.Jag har kört varje dag nya distrb rutter på 20 olika lastbilar och jag känner inget sug alls.

Nu har jag i af bra anställningsavtal och slipper det här med obetald övertid och löner som inte stämmer och inte minst STRESSEN som distrb betyder när man kör ny rutt varje dag. På vårt åkeri fuskades det enormt med kör och villotider, bilbatteri laddades ut för att informationen skulle gå förlorad på digitala färdskrivare (och åkeriet är inte litet).

Som "semestervikarie" skriver så finns det dom som sitter på bra anställningsavtal med rimligt arbete och gnäller, dom kan man skita i , det håller jag med om. Men det händer mycket, MYCKET mer bakom kuliserna.

Jag skulle nog inte misstänka i min djupaste fantasi att det kunde vara så ruttet på åkerier, majoriteten av arbetsplatser i Sverige verkar relativt ok...Men det är där orsaken som beskrivs från trailer kommer, i och med att många vill köra så börjar åkare se det som något slags ideelt arbete
Senast redigerad av Magicworld 2011-01-27 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in