2012-01-20, 01:36
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Har nyss påbörjat yrkesförarutbildningen och har fått köra lastbil för första gången. Skitkul, och inte lika komplicerat som jag trott. Det är väl tungt släp man fasar mest för.

Någon som har tips på något åkeri i Kalmar med omnejd som expanderar och eventuelt kommer anställa förare under året, där jag kan ha min APU? Jag är klar i september.

Www.transportguiden.se är en bra sida att leta åkerier på.
Citera
2012-01-20, 04:26
Medlem
Elitrulltartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Välkommen som lastbilsförare

En annan gruvar sig lite över att få börja köra heltid från 1 februari. Visst, dom har sagt att jag kommer få mycket mot Stokke och Porsgrunn (=typ bara motorväg), men fy fan den dagen det är snöoväder och jag måste typ upp till Gol eller liknande.
Men det är lite av charmen med detta yrke

Hmm... gillar inte lastbils-räserbilar i gol, påväg upp för fjället.

Dom körde om mig där.. seriöst, blank is och allmänt spårigt hade saaben jag manövrerade svårt att ta sig upp /ner.

Sen kommer räsernorrbaggen och blåser om mig.. vart ju allt annat än lugn då. Livrädd.

MVH
Citera
2012-01-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Har nyss påbörjat yrkesförarutbildningen och har fått köra lastbil för första gången. Skitkul, och inte lika komplicerat som jag trott. Det är väl tungt släp man fasar mest för.

Någon som har tips på något åkeri i Kalmar med omnejd som expanderar och eventuelt kommer anställa förare under året, där jag kan ha min APU? Jag är klar i september.

Kolla med Posten(Vid MediaMarkt), DHL(Bakom Netonnet), Schenker(Nybro), GDL(Franska vägen).
De flesta behöver oftast folk som kan hoppa in lite då och då.
Citera
2012-01-20, 18:48
Medlem
bastard.s avatar
Då har man kört flisbil till Norge för första gången. Och över fjällen dessutom. Fick lägga på snökedjor nästan direkt. Var fan i mig en utmaning att köra i det där landet! Nästa vecka ska jag ligga borta och köra Norge Måndag till Onsdag.

"Du ska köra kranbil och flisbil inom länet" - jo tjena. Jag har då nästan bara kört timmerbil och nu flisbil över till grannlandet
Citera
2012-01-20, 18:55
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elitrulltarta
Hmm... gillar inte lastbils-räserbilar i gol, påväg upp för fjället.

Dom körde om mig där.. seriöst, blank is och allmänt spårigt hade saaben jag manövrerade svårt att ta sig upp /ner.

Sen kommer räsernorrbaggen och blåser om mig.. vart ju allt annat än lugn då. Livrädd.

MVH

Nu kan ju inte jag Norge så väl men uppför stannar man gärna inte och fikar -allra minst om det är väldigt halt.
Hur gör du om du vet att det är halt och du vill upp? Tar du inte fart då? Om inte får du gärna berätta hur du gör.
Citera
2012-01-20, 18:57
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Då har man kört flisbil till Norge för första gången. Och över fjällen dessutom. Fick lägga på snökedjor nästan direkt. Var fan i mig en utmaning att köra i det där landet! Nästa vecka ska jag ligga borta och köra Norge Måndag till Onsdag.

"Du ska köra kranbil och flisbil inom länet" - jo tjena. Jag har då nästan bara kört timmerbil och nu flisbil över till grannlandet

Haha, det låter ju som om du har en väldigt intressant vardag.
Citera
2012-01-20, 19:56
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Haha, det låter ju som om du har en väldigt intressant vardag.

Jo tack. Har bara jävlats för mig sedan jag började. Men på något vis är det ändå roligt att jobba.
Citera
2012-01-20, 20:56
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Jo tack. Har bara jävlats för mig sedan jag började. Men på något vis är det ändå roligt att jobba.

Utan att veta om allt som jävlats för dig så tror jag att jag ändå känner igen känslan.
Man bara tänker; -ja, jo! -men det är ju klart att man ska få punka nu också! -inget har ju flutit på på sistone så varför inte!?.... Jaha, här kommer jag och ska lossa hela ekipaget men kunden kan inte ta emot godset förrän i morgon...
Man tänker bara, mera mera ge mig mera jag tål!

Yrket är så bra träning för tålamodet eller en stundande hjärtinfarkt. Jobbiga saker kommer gärna i stora sjok.

Tänk vad skönt det ska bli för dig när det vänder och allt bara börjar gå din väg.
Solen kommer att skina, fåglar att kvittra, alla låtar på radion kommer att bestå av dina favoriter, körtiden kommer att räcka till och bli över -du börjar fundera på om den (färdskrivaren) kanske har stannat.

Apropå Norge, helt sjukt rätt att beta av det redan nu i början...
Citera
2012-01-20, 21:28
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Utan att veta om allt som jävlats för dig så tror jag att jag ändå känner igen känslan.
Man bara tänker; -ja, jo! -men det är ju klart att man ska få punka nu också! -inget har ju flutit på på sistone så varför inte!?.... Jaha, här kommer jag och ska lossa hela ekipaget men kunden kan inte ta emot godset förrän i morgon...
Man tänker bara, mera mera ge mig mera jag tål!

Yrket är så bra träning för tålamodet eller en stundande hjärtinfarkt. Jobbiga saker kommer gärna i stora sjok.

Tänk vad skönt det ska bli för dig när det vänder och allt bara börjar gå din väg.
Solen kommer att skina, fåglar att kvittra, alla låtar på radion kommer att bestå av dina favoriter, körtiden kommer att räcka till och bli över -du börjar fundera på om den (färdskrivaren) kanske har stannat.

Apropå Norge, helt sjukt rätt att beta av det redan nu i början...

Mycket av felen är ju sådant jag orsakat själv, t.ex förra veckan när jag körde timmerekipaget långt ut i skogen på en smal skogsbilväg så glömde jag att lägga i manuellt läge på I-shiften och det resulterade då i att jag fastnade halvvägs upp i backen och sedan började jag kana baklänges sakta men säkert. Såg ju som inte heller hur vägen gick bakom mig eftersom att släpet skymde sikten. Där blev det att slänga på kedjorna, diffa och gasa sig upp igen. Men det tog ju som sagt massa dyrbar tid pga ett litet jävla skitmisstag (manuellt läge) som tar 1 sekund att slippa.

Men det är bra träning inför framtiden. Mycket släpkörning, halkiga vägar och backa och jävlas på småvägar. Och det är obeskrivligt skönt när dagen bara flytit på utan fails, och bara sitta där längs en lansdsväg och poppa musik och se vårat vackra vinterlandskap
Citera
2012-01-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Www.transportguiden.se är en bra sida att leta åkerier på.

Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Kolla med Posten(Vid MediaMarkt), DHL(Bakom Netonnet), Schenker(Nybro), GDL(Franska vägen).
De flesta behöver oftast folk som kan hoppa in lite då och då.

Tack för tipsen!

Det här är första helgen på väldigt länge som jag ser fram emot måndag, då är det körlektion hela eftermiddagen. Jävlar vad roligt det är!
Citera
2012-01-22, 21:06
Medlem
Puttgardens avatar
Nu har den vita skiten kommit till oss nere i sydost. Ska bli kul och se om väghållarna på Öland har gjort sitt jobb under natten
Citera
2012-01-22, 22:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttgarden
Nu har den vita skiten kommit till oss nere i sydost. Ska bli kul och se om väghållarna på Öland har gjort sitt jobb under natten

Hit till det norska östlandet kom skiten för länge sen. Nu väntas det bli -20--30 grader i början av veckan... Oh happy days....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in