Blev visst ett långt inlägg! Hoppas det inte blev alldeles för inkonsekvent.
Detta har jag upplevt till och från regelbundet.
Väldigt vanligt är att när jag försöker somna så låter det som att en ljussabel passerar väldigt nära mitt huvud. Det surrar behagligt men till slut blir det högt som satan och jag vaknar (då har jag misslyckats och behöver bara börja om). Till slut hinner jag dock somna in innan ljudet märks av eller blir så kraftigt (känns då som vibrationerna då man slummrar till i en bil). Jag börjar antingen hallucinera, drömma eller både och. Dessa är några vanliga stadier jag hamnar i:
* Jag tror att jag misslyckas med att somna och försöker börja om eller går upp och käkar eller går på toa etc tills jag inser att jag drömmer, vaknar och börjar om för att återigen inse att jag drömmer. Oftast behöver jag vakna 2-3 ggr innan jag vaknar på riktigt. Som mest har jag dock varit 5 skikt ner (då gick jag upp och var nojjig första halvtimmen att jag skulle vakna igen).
* Ser saker i rummet framför mig som inte finns. T.ex. att katter springer runt i rummet och hoppar över mig, musik som spelas, folk som pratar etc.
* Hamnar i ett läge då jag är inspärrad i min egen kropp. Första gången fick jag panik och trodde jag skulle dö då man verkligen sugs in i den totalsvarta drömvärlden om man inte strävar efter att vakna och försöker röra varenda muskel i kroppen. Då vaknar man till slut med ett ryck.
* Slungas rakt in i vanliga lucid dreams eller bara vanliga drömmar som blir lucid. Kan sen välja att vakna om jag vill.
Anledningar och metoder:
För ca 10 år sedan testade jag på lucid dreaming under några veckor och började minnas precis ALLT. Mina dagliga drömanteckningar blev till noveller, hade inte tid att skriva ner allt. Upplevelserna blev så verkliga att jag nästan blev knäpp. Var i stort sett detta som triggade igång allt, tex att jag kan befinna mig flera drömskikt ner. Fortfarande händer det att jag förväxlar drömmar och verkliga händelser (vanligen får jag för mig att jag pratat eller hittat på saker med bekanta).
Det inträffar för det mesta i relativt instabila faser av mitt liv. Jag tar inga droger så det har inte påverkat (testat hasch/cannabis några gånger för länge sen och hallucinerade alldeles för lätt!). Sker aldrig när jag är full. Dock sker det nästan alltid då jag har rubbad dygnsrytm, brukar sammanfalla med när jag är singel

Antingen är jag utarbetad efter ett långt tungt fyspass (ex några timmars cykling) eller har jag varit vaken en hel natt (jobbar en del natt). Ligger jag dödstrött i sängen så kommer det där surrandet nästan direkt och vaknar jag till av surrandet eller från en dröm så blir det likadant igen om jag inte går upp ett tag och går och lägger mig lite senare. Tyvärr kan det leda till mardrömmar ibland, därav att jag måste ta en paus från insomningsförsöken.
Men som jag sa, det började på allvar först efter jag testat DILD ett tag och jag började få svårt att särskilja drömvärden från verkligheten.
Kan avsluta med en intressant dröm; jag låg vaken och sjönk medvetet in i drömvärlden. Plötsligt slungades jag in i ett mörker, en arkivlåda skjuts ut från ingenstans och expanderar med en extremt hög hastighet. Jag svävar runt lådan ett tag tills den stannar, en arkivmapp svävar upp, öppnas och exponerar en bild för mina ögon. Jag svävar mot och slutligen in i bilden, för att plötsligt befinna mig i min första dröm för natten. Det var helt enkelt drömmarnas arkiv jag fick uppleva och jag inbillade mig att detta egentligen skedde varje natt.