2008-01-23, 01:19
Medlem
Jodå, det har man varit med om många gånger. Konstigt nog är det lättare för mig att framkalla en lucid dröm från ett vaket tillstånd(WILD) än att få det under tiden man sover. De är mycket starkare än de andra jag varit med om.
Citera
2008-02-02, 01:23
Medlem
Kanzlers avatar
NordahlJ: Hur lyckas man egentligen hålla sig vaken så länge? Används vissa "naturpreparat" eller är det hederligt koffein som gäller?
Citera
2008-02-03, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
NordahlJ: Hur lyckas man egentligen hålla sig vaken så länge? Används vissa "naturpreparat" eller är det hederligt koffein som gäller?
Skulle nog gissa på en del onaturliga preparat

Är inte riktigt bekant med begreppet WILD men jag antar att det handlar om att trilla in i en klardröm precis innan man somnar. Jag brukar ibland få väldigt visuella tankar innan jag somnar(skum förklaring kanske). Det är vanligast när jag ätit mycket socker innan jag går och lägger mej.
Så mitt tips är att vänta tills du är riktigt trött och sedan ta med en godispåse till sängen.
Citera
2008-02-09, 18:11
Medlem
UnderwearMans avatar
Har lyckats ett par gånger. Den senaste var imorse faktist när jag vaknat vid 7 ungefär av ett sms och bestämde mig för att försöka. Det viktigaste är att man är riktigt riktigt riktigt trött. Du måste istort sett kunna lägga dig i sängen och somna på en sekund (därför folk tipsar om att man skall göra de när man har vaknat på natten när det är lätt att somna om, men de går att göra det när som hällst) . Försök stänga av allting slappna av och koncentrera dig på vad du ser. Jag brukar ibland få ganska klara hallucinationer som t.ex youtube fönster och ibland känns det som att jag läser en bok genom mina stängda ögon.

När du kommit så långt att du ser saker gäller det bara att hålla sig fast vid det och slappna av. Dom flesta gångerna blir man så uppspelt av att man håller på att lyckas att man vaknar igen. Tror att det blir lättare när man börjar bli van av att ha klardrömmar för då får man inte samma "wow" känsla. Det bästa är nog att ha inställningen "lyckas jag inte kommer jag ändå lyckas med nån reality check när jag väl drömmer".
Senast redigerad av UnderwearMan 2008-02-09 kl. 18:17.
Citera
2008-02-13, 03:24
Medlem
understrecks avatar
Blev visst ett långt inlägg! Hoppas det inte blev alldeles för inkonsekvent.

Detta har jag upplevt till och från regelbundet.

Väldigt vanligt är att när jag försöker somna så låter det som att en ljussabel passerar väldigt nära mitt huvud. Det surrar behagligt men till slut blir det högt som satan och jag vaknar (då har jag misslyckats och behöver bara börja om). Till slut hinner jag dock somna in innan ljudet märks av eller blir så kraftigt (känns då som vibrationerna då man slummrar till i en bil). Jag börjar antingen hallucinera, drömma eller både och. Dessa är några vanliga stadier jag hamnar i:

* Jag tror att jag misslyckas med att somna och försöker börja om eller går upp och käkar eller går på toa etc tills jag inser att jag drömmer, vaknar och börjar om för att återigen inse att jag drömmer. Oftast behöver jag vakna 2-3 ggr innan jag vaknar på riktigt. Som mest har jag dock varit 5 skikt ner (då gick jag upp och var nojjig första halvtimmen att jag skulle vakna igen).

* Ser saker i rummet framför mig som inte finns. T.ex. att katter springer runt i rummet och hoppar över mig, musik som spelas, folk som pratar etc.

* Hamnar i ett läge då jag är inspärrad i min egen kropp. Första gången fick jag panik och trodde jag skulle dö då man verkligen sugs in i den totalsvarta drömvärlden om man inte strävar efter att vakna och försöker röra varenda muskel i kroppen. Då vaknar man till slut med ett ryck.

* Slungas rakt in i vanliga lucid dreams eller bara vanliga drömmar som blir lucid. Kan sen välja att vakna om jag vill.

Anledningar och metoder:

För ca 10 år sedan testade jag på lucid dreaming under några veckor och började minnas precis ALLT. Mina dagliga drömanteckningar blev till noveller, hade inte tid att skriva ner allt. Upplevelserna blev så verkliga att jag nästan blev knäpp. Var i stort sett detta som triggade igång allt, tex att jag kan befinna mig flera drömskikt ner. Fortfarande händer det att jag förväxlar drömmar och verkliga händelser (vanligen får jag för mig att jag pratat eller hittat på saker med bekanta).

Det inträffar för det mesta i relativt instabila faser av mitt liv. Jag tar inga droger så det har inte påverkat (testat hasch/cannabis några gånger för länge sen och hallucinerade alldeles för lätt!). Sker aldrig när jag är full. Dock sker det nästan alltid då jag har rubbad dygnsrytm, brukar sammanfalla med när jag är singel Antingen är jag utarbetad efter ett långt tungt fyspass (ex några timmars cykling) eller har jag varit vaken en hel natt (jobbar en del natt). Ligger jag dödstrött i sängen så kommer det där surrandet nästan direkt och vaknar jag till av surrandet eller från en dröm så blir det likadant igen om jag inte går upp ett tag och går och lägger mig lite senare. Tyvärr kan det leda till mardrömmar ibland, därav att jag måste ta en paus från insomningsförsöken.

Men som jag sa, det började på allvar först efter jag testat DILD ett tag och jag började få svårt att särskilja drömvärden från verkligheten.

Kan avsluta med en intressant dröm; jag låg vaken och sjönk medvetet in i drömvärlden. Plötsligt slungades jag in i ett mörker, en arkivlåda skjuts ut från ingenstans och expanderar med en extremt hög hastighet. Jag svävar runt lådan ett tag tills den stannar, en arkivmapp svävar upp, öppnas och exponerar en bild för mina ögon. Jag svävar mot och slutligen in i bilden, för att plötsligt befinna mig i min första dröm för natten. Det var helt enkelt drömmarnas arkiv jag fick uppleva och jag inbillade mig att detta egentligen skedde varje natt.
Citera
2008-02-15, 14:09
Medlem
adequates avatar
Är inte det här detsamma som medveten trance? Isåfall lär jag ha upplevt det inatt. Jag gjorde några meditationsövningar för att öppna hjärtchakrat, och när jag hade gått runt ett tag och pratat med folk insåg jag plötsligt att jag var inne i trance. Då kom jag ihåg vad jag hade hört om lucida drömmar en gång; man ska fråga folk saker och ting för att få ut de svar man har inom sig. Så jag frågade en person något i stil med vad den slutliga meningen med kärleken är, och naturligtvis fick jag inget annat svar än en djup blick och ett mystiskt leende.

Till skeptikern (OT): Det kan tilläggas att alla drömmar inatt, efter dessa meditationsövningar, var underbara och handlade om kärlek.
Citera
2008-02-15, 14:13
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av understreck
* Jag tror att jag misslyckas med att somna och försöker börja om eller går upp och käkar eller går på toa etc tills jag inser att jag drömmer, vaknar och börjar om för att återigen inse att jag drömmer. Oftast behöver jag vakna 2-3 ggr innan jag vaknar på riktigt. Som mest har jag dock varit 5 skikt ner (då gick jag upp och var nojjig första halvtimmen att jag skulle vakna igen).
Någonsin sett Waking life? Det där påminner starkt om den; i vilket fall som helst rekommenderar jag den.

http://www.imdb.com/title/tt0243017/
Citera
2008-02-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Någonsin sett Waking life? Det där påminner starkt om den; i vilket fall som helst rekommenderar jag den.

http://www.imdb.com/title/tt0243017/
Det är en av de bästa filmerna jag sett!

Den som är intresserad: Kolla på TPB, där finns den oshrinkad (ca 3,5Gb) och med svensk text. Den svenska texten är gjord av en privatperson, men den är ändå helt anmärkningsfri.

Filmen har inte lanserats med svensk undertext i Sverige.
Citera
2008-02-16, 01:49
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sal Paradise
Skulle nog gissa på en del onaturliga preparat

Är inte riktigt bekant med begreppet WILD men jag antar att det handlar om att trilla in i en klardröm precis innan man somnar. Jag brukar ibland få väldigt visuella tankar innan jag somnar(skum förklaring kanske). Det är vanligast när jag ätit mycket socker innan jag går och lägger mej.
Så mitt tips är att vänta tills du är riktigt trött och sedan ta med en godispåse till sängen.

Men är det verkligen värt att genomgå en lucid dreaming - om man haft en härlig dröm och sedan vaknar blir man väl mycket besviken att den är slut? Hur vanliga är egentligen mardrömmar när lucid dreaming tillämpas?
Citera
2008-02-16, 04:38
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Men är det verkligen värt att genomgå en lucid dreaming - om man haft en härlig dröm och sedan vaknar blir man väl mycket besviken att den är slut? Hur vanliga är egentligen mardrömmar när lucid dreaming tillämpas?

Förstår inte riktigt hur du menar? En lucid dröm är aldrig en mardröm, vad är hämskt när du vet att allting runt dig är på låtsas och du har full kontroll på situationen. Och vad menar du med besviken? jag fattar inget
Citera
2008-02-16, 19:02
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Förstår inte riktigt hur du menar? En lucid dröm är aldrig en mardröm, vad är hämskt när du vet att allting runt dig är på låtsas och du har full kontroll på situationen. Och vad menar du med besviken? jag fattar inget

Du har säkert haft vanliga drömmar som du inte vill vakna upp ifrån och när du blir väckt känner du dig besviken, för att "du var mitt uppe i drömmen" och den var härlig.

Bestämmer man själv när man vaknar upp från en lucid dröm, så att man kan undvika att bli besviken, som när man vaknar upp från vanliga bra drömmar?
Citera
2008-02-17, 03:09
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Du har säkert haft vanliga drömmar som du inte vill vakna upp ifrån och när du blir väckt känner du dig besviken, för att "du var mitt uppe i drömmen" och den var härlig.

Bestämmer man själv när man vaknar upp från en lucid dröm, så att man kan undvika att bli besviken, som när man vaknar upp från vanliga bra drömmar?

Har aldrig tänkt på om man kan själv välja när man vill vakna men oftast så vaknar du bara precis som i en vanlig dröm vilket då kan resultera att du blir besviken, eller glider in i en vanlig dröm (alltså "glömmer bort" att du drömmer").

Men att säga att det inte skulle vara värt att försöka få en bara för att man kan vakna upp och bli besviken är ju bara dumt. Det är ju lite som att säga att det är onödigt att äta denhär tårtan för att den kommer ta slut. Eller har jag missupfattat dig helt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in