Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-01, 18:48
  #1
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Interner vid 21 av landets drygt 50 kriminalvårdsanstalter och häkten gick ut i strejk på måndagen.
De protesterar mot planerna på att minska möjligheterna till styrketräning för de intagna i fängelserna.

Machokulturen är ett hot även mot vakterna. Jag är emot att staten finansierar uppbyggnaden av potentiella mordvapen, konstaterade Björn Eriksson för TT när han lade fram sin utredning med förslaget. - Vi tycker att det är bra att internerna vill hålla sig i form och vi ser gärna att de tränar regelbundet. Men vi ville inte medverka till att våldsmän bygger upp sina muskler och sin styrka så att de blir ännu farligare när de släpps ut. I stället för en ensidig styrketräning är det bättre om de bygger upp sin allmänna kondition och uthållighet och bollkänsla genom en mer varierad träning, säger Christer Isaksson.
http://www.expressen.se/1.191808

Ytterligare en positiv nyhet vad det gäller fångvården i landet, först rökstopp i cellerna och nu förbud mot gym..
Man kan väl låta dom hålla på med nån form av balett eller annan passande gymnastik istället.
I och med det här förbudet så lär ju användningen av anabola också försvinna på våra anstalter, så jag ser bara fördelar med det här.
Vad anser ni övriga, ska fångar ha tillgång till nån form av "gym" när dom avtjänar sin straff..
Citera
2008-01-01, 18:53
  #2
Medlem
AlitheSeconds avatar
Precis, det räcker med en viss konditionsträning + balett för att hålla kropparna i trim!

För att öka deras motivation för balett så kan de varje år hållas en rikstävling för internerna där vinnaren omedelbart blir frigiven!

Hur tänker de när de bestämmer sig för att strejka? Inte direkt så att någon drabbas förutom de själva som inte har något att göra.
Citera
2008-01-01, 19:01
  #3
Medlem
SMKs avatar
Hahaha vilka dumstrutar! Kanske blir det inga fler julklappar till kriminalvårdens anställda om dom strejkar? Det tackar säkert dom anställda för till nästa jul om strejken blir långvarig!
Citera
2008-01-01, 19:12
  #4
Medlem
Hjälper det vakterna?

För mig är styrketräning bland annat ett sätt att få ut aggressioner och många i fängelset är i akut behov av detta.

Risken för ökat våld borde vara påtaglig när all överskottsenergi sätter grillor i huvud på instängda män med ofta litet hopp om framtiden.
Citera
2008-01-01, 19:21
  #5
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Hjälper det vakterna?

För mig är styrketräning bland annat ett sätt att få ut aggressioner och många i fängelset är i akut behov av detta.

Risken för ökat våld borde vara påtaglig när all överskottsenergi sätter grillor i huvud på instängda män med ofta litet hopp om framtiden.
Det finns andra sorters träning än styrketräning och att slå på en sandsäck.

Ändra istället om gymen och få bort vikter och styrkemaskiner, och plocka in fler konditionsmaskiner istället.

Eller ännu bättre, rensa ut och ge dem en gymnastiksal och en boll och se om de inte kan lära sig lite lagsport istället. Att kunna visa hänsyn och lyda regler är nåt de borde lära sig....
Citera
2008-01-01, 19:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Hjälper det vakterna?

För mig är styrketräning bland annat ett sätt att få ut aggressioner och många i fängelset är i akut behov av detta.

Risken för ökat våld borde vara påtaglig när all överskottsenergi sätter grillor i huvud på instängda män med ofta litet hopp om framtiden.

Men låt dom springa runt i en cirkel hela dagen istället, det tröttar ut dom rejält men gör dom inte till anabolamonster.
Dom som vägrar springa förlorar vissa privilegier som att få äta den mat dom vill och se på tv.
Citera
2008-01-01, 19:25
  #7
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Hjälper det vakterna?

Allt annat lika gör det naturligtvis det. Det hjälper både att de intagna inte är hur jäkla stora bffar som helst, och att de har mindre incitament till att knapra anabola.

Citat:
Ursprungligen postat av young_george
För mig är styrketräning bland annat ett sätt att få ut aggressioner och många i fängelset är i akut behov av detta.

Ja. Men det finns andra sätt att få ut aggressioner än just styrketräning, som är säkerhetsmässigt lämpligare i fängelsemiljö - och hälsomässigt lämpligare för fångarna, dessutom. Vad man verkligen behöver om man sitter inlåst är i första hand adekvat konditionsträning, inte styrketräning.
Citera
2008-01-01, 19:27
  #8
Medlem
SAMSONs avatar
jävla daltande...vatten,bröd och en trång cell ska det vara,man hamnar ju inte där för att man ska semestra och träna upp sig.
Citera
2008-01-01, 19:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det finns andra sorters träning än styrketräning och att slå på en sandsäck.

...

Tänkte på detta innan jag skrev, men styrketräning har ger för mig en uttömmande känsla som inte går att jämföra med när jag konditionstränar. Även om jag då är trött som f*n så är känns det likadana i hjärnan, med vikträning så försvinner allt hat/agressioner och liknande som jag kan bära med mig.

Att de plockar bort de värsta vikterna som enbart ger anabolamonster är kanske något att överväga, men att helt förbjuda styrketräning misstänker jag kan bli kontraproduktivt.
Citera
2008-01-01, 19:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
För mig är styrketräning bland annat ett sätt att få ut aggressioner och många i fängelset är i akut behov av detta. .
Så ingen av styrketräningsutövarna har dömts till fängelse på grunt av ett brott där våld är inblandat? Om det vore som Du påstår så hade De inte begått dessa brott.

Ska fängelset vara ett straff i sig eller menar Du att det är samhällets hotell och att skattebetalarna är ansvariga att ge De boende bästa möjliga service?
Citera
2008-01-01, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Att de plockar bort de värsta vikterna som enbart ger anabolamonster är kanske något att överväga, men att helt förbjuda styrketräning misstänker jag kan bli kontraproduktivt.
Självklart räcker det inte att bara dra in träningen. Den ska ersättas med tvångsarbete.
Citera
2008-01-01, 19:36
  #12
Medlem
det verkar bra sen utfodra dom ordentligt så om ser ut som fotbollar..
då kan ju folk alttid springa i från dom när dom försöker sig på nästa överfall
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback