2008-01-01, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Eftersom Ruskigbuss, Babianen, RadicalKick, zorc7251, Calico Jack eller någon PK:it mejlade Barometern och beordrade dem att ta bort den där debattartikeln klistrar jag in den här i sin helhet så att vi förevigar den på Flashback:

Tog dom bort den? Varför i hela glödheta då för? Har du mejlat och frågat?
Citera
2008-01-01, 16:52
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Men man behöver som sagt inte ha en akademisk titel för att kunna kalla sig historiker eller släktforskare, det räcker med att du forskar i ämnet. Skulle tro att även Bo kan titulera sig historiker utan att överdriva eller vidga begreppen lite:

Bo har ju en akademisk titel i historia eftersom han minst har en C-uppsats i bagaget. Jag skulle nog själv vilja hävda att en riktig historiker har doktorerat. Men man kan ha olika uppfattningar där. Jag har för övrigt exakt samma formella meriter inom historieområdet som Bo, men jag skulle inte kalla mig historiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Jag kan således titulera mig för amatörhistoriker.

Jadå, det kan du, förutsatt att du verkligen bedriver någon typ av privat historieforskning - forumdeltagandet kan ju knappast räknas som amatörhistorisk forskning.
Citera
2008-01-01, 17:06
Medlem
beyonds avatar
Som vanligt utmynnar diskussionen i vad det står för titel på visitkortet hellre än vad mannen faktiskt säger....
Hur smakar sanden så här på det nya året, strutsjävlar?
Citera
2008-01-01, 17:30
Medlem
sadims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
................... Det lustiga är att alla som har högre akademiskt utbildning nästan aldrig är invandringsfientlig. Kan du förklara det?.....

Vilken tur att du skrev "nästan aldrig"..för jag har vad jag tror du menar vara högre akademisk utbildning och jag är väldigt kritisk mot invällningen.

Tror för övrigt att akademiker är väldigt upptagna människor som trivs med sitt arbete och sin fritid där de VÄLDIGT sällan kommer i kontakt med blattar mm. Men akta dig den dag ett blattegäng våldtar dottern eller spöar sonen, då blir det lite liv i radhuslängan.
Citera
2008-01-01, 17:33
Medlem
Billieboys avatar
Citat:
Hade han haft en akademisk examen så skulle jag ta hans åsikter betydligt seriösare. En akademisk exam visar att personen har förmåga att tänka och att skilja på fakta och myter. Det lustiga är att alla som har högre akademiskt utbildning nästan aldrig är invandringsfientlig. Kan du förklara det? Vad har denna "historiker" för andra meriter?

En person som är utbildad i en skola styrd av svenska staten, som vi alla vet är för massinvandringen. Du tror väl inte staten skulle utbilda folk till antidemokrater, eller ens något som går emot statens vilja?
Citera
2008-01-01, 18:00
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Som vanligt utmynnar diskussionen i vad det står för titel på visitkortet hellre än vad mannen faktiskt säger....

Du har rätt, men det är inte så märkligt egentligen. Eftersom mannens insändare rymmer variationer på saker som sägs i nästan varje tråd på I&I tillför det ju inte så mycket nytt i sak här. Jag tycker han har flera poänger, men det känns inte motiverat att säga något alla redan sagt hundra gånger.

Vad som föranledde tråden är väl snarare att detta publicerades i en tidning och just att mannen kallar sig historiker, vilket förmodligen ska ge tyngd åt hans åsikter. Därför blir det en del fokus på hans titel (på det rimliga i hans åberopande av titeln och på titelns relevans för diskussionen). Vill man åberopa auktoritetsargument blir de ju granskade precis som sakargumenten. Och de senare diskuteras i hundratals trådar.
Citera
2008-01-01, 18:18
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Du har rätt, men det är inte så märkligt egentligen. Eftersom mannens insändare rymmer variationer på saker som sägs i nästan varje tråd på I&I tillför det ju inte så mycket nytt i sak här. Jag tycker han har flera poänger, men det känns inte motiverat att säga något alla redan sagt hundra gånger.

Vad som föranledde tråden är väl snarare att detta publicerades i en tidning och just att mannen kallar sig historiker, vilket förmodligen ska ge tyngd åt hans åsikter. Därför blir det en del fokus på hans titel (på det rimliga i hans åberopande av titeln och på titelns relevans för diskussionen). Vill man åberopa auktoritetsargument blir de ju granskade precis som sakargumenten. Och de senare diskuteras i hundratals trådar.
Jag förstår, tycker dock att det "unika" är att personer med hans åsikter (oavsett titel) ytterst sällan kommer till tals utanför I&I och därför borde tråden handla mer om vad som sägs på den arenan än vem som säger det. Jag förstår din poäng med titeln men tråkigt nog måste han väl kalla sig historiker eller liknande för att ens få en chans att delta i den debatten överhuvudtaget.
Citera
2008-01-01, 18:26
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Jag förstår, tycker dock att det "unika" är att personer med hans åsikter (oavsett titel) ytterst sällan kommer till tals utanför I&I och därför borde tråden handla mer om vad som sägs på den arenan än vem som säger det. Jag förstår din poäng med titeln men tråkigt nog måste han väl kalla sig historiker eller liknande för att ens få en chans att delta i den debatten överhuvudtaget.

Det kan vara så att det är därför han väljer att betona sin titel (hur man än värderar den) för att det ökar hans chanser att bli tagen på allvar. Det är t.o.m. sannolikt. Det kan också vara så att han som många fyrtiotalister ser en fil kand som status (kolla vilken telefonkatalog som helst med fyrtiotalistnamn som Bo, Ove, Birgitta och Lennart - ganska ofta ser man titeln fil kand. Ingen sextiotalist eller yngre skulle skriva så).

Men visst är mediespåret intressantast i tråden.
Citera
2008-01-01, 18:32
Medlem
Raouls avatar
Spännande att Barometern valt att publicera flera sådana insändare.
Hur är situationen i Kalmar? Situationen med bidragsberoende mellanösternmänniskor, våld, misshandel, mord, våldtäkter och normala demokratiska åtaganden som ställs på undantag för att leverera speciell service till muslimerna? Kan det vara som så att Kalmar är ännu en gryta som riskerar att koka över?
Citat:
Det lustiga är att alla som har högre akademiskt utbildning nästan aldrig är invandringsfientlig.
Det var det dummaste jag läst i år - och definitivt felaktigt.
Så det får du Carma vara så lustig och god att hosta fram en källa på.
Citera
2008-01-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Spännande att Barometern valt att publicera flera sådana insändare.
Hur är situationen i Kalmar? Situationen med bidragsberoende mellanösternmänniskor, våld, misshandel, mord, våldtäkter och normala demokratiska åtaganden som ställs på undantag för att leverera speciell service till muslimerna? Kan det vara som så att Kalmar är ännu en gryta som riskerar att koka över?

Det var det dummaste jag läst i år - och definitivt felaktigt.
Så det får du Carma vara så lustig och god att hosta fram en källa på.

Varför akademiker offentligt kan tyckas vara underrepresenterade bland de invandrarkritiska är att de har mer att förlora. Det finns få som är villiga att riskera sin karriär för sina politiska åsikter. Dessutom möter man invandrare av helt annan kaliber i sitt dagliga liv, dvs väl integrerade och intellektuella.
Citera
2008-01-01, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FuckmeJesus
Tog dom bort den? Varför i hela glödheta då för? Har du mejlat och frågat?
Ja, de tog bort debattartikeln inom kort, kanske några timmar efter att Japhy uppmärksammade den här i tråden genom att klistra in ett utdrag. Jag har mejlat Barometern men inte fått något svar varför de tog bort den eller om de tänker återpublicera den.
Citera
2008-01-01, 18:56
Medlem
miklons avatar
Enligt Ratsit finns bara en Bo Wallerstig i Sverige (men det kan ju finnas fler med skyddad identitet). Denne verkar enligt en google-sökning ha jobbat som lärare på en mellanstadieskola tidigare. Gissningsvis så tycker han, om det nu är samme Bo, att det låter mer trovärdigt med "historiker" än med "lärare". Det kan ju förstås också vara så att han numera arbetar som historiker. Han har skrivit åtminstone en artikel, i en dagstidning, som har använts som källa i en essä på kandidatnivå, i övrigt verkar det skrivande man hittar via Google framför allt inskränka sig till insändare i dagstidningar runt om i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in