2007-12-31, 16:27
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Svara nu på mitt senaste inlägg istället för att svamla en massa Ruskigbuss.

Eller har du inget svar att ge, då begriper jag att du inte förstår bättre.

Du menar om du är historiker? Nej, det kan jag inte tänka mej.
Citera
2007-12-31, 17:29
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Jag är också en historiker då jag forskar privat om Sveriges historia.

Har du problem med Oves titel tras?

Du menar Bos titel? Egentligen tycker jag nog att titeln "historiker" bör vara reserverad för personer med doktorsgrad i ämnet. Då är man nämligen (eller kan vara) yrkeshistoriker. Men i Bos fall handlar det ju åtminstone om en person som har (minst) kandidatkompetens i ämnet historia. Så det sticker kanske inte så mycket i ögonen, även om det är att vidga lite på begreppen.

Jag vet inte vad din privata forskning består i, men om du skriver på någonting som rör Sveriges historia och gör det på ett vederhäftigt sätt så kanske du kan betraktas som "en slags historiker". Om du däremot endast läser om historiska teman är du historieintresserad, inte historiker.
Citera
2007-12-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hade han haft en akademisk examen så skulle jag ta hans åsikter betydligt seriösare. En akademisk exam visar att personen har förmåga att tänka och att skilja på fakta och myter. Det lustiga är att alla som har högre akademiskt utbildning nästan aldrig är invandringsfientlig. Kan du förklara det? Vad har denna "historiker" för andra meriter?

Jag tycker att referenser till akademiker är ganska meningslösa - och det gäller båda sidor i invandringsdebatten. Vilka var de enda som tog marxismen seriöst efter Sovjetunionens kollaps? Jo, college-professorer på Harvard.

Att hävda att det är en myt att invandrare arbetar i betydligt mindre utsträckning än svenskar håller inte oavsett om man har examen eller ej. En examen är inte mer en en bit papper. Man skulle kunna vända dina argument emot dig och säga att endast någon med examen skulle kunna skriva ihop något så absurt som att invandrare faktiskt inte arbetar mindre än svenskar. Ingen utan examen skulle nämligen klara nåt sånt på allvar.

Det finns ingen magi i med en en examen. I ett kraftigt politiserat samhälle så är även påstått neutral vetenskap styrd av politikers och makthavares agenda. Återigen så gäller detta i alla stater oavsett vilken politisk agenda regimen har.

Varför är förhållandevis många högutbildade asylkramare? Svaret på det är samma som svaret på varför många multimiljonärer i Hollywood lutar åt extremvänstern. En kraftig skattehöjning gör inte så stor skillnad för dem, de har så mycket ändå men samma skattehöjning skulle kunna knäcka medelinkomsttagare. Det är samma princip med invandringen.
Citera
2007-12-31, 17:47
Medlem
Sufferstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Problemet utan stor invandring är att Sveriges befolkning skulle minska drastiskt på lång sikt.
Sveriges befolkning kan inte växa på annat sätt än att svenskar måste föda fler barn, importerar Sverige ickesvenskar så är det inte en höjning av Sveriges befolkning utan en expandering av dom länderna som invandrarna kommer ifrån.
Citera
2007-12-31, 17:49
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Sveriges befolkning kan inte växa på annat sätt än att svenskar måste föda fler barn, importerar Sverige ickesvenskar så är det inte en höjning av Sveriges befolkning utan en expandering av dom länderna som invandrarna kommer ifrån.

Staten håller inte med dig om det.
Citera
2007-12-31, 17:54
Medlem
Sufferstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hade han haft en akademisk examen så skulle jag ta hans åsikter betydligt seriösare. En akademisk exam visar att personen har förmåga att tänka och att skilja på fakta och myter. Det lustiga är att alla som har högre akademiskt utbildning nästan aldrig är invandringsfientlig. Kan du förklara det? Vad har denna "historiker" för andra meriter?
Fakta är att invandrare har en extremt mycket högre brottsstatistik i förhållande till sitt antal gentemot vita, och detta gäller i alla vita länder som drabbats av massinvandring. Anledningen till att en akademiker skulle säga annat är för att han antingen bara läst en massa vinklade lögnaktiga böcker/rapporter skrivna av judar eller så ljuger han helt enkelt därför att det inte är PK och skulle förmodligen kosta honom jobbet.
Citera
2007-12-31, 17:57
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Fakta är att invandrare har en extremt mycket högre brottsstatistik i förhållande till sitt antal gentemot vita, och detta gäller i alla vita länder som drabbats av massinvandring. Anledningen till att en akademiker skulle säga annat är för att han antingen bara läst en massa vinklade lögnaktiga böcker/rapporter skrivna av judar eller så ljuger han helt enkelt därför att det inte är PK och skulle förmodligen kosta honom jobbet.

Det beror på att den största delen av invandrarna tillhör den lägsta klassen i samhället i respektive land.
Citera
2007-12-31, 18:02
Medlem
Det första en akademiker får lära sig är vad man får skriva om och på vilket sätt...
Citera
2007-12-31, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vad sägs om en dagstidning som dristar sig att publicera detta:

Sanning!!! Jag läser sanning! En en dagstidning!
http://www.barometern.se/nyheter/debatt/maste-valfarden-andras(7996).gm
Eftersom Ruskigbuss, Babianen, RadicalKick, zorc7251, Calico Jack eller någon PK:it mejlade Barometern och beordrade dem att ta bort den där debattartikeln klistrar jag in den här i sin helhet så att vi förevigar den på Flashback:

Citat:
Måste välfärden ändras?

Debatt 2002-08-30 | Uppdaterad 2007-10-05

Integrationsverkets chef Andreas Carlgren har sagt att integrationspolitiken har misslyckats. Hans ord bör givetvis tas som en varning, helst också ge upphov till en mer allmän debatt om svensk invandringspolitik.
En lämplig utgångspunkt för en sådan debatt utgör universitetslektor Lars Janssons "Mångkultur eller välfärd?" Boken är en grundlig genomgång av invandringspolitikens ekonomiska konsekvenser, men perspektivet har inte begränsats till ekonomins område utan innefattar även invandringens påverkan på sociala och kulturella förhållanden.
Låt oss börja med att fästa uppmärksamheten på flyktingkonventionen, som Lars Jansson är kritisk till då den missbrukas av människosmugglare och många asylsökande. Jansson visar att immigrationen främst har ekonomiska orsaker. Han menar att det för närvarande pågår en folkvandring från fattigare länder till de rika industrialiserade länderna. Flyktingkonventionen blir motorn som driver fram en stor invandring till Europa.
Svensk debatt om invandringsfrågor följer två huvudspår. Enligt det ena synsättet skall invandrarna (flyktingarna) hjälpas in i det svenska samhället. Detta synsätt företräds främst av socialdemokraterna som låtit det utgöra mönstret för den nuvarande invandrings- och integrationspolitik. Det andra synsättet har som huvudpunkt att integrationspolitiken är för dyr. För att minska kostnaderna för skattebetalarna ska invandrare och flyktingar ta hand om sig själva i större utsträckning, samt finna sig en försörjning där det är möjligt. Detta synsätt företräds främst av moderaterna.
Här lämnar Lars Janssons bok om invandring och ekonomi nedslående besked till de politiker som tror att flyktingars och invandrares låga sysselsättningsgrad är en följd av misslyckad integration, eller de nyliberaler som anser att orsaken skall sökas i att invandrarna inte getts möjlighet att klara sig själva. Jansson visar övertygande att orsaken måste sökes i att den invandrade befolkningen vuxit alltför snabbt. Samtidigt har arbetsmarknaden krympt, vilket gör att det inte finns arbete för alla. Om invandringen tillåts ligga kvar på en hög nivå, kommer överskottet av arbetskraft obönhörligen att tvinga ned lönerna till lägre nivåer även för de svenskar som har lägst konkurrenskraft på arbetsmarknaden. På så vis importerar vi den tredje världens sociala förhållanden.
Den nuvarande invandrings- och integrationspolitiken har i första hand kommit att belasta de skattefinansierade understödssystemen. I "Mångkultur eller välfärd?" visas hur kostnaderna för invandrare och flyktingar i relation till BNP fördubblades mellan 1990 och 1999. De uppgår numera totalt till 267 miljarder kronor per år. I denna siffra inkluderas kostnaden för förlorat tillskott till bruttonationalprodukten för de flyktingar och invandrare som står utanför arbetsmarknaden, vid sidan av alla direkta och indirekta kostnader för invandrarbefolkningens underhåll. Kostnaderna består huvudsakligen av utgifter för invandrarnas skattefinansierade välfärd.
Siffror från SCB visar att av de utrikes födda hade 55 procent arbete (svenskar 78,5 procent). Häri ingår jobb som självgenererats av invandringen. Inte mindre än 330 000 utrikes födda var arbetslösa eller räknades inte till arbetskraften över huvud taget. Invandrarnas produktivitet är i själv verket så mycket lägre att de inte kan användas som reserv om en brist på arbetskraft skulle uppstå.
Europarådets sociala rapport (Social Situation Report 2002) handlar om migration inom EU och över EU:s gränser. Av rapporten framgår att arbetskraftinvandring inte kan ersätta den arbetskraftbrist som förväntas uppstå i framtiden som en följd av att födelsetalen är för låga. Det beror på att arbetskraften i u-länderna genomgående har låg produktivitet. En invandring av lågproduktiv arbetskraft kan inte användas för att hålla vår produktion uppe. Däremot skulle den säkerligen skapa sociala spänningar som kommer att få de nuvarande integrationsproblemen att framstå som obetydliga.

Per Olof Rizell, har studerat arkeologi, etnologi och företagsekonomi, men är numera verksam som högskoleingenjör.
Gott nytt år!
Citera
2007-12-31, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Du menar om du är historiker? Nej, det kan jag inte tänka mej.

Som vanligt blir du utslagen, besegrad även i denna debatt Ruskigbuss.
Citera
2007-12-31, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Du menar Bos titel? Egentligen tycker jag nog att titeln "historiker" bör vara reserverad för personer med doktorsgrad i ämnet. Då är man nämligen (eller kan vara) yrkeshistoriker. Men i Bos fall handlar det ju åtminstone om en person som har (minst) kandidatkompetens i ämnet historia. Så det sticker kanske inte så mycket i ögonen, även om det är att vidga lite på begreppen.

Men man behöver som sagt inte ha en akademisk titel för att kunna kalla sig historiker eller släktforskare, det räcker med att du forskar i ämnet. Skulle tro att även Bo kan titulera sig historiker utan att överdriva eller vidga begreppen lite:

Ur texten:

A historian is an individual who studies history and who writes on history.[1] The person may be an authority (or expert) over history,[1] but this is not a requirement. Most generally, historians are the writers, compilers and narrators of history.[2] Historians are concerned with the continuous, systematic narrative and research of past events as relating to the human race; as well as the study of all events in time. If the individual is concerned with events preceding written history, the individual is a historian of prehistory. Although "historian" can be used to describe amateur and professional historians alike, it is reserved more recently for those who have acquired graduate degrees in the discipline.[3] Some historians, though, are recognized by equivalent training and experience in the field.[3] Historian became a professional occupation in the late nineteenth century at roughly the same time that physicians also set standards for who could enter the field. The professional association of historians in the United States is the American Historical Association, founded in 1996.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historian

Citat:
Jag vet inte vad din privata forskning består i, men om du skriver på någonting som rör Sveriges historia och gör det på ett vederhäftigt sätt så kanske du kan betraktas som "en slags historiker". Om du däremot endast läser om historiska teman är du historieintresserad, inte historiker.

Jag kan således titulera mig för amatörhistoriker.
Citera
2008-01-01, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Problemet utan stor invandring är att Sveriges befolkning skulle minska drastiskt på lång sikt. Hur ska det lösas?

Det är skillnad på invandring och invandring.

Invandring är helt ok så länge det inte kommer mellanönsternfolk och negrer....

Tänk hur Sverige hade sett ut om vi istället hade importerat indier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in