2012-03-04, 11:48
Medlem
Argrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppetm
Snapsort är inget test, det jämför enbart prestanda.

Titta längst ner... och titta på listan över advantages for Nex-5N

Nex-5N vinner enligt mig på den sidan vet inte hur de får det till något annat - ser inget som är bättre med 550d för vanligt bruk, läs vad där står. läst inte bara winner.

Jag har redan bestämt mig för Nexen hur är det med hastigheten på minneskortet räcker det med ett på 20MB/s eller ska man köpa ett snabbare finns ju upp till 95MB/s men det känns som overkill. Funderar på ett 30MB/s, tacksam för svar!
Citera
2012-03-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Jag har redan bestämt mig för Nexen hur är det med hastigheten på minneskortet räcker det med ett på 20MB/s eller ska man köpa ett snabbare finns ju upp till 95MB/s men det känns som overkill. Funderar på ett 30MB/s, tacksam för svar!

Jag kör med Transcend Class 10 32gb i min C3a nu, skulle inte lagt ner pengarna för sandisk 95or om det inte var i en hackad panasonic och jag Filmade med den

Just ja NEX-5N är så gott som slut överallt - vet en butik som har hemma
Senast redigerad av puppetm 2012-03-04 kl. 11:54.
Citera
2012-03-04, 11:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Jag ska själv köpa min första systemkamera och till en början var jag inne på att köpa en Cannon eos 550 men jag undrar hur mycket bättre den är en Sony´s NEX-5? Jag uppfattar det som att Eos är lite bättre men samtidigt dubbelt så stor. Men så får ju inte NEXen plats i fickan ändå. Hur bra hanterar kompaktkameran ison?

NEXen får plats i en rock- eller jackficka, men inte i en byxficka. Men när har man kameran i fickan? NEX-5N har den (något) bättre sensorn och formatet. I övrigt står valet mellan själva typen av systemkamera, som jag skrev där du citerade mig.

Som puppetm säger så är snapsort helt oduglig, sidan gör bara rent maskinella databasjämförelser mellan listor med specifikationer. Listorna är ofta fel och har heller ingen större relevans, och en tydlig tveksamhet finns ju i den jämförelse du länkar till -- NEX har en liten extern blixt som medföljer och som man kan låta sitta på hela tiden om man vill. Ändå står det att den inte har inbyggd blixt -- vilket är bokstavligt talat korrekt, men meningslöst iom att det finns en medföljande blixt, och som inte går att jämföra på det sätt de faktiskt gör ("Canon får poäng för den har blixt"). Snapsort lever på referrals gnm att folk klickar på deras länkar för att köpa produkterna.
Citera
2012-03-04, 12:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Fan, och här sitter man och skriver ett svar! Det är ett bra val så grattis.

Jag har inte sett några tillförlitliga recensioner av hur snabbt interfacet i kameran är mot korten. Helt klart så är dock Memory Stick Pro-HG Duo HX-korten ett alternativ; de verkar gå lika snabbt i kameran som de vassare SDHC-korten och kan ibland hittas billigare för samma kapaciteter. Om man inte är politisk fiende till MS-kort, förstås, vilket jag kan förstå.
Citera
2012-03-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Fan, och här sitter man och skriver ett svar! Det är ett bra val så grattis.

Jag har inte sett några tillförlitliga recensioner av hur snabbt interfacet i kameran är mot korten. Helt klart så är dock Memory Stick Pro-HG Duo HX-korten ett alternativ; de verkar gå lika snabbt i kameran som de vassare SDHC-korten och kan ibland hittas billigare för samma kapaciteter. Om man inte är politisk fiende till MS-kort, förstås, vilket jag kan förstå.

Du menar som mig? ;P Jag skulle ALDRIG köpa MS PRO Duo, aldrig :P
Citera
2012-03-04, 13:07
Medlem
Argrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppetm
Jag kör med Transcend Class 10 32gb i min C3a nu, skulle inte lagt ner pengarna för sandisk 95or om det inte var i en hackad panasonic och jag Filmade med den

Just ja NEX-5N är så gott som slut överallt - vet en butik som har hemma

Blir ett sånt här : http://www.sweburn.com/product.php?p...&cat=70&page=1.

Vilken butik har den hemma? Har hittat den i silver i flera butiker men den vill jag inte ha. Jag har beställt en i svart och enligt butikens hemsida finns den, annars bad jag dem att bortse ifrån min beställning. Verkar som att den kommer finnas tillgänglig inom 2 veckor hos dem flesta större återförsäljarna iaf.

Tack för all hjälp puppetm och bergsturk!
Citera
2012-03-04, 19:08
Medlem
Hej

Köp en canon 550, dom börjar bli billiga nu.
Det är en bra kamera med många bra finesser och bra prestanda.
Tänk på att du köper ett rejält minneskort till den 8 - 16 gb
Lär dej fota med objektivet som ingår i kameraköpet 18 -55 mm
När du köper till extra objektiv se till att du köper ett med bild stabilisator oavsett om du köper zoom eller vidvinkel
Citera
2012-03-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvd
Hej

Köp en canon 550, dom börjar bli billiga nu.
Det är en bra kamera med många bra finesser och bra prestanda.
Tänk på att du köper ett rejält minneskort till den 8 - 16 gb
Lär dej fota med objektivet som ingår i kameraköpet 18 -55 mm
När du köper till extra objektiv se till att du köper ett med bild stabilisator oavsett om du köper zoom eller vidvinkel

varför rekommenderar du en sämre kamera som kostar lika mycket?

Citat:
Blir ett sånt här : http://www.sweburn.com/product.php?p...&cat=70&page=1.

Vilken butik har den hemma? Har hittat den i silver i flera butiker men den vill jag inte ha. Jag har beställt en i svart och enligt butikens hemsida finns den, annars bad jag dem att bortse ifrån min beställning. Verkar som att den kommer finnas tillgänglig inom 2 veckor hos dem flesta större återförsäljarna iaf.

Tack för all hjälp puppetm och bergsturk!

Det kortet fungerar bra, jo - silver är det som finns i den butiken jag vet- tror svart kommer dröja mer än två veckor - tyvärr
Citera
2012-03-05, 00:56
Medlem
kastanjekrigets avatar
Fick precis en Nikon J1 i handen. Har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror och vet inte om jag ska behålla den här eller lämna tillbaka den. Det som är skönt är ju att den är så pass kompakt och lätt att ta med. Vad tycker ni?
Citera
2012-03-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Fick precis en Nikon J1 i handen. Har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror och vet inte om jag ska behålla den här eller lämna tillbaka den. Det som är skönt är ju att den är så pass kompakt och lätt att ta med. Vad tycker ni?

J1 är en av de sämre kamerorna rent prestandamässigt, jag gillade dock kombon med J1 + Pannkakan, var lätt och smidig och överaskande bra på höga ISO.

Om det är din första kamera, hell go with it - det är en helt ok kamera som är så jäkla smidig att få med sig.
Citera
2012-03-13, 21:32
Medlem
Hej jag har en 500d nu men hade tänkt sälja den för att skaffa en 550d så man kan filma i 25 fps i 1080. Men det är kanske bättre att skaffa en 600d? Den kan ju spela in i 24 fps, (det kan väl 550 också om man modifierar men det vågar jag inte.) Jag har inte så mycket pengar att lägga ut så vad bli mellanskillnaden om jag säljer min 500d och upgraderar till en 550 eller 600d?
Citera
2012-03-19, 17:21
Medlem
Vart hittar jag Serienummret till min Canon EOS 550D, tänkte registrera den på Canon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in