2022-11-28, 17:01
Medlem
CompressorVanes avatar
Det avsnittet med telefonen såg jag i helgen, det var en hemsk historia det mordet de råkade ut för.

Tydligen hade han ett avlidet barn också.
Citera
2022-11-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, varför har då ingen någonsin bevisat dessa påstådda förmågor för vetenskapen…? Varför gör inte du det och blir miljonär…? Varför duckar du dessa frågor konstant…? Är du för feg för att svara på dem…?

Har du hakat upp dig rejält denna gången!?

Vad säger vetenskapen om mänskliga förmågor? Minne, medvetande, sinnen?
Du vet att tex foster skapar intryck av omvärlden redan i magen på mamman!?

Är dina argument slut denna gången också, du kan ju läsa på också.

Herr CV väljer att tramsa så man kan befara att det är en kronisk åkomma…

Om vi nu gör en försynt analys av hur herr CV bemöter seriösa och synnerligen relevanta frågor han får så kan vi se här ovan att han minsann klarar att citera mina frågor, det är väl bra….

Men, på vilket sätt skulle hans svar som handlar om foster ha något som helst med det jag frågar om att göra….?

Han frågar vad vetenskapen säger om mänskliga förmågor, minne, medvetande, sinnen. Men det har flera i denna tråd eller andra trådar, där CV är med och diskuterar, redan serverat honom på silverfat gång på gång med länkar och källor. Men uppenbarligen är CV egna sinnen så klena att han inte klarar av att läsa enkel svenska och minnas, vilket är synnerligen märkligt då han ideligen skryter upp sina sinnen å det grövsta med påståenden om bravader med pinnar och fan vet allt. Men läsa och förstå svenska tycks det vara glest med.

Fast nog fattar jag att CV ser vad jag skriver, men då han inte kan bemöta det seriöst, får han har inte seriösa hållbara argument, så väljer han att tramsa som en femåring… Och undviker konstant att ge vettiga argument på varför ingen lyckats att påvisa något paranormalt trots massor av skryt under massor av år, och många miljoner i belöning.

Jag och andra i denna och andra trådar har bidragit med en stor mängd seriösa fakta om allt det som påstås om det paranormala, bidragit med vad etablerad vetenskap har funnit om detta efter att ha forskat och testat, med det enda resultatet att inte ens de mest omtalade mediumen eller slagrutegängare etc etc, har kunnat påvisa det de påstår sig kunna prestera. Totalt fiasko varje gång. Man har aldrig lyckats bättre än slumpen.

Man kan ju tycka att det borde trigga alla som påstår de minsann kan, minsann har nån förmåga, att träda fram och dra ner byxorna på oss skeptiker och sopa hem ett gäng miljoner och ära. Men, nej…. Ingen klarar att bevisa det som cv och andra påstår. Det enda de förmår är anekdoter…

Sen sitter CV och surar för att vi inte tror honom, för att vi anser att han fantiserar, hittar på.
Men var det nån stake i dig herr CV, och du verkligen hade de förmågor du skryter om. Så hade du bevisat det för oss, för vetenskapen.

Men, så länge du inte gör det och bara sitter här och tramsar och svämmar över av anekdoter, så är det ett solklart bevis på att du inga förmågor har, att du bara fantiserar och hittar på.

Vad vetenskapen säger om all detta är välkänt om man inte konstant håller för ögon och öron.
Vetenskapen vet och kan demonstrera hur lätt det är att vårat minne sviker, kan manipuleras.
Samt hur lätt våra sinnen kan luras, medvetet eller omedvetet. Se bara på hur illusionister lurar arslet av oss på sekunder…
Vetenskapen kan demonstrera allt detta enkelt, t ex med blindtester etc.
Allt vad paranormala förmågor heter vurpar totalt varenda gång det görs kontrollerade tester. Då klarar ingen av att utföra det de påstår att de kan utföra. Slagrutor blir plötsligt värdelösa, medium får inga träffar utan bara svamlar, ingen kan hitta var kristallen är gömd, alla remote-vieware blir blindare än Stevie wonder…. Terry Evans cold reading Barnum och annat fusk är fullständigt uppenbart
Absolut ingen med påstådda paranormala förmågor har någonsin klarat att prestera bättre än slumpen i kontrollerade tester.

Enkelt sagt. Hade något enda av alla påstådda paranormala fenomen existerat på riktigt, så skulle vi redan haft klara seriösa bevis på det sedan länge. Att vi ute sett några sådana bevis ger en extremt stark indikation på att det absolut mest sannolika är att inga paranormala fenomen existerar, oavsett vad de troende påstår.
Citera
2022-11-28, 17:19
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herr CV väljer att tramsa så man kan befara att det är en kronisk åkomma…

Om vi nu gör en försynt analys av hur herr CV bemöter seriösa och synnerligen relevanta frågor han får så kan vi se här ovan att han minsann klarar att citera mina frågor, det är väl bra….

Men, på vilket sätt skulle hans svar som handlar om foster ha något som helst med det jag frågar om att göra….?

Han frågar vad vetenskapen säger om mänskliga förmågor, minne, medvetande, sinnen. Men det har flera i denna tråd eller andra trådar, där CV är med och diskuterar, redan serverat honom på silverfat gång på gång med länkar och källor. Men uppenbarligen är CV egna sinnen så klena att han inte klarar av att läsa enkel svenska och minnas, vilket är synnerligen märkligt då han ideligen skryter upp sina sinnen å det grövsta med påståenden om bravader med pinnar och fan vet allt. Men läsa och förstå svenska tycks det vara glest med.

Fast nog fattar jag att CV ser vad jag skriver, men då han inte kan bemöta det seriöst, får han har inte seriösa hållbara argument, så väljer han att tramsa som en femåring… Och undviker konstant att ge vettiga argument på varför ingen lyckats att påvisa något paranormalt trots massor av skryt under massor av år, och många miljoner i belöning.

Jag och andra i denna och andra trådar har bidragit med en stor mängd seriösa fakta om allt det som påstås om det paranormala, bidragit med vad etablerad vetenskap har funnit om detta efter att ha forskat och testat, med det enda resultatet att inte ens de mest omtalade mediumen eller slagrutegängare etc etc, har kunnat påvisa det de påstår sig kunna prestera. Totalt fiasko varje gång. Man har aldrig lyckats bättre än slumpen.

Man kan ju tycka att det borde trigga alla som påstår de minsann kan, minsann har nån förmåga, att träda fram och dra ner byxorna på oss skeptiker och sopa hem ett gäng miljoner och ära. Men, nej…. Ingen klarar att bevisa det som cv och andra påstår. Det enda de förmår är anekdoter…

Sen sitter CV och surar för att vi inte tror honom, för att vi anser att han fantiserar, hittar på.
Men var det nån stake i dig herr CV, och du verkligen hade de förmågor du skryter om. Så hade du bevisat det för oss, för vetenskapen.

Men, så länge du inte gör det och bara sitter här och tramsar och svämmar över av anekdoter, så är det ett solklart bevis på att du inga förmågor har, att du bara fantiserar och hittar på.

Vad vetenskapen säger om all detta är välkänt om man inte konstant håller för ögon och öron.
Vetenskapen vet och kan demonstrera hur lätt det är att vårat minne sviker, kan manipuleras.
Samt hur lätt våra sinnen kan luras, medvetet eller omedvetet. Se bara på hur illusionister lurar arslet av oss på sekunder…
Vetenskapen kan demonstrera allt detta enkelt, t ex med blindtester etc.
Allt vad paranormala förmågor heter vurpar totalt varenda gång det görs kontrollerade tester. Då klarar ingen av att utföra det de påstår att de kan utföra. Slagrutor blir plötsligt värdelösa, medium får inga träffar utan bara svamlar, ingen kan hitta var kristallen är gömd, alla remote-vieware blir blindare än Stevie wonder…. Terry Evans cold reading Barnum och annat fusk är fullständigt uppenbart
Absolut ingen med påstådda paranormala förmågor har någonsin klarat att prestera bättre än slumpen i kontrollerade tester.

Enkelt sagt. Hade något enda av alla påstådda paranormala fenomen existerat på riktigt, så skulle vi redan haft klara seriösa bevis på det sedan länge. Att vi ute sett några sådana bevis ger en extremt stark indikation på att det absolut mest sannolika är att inga paranormala fenomen existerar, oavsett vad de troende påstår.

Men existerar gör dem ändå, jag och andra känner och ser vad vi gör!?

Det finns alla möjliga dokumentationer fångade på film också!?

Undrar jag vem som tramsar och tjafsar. Du är här endast i det ändamålet, jag märker ju hur du håller på överallt på detta forum och är narcissist och otrevlig på sämsta sätt mot folk!?

Nu har du det du gör en stund. Forska, studera, läs på, prata mindre får du mer gjort!
Citera
2022-11-28, 17:36
Medlem
Citat:
Men existerar gör dem ändå, jag och andra känner och ser vad vi gör!?

Det finns alla möjliga dokumentationer fångade på film också!?

Varför är det du påstår existerar då aldrig påvisat på ett seriöst sätt i kontrollerade tester…?
Varför har ingen klarat att bevisa något paranormalt och sopat hem miljoner i belöning…?

Alla dessa möjliga dokumentationen du säger ska finnas fångade på film, varför har inte dessa övertygat etablerad forskning och vetenskap…?

Menlonson gav dig nyss ännu en gång förklaringar på varför vi lätt kan missuppfatta saker, varför våra sinnen lätt kan luras. Gick det han skrev dig helt förbi även denna gång…?

Hur sannolikt menar du att det är att det du och andra påstår ska existera men ändå aldrig har lyckats påvisa trots en massa år och en massa tester, att det ändå ska existera…? I synnerhet het när du och andra troende skryter om att ni så lätt klarar av än det ena än det andra paranormala på daglig basis lätt som en plätt.

Då kan man väl med fog tycka att det borde vara en barnlek för dig/er att övertyga oss och vetenskapen genom att helt enkelt i kontrollerade tester bevisa det ni skryter om…

Men, se det vågar och kan ni inte.
Istället lägger du/ni all energi på att tramsa på forum, anonymt, och bjuda på laviner av anekdoter. Det senare kanske lite gulligt men mest fånigt om tanken är att ni tror ni ska styrka era påståenden…
Citera
2022-11-28, 20:59
Medlem
Citat:
Vågar och kan inte!? Du har ju hela serien framför dig att kolla på!?

Allvarligt nu…
Är du verkligen så korkad att du menar att en inköpt programidé som producerar kraftigt staegade redigerade avsnitt skulle vara nån sorts bevis som skulle hålla för en vetenskaplig granskning och inte kunna falsifieras…. Där fick jag ett allvarligt bråck i skrattus ligaments musculus..
Citera
2022-11-29, 09:22
Medlem
CompressorVanes avatar
Detta är en kanonserie. Vilka är era favorit avsnitt?
Citera
2022-11-29, 14:53
Medlem
Citat:
Detta är en kanonserie. Vilka är era favorit avsnitt?

Faktiskt i princip alla avsnitt….

Därför att de är utmärkta exempel att hänvisa till när man diskuterar ”blufftekniker” som cold reading, barnumuttalanden, och en rad brister och fenomen i människor sinnen som är välkänt av vetenskapen och som på ett eller annat sätt utnyttjas av bl a div charlataner bluffmakare som påstådda medium för att lura i folk att de skulle ha övernaturliga förmågor.

Man kan i princip välja fritt bland alla avsnitt och i alla dessa se tydliga exempel på hur de påstådda mediumen kör med sina blufftekniker, hur de hoppar till nästa tuva när de missar grovt, och hur de kommer med fullständigt irrelevanta påståenden för att verka duktiga….

Man kan också se prov på hur de medverkande som blir besökta själva har valt att tro blint på nåt paranormalt fast det finns gott om helt naturliga förklaringar som är mycket mer sannolika.

Samt att man kan se prov på hur man i själva produktionen gör allt för att förleda tittarna att jooo det måste vara nåt paranormalt, genom kreativ editering, ljudpålägg etc etc.
Citera
2022-11-29, 20:19
Medlem
CompressorVanes avatar
Jag tycker det är intressant hur de mediumen kan förklara de olika fenomenen som händer hemma hos folk där i denna serien. De är verkligen duktiga.

Jag har ju träffat ett medium själv också.
Hon visste vilken färg min racebil hade, att den var trimmad som tusan, och att en del var impad över vilken snurr den hade.
Hon nämnde flera saker, saker jag fått, färgen på dem etc, händelser kring dem och jag hade aldrig talat med henne innan. Det ni!

Det var häftigt. Glömmer det aldrig.
Citera
2022-11-29, 21:58
Medlem
Citat:
Jag tycker det är intressant hur de mediumen kan förklara de olika fenomenen som händer hemma hos folk där i denna serien. De är verkligen duktiga.

Jag har ju träffat ett medium själv också.
Hon visste vilken färg min racebil hade, att den var trimmad som tusan, och att en del var impad över vilken snurr den hade.
Hon nämnde flera saker, saker jag fått, färgen på dem etc, händelser kring dem och jag hade aldrig talat med henne innan. Det ni!

Det var häftigt. Glömmer det aldrig.
Häftig anekdot! Finns verkligen ingen annan möjlighet att detta är något annat än paranormalt. Om det nu bara fanns något sätt att bevisa att det här verkligen stämmer. Det hade varit något du!
Citera
2022-11-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Häftig anekdot! Finns verkligen ingen annan möjlighet att detta är något annat än paranormalt. Om det nu bara fanns något sätt att bevisa att det här verkligen stämmer. Det hade varit något du!

Jag anar en hint av ironi, och kanske även en skvätt sarkasm, så jag måste vara medial eller nåt….
För visst är det så, ingen skulle ju kunna ha en aaaning vilka färger som är mer sannolika än andra på sportigare bilar, eller tävlingsbilar. Så att lyckas rätt bra bara på att gissa är ju uteslutet.

Sen har vi ju ingen aning om (ja om nu något överhuvud taget i den anekdoten verkligen skulle ha hänt, för i detta läge kan vi ju inte heller utesluta att CV bara sitter och fantiserar, hittar på, ljuger… välj vilket som känns mest träffsäkert…) vad som faktiskt blev sagt av alla parter under den påstådda träffen.

T ex så finns det ju egentligen inte ens särskilt många grundfärger färger, men många nyanser. Så beroende på hur liberal eller strikt man är så kan ju grön, gul, röd, blå etc för vissa accepteras som träff även om det kan handla om rätt specifika nyanser inom dessa färger.

Sen vet vi ju att det är extremt vanligt att de sk ”mediumen” får info i mängd på ett eller annat sätt från ”offret” självt, utan att de ens själva fattar det, utan ”nä ja sa inte ett pip…”. Men ändå så kan man se i princip i varenda inspelningar av sittningar att det är ”mediumet” som agnar och kastar ut betet, fiskar efter info med att ställa frågor som t ex ”är det någon som kan relatera till namnet Sven, Sverker, Sten, Sven-Erik etc etc” och sen är det nån i publiken som ger ett tecken och ”mediumet” har fått napp och frågar om ”offret” kände personen och ”offret” svarar ”ja min farbror hette Sverker…” Där fick mediumet en bekräftelse av ”offret” utan att själv ha sagt att dennes farbror heter Sverker. Dessutom kom det en bonus, nu vet mediumet att denne farbror är död och kan genast spinna vidare på det med en dos lämpliga barnumuttalanden… Och ”offret” kommer högst sannolikt att senare påstå att ”mediumet” visste allt om hans farbror Sverker…..

Ja jag vet att du fattar, men det gör inte CV…
Citera
2022-11-30, 09:19
Medlem
CompressorVanes avatar
Kritisk får man visst vara, men pröva själv först då, istället för att komma med fördomar och annat strunt.

Sala silvergruvan, Norrköping, sen det avsnittet med telefonen är bland mina favoriter, sen finns det visst nåt fler suveränt också. Kramfors var bra också.

Sen för den som vill, det finns en serie på tuben med tre bröder som åker runt och hjälper folk i USA, de är väldigt seriösa och har hållit på i flera år med massor av nöjda människor.
Citera
2022-11-30, 10:28
Medlem
Citat:
Kritisk får man visst vara, men pröva själv först då, istället för att komma med fördomar och annat strunt.

Sala silvergruvan, Norrköping, sen det avsnittet med telefonen är bland mina favoriter, sen finns det visst nåt fler suveränt också. Kramfors var bra också.

Sen för den som vill, det finns en serie på tuben med tre bröder som åker runt och hjälper folk i USA, de är väldigt seriösa och har hållit på i flera år med massor av nöjda människor.

På vilket sätt är det du beskriver, de programmen, videorna, vetenskapligt kontrollerade och kunnat bekräftas stämma? Alltså att det inte föreligger någon anledning att tro att de på ett eller annat sätt bara bluffar eller själva är förledda att dra helt fel tolkningar av något som har helt naturliga förklaringar…?

Hur har du själv gjort för att kontrollera dina egna påstådda upplevelser vetenskapligt…?
Kan du beskriva det. Eller kan du ge oss en saklig ingående beskrivning på hur man minst blir lägga upp ett sådant kontrollerat test…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in