2012-09-28, 20:01
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Eftersom jag jobbar med sånt här, så Ja jag har sett spöken. Det går till precis som i Det okända. Man får kontakt och för över dem. Tror inte det är fejk alls, eftersom jag har samma erfarenhet av det som det visas i programmet.
men fejkade medium gör exakt samma sak. Det är ingen garanti på det inte är fejk.

Citat:
Som medium vill man veta så lite som möjligt om vad som händer i huset också, för att inte bli färgad av de som bor där.
men man blir detta när man är där ändå... Förstår inte vad du vill säga.
Citera
2012-09-28, 20:12
Medlem
Upn0rths avatar
Verkar ju vara väldigt legit. http://www.youtube.com/watch?v=3InByO6qKsA
Citera
2012-09-28, 20:24
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Mycket bra program. Har svårt att se hur mycket av den info flera av mediumen får fram är genomfört med någon slags cold reading. Sedan finns det stolpskott inom alla områden.
Visst är det möjligt att de får veta all info i förväg men jag tror knappast Tv4 tar en sådan risk.

Ta med i beräkningen hur mycket klippande man gör i tv-program för att få fram sin agenda. Jag tror förvisso på mycket flum men gillar inte upplägget i det okända något vidare. Jag tror att det svamlas mycket som sedan klipps bort, och tillbakablickarna på saker som stämmer in på det mediumen säger från det som personerna som är med berättat om tidigare, alltså sättet det görs på tycker jag mest ser löjligt ut. Häftiga filter så att allt ser mörkt och hemskt ut, BuuUuUuH! Nja, är inget fan. Dom skulle kunna göra ett intressantare tema, att genom vetenskapliga metoder försöka påvisa statistiska skillnader i experiment med telepati av bilder, känslotillstånd och så vidare, dvs lättare saker att bekräfta än just kontakt med entiteter från andra dimensioner, men inte då, dom kör på samma grej gång efter gång. Trovärdigheten skulle kanske falla på att det är just dom som gör det i och för sig, men tycker man börjar i fel ände. Fler av dom som är öppna för möjligheterna att det kan fungera och är villiga att offra sin tid för att försöka bevisa det borde ta tag i det.
Citera
2012-09-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
men fejkade medium gör exakt samma sak. Det är ingen garanti på det inte är fejk.

men man blir detta när man är där ändå... Förstår inte vad du vill säga.
Som medium vill man ha så lite information som möjligt, gäller även mig när jag jobbar här ute.

Tror inget av de medium som är i Det okända fejkar.
Senast redigerad av skellefteewa 2012-09-28 kl. 21:00.
Citera
2012-09-28, 21:43
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Som medium vill man ha så lite information som möjligt, gäller även mig när jag jobbar här ute.
meeeeen, dom besöker huset och får en del informationen från detta. Det är INTE samma som det du gör.

Vad mediumet får reda på i programmet:
Huset är hemsökt: Dom tar endast till hus med potenciall för att inte slösa bort tid på besök som inte ger något till programet.

Var huset ligger: även innan resan kan mediumet uppskata var huset ligger till viss del.

Sen får vi inte glömma att dom faktiskt går runt i huset och ser allt där och även får prata med dom som bor där.

att medium vill? detta är inte det det handlar om. Dom FÅR reda på väldigt mycket information vare sig dom vill eller inte.

Du läser av personer via PM och inte via besök bland hus i ett tv-program. Detta är inte samma sak och går inte sätta på samma nivå.

Citat:
jo, får man tro. men lätt att säga utan att utveckla vad man säger.
Citera
2012-09-28, 21:54
Medlem
En sak förstår jag inte med programmet. Förmodar att målet är att uppnå så höga tittarsiffror som möjligt. När det då kommer till en ny inspelningsplats och får information om att "den här och den där dörren/stolen/tavlan rör/flyttar på sig varje natt", varför drar de inte nytta av just detta? Låna ut kamerautrustning och låt kamerorna rulla någon vecka. 9 ggr av 10 är det förmodligen inte övernaturligt. Men när, till synes vettiga människor, påstår något liknande börjar man fundera iaf.
Citera
2012-09-28, 22:16
Medlem
Upn0rths avatar
Citat:

Förklaring till klippet jag länkade ?
Citera
2012-09-28, 22:27
Medlem
boms avatar
Tror man på det där programmet lurar man sig själv Men om man tycker det är kul så varför inte ta hem ett medium till sig själv.. Jag förstår inte hur man kan göra ett sånt där program räcker med att kolla på reklamen så blir jag trött på det.

Nån som tror på det: Tror ni att trollkarlar har övermänskliga krafter också?
Citera
2012-09-28, 22:45
Medlem
MajorNybergs avatar
Även om "Det okända" skulle vara fake så kan man inte förneka att det iallafall är det mest seriösa av de spökprogram som finns (de jag har sett), i utförande åtminstone.
Jämfört med med t.ex. "Most Hounted" och dom flesta andra spökprogram där dom bara kutar omkring i mörkret och skrämmer upp varandra.
Citera
2012-09-28, 22:56
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorNyberg
Även om "Det okända" skulle vara fake så kan man inte förneka att det iallafall är det mest seriösa av de spökprogram som finns (de jag har sett), i utförande åtminstone.
Jämfört med med t.ex. "Most Hounted" och dom flesta andra spökprogram där dom bara kutar omkring i mörkret och skrämmer upp varandra.

Om det är fake? Jag tror mer på gud än jag tror på dom här spökena och jag tror knappt alls på gud. Alla som är med i programmet tror säkert på det. Dom som tittar också antagligen annars orkar man fan inte kolla på det.
Citera
2012-09-28, 23:17
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
En sak förstår jag inte med programmet. Förmodar att målet är att uppnå så höga tittarsiffror som möjligt. När det då kommer till en ny inspelningsplats och får information om att "den här och den där dörren/stolen/tavlan rör/flyttar på sig varje natt", varför drar de inte nytta av just detta? Låna ut kamerautrustning och låt kamerorna rulla någon vecka. 9 ggr av 10 är det förmodligen inte övernaturligt. Men när, till synes vettiga människor, påstår något liknande börjar man fundera iaf.
MajorNyberg inlägg ovan svarar rätt bra på detta. Det försöker vara rätt seriöst och visar rätt mycket hur dessa etablerade medium arbetar i verkligheten. Förutom att 70% är bortklippt såklart.
Citera
2012-09-28, 23:20
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Om det är fake? Jag tror mer på gud än jag tror på dom här spökena och jag tror knappt alls på gud. Alla som är med i programmet tror säkert på det. Dom som tittar också antagligen annars orkar man fan inte kolla på det.
Programmet är intressant för skeptiska också. Rekommenderas inte för besserwissers kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in