2007-12-31, 01:36
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjarta
Men nu väljer du helt plötsligt att tala om en mobil terminal? Jag talade om en operatör, vilket i sammanhanget inte är en hands-on produkt. En operatör är en komplex historia med tjänster, kundservice, teknik, betalning m.m. En operatör har kanske miljontals kundkontakter varje år. En Nokia 1610 däremot ser likdan ut och fungerar likadant oavsett om tomte A eller Ö använder den.

Ok, ditt resonemang avser endast i avseendet av ett abbonemang (hade jag ju iof kunnat räkna ut med stolgången).

Då är jag helt med på vad du menar ! Ledsen för missuppfattningen.
Citera
2007-12-31, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av organet
Glömde svara TS om topic:
Har haft TRE i ca 2 år, första upplevelsen av denna operatör är inte helt possitiv pga av NOKIA 6280, vilket var en riktigt skit telefon! TRE gjorde inte det bästa av situationen (dvs bytt ut skiten till en annan tfn) men lyckades behålla mig som kund efter en massa samtal och ca 1500-2000:- tillgodo (studerade då så..). när det senare blev dags att titta vad marknaden erbjöd så visade TRE en smidighet och förhandlingsvilja som jag inte märkt att Telia eller Telenor velat uppvisa då jag haft kontakt med dom när det gäller annat än mobiltele.

Var det gäller täckning så blir det lite subjektivt men bara jag har kunnat använda min tfn vid tolvslaget på nyårsafton (dock bara samtal till fast nätet dvs morsan) och inga av mina kompisar funkade det för. Hade tidigare Comviq 3G men TRE funkade lite bättre tyckte jag då, men det var 2 år sedan som sagt och detta gäller i Stockholm.

P.s. Gott Nytt ÅR! d.s.

Okej tack svaret.
Jo har hört från andra håll att de verkar vara villiga att förhandla en hel del.
Citera
2007-12-31, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ok, ditt resonemang avser endast i avseendet av ett abbonemang (hade jag ju iof kunnat räkna ut med stolgången).

Då är jag helt med på vad du menar ! Ledsen för missuppfattningen.

Lugnt!
Citera
2007-12-31, 01:44
Medlem
organets avatar
Citat:
Massor av text som kan uppfattas som fakta....
"fakta"= kort och gott med lite krydda Fakta utan cituationstecken är något helt annat.
SÅ självklart sög inte telias V.D (eller hans sekreterare) bokstavligen av Herr Steinbeck vad jag vet..

Var kan jag hitta mer info om:
"TeliaSonera erbjöd Tele2 att dela på kostnaden för att bygga ett UMTS-nät med hjälp av den UMTS-licens som Tele2 fått."

Dela är ju kanske lite luddigt. Är det 50/50 eller någon annan fördelning som gäller?

Är avtalet offentligt?

Många frågor från mig utanför topic men du verkar ju vurma för detta så vi kanske kan få igång en riktigt mastig tråd här.
Citera
2007-12-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av organet
"fakta"= kort och gott med lite krydda Fakta utan cituationstecken är något helt annat.
SÅ självklart sög inte telias V.D (eller hans sekreterare) bokstavligen av Herr Steinbeck vad jag vet..

Var kan jag hitta mer info om:
"TeliaSonera erbjöd Tele2 att dela på kostnaden för att bygga ett UMTS-nät med hjälp av den UMTS-licens som Tele2 fått."

Dela är ju kanske lite luddigt. Är det 50/50 eller någon annan fördelning som gäller?

Är avtalet offentligt?

Många frågor från mig utanför topic men du verkar ju vurma för detta så vi kanske kan få igång en riktigt mastig tråd här.

TeliaSoneras VD vid denna tidpunkt hette Marianne Nivert.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg: SUNAB ägs utav TeliaSonera och Tele2 gemensamt med 50% vardera. Kontakta SUNAB så berättar de säkert mer om de kan: http://www.svenskaumts.se
Citera
2007-12-31, 17:13
Medlem
catlands avatar
Har Lejonhjärta fått spö av någon på Tre?

Tre har alltid fungerat bra för mig, och trevlig kundtjänst med bra tillgänglighet.
Citera
2007-12-31, 19:38
Medlem
Citat:
Det gör inte jag, jag kollar fakta. Fakta är makt. Vad tomten Y tycker om operatören X säger faktiskt ingenting så länge du inte sätter in tomtens uppfattning/upplevelse i ett större sammanhang. Mätbara trender över tid och statistik är ett betydligt bättre värdemätare.

En mätbar trend är antalet utmärkelser under 2007:
http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=29407

Jag hade också tänkt länka till Telias alla utmärkelser under 2007 men när jag gick in på telia.se och sökte på ordet "utmärkelser" fick jag följade svar:
"Vi hittar inget svar på din fråga, men försök gärna formulera om den."
Citera
2008-01-01, 11:13
Medlem
sektledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollesbrorsa

Jag hade också tänkt länka till Telias alla utmärkelser under 2007 men när jag gick in på telia.se och sökte på ordet "utmärkelser" fick jag följade svar:

HAHAHA
Citera
2008-01-01, 16:23
Medlem
Citat:

Varumärket Telia (www.telia.se) brukar inte användas som kanal för den typen av information. Information om företaget TeliaSonera finns du på www.teliasonera.se

I övrigt kan man notera att TeliaSonera sex år i rad fått utmärkelsen Sveriges bästa mobilnät av tidningen Mobil. Det kallar jag en trend. SKIs årliga undersökningar gällande kundnöjdhet m.m. bekräftar bilden av en framgångsrik operatör. Den korta sammanfattningen nedan gäller 2007 års undersökning:

Svenska folket gillar Telia bäst - Telenor hamnar sist på listan
Telia är Sveriges bästa mobiloperatör. Det visar SKIs kund- och företagsundersökning som även rankar Telenor som den sämsta.

Svenskt kvalitetsindex (SKI) gör varje år en undersökning av data- och telekombranschen. 4 000 privatpersoner och 2 500 företag har slumpmässigt ringts upp och fått svara på frågor om hur nöjda de är med de olika operatörerna. Trenden är tydlig – TeliaSonera är bäst och blir allt bättre för varje år.

Telia får allt fler nöjda kunder på alla marknader. Både företag och privatkunder gav Telia högst betyg av alla operatörer inom mobil och fast telefoni. Tele2 rankades högst förra året, men har tappat nöjda kunder och hamnar på en andraplats. Sämst omdöme fick Telenor.

– Det är mycket förvånande. Telia är inte billigast, men kunderna måste uppleva dem som prisvärda säger SKI:s Jan Eklöf.

På bredbandsfronten var det jämnare mellan företagen. Även här toppar Telia, men på en delad plats med Telenor-ägda Bredbandsbolaget.

Telia har en stark position på flertalet marknader medan Telenor fortsätter försämras i kundernas ögon. Tele2 får blandade betyg
TeliaSonera stärker sin position på alla marknader i Sverige enligt sina kunder, såväl privata som företagskunder. TeliaSonera klarar sig bra i flera av grannländerna med topplaceringar i såväl Norge – där också Tele2 ligger i topp - som två av de tre Baltiska länderna. I Litauen är det dock Tele2 som kommer i topp. TeliaSonera har lyckats bryta en nedåtgående trend i Finland.

Telia har nu den starkaste imagen (bilden av företaget/varumärket) bland sina kunder tillsammans med Tele2 (förra året låg Tele2 ensamt i topp på Image-sidan), medan imagen har fortsatt minska för Telenor (från den nivå Vodafone tidigare hade). Alla kunder har avsevärt högre förväntningar på operatören än vad de upplever sig få ut av sitt abonnemang eller annan kundrelation. Enda undantaget här är att Teliakunderna uppfattar den tekniska kvaliteten hos sin operatör nästan lika hög som man väntat sig.

Läs sammanfattning av undersökningen via nedanstående länk:
http://www.kvalitetsindex.se/index.php?option=com_content&task=view&id=91

Källa: SKI (svenskt Kvalitetsindex) 22 oktober 2007
Citera
2008-01-01, 17:51
Medlem
Citat:
...

Några utmärkelser hittade du men bredband och fast telefoni får du rensa bort eftersom trådskaparen är intresserad av mobiltelefoni. Noterbart är att du inte hittade någon 3G-utmärkelse till Telia. Fakta i form av såna utmärkelser som Tre fått 2007 tycker man borde bita till och med på någon som lever i tron att Tres nät är en "begagnad fransk småbil från 1988" och Telias en "ny Toyota Avensis".

Om nu trådskaparen vill ha ett 3G-abonnemang och undrar om Tre är värt att satsa på så finns alltså ett flertal oberoende undersökningar som svarar ja på den frågan. Det vara bara det jag ville ha sagt.
Citera
2008-01-01, 18:23
Bannlyst
Men det mesta som oroar mig är de flesta snackar om extra avgifter :/

Jag ska betala 19 för mobilen varje månad, 299 för samtalstid
sedan 299 - 28 = dvs jag ska få 271 kronor att snacka för varje månad.

Så jag betalar 328 varje månad och får 271 kronor att snacka för.
INGET mer jag borde tänka på?
Extra dolda avgifter etc?

28 kr är för läsa min Email och Snacka på MSN. Antar att trafiken är gratis?
Citera
2008-01-01, 18:47
Medlem
Citat:
Några utmärkelser hittade du men bredband och fast telefoni får du rensa bort eftersom trådskaparen är intresserad av mobiltelefoni. Noterbart är att du inte hittade någon 3G-utmärkelse till Telia. Fakta i form av såna utmärkelser som Tre fått 2007 tycker man borde bita till och med på någon som lever i tron att Tres nät är en "begagnad fransk småbil från 1988" och Telias en "ny Toyota Avensis".

Om nu trådskaparen vill ha ett 3G-abonnemang och undrar om Tre är värt att satsa på så finns alltså ett flertal oberoende undersökningar som svarar ja på den frågan. Det vara bara det jag ville ha sagt.

Den bästa utmärkelse en operatör/ett företag kan få torde vara den att kunderna är nöjda med sitt val och att de upplever operatörens erbjudande som prisvärt. Eftersom de flesta svenskar anser att Telia erbjuder detta (enligt SKI) så kan man tänka sig att Telia gör ett bra jobb. Utöver detta anser oberoende undersökare med branschkunskap - som tidningen Mobil att Telias mobilnät är bäst i Sverige, år efter år.

Telia har såklart fått många utmärkelser de senaste åren, så många att det inte är någon mening med att leta fram dom. Dessutom tenderar enstaka händelser att snabbt blekna. Eftersom operatören 3 är en relativt ny operatör som knappt tjänar några pengar i Sverige så är operatören så klart i stort behov av alla tillgängliga medel för att hävda sin existens. Det är därför inte förvånande att 3 satt ihop en liten sida med guldstjärnor.

”Några utmärkelser hittade du men bredband och fast telefoni får du rensa bort eftersom trådskaparen är intresserad av mobiltelefoni.”

Operatören 3 vill dock gärna marknadsföra sina bredbandstjänster och 3 marknadsför ofta sin egen taltjänst som en fullvärdig ersättare till traditionell fast telefoni. Med detta menas att operatören 3 anser sig erbjuda funktioner som ska anses vara likvärdiga med/bättre än Telias/konkurrenters tjänster för fast telefoni och bredband via fast access.

Hur som helst, både SKIs och tidningen Mobils undersökningar pekar ut Telia som vinnare när det gäller mobiltelefoni.

Vad som menas med en ”3G-utmärkelse” har jag lite svårt att förstå så här rakt upp och ner(?) En operatör levererar en tjänst/funktion – inte en teknik. Enligt guldstjärnesidan hos 3 så har 3 fått utmärkelser för att man levererar en god mobil bredbandstjänst. Men jag trodde att det var mobiltelefoni TS frågade om? Var det inte så du skrev?

Det går varken snabbare eller bättre att tala i telefon för att man använder sig av Sveriges bästa UMTS-nät för mobilt bredband. Samma sak gäller för SMS/MMS. Ja, nu har vi inte så många funktioner kvar.

Telia levererar en tal/meddelandetjänst via ett nät med snart 90%-ig yttäckning. Detta nät är byggt med GSM och GPRS/EDGE. (EDGE innebär att Telias kunder erbjuds upp till 236 kbit/s nerströms och 118,4 kbit/s uppströms inom GSM-nätets täckningsområde). Till detta kommer Telias UMTS-nät som på många platser kompletterar Telias GSM-täckning.

Vidare finns det mig veterligen inga ”3G-abonnemang”. Hur definierar du ett sådant? Telenor, Tele2, 3 och Telia erbjuder alla sk dualmode abonnemang där tjänsten kan använda olika nät beroende på situation. I stora delar utav landet levereras 3:s tjänster via Telenors GSM-nät. Till sist: Telias UMTS-nät var det första att uppfylla PTS krav på täckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in