2008-01-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjarta
...

Jag tror vi kan konstatera att båda operatörerna är bra. Du kan peka på saker där Telia är bättre och jag där Tre är bättre. I Norrland håller jag med om att Telia är överlägset när det gäller täckning som t.ex testerna i tidningen mobil i maj 2007 visar. Det var anledning till att Telia vann totalt. Nu är ju dock inte TS intresserad av "Kiruna" så jag antar att vi kan lägga det argumentet åt sidan. I södra Sverige och Stockholm är Tre bäst gällande täckning, även om skillnaderna är minimala. Hur som helst, Tre har i flera regioner i södra Sverige ett bättre nät (för röstsamtal) än Telia. (ex 99,6% lyckade samtal i södra Sverige mot Telias 98,67%). Se länken nedan.

Om man även vill använda sig av de många 3G-tjänster som följer med ett abonnemang hos Tre så fungerar de bättre och snabbare än hos Telia med eller utan EDGE. Det syns om inte annat på Tres "guldstjärnesida" som du noterat.

http://www.mobil.se/ArticlePages/200705/03/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739.dbp.asp? iForum=5&iNoteRoot=47427&iNote=47428
Citera
2008-01-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollesbrorsa
http://www.mobil.se/ArticlePages/200705/03/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739/20070503095104_MKF_MOB_Administratorer739.dbp.asp? iForum=5&iNoteRoot=47427&iNote=47428

Du håller dig inte till fakta, vilket är synd. Så här står det i tidningen Mobils korta sammanfattning som du länkar till:

- Telia klarade röstsamtal allra bäst och Tre var den operatör som lyckades bäst när det gällde 3G-data.

- När det gäller röstsamtal är Telia klart bättre än övriga operatörer. Med ett slutbetyg på 4,9 av maximalt 5,0 lyckas man klart bättre än övriga operatörer. Vårt test visar att Telias styrka inte bara är att erbjuda bra täckning i glesbygd utan att man håller en hög och jämn kvalitet i sitt nät över hela Sverige. Över 99 procent av de 5500 samtalen i Telias nät registrerades som lyckade samtal. Näst bäst på röstsamtal är Tele2, följt av Tre på tredjeplats. Sämst klarar sig Telenor, som uppvisade dåliga resultat både i Norrland och i södra Sverige.

- I kategorin för 3G-data är det Tre som avgår med totalsegern för hela Sverige.

- Bästa mobilnät för röstsamtal (betyg 1-5)
Telia 4,9
Tre 4,3

Telia är helt uppenbart den operatör som är bäst på röstsamtal som funktion. Tre är helt uppenbart den operatör som är bäst på datatrafik via UMTS-nät. Vid transmission utanför UMTS-näten - alltså i GSM-nät, är naturligtvis Telia med sin EDGE-teknik snabbare än Tre:s motsvarande (Telenor GSM). Jag har för mig att Tre:s UMTS-nät (inkl. 3GIS) har 40%-ig yttäckning.

”I södra Sverige och Stockholm är Tre bäst gällande täckning, även om skillnaderna är minimala.”

UTMS-täckning. Du glömde det va?
Citera
2008-01-01, 21:47
Bannlyst
Kan ni köra Telia vs Tre någon annanstans?
Nu talar jag ENDAST om tre, och nackdelar/fördelar.

Men det mesta som oroar mig är de flesta snackar om extra avgifter :/

Jag ska betala 19 för mobilen varje månad, 299 för samtalstid
sedan 299 - 28 = dvs jag ska få 271 kronor att snacka för varje månad.

Så jag betalar 328 varje månad och får 271 kronor att snacka för.
INGET mer jag borde tänka på?
Extra dolda avgifter etc?

28 kr är för läsa min Email och Snacka på MSN. Antar att trafiken är gratis?
Citera
2008-01-01, 22:27
Medlem
jag föredrar 3!
Citera
2008-01-01, 23:08
Medlem
Iradieh, nej inga speciella kostnader?
Faktureringsavgift på 19 kr kanske, om du inte har autogiro eller e-faktura.
Sen att det är uppkopplingsavgift på 69 öre per samtal, men det är ju inget ovanligt.
Citera
2008-01-01, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjudubbel
Iradieh, nej inga speciella kostnader?
Faktureringsavgift på 19 kr kanske, om du inte har autogiro eller e-faktura.
Sen att det är uppkopplingsavgift på 69 öre per samtal, men det är ju inget ovanligt.

Öppningsavgiften dras ifrån mina 270 kr så det är lungt. Synd bara att de inte överförs från månad till månad.
Kul då att all trafik i msn/epost är gratis det gillar jag.
Kommer nog vara online konstant xD

Hur som helst, jag har E-bank swedbank, kan jag fixa så det inte kommer en faktura varje månad utan allt sköts automatiskt från min bank?
Vill inte ha en massa brev hit.
Citera
2008-01-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjarta
Du håller dig inte till fakta, vilket är synd. Så här står det i tidningen Mobils korta sammanfattning som du länkar till:

...

UTMS-täckning. Du glömde det va?

Telia blev totalt sett bäst i testet tack vare deras täckning i Norrland, vilket jag också skrev. All heder åt Telia för det. Men Tre blev bäst i vissa (inte helt oviktiga) regioner i södra Sverige, det kan du inte bortse från. Gällde det UMTS-täckning? Och? Det var i alla fall lätt att "glömma" eftersom det inte stod i artikeln.

Ok TS, jag lämnar debatten tre/telia med detta inlägg. Avslutningsvis, satsa på Telia om du befinner dig i Norrland, annars Tre.
Citera
2008-01-02, 00:02
Medlem
Tre var bättre än Telia i region Södra Sverige, endast. I alla andra områden var Tre sämre eller lika bra som Telia. Och som tidningen Mobil poängterar, fast som du missar: "Vårt test visar att Telias styrka inte bara är att erbjuda bra täckning i glesbygd utan att man håller en hög och jämn kvalitet i sitt nät över hela Sverige."
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in