2009-09-20, 02:11
Medlem
@ Curt Hson
Om jag förstår dig rätt så talar du om dom latinska stammarna innan kungadömet?
Citera
2009-09-21, 10:48
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcrofl
@ Curt Hson
Om jag förstår dig rätt så talar du om dom latinska stammarna innan kungadömet?
Ja, det är riktigt. Den latinska/italiska grenen av urindoeuropéerna.

http://img10.imageshack.us/i/ietg7.jpg/
Senast redigerad av Curt Hson 2009-09-21 kl. 10:55.
Citera
2009-09-22, 23:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Oxford Latin Dictionary ger rubeus som "Of or produce from a bramble". I övrigt har rubeus ingen betydelse och verkar inte vara ett särskilt vanligt förekommande ord i den klassiska litteraturen, som OLD är den mest auktoritära och kompletta ordboken för.
Salenius ger Vergilius som enda källa för ordet, och naturligtvis samma betydelse - af björnbär, björnbärs-
Citera
2009-09-22, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Ordagrant beryder det rött, helt riktigt.
Xploit säger inte att det betyder rött. Hans lexikon säger att det betyder som har med björnbär att göra. Viss skillnad. Det är uppenbarligen inte härlett från ruber utan från rubus.
Citera
2009-09-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag vet inte om det här är relevant i sammanhanget men i Katalonien (nordöstra Spanien) så är det relativt vanligt att folk uppe i bergen är blonda/blåögda.

Men de flesta romare var nog mörkhåriga. Morerna såg ju till att knulla bort allt blont ur genpoolen enligt hur Dennis Hopper beskriver det hela i den här legendariska Scenen ur "True Romance":

http://www.youtube.com/watch?v=tqccyUpnZwA

Men sen har jag hört och sett på olika dokumentärer att romare var otroligt fåfänga och la ner en oerhört massa tid på att få sitt hår och utseende exakt rätt. Så de kanske blekte sitt hår eller hade peruk?

Sicilien är inte fastlandet.
Citera
2009-09-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Om en romare i romerska källor beskrivs som "blond" så lär det vara i relation till omgivningen. Många som i Sverige betraktas som brunhåriga kallas i Italien blonda. En kinesisk tjej som jag pluggade med frågade "Vad kallar du min hårfärg?" ""Eh ... svart skulle jag nog säga". Det visade sig att hon med kinesiska mått var ljus... Alltså – färg är relativt. Lär ha varit så även på den tiden. Men blå respektive bruna ögon är väl mer absolut.

Och här mina damer och herrar, är det rätta svaret på trådskaparens fråga. Blond/ljus är en relativ term.
Citera
2009-09-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Ja, det är riktigt. Den latinska/italiska grenen av urindoeuropéerna.

http://img10.imageshack.us/i/ietg7.jpg/

Den latinska språkgrenen var iof en undergrupp till den italiska. Du menar då även att de italiker som trängde in över Alperna skulle ha varit av nordisk subras. Sedan kan man diskutera vad som bygger ett land och upprätthåller det. Plebejer eller patricier? Plebejerna var redan från början uppblandade med den redan befintliga mediteranska befolkningen och senare även med etruskerna som kom ifrån det dåtida Anatolien. Det mesta talar dock för att de inträngande italikerna var apliner och det är även logiskt då Italien i dag har stora alpinska inslag över hela halvön. Rött hår kan även förekomma naturligt bland vissa mediteraner eller alpiner och behöver inte betyda att där finns influens av nordisk subras.
Citera
2010-05-20, 16:14
Medlem
pellesvanslooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Han nämnde något i stil med, vi greker avbildar våra gudar som långa och blonda medans afrikanerna avbildar sina gudar som svarta och med breda näsor, detta för att vi liknar gudarna vid oss själva, om kor hade gudar, skulle de troligen ha sett ut som kor.

Inte alls ordagrannt, eller ens särskilt korrekt troligen, men något ditåt, som indirekt innebar att grekerna såg sig själva som ljusa.

.

Skulle vara otroligt kul om du kunde hitta källa på det!
Citera
2010-05-20, 17:10
Medlem
The-Johans avatar
Var det inte så att grekerna var blonda och ljushudade innan ottomanerna kom och blandade in sig?
Citera
2010-05-20, 17:17
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Var det inte så att grekerna var blonda och ljushudade innan ottomanerna kom och blandade in sig?

Nej, någon relevant blandning mellan dagens etniska turkar och dagens etniska greker har aldrig ägt rum, inte heller under osmanernas tid.
Citera
2010-05-20, 19:23
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag kommer ihåg att det var någon grekisk filosof, som pratade om avbildandet av gudar, som indirekt då nämnde att grekerna var ljusa i både hy och hår.

Han nämnde något i stil med, vi greker avbildar våra gudar som långa och blonda medans afrikanerna avbildar sina gudar som svarta och med breda näsor, detta för att vi liknar gudarna vid oss själva, om kor hade gudar, skulle de troligen ha sett ut som kor.
.

Vad jag kommer ihåg så sa han att Thrakerna i dagens Bulgarien avbildade sina gudar som blonda.
Uppenbarligen så var grekerna mörhårigare än Thrakerna och än idag finns det fler ljushåriga i Bulgarien än i Grekland.
Citera
2010-05-20, 20:14
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Vad jag kommer ihåg så sa han att Thrakerna i dagens Bulgarien avbildade sina gudar som blonda.
Uppenbarligen så var grekerna mörhårigare än Thrakerna och än idag finns det fler ljushåriga i Bulgarien än i Grekland.
Ja, så minns jag också. Har för mig att han formulerade sig något i stil med: "Afrikanerna avbildar sina gudar som mörka med stora näsor och Thrakternas gudar är rödhåriga och blåögda."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in