2009-09-15, 08:26
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcrofl
Jag har läst runt lite och läst att Gaius Julius Caesar, Kejsarna Augustus, Caligula och Nero ska ha varit blonda. Termen som har använts är "Fair haired", vilket jag antar är blont. Var många romare blonda tro? Någon som vet något om detta? Det som ska diskuteras är alltså om många romare från italien var blonda.
Romarna var ju indo-européer, så det det säger väl sej självt att dom var blonda från början.

På kejsartiden hade emellertid dom äkta romarna dött ut och ersatts med medborgare från provinserna.

HFK Günther: THE RACIAL ELEMENTS OF EUROPEAN HISTORY: The Romans
http://www.white-history.com/earlson...eoehchap8c.htm
Citera
2009-09-15, 08:27
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobWillis
Hade man inte hittat ättlingar till romarna borta i asien någonstans och de var blonda. Vill minnas att jag läste en intressant artikel om det för bara ett-två år sedan.
Du tänker ev på tocharerna i Kina. Dom var också indo-européer.
Citera
2009-09-15, 10:56
Medlem
LojtnantWerners avatar
Sen att för att bli centurion måste man vara minst 180cm lång, det är ju knappast något som sydeuropeèr likt dagens Italienare uppvisar i antal direkt, alla Greker som flyttade in till Rom gjorde såklart även den sin skada på genpolen, ledarskapet i Rom i början lär ha varit av den "gamla skolan" Nordeurpeèr, men lär ha avtagit senare, i samband med korruptionen och tjuveriet slog rot
Citera
2009-09-15, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Sen att för att bli centurion måste man vara minst 180cm lång,
Källa på det?
Citera
2009-09-15, 11:18
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcrofl
Jag har läst runt lite och läst att Gaius Julius Caesar, Kejsarna Augustus, Caligula och Nero ska ha varit blonda. Termen som har använts är "Fair haired", vilket jag antar är blont. Var många romare blonda tro? Någon som vet något om detta? Det som ska diskuteras är alltså om många romare från italien var blonda.

Jag har aldrig läst att just Julius Caesar skulle varit ljushårig. I allmänhet skrevs sådant i historiska källor. Det var mer märkvärdigt när någon var ljushårig än mörkhårig. Exempelvis anger man i historiska källor att Pompejus Magna var rödhårig, rund i ansiktet och blek. Nej, det har inget med nordeuropéer att göra utan ren och skär variation i genpoolen. Det finns faktiskt ljusa sydeuropéer utan någon som helst koppling till Norden.
Citera
2009-09-15, 11:25
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Sen att för att bli centurion måste man vara minst 180cm lång, det är ju knappast något som sydeuropeèr likt dagens Italienare uppvisar i antal direkt, alla Greker som flyttade in till Rom gjorde såklart även den sin skada på genpolen, ledarskapet i Rom i början lär ha varit av den "gamla skolan" Nordeurpeèr, men lär ha avtagit senare, i samband med korruptionen och tjuveriet slog rot

Drar du en alban där eller? I den takt som centurioner behövdes bytas ut så betvivlar jag att de generellt var över 180 cm. Läser man exempelvis om Caesars fälttåg i Gallien och Germanien så ser man klart att galler och germaner ansågs väldigt långa av romarna. Dessutom kan du ej heller generalisera; en av de längsta folken i världen finns i Montenegro och områden runtomkring.

Vad jag vet så är Italien idag med i G8 och räknas som en europeisk stormakt med en väldigt rik kultur och historia. Sverige är inte ens med i G20. Du kanske tycker att Romarrikets supermaktsstatus i 1000 år avspeglas bra i Sveriges 30-åriga "storhetstid" som abrupt slogs sönder av ryssarna?
Citera
2009-09-15, 11:43
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Jag har aldrig läst att just Julius Caesar skulle varit ljushårig. I allmänhet skrevs sådant i historiska källor. Det var mer märkvärdigt när någon var ljushårig än mörkhårig. Exempelvis anger man i historiska källor att Pompejus Magna var rödhårig, rund i ansiktet och blek. Nej, det har inget med nordeuropéer att göra utan ren och skär variation i genpoolen. Det finns faktiskt ljusa sydeuropéer utan någon som helst koppling till Norden.
Nordeuropé och nordisk ras är inte samma sak, det stämmer. Å andra sidan har väl ingen påstått det heller.
Citera
2009-09-15, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Romarna var ju indo-européer, så det det säger väl sej självt att dom var blonda från början.

På kejsartiden hade emellertid dom äkta romarna dött ut och ersatts med medborgare från provinserna.

HFK Günther: THE RACIAL ELEMENTS OF EUROPEAN HISTORY: The Romans
http://www.white-history.com/earlson...eoehchap8c.htm

Snygg källa du hämtade där.
Visar du upp samma typer av böcker när du diskuterar judar också?
Citera
2009-09-15, 12:44
Bannlyst
Visst fanns det blonda italiker på romartiden, men dem var inte lika många som dem är idag.

Jag skyller på folkvandringarna som störtade Västrom.
Citera
2009-09-15, 12:50
Bannlyst
Det finns ju inga färgmålningar av Julius Ceasar.

Men byster och statyer finns det gott om.
http://www.utexas.edu/courses/ancien...es/3caesar.jpg

Ur den lilla antropoligiska kunskap som jag besitter så konstaterar jag att Julius Ceasar tillhörde den dinariska rasen (rättning om så behövs).

Såhär tror jag att Julius Ceasar sog ut.
http://www.incwell.com/Biographies/Caesar,Julius.jpg (Som jävla alban).

Dessa färgtoner ser mycket mer naturliga ut på den ansiktsformen än vad den hade sett ut med ljusa färgtoner.
Senast redigerad av Ballisti 2009-09-15 kl. 12:57.
Citera
2009-09-15, 13:08
Medlem
LojtnantWerners avatar
En bok som heter "rasblandningens omfång och betydelse i det gamla rom"
sedan dessutom så är det väl knappast en hemlighet att romarna var ljusare förr, tror ni att spanjorerna var lika mörka som dem är nu innan morerna kom dit så tänk om
Citera
2009-09-15, 13:13
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
En bok som heter "rasblandningens omfång och betydelse i det gamla rom"
sedan dessutom så är det väl knappast en hemlighet att romarna var ljusare förr, tror ni att spanjorerna var lika mörka som dem är nu innan morerna kom dit så tänk om

vilken källa säger att alla de folk som talade indoerupeisk språk var ljusa från början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in