2009-09-15, 08:26
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcrofl
Jag har lst runt lite och lst att Gaius Julius Caesar, Kejsarna Augustus, Caligula och Nero ska ha varit blonda. Termen som har anvnts r "Fair haired", vilket jag antar r blont. Var mnga romare blonda tro? Ngon som vet ngot om detta? Det som ska diskuteras r allts om mnga romare frn italien var blonda.
Romarna var ju indo-europer, s det det sger vl sej sjlvt att dom var blonda frn brjan.

P kejsartiden hade emellertid dom kta romarna dtt ut och ersatts med medborgare frn provinserna.

HFK Gnther: THE RACIAL ELEMENTS OF EUROPEAN HISTORY: The Romans
http://www.white-history.com/earlson...eoehchap8c.htm
Citera
2009-09-15, 08:27
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobWillis
Hade man inte hittat ttlingar till romarna borta i asien ngonstans och de var blonda. Vill minnas att jag lste en intressant artikel om det fr bara ett-tv r sedan.
Du tnker ev p tocharerna i Kina. Dom var ocks indo-europer.
Citera
2009-09-15, 10:56
Medlem
LojtnantWerners avatar
Sen att fr att bli centurion mste man vara minst 180cm lng, det r ju knappast ngot som sydeuroper likt dagens Italienare uppvisar i antal direkt, alla Greker som flyttade in till Rom gjorde sklart ven den sin skada p genpolen, ledarskapet i Rom i brjan lr ha varit av den "gamla skolan" Nordeurper, men lr ha avtagit senare, i samband med korruptionen och tjuveriet slog rot
Citera
2009-09-15, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Sen att fr att bli centurion mste man vara minst 180cm lng,
Klla p det?
Citera
2009-09-15, 11:18
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcrofl
Jag har lst runt lite och lst att Gaius Julius Caesar, Kejsarna Augustus, Caligula och Nero ska ha varit blonda. Termen som har anvnts r "Fair haired", vilket jag antar r blont. Var mnga romare blonda tro? Ngon som vet ngot om detta? Det som ska diskuteras r allts om mnga romare frn italien var blonda.

Jag har aldrig lst att just Julius Caesar skulle varit ljushrig. I allmnhet skrevs sdant i historiska kllor. Det var mer mrkvrdigt nr ngon var ljushrig n mrkhrig. Exempelvis anger man i historiska kllor att Pompejus Magna var rdhrig, rund i ansiktet och blek. Nej, det har inget med nordeuroper att gra utan ren och skr variation i genpoolen. Det finns faktiskt ljusa sydeuroper utan ngon som helst koppling till Norden.
Citera
2009-09-15, 11:25
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Sen att fr att bli centurion mste man vara minst 180cm lng, det r ju knappast ngot som sydeuroper likt dagens Italienare uppvisar i antal direkt, alla Greker som flyttade in till Rom gjorde sklart ven den sin skada p genpolen, ledarskapet i Rom i brjan lr ha varit av den "gamla skolan" Nordeurper, men lr ha avtagit senare, i samband med korruptionen och tjuveriet slog rot

Drar du en alban dr eller? I den takt som centurioner behvdes bytas ut s betvivlar jag att de generellt var ver 180 cm. Lser man exempelvis om Caesars flttg i Gallien och Germanien s ser man klart att galler och germaner ansgs vldigt lnga av romarna. Dessutom kan du ej heller generalisera; en av de lngsta folken i vrlden finns i Montenegro och omrden runtomkring.

Vad jag vet s r Italien idag med i G8 och rknas som en europeisk stormakt med en vldigt rik kultur och historia. Sverige r inte ens med i G20. Du kanske tycker att Romarrikets supermaktsstatus i 1000 r avspeglas bra i Sveriges 30-riga "storhetstid" som abrupt slogs snder av ryssarna?
Citera
2009-09-15, 11:43
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Jag har aldrig lst att just Julius Caesar skulle varit ljushrig. I allmnhet skrevs sdant i historiska kllor. Det var mer mrkvrdigt nr ngon var ljushrig n mrkhrig. Exempelvis anger man i historiska kllor att Pompejus Magna var rdhrig, rund i ansiktet och blek. Nej, det har inget med nordeuroper att gra utan ren och skr variation i genpoolen. Det finns faktiskt ljusa sydeuroper utan ngon som helst koppling till Norden.
Nordeurop och nordisk ras r inte samma sak, det stmmer. andra sidan har vl ingen psttt det heller.
Citera
2009-09-15, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Romarna var ju indo-europer, s det det sger vl sej sjlvt att dom var blonda frn brjan.

P kejsartiden hade emellertid dom kta romarna dtt ut och ersatts med medborgare frn provinserna.

HFK Gnther: THE RACIAL ELEMENTS OF EUROPEAN HISTORY: The Romans
http://www.white-history.com/earlson...eoehchap8c.htm

Snygg klla du hmtade dr.
Visar du upp samma typer av bcker nr du diskuterar judar ocks?
Citera
2009-09-15, 12:44
Bannlyst
Visst fanns det blonda italiker p romartiden, men dem var inte lika mnga som dem r idag.

Jag skyller p folkvandringarna som strtade Vstrom.
Citera
2009-09-15, 12:50
Bannlyst
Det finns ju inga frgmlningar av Julius Ceasar.

Men byster och statyer finns det gott om.
http://www.utexas.edu/courses/ancien...es/3caesar.jpg

Ur den lilla antropoligiska kunskap som jag besitter s konstaterar jag att Julius Ceasar tillhrde den dinariska rasen (rttning om s behvs).

Shr tror jag att Julius Ceasar sog ut.
http://www.incwell.com/Biographies/Caesar,Julius.jpg (Som jvla alban).

Dessa frgtoner ser mycket mer naturliga ut p den ansiktsformen n vad den hade sett ut med ljusa frgtoner.
Senast redigerad av Ballisti 2009-09-15 kl. 12:57.
Citera
2009-09-15, 13:08
Medlem
LojtnantWerners avatar
En bok som heter "rasblandningens omfng och betydelse i det gamla rom"
sedan dessutom s r det vl knappast en hemlighet att romarna var ljusare frr, tror ni att spanjorerna var lika mrka som dem r nu innan morerna kom dit s tnk om
Citera
2009-09-15, 13:13
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
En bok som heter "rasblandningens omfng och betydelse i det gamla rom"
sedan dessutom s r det vl knappast en hemlighet att romarna var ljusare frr, tror ni att spanjorerna var lika mrka som dem r nu innan morerna kom dit s tnk om

vilken klla sger att alla de folk som talade indoerupeisk sprk var ljusa frn brjan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in