Citat:
Ursprungligen postat av Notmyfault
tack för svaret.
vet inte varför jag tycker folkslag osv e intressant. det har iaf definitivt inte nått å göra med rasism osv. mer fascination över mångfald av människor och utseenden. Jag läser historia för att jag vill veta hur det var att leva då. För detta behöver jag veta hur, människor var, såg ut, tänkte, levde, bodde i för miljö osv.
Det e relativt lätt att hitta fakta om vad som hände under antiken, även om det e en jäkla massa riken å krig osv. Nu vill jag veta hur människorna såg ut i alla dessa riken och krig. har massor av osprey böcker om hopliter, rustningar osv. börjar få det klart för mig när vad användes osv.
men vad jag inte vet är hur dom såg ut rasmässigt. Något som jag oxå tycker är intressant är hur dom såg ut fysiskt... alltså muskelmässigt.
Okej, då förstår jag din frågeställning. Rasism är snarare norm än undantag här på FB känns det ibland som, så det är väl inte så konstigt att det blir mycket etnicitet och dylikt. Hur som helst, angående "muskler" så är det knappast något som skiljer sig mellan s.k "raser". Den som tränar hårt och äter rätt får muskler. Den som inte gör det får det inte. Spelar ingen roll om man är arisk eller inte.
Citat:
sen tycker jag som sagt det e rörigt med alla riken å händelser under antiken. tänkte på det igår faktiskt.. skulle vara intressant att ha en rörlig attlas där man såg hur saker och ting ändrades.
du vet inte om nån sån film eller internetsida?
Ett rörligt atlas känner jag inte till. Men det stämmer att det är bra att ha ett atlas tillgängligt när man läser om antiken; särskilt om man läser orginaltexterna så att säga, för då antar de ju att man kan geografin. Det bästa moderna atlaset för den klassiska antiken är definitivt "The Barrington Atlas of the Greek and Roman world" från 2000: den är inte helt gratis, och det är i folieformat. Finns andra, billigare atlaser; t ex av N. Hammond.