• 1
  • 2
2007-12-24, 17:23
Medlem
poojks avatar
satt för nån dag sen och prata med en vän på krogen, han nämde att en av hans kompisar från arbetet hade snackat om tumba ligan det var tydligen ett gäng som var rätt så "galna" och härjade runt om i stockholm. dom gillade ju drickat vad jag har fattat det som, så min fråga är nu vilka var dessa pojkar/män finns det några sköna historier om dem. var det huliganer som fightades i Hammarbys namn. allt är intressant

jag har lite luddigt minne efter den kvällen men skulle vara kul att höra lite

fridens vänner
Citera
2007-12-25, 02:01
Medlem
bajengrabbar som i princip drog igång svenska huliganvågen på 80talet. myter, legender, dock äkta.
Citera
2007-12-25, 02:41
Medlem
bajenvraks avatar
Bröder, vänner o sthlms stolthet!
Hammarbys elit, o sveriges bästa firma genom tiderna.

/B
Citera
2007-12-26, 11:07
Bannlyst
Du kan gå in på Stockholm Sodra och läsa på forumet. Kolla tråden Hammarby historik. Läs den om de nu är de grabbarna du menar.

Eller rör jag i hop det?
Citera
2007-12-26, 11:24
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT Boy
Du kan gå in på Stockholm Sodra och läsa på forumet. Kolla tråden Hammarby historik. Läs den om de nu är de grabbarna du menar.

Eller rör jag i hop det?

Du har till fullo rätt.
Citera
2007-12-26, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Du har till fullo rätt.

Jag misstänkte väl det
Citera
2007-12-26, 19:47
Medlem
poojks avatar
hörd att dom var rätt glada ihågen när dom gick ut för att öla och inte helt främmande för div droger kan det ligga nån sanning bakom det?
Citera
2007-12-27, 00:49
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
hörd att dom var rätt glada ihågen när dom gick ut för att öla och inte helt främmande för div droger kan det ligga nån sanning bakom det?

låter uppdiktat...

apropå mytomstunna bajare Sätra-ligan är ju ett omtalat gäng...Dom var väl tom tidigare än Tumba? Tidigt 80-tal typ, nån som vet?
Citera
2007-12-27, 03:57
Medlem
Någon måste ju vakta rättegånger med basebollträn!
Citera
2007-12-27, 12:25
Medlem
poojks avatar
tycker att det verkar vara ett skojigt gäng som man vill höra mer om deras bravader, den där sätra ligan lät ju skoj oxå
Citera
2007-12-27, 12:53
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
tycker att det verkar vara ett skojigt gäng som man vill höra mer om deras bravader, den där sätra ligan lät ju skoj oxå

Saxade lite ifrån Sthlm Södra´s forum där Sätra berättas om

Citat:
Landets första firma.
Som med allt annat inom läktarkulturen i Sverige var ju givetvis Bajen först även med en firma.
Sätra var uppbyggt runt 4-5 genuint fotbollintresserade ungdomar med många rastlösa vänner. Påfallande många tyckte att våld, alkohol & snygga kläder var förenligt med fotboll och då Hammarby IF. På den tiden ganska ovanligt eftersom det mesta våldet var väldigt spontant och blossade ofta upp när man minst anade det. Sätra växte snabbt till en någorlunda fast trupp på runt 25 pers. De allra flesta från just Sätra men det värvades ganska friskt ur närliggande förorters bas av unga arga män. Bredäng, Aspudden & Skärholmen främst.
Vid höjden av sin kapacitet brukade även ett 20 tal skinheads (varav tre st. många år senare skulla åka på en liten nattlig utflykt för lite biljardspel...), de yngre argare elementen av "Farsta" samt en lång och en rund kille ansluta.
Aldrig någonsin kan jag påstå att denna samling mötte på något som ens stod kvar och slogs. Mer om de mest minnesvärda samlingarna senare i serien.
Sätrasammanslutningen fick dock allt större problem med omgivningen vart vi än vistades. Fanns inga motståndare fick det bli Bajare som såg oss som en gökunge. Fanns det inga sugna Bajare fick det bli internt i gruppen.
Det höll i några år innan jag runt slutet på 1985 skulle vilja påstå att Sätra bara imploderade i alltför mycket meningslöst våld, tjafs, rättegångar, (för tidigt??) föräldraskap & allmän känsla av att det räcker nu...

Idag kan man fortfarande se runt 10 st. av dessa personer på Söderstadion på matchdag. Vissa i mer prominenta roller än andra...
Citera
2007-12-28, 06:22
Medlem
bajenvraks avatar
Tumba är inget som var utan i största allmänhet är. Prata på om gamla bravader men tänk på att allt inte är överståkat av lagens långa arm. Så vad grabbarna är förtjusta i o inte kanske bör lämnas där hädan.

Främst var det kanske först inte direkt en firma utan mest grabbar som var bra på att slåss i för bajen vilket de gjorde, minns många samtal med dfg&firman där de först alltid kollar, - är tumba med? För då vill de inte vara med o leka . Låt även dfg tjöta, gentemot tumba har de iaf alltid vetat deras plats i näringskedjan...

Samtal mellan två stora ifrån varsit läger en krogkväll då vi stötte på varandra:
DFG: Men det är alltid...
Tumba: Apppappappppap, schh nu....
Samtalet avslutades o de gick....

/B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem