• 1
  • 2
2007-12-23, 08:03
Medlem
Otroligs avatar
Jag tänkte slänga ihop ett svenskt julbord för några amerikaner, de är nämligen lite nyfikna på vad vi äter. Efter bästa förmåga ska jag laga Janssons frestelse, julskinka, köttbullar och annat trevligt. Nu undrar jag bara; säsongsenligt, vad för slags efterrätt skulle passa till detta? Vi brukar inte riktigt ha någon efterrätt i Sverige (det brukar vara dags för Kalle Anka då) efter vårat julbord, därför har jag ingen erfarenhet.
Citera
2007-12-23, 08:19
Medlem
w84funs avatar
Apelsinris eller Ris a`la malta med saftsås, tryfflar och kanske lite annan choklad är nog det klassiska som jag varit med om.
Citera
2007-12-23, 15:14
Medlem
Tjohildas avatar
Mandelformar med grädde och hjortronsylt.
Citera
2007-12-23, 15:17
Medlem
Gaffes avatar
Ris a`la malta helt klart den ända efträtten för mig förutom julgodis då förstås. Den är nästan lika helig som julskinkan.
Citera
2007-12-23, 15:17
Medlem
meelows avatar
Ris á la malta eller ostkaka med sylt och grädde är väl det vanligaste. I alla fall i mina trakter.
Citera
2007-12-23, 15:56
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meelow
Ris á la malta eller ostkaka med sylt och grädde är väl det vanligaste. I alla fall i mina trakter.

Ursäkta OT men är våran ostkaka detsamma som deras cheesecake?

Förövrigt är ostkaka med hallonsylt och vispgrädde nästan orgasmiskt gott!
Citera
2007-12-23, 21:14
Medlem
kosins avatar
Guud orka äta ostkaka eller ris a la malta efter ett helt julbord... nä, gör hallonpannacotta i små portionsglas med en skivad kiwi på.. det räcker..
Citera
2007-12-23, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Tror...

...jag föredrar ostkaka. Det är dessutom väldigt svenskt om Du skall bjuda utlänningar. Hallon- eller jordgubbssylt till.
Svensk ostkaka har mycket litet att göra med den amerikanska sötsliskiga cheese cake.

I övrigt tycker jag Du skall ta till litet svenska specialiteter, som minst en sylta helst pressylta. Kanske kokta grisfötter, om Du kan och törs. Några olika sillinläggningar måste vara julbordets start. På gammalt vis begår man jul-/smörgåsbord så att man äter det i turer med början på sill, därefter annan fisk och kallskuret, t ex ål (dyrt), strömmingsrulle, rökt rådjur eller fårfiol, syltor etc. Sedan kommer det småvarma som små kroppkakor, prinskorv, revbensspjäll, köttbullar etc. För egen del brukar jag inte ha lutfisk till julbordet, utan till jullunch, med julbord på kvällen. Jansson är en ny företeelse, men det kan man väl ha, särskilt om man bjuder utlänningar.

Ha en lyckad bjudning!
Citera
2007-12-23, 23:39
Bannlyst
apelsinris eller ris a la malta är obligatoriskt, annars kan du göra klinetter efter gammalt svenskt recept alternativt en fruktsallad smaksatt av punsch servera med vaniljglass..
Citera
2007-12-23, 23:48
Medlem
LoLLboLL89s avatar
ris á la malta med jordgubbssylt är helt klart godast..
Citera
2007-12-24, 05:51
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Apelsinris eller Ris a`la malta med saftsås, tryfflar och kanske lite annan choklad är nog det klassiska som jag varit med om.

När jag såg tråden var detta det första som jag tänkte på, det betyder en hel del, på det att fler sagt samma sak.
Citera
2007-12-24, 11:31
Medlem
Paparobos avatar
borde finnas nån kaka med nejlikor. Det är väl (h)juligt eller är jag helt ute och cyklar.HEHAHA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in