• 1
  • 2
2007-12-24, 11:52
Medlem
Ninsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Ursäkta OT men är våran ostkaka detsamma som deras cheesecake?

Nej, det är ganska stor skillnad på cheesecake och ostkaka. Cheesecake är gjord på digestivekexbotten och färskostfyllning. Mer tårtliknande.

OnT: Jag röstar också för att du gör en ris a la Malta eller möjligen ostkaka. Det känns typiskt svenskt.
Citera
2007-12-24, 22:50
Medlem
Blåbärskungens avatar
Frödinge Ostkaka med vispad grädde och hjortronsylt.
Citera
2007-12-24, 22:54
Medlem
marvils avatar
Kokkaffe och olika sorters kakor åt då vi idag.
Citera
2007-12-24, 22:56
Medlem
cannabe²s avatar
Jag tror jag spräcker en tarm om jag äter mer nu..
Citera
2007-12-25, 06:07
Medlem
Otroligs avatar
Tack så mycket för eran hjälp! Jag gjorde Ris á La Malta, var mycket uppskattat. Blev dock så inspirerad och sugen på det övriga ni nämnde, således vankas det mandelmusslor och ostkaka imorgon. Älska svensk matkultur!
Citera
2007-12-25, 06:45
Medlem
åt efter julbordet en pannacotta gjord med saffran och hjortron
den var god.
Citera
2007-12-25, 07:00
Bannlyst
vägra apelsinris

Förbannade apelsinris.. Först en gigantisk middag, skinka, prinskorvar, köttbullar, janssons, annat.. Visst, det är standard på julafton, just före kallanka..så långt, inga större problem

Sen ung. en halvtimme (!!!) efteråt vankas det plötsligt apelsinris och fruktsallad, och stora jävla kakor å knäck å ischoklad å fan vet allt.. När man redan har ätet sig spy-mätt. Blir ju som att äta middag en andra gång, när kaggen redan är uppsvälld till ballongproportioner..

Förresten är Dopp-i-grytan en tradition som är på väg att upphöra, vad jag förstått. Sedan millennieskiftet har jag inte stött på en enda under 40 som ens nämnt dopp-i-grytan. Inte mig emot. På något vis har man genom åren alltid kunnat motstå frestelsen att käka bröd som dränkts i flott.

Tack för ordet
Citera
2007-12-25, 15:18
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tack så mycket för eran hjälp! Jag gjorde Ris á La Malta, var mycket uppskattat. Blev dock så inspirerad och sugen på det övriga ni nämnde, således vankas det mandelmusslor och ostkaka imorgon. Älska svensk matkultur!

Å vad kul att höra!

Fast jag är benägen att hålla med om det där med att man oftast inte orkar med nån efterrätt efter ett julbord...möjligen några dyk ner i chokladasken eller en clementin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in