2009-04-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Tyska varv har byggt mangder av ubatar i flera generationer sedan mitten av 1990-talet, da Kockums byggde Gotlandsklassen.

A26 kommer troligen att vara nedlagt som projekt da Norge ska besluta sig for nasta ubatsklass.
Men exakt vad är det du är ute efter, har du blivit mobbad på en arbetplats som tillverkar svenska vapensystem eller vad har du för problem?

Att dom tillverkat fler betyder inte att dom per automatik är bättre.
Citera
2009-04-26, 11:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men exakt vad är det du är ute efter, har du blivit mobbad på en arbetplats som tillverkar svenska vapensystem eller vad har du för problem?

Att dom tillverkat fler betyder inte att dom per automatik är bättre.
Det jag sager ar att Tyskland har mycket storre erfarenhet av att bygga ubatar jamfort med Sverige ( och da Kockums som ags av Tyska varv idag).
Tyskland tillverkar redan nasta generation av ubatar, och har sedan mitten av 1990-talet ( da kockums byggde sina sista nya ubatar) byggt mangder av ubatar i flera generationer.
Jag sager aven det att Kockums aldrig kommer att bygga nagra A26 om inte fler utlandska kunder tillkommer, vilket idag verkar foga troligt ( och en av de "sakraste" kunderna - Norge har gjort en helomvandning gallande sin anskaffning av nya ubatar).

Jag anser det mycket onodigt att lagga ungefar 2 Miljarder av forsvarsbudgeten pa utveckling av en ubat som knappast kommer att byggas.
Det var annorlunda med Viking-projektet da upp till 4 lander skulle anskaffa ett relativt stort antal ubatar.

Skillnaden mellan dig och mig ar att jag oppnar upp mina ogon - och inte per automatik tror att allt Svenskt ar bast.
Gallande Tyska ubatar kanske det inte ar en slump att man har/och kommer attt salja ett stort antal ubatar.
Citera
2009-04-26, 13:34
Medlem
Citat:
Jag anser det mycket onodigt att lagga ungefar 2 Miljarder av forsvarsbudgeten pa utveckling av en ubat som knappast kommer att byggas.
Det var annorlunda med Viking-projektet da upp till 4 lander skulle anskaffa ett relativt stort antal ubatar.

Skillnaden mellan dig och mig ar att jag oppnar upp mina ogon - och inte per automatik tror att allt Svenskt ar bast.
Gallande Tyska ubatar kanske det inte ar en slump att man har/och kommer attt salja ett stort antal ubatar.
Nej du öppnar inte upp dina ögon du väljer resonomang beroende på vilken sida dom gynnar, enligt detta resonomang så måste Leopard vara en betydligt bättre stridsvagn än Abrams eller hur.
Citera
2009-04-26, 17:30
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nej du öppnar inte upp dina ögon du väljer resonomang beroende på vilken sida dom gynnar, enligt detta resonomang så måste Leopard vara en betydligt bättre stridsvagn än Abrams eller hur.
Hur menar du nu - Som information kan jag beratta att bade Leopard 2 och Abrams fortfarande tillverkas och att den senare vagnen byggts i mer an dubbelt sa manga exemplar och anvands forutom av US Army och USMC snart av 5 ovriga lander - men nu forstar jag inte vad du vill komma.
Citera
2009-04-27, 11:14
Medlem
Citat:
Hur menar du nu - Som information kan jag beratta att bade Leopard 2 och Abrams fortfarande tillverkas och att den senare vagnen byggts i mer an dubbelt sa manga exemplar och anvands forutom av US Army och USMC snart av 5 ovriga lander - men nu forstar jag inte vad du vill komma.
Vad jag menar är att Leon har valts av fler länder än Abrams vilket då enligt ditt resonomnag enligt ubåtarna borde göra den bättre, men eftersom abrams är amerikansk så skulle du nog aldrig erkänna detta.
Citera
2009-04-27, 15:01
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Vad jag menar är att Leon har valts av fler länder än Abrams vilket då enligt ditt resonomnag enligt ubåtarna borde göra den bättre, men eftersom abrams är amerikansk så skulle du nog aldrig erkänna detta.
Nej, mitt resonemang var att Tyskland har byggt och exorterat ett stort antal ubatar, till skillnad fran Sverige.
Abrams har aven byggts i mer an dubbelt sa manga exemplar an Leopard 2, sa man kan saga att den ar popularare .
Citera
2009-04-27, 22:39
Medlem
Citat:
Nej, mitt resonemang var att Tyskland har byggt och exorterat ett stort antal ubatar, till skillnad fran Sverige.
Abrams har aven byggts i mer an dubbelt sa manga exemplar an Leopard 2, sa man kan saga att den ar popularare .
Och vilka har köpt det stora antalet om inte USA? antal länder som valt Leon är betydligt större, att mellanöstern köpt Abrams för att slicka röv är inte så konstigt.
Citera
2009-04-28, 01:35
Medlem
Svithjods avatar
[quote=krokodil]Det jag sager ar att Tyskland har mycket storre erfarenhet av att bygga ubatar jamfort med Sverige ( och da Kockums som ags av Tyska varv idag).
Tyskland tillverkar redan nasta generation av ubatar, och har sedan mitten av 1990-talet ( da kockums byggde sina sista nya ubatar) byggt mangder av ubatar i flera generationer.
Jag sager aven det att Kockums aldrig kommer att bygga nagra A26 om inte fler utlandska kunder tillkommer, vilket idag verkar foga troligt ( och en av de "sakraste" kunderna - Norge har gjort en helomvandning gallande sin anskaffning av nya ubatar).

Det var annorlunda med Viking-projektet da upp till 4 lander skulle anskaffa ett relativt stort antal ubatar.[quote]

Även om vi köper tyska ubåtar måste dessa specialbeställas och utvecklas delvis speciellt för Sverige och svenska system, det finns inga färdiga lösningar att bara köpa? gör man det så har vi inga torpeder att skjuta eller minor att lägga ut.
Det kostar i sig hundratals miljoner, en kostnad som vi får betala och de tyska båtarna är generellt dyrare så någon besparing blir det knappast frågan om. Hela debatten om köp från hyllan är korkad, helst gällande försvarssystem där vi är ledande.

Gotland var tekniskt före motsvarande tyska ubåtar när den kom, så tyskarna fick vänta några år på att sega sig ikapp.
Med de senaste ubåtarna är dom förbi, men det beror mer på att vi valde att inte bygga Viking.
Senast redigerad av Svithjod 2009-04-28 kl. 01:40.
Citera
2009-04-29, 15:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Och vilka har köpt det stora antalet om inte USA? antal länder som valt Leon är betydligt större, att mellanöstern köpt Abrams för att slicka röv är inte så konstigt.
USA har anda exporterat fler nya vagnar an vad som salts av fabriksnya Leopard 2 - en stor mangd av den vagnens forsaljningar utgors av begagnade vagnar fran bla Tyska Ar'men.
Sist jag kollade sa lag inte Australien i mellanostern .

Jag sa aven att Tyskland exporterat och byggt fler ubatar an Sverige - inte att man haft fler kunder, aven viss skillnad pa stridsvagnar och ubatar.
Citera
2009-07-02, 19:59
Medlem
Svithjods avatar
Bump: Läste att det tar 36 timmar att ladda den förträffliga Typ 212 och en Gotland med stirling tar 2 tim?
Njaa..frågan om bränsleceller är framtiden?
Citera
2009-07-02, 20:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Bump: Läste att det tar 36 timmar att ladda den förträffliga Typ 212 och en Gotland med stirling tar 2 tim?
Njaa..frågan om bränsleceller är framtiden?
Då läste du säkert också skillnaderna i prestanda och uthållighet, den Tyska ubåten har även ett system helt utan rörliga delar då bränslecellen fungerar som ett batteri, medans Stirlingmotorn är en förbränningsmotor.
Citera
2009-07-02, 20:21
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Då läste du säkert också skillnaderna i prestanda och uthållighet, den Tyska ubåten har även ett system helt utan rörliga delar då bränslecellen fungerar som ett batteri, medans Stirlingmotorn är en förbränningsmotor.

Förvisso men vätgas verkar kräva en hel del runt ikring och priset på de tyska båtarna verkar bli därefter. Så frågan om tekniken är tillräckligt mogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in