2014-01-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jo jag är medveten om det och jag försöker få dig att fatta, vill man inte förändra diametern på 533 tuberna så kan man installera ett par med större eller mindre diameter och välja bort ett par av 533 mm tuberna om man så önskar, eller så installerar man vertikala tuber.
Svenska ubåtar har haft både 533 mm tuber såväl som 400 mm tuber för antiubåtstorpeder.
Så nej det är inget större problem att göra än det ena eller än det andra om man nu har förutsatt sig det från början dvs. men inte ens då är det något oöverstigligt hinder.
Jo, men det var inte det jag svarade på.

Större torpedtuber på en relativt liten ubåt ger färre antal torpedtuber. Antalet torpedtuber har en betydande roll när man skjuter trådstyrd torped.

Betydligt lämpligare att då ha en ubåtsavfyrad robot som passar i befintlig 533 mm torpedtub, dvs en modernare konstruktion som tex Harpoon eller Exocet.
Citera
2014-01-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Jo, men det var inte det jag svarade på.

Större torpedtuber på en relativt liten ubåt ger färre antal torpedtuber. Antalet torpedtuber har en betydande roll när man skjuter trådstyrd torped.

Betydligt lämpligare att då ha en ubåtsavfyrad robot som passar i befintlig 533 mm torpedtub, dvs en modernare konstruktion som tex Harpoon eller Exocet.
Än är det förmodligen ingen utanför Kockums och försvaret som vet vad den stora slussen kan göra, det är möjligt att den kan användas till både 40 cm torpeder och robotar, enligt Kockums ingår 40 cm torpeder i arsenalen fast den inte har 40 cm torpedtuber.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-01-03 kl. 21:45. Anledning: slarvfel
Citera
2014-01-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Än är det förmodligen ingen utanför Kockums och försvaret som vet vad den stora slussen kan göra, det är möjligt att den kan användas till både 40 cm torpeder och robotar, enligt Kockums ingår 40 cm torpeder i arsenalen rots att den inte har 40 cm torpedtuber.
Robotar blir nog svårt, då de inte kan "simma" som torpeder.

40 cm torpederna avfyras ur 53 cm tuberna, på samma sätt som man använder 53 cm torped ur 65/66 cm tuber på andra ubåtstyper.

4 st tuber är ganska snålt när man ska skjuta trådstyrd torped.
Citera
2014-01-03, 21:54
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag tvivlar på att en atomubåt förflyttar sig i hastigheter av 30 knop annat än under strid, eller andra behov att snabbt komma nära eller bort från Fi.
Trots allt borde det innebära att reaktorn och turbiner mm mm får jobba väldigt länge under rätt stora påfrestningar, så du får gärna komma med en källa.

Ja, det är stora påfrestningar, men prylarna är dimensionerade därefter, och en turbin skakar inte sönder på samma sätt som en kolvångmaskin vid högt effektuttag.

Här har du en länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_San_Francisco_(SSN-711)

Citat:
On 8 January 2005 at 02:43 GMT, San Francisco collided with an undersea mountain about 675 kilometers (364 nautical miles, 420 statute miles) southeast of Guam while operating at flank (maximum) speed at a depth of 525 feet (160 m).

USS San Fransciso skulle besöka nån australiensisk hamn och man låg efter sitt tidsschema så då körde man i toppfart tusentals kilometer för att komma ikapp, tyvärr hade naturen lagt ett stort undervattensberg i vägen. Flank speed är uppskattningsvis > 35 knop.

Amerikanska ubåtar är inte konstruerade på samma sätt som svenska, fören på dem består av en enorm sfärisk sonardom bakom ett formskrov, medans våra svenska har en liten pyttesonar ovanpå tryckskrovet som går hela vägen. Torpedtuberna anges i litteraturen sitta "midskepps" men de sitter i verkligheten i fronten på tryckskrovet precis som våra svenska ubåtar.

Alla prylar framför tryckskrovet på San Fransciso fungerade som en slags krockzon som sög upp kollisionsenergin, som tur var för fartyget så träffade man inte bergväggen rakt på utan i sned vinkel så båten studsade åt sidan samtidigt som nosen krossades.
Citera
2014-01-03, 22:04
Medlem
Citat:
Robotar blir nog svårt, då de inte kan "simma" som torpeder.

40 cm torpederna avfyras ur 53 cm tuberna, på samma sätt som man använder 53 cm torped ur 65/66 cm tuber på andra ubåtstyper.

4 st tuber är ganska snålt när man ska skjuta trådstyrd torped.
Beroende på uppdrag kan man eventuellt ha torpedtuber i slussen, befintliga torpedtuber på ubåtar sitter i slussar.
Citera
2014-01-03, 22:08
Medlem
Citat:
Beroende på uppdrag kan man eventuellt ha torpedtuber i slussen, befintliga torpedtuber på ubåtar sitter i slussar.
Nu förstår jag inte ditt påstående, hur menar du nu?
Citera
2014-01-03, 22:25
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte ditt påstående, hur menar du nu?
Torpedtuber på ubåtar fylls och töms på vatten alltså är det slussar, A26 har en stor sluss som eventuellt kan användas till andra torpeder.
Citera
2014-01-03, 22:30
Medlem
Citat:
Torpedtuber på ubåtar fylls och töms på vatten alltså är det slussar, A26 har en stor sluss som eventuellt kan användas till andra torpeder.
Jo, jag vet hur en torpedtub fungerar, men förstod inte ditt påstående.

Nej, slussen på A26 är inte en 150 cm stor torpedtub, om man vill använda den för torpeder måste man ha någon form av mindre tuber som man placerar i slussen ( och som då måste ha en plats i ubåten när de inte används).

Väldigt skumt ställe att ha en 150 cm sluss om du frågar mig, inga andra ubåtstillverkare som kommit på detta, de tycker istället det är lämpligare på ubåtens ovansida där man inte har torpedtuber eller sonardomen.
Citera
2014-01-03, 22:36
Medlem
Citat:
Jo, jag vet hur en torpedtub fungerar, men förstod inte ditt påstående.

Nej, slussen på A26 är inte en 150 cm stor torpedtub, om man vill använda den för torpeder måste man ha någon form av mindre tuber som man placerar i slussen ( och som då måste ha en plats i ubåten när de inte används).

Väldigt skumt ställe att ha en 150 cm sluss om du frågar mig, inga andra ubåtstillverkare som kommit på detta, de tycker istället det är lämpligare på ubåtens ovansida där man inte har torpedtuber eller sonardomen.
Nej det är inte en 150 cm torpedtub, det är en multimissionportal.

Citat:
Porten blir en universalsluss för många olika typer av strategiska operationer. Tanken är att göra en fiende osäker på vad ubåten egentligen har för avsikt och hur den är bestyckad.

Det feta tyder på någon typ av beväpning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3338994.ece
Citera
2014-01-03, 22:53
Medlem
Citat:
Nej det är inte en 150 cm torpedtub, det är en multimissionportal.

Det feta tyder på någon typ av beväpning.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3338994.ece
Jag skrev 150 cm torpedtub eftersom du verkar tro att man ska avfyra vapen från den.

Från din länk:
"Den sex meter långa slussen byggs in på bekostnad av de två lätta 400-millimeters torpedtuberna som finns på fartygen i Gotlandsklassen. De fyra stora 533-millimeterstuberna blir kvar på var sida om den nya slussen. Per Nilson menar att kompromissen hänger samman med de framtida ubåtarnas användningsområden.

– Med de nya hotbilderna är det ännu viktigare att använda ubåtar för spaning och att kunna agera snabbt.

Med två självförsvarstorpeder borta, ska ubåten i stället snabbt kunna ladda om sina tuber.
"

Står ingenting om att man skulle avfyra torpeder från slussen.

Att ladda om snabbt gör samtliga ubåtstyper idag då den processen är automatiserad.
Citera
2014-01-04, 04:01
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Självklart kan Gotland också köra på öppet hav, men båda typerna är i första hand avsedda för kustnära, "littoral", användning vilket leder till avkall på delar av övriga förmågor.
En eka kan också ros på öppet hav, men den anses inte havsgående för det. HMS Gotland åkte lastfartyg till USA och för A26 slås det upp stort att den är havsgående, altså anses inte Gotland vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Problemet med konventionella moderna ubåtar är strategisk transithastighet till operationsområdet. Kockums har förmodligen konstruerat en ny snorkel som möjliggör att man kör ubåten snabbare än vanligt, en Gotland har uppskattningsvis en transithastighet på cirka 8-10 knop över längre sträckor. I Östersjön spelar detta inte någon större roll, men är det flera tusen kilometer till operationsområdet så är det en annan sak. En kärnreaktordriven ubåt kör dit den ska i 30 knop om det så behövs så den strategiska rörligheten hos en sådan är enormt mycket större än hos en konventionell dieselubåt.
A26 har en snorklingshastighet på 12 knop, inte särskilt mycket snabbare än Gotland. Både Gotland och A26 har dessutom luftoberoende maskineri som ska ha uthållighet i veckor.

Jag ser inte vad A26 har som gör den havsgående som inte Gotland har. Men det verkar inte som att jag är ensam eftersom ingen riktigt har kunnat peka på vad det är som avgör.

Vanligtvis brukar havsgående fartyg kännetecknas av kölens utformning och en storlek som klarar hög sjö. Men en ubåt kan gå under allt den inte gillar.
Citera
2014-01-05, 00:26
Medlem
Handlar mer om hur mycket diesel, färkvatten, mat osv man får plats med samt att utrustningen ombord ska ha serviceintervall som passar bättre för längre patruller.

Ang sjömålsrobot så skulle man väl teoretiskt kunna tänka sig att skapa en swim-out kapabel avfyringskanister för rb-15 men det blir milt sagt dyrt. Enda skälet jag kan se för en sån lösning är om man anser att en vanlig torpedtub ger sådanna begränsningar att det inte går att klämma in ett vapen med önskad förmåga i tuben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in