2014-01-03, 01:36
Moderator
Unitys avatar
Jag tycker inte att jag har fått något svar på vad "Multimission Portal" ska användas till i svenska försvaret eller om A26 ska utrustas med ksp/akan i tornet, ingen vet helt enkelt. Över till nästa fråga.

A26 ska vara havsgående till skillnad mot Gotland som åkte lastfartyg till/från USA. Vad är det som gör A26 havsgående? A26 är endast 1,6 meter längre än Gotland.

A26 broschyr
Citat:
Blue water capability
Not only does the Kockums A26 submarine have excellent transit capability, but it can also operate in big oceans because of its:
• Long transit range
• Extensive endurance
• High snorting speed
• Deep diving ability
• High seakeeping performance
• Excellent crew comfort
Har inte Gotland det mesta av det där?
Citera
2014-01-03, 06:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tycker inte att jag har fått något svar på vad "Multimission Portal" ska användas till i svenska försvaret eller om A26 ska utrustas med ksp/akan i tornet, ingen vet helt enkelt. Över till nästa fråga.

A26 ska vara havsgående till skillnad mot Gotland som åkte lastfartyg till/från USA. Vad är det som gör A26 havsgående? A26 är endast 1,6 meter längre än Gotland.

A26 broschyr

Nu borde jag inte svara för jag kan inte detta, men jag kan gissa...

Den kan vara längre tid under ytan än gotland. Och med detta så kan den klara passager som är svåra på ytan.

Att gotland skeppades över behöver inte vara pga att gotland inte klarar det, kan vara billigare att frakta på vanligt sätt åxå. Eller att det är mer riskabelt att fara över solo.

Men som sagt, spekulationer. (Som jag säkert kan få på skallen för).
Citera
2014-01-03, 08:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

A26 broschyr

Det är en reklambroschyr som du länkar till. Självklart kan Gotland också köra på öppet hav, men båda typerna är i första hand avsedda för kustnära, "littoral", användning vilket leder till avkall på delar av övriga förmågor.

Jag tycker detta ser bra ut. Stormakterna utvecklar ubåtar för oceanerna vilket gör dessa sämre för kustnära användning. Därmed får Kockums en marknadsnisch att utvecklas inom. Exakt samma gäller för SAAB och Gripen. Det handlar om lockande alternativ för länder med mindre plånböcker. Länder som bara är intresserade av att freda eget territorium.
Citera
2014-01-03, 08:41
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu borde jag inte svara för jag kan inte detta, men jag kan gissa...

Den kan vara längre tid under ytan än gotland. Och med detta så kan den klara passager som är svåra på ytan.

Att gotland skeppades över behöver inte vara pga att gotland inte klarar det, kan vara billigare att frakta på vanligt sätt åxå. Eller att det är mer riskabelt att fara över solo.

Men som sagt, spekulationer. (Som jag säkert kan få på skallen för).

Problemet med konventionella moderna ubåtar är strategisk transithastighet till operationsområdet. Kockums har förmodligen konstruerat en ny snorkel som möjliggör att man kör ubåten snabbare än vanligt, en Gotland har uppskattningsvis en transithastighet på cirka 8-10 knop över längre sträckor. I Östersjön spelar detta inte någon större roll, men är det flera tusen kilometer till operationsområdet så är det en annan sak. En kärnreaktordriven ubåt kör dit den ska i 30 knop om det så behövs så den strategiska rörligheten hos en sådan är enormt mycket större än hos en konventionell dieselubåt.
Citera
2014-01-03, 10:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Problemet med konventionella moderna ubåtar är strategisk transithastighet till operationsområdet. Kockums har förmodligen konstruerat en ny snorkel som möjliggör att man kör ubåten snabbare än vanligt, en Gotland har uppskattningsvis en transithastighet på cirka 8-10 knop över längre sträckor. I Östersjön spelar detta inte någon större roll, men är det flera tusen kilometer till operationsområdet så är det en annan sak. En kärnreaktordriven ubåt kör dit den ska i 30 knop om det så behövs så den strategiska rörligheten hos en sådan är enormt mycket större än hos en konventionell dieselubåt.

Mycket bra förklaring, tack.
Citera
2014-01-03, 11:28
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Som Erieye skriver, hela poängen med ubåtar av samma typ som Gotland/A26 är ju att
de ska verka i det kustnära närområdet från där de är baserade. Dessa ubåtar ät inte
avsedda för uppdrag långt bort från sin bas. Sådana uppdrag utförs av större atomdrivna ubåtar.
Citera
2014-01-03, 18:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag tvivlar på att en atomubåt förflyttar sig i hastigheter av 30 knop annat än under strid, eller andra behov att snabbt komma nära eller bort från Fi.
Trots allt borde det innebära att reaktorn och turbiner mm mm får jobba väldigt länge under rätt stora påfrestningar, så du får gärna komma med en källa.
Citera
2014-01-03, 18:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
jo, om man då redan planerat att förlänga ubåten för att få plats med Stirlingmaskineri, ubåten kan inte bli hur lång som helst, utan att man då ökar bredden.

Betydligt enklare och billigare att då använda befintliga torpedtuber.

Om flottan fått som man planerat och köpt Harpoon, så hade man med lätthet kunnat införa ubåtsavfyrad sjömålsrobot - det var det jag svarade på, har du svårt att ta till dig text?
Fast att sätta dit en sektion för att få dit ex, fyra vertikala tuber gör båten längre men inte väldigt mycket längre, ingen större skillnad mot när man satte in Stirling på Näcken i efterhand.
Citera
2014-01-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast att sätta dit en sektion för att få dit ex, fyra vertikala tuber gör båten längre men inte väldigt mycket längre, ingen större skillnad mot när man satte in Stirling på Näcken i efterhand.
Sedan så ska man ha ett lämpligt ställe på ubåten att placera den här modulen på, då robotcellerna på en liten ubåt måste vara placerade i anslutning till midskeppslinjen.

Mycket dyr och komplicerad lösning.

Gå tillbaka och se vad jag skrev från början angående att utveckla RBS15 för ubåtsbruk.

Om flottan fått som man ville 1978 så hade vi under 1980-talet kunnat haft fartygsavfyrad Harpon på våra ubåtar.
Citera
2014-01-03, 18:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Sedan så ska man ha ett lämpligt ställe på ubåten att placera den här modulen på, då robotcellerna på en liten ubåt måste vara placerade i anslutning till midskeppslinjen.

Mycket dyr och komplicerad lösning.

Gå tillbaka och se vad jag skrev från början angående att utveckla RBS15 för ubåtsbruk.

Om flottan fått som man ville 1978 så hade vi under 1980-talet kunnat haft fartygsavfyrad Harpon på våra ubåtar.
Eller så konstruerar du A28 för just den typen av vapeninstallation eller så köper du ett nytt befintligt RB system om man nu vill ha förmågan till mark eller fartygsattack med ubåt från 200-300 km håll. Förutom Harpoon så finns Excocet på marknaden eller så vidareutvecklar man RB15, vi backade från den utvecklingen efter år 2000 så inköp av Harpoon 1980 hade inte varit till mycket hjälp 2014.
Nu finns det varken vilja eller pengar till något av det.
Citera
2014-01-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Eller så konstruerar du A28 för just den typen av vapeninstallation eller så köper du ett nytt befintligt RB system om man nu vill ha förmågan till mark eller fartygsattack med ubåt från 200-300 km håll. Förutom Harpoon så finns Excocet på marknaden eller så vidareutvecklar man RB15, vi backade från den utvecklingen efter år 2000 så inköp av Harpoon 1980 hade inte varit till mycket hjälp 2014.
Nu finns det varken vilja eller pengar till något av det.
Läser du inte vad jag skriver...Harpoon valdes av flottan 1978, men politikerna ville ha en svenskbyggd robot så man stoppade köpet och valde SAAB som då fick ta fram en ny robot på kort tid, därför byggde man vidare på sin RB04E.

Det jag säger är att om flottan fått köpa den robot man valt, så hade man på ett mycket enkelt sätt senare även kunna köpa in SubHarpoon.
Flygvapnet hade kunnat köpa in Harpoon och senare Slam/slamer.

Både Harpoon och Exocet utvecklades till ubåtsavfyrade versioner för 533 mm torpedtub, därför att de var helt nya konstruktioner och inte baserade på en 1950-tals robot med en diameter på 500 mm (Rb04).
Citera
2014-01-03, 19:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Läser du inte vad jag skriver...Harpoon valdes av flottan 1978, men politikerna ville ha en svenskbyggd robot så man stoppade köpet och valde SAAB som då fick ta fram en ny robot på kort tid, därför byggde man vidare på sin RB04E.

Det jag säger är att om flottan fått köpa den robot man valt, så hade man på ett mycket enkelt sätt senare även kunna köpa in SubHarpoon.
Flygvapnet hade kunnat köpa in Harpoon och senare Slam/slamer.

Både Harpoon och Exocet utvecklades till ubåtsavfyrade versioner för 533 mm torpedtub, därför att de var helt nya konstruktioner och inte baserade på en 1950-tals robot med en diameter på 500 mm (Rb04).
Jo jag är medveten om det och jag försöker få dig att fatta, vill man inte förändra diametern på 533 tuberna så kan man installera ett par med större eller mindre diameter och välja bort ett par av 533 mm tuberna om man så önskar, eller så installerar man vertikala tuber.
Svenska ubåtar har haft både 533 mm tuber såväl som 400 mm tuber för antiubåtstorpeder.
Så nej det är inget större problem att göra än det ena eller än det andra om man nu har förutsatt sig det från början dvs. men inte ens då är det något oöverstigligt hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in